Elektronikbranschen ryter till mot Copyswede och företrädare för kulturskapare

Permalänk
Melding Plague

Elektronikbranschen ryter till mot Copyswede och företrädare för kulturskapare

Klas Elm, vd på Elektronikbranschen, går till angrepp mot de företrädare för kulturskapare som tidigare i februari försvarade Copyswedes pålagor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Klas Elm, vd på Elektronikbranschen, går till angrepp mot de företrädare för kulturskapare som tidigare i februari försvarade Copyswedes pålagor.

Läs hela artikeln här

Ni tycker inte att ni är lite sena på bollen här? Debattinlägget skrevs i måndags!

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Master of Overkill

Vidrigaste skiten som gjorts sedan länge inom elektronik!!!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Citat:

Han menar därför att betalningsviljan riskerar att upphöra till följd av privatkopieringsavgiften och att alltfler återgår till piratkopiering, som enligt debattinlägget är på väg att försvinna.

försvinna? nej, aldrig. minska stadigt? ja. det tror jag på

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Skönt med en vettig röst i denna infekterade debatt.
Många skriker åt Copyswede (med all rätt) men med skrik och hårda ord skapar man ingen opinion. Endast med lugn och sakligt argumenterande kan Copyswede krossas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Zicsoen:

Ni tycker inte att ni är lite sena på bollen här? Debattinlägget skrevs i måndags!

Bättre sent än aldrig, som min gamla farmor brukade säga till farfar!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

-Spel? Orka piratkopiera spel när Steam fungerar mycket bättre och enklare.
-Musik? Orkar inte med att peta ihop spellistor man tröttnar på efter en dag, di.fm är mycket smidigare.
-Film? Svensk TV är bland världens sämsta och våra kulturskapare är helt värdelösa, extremt begränsat netflix-utbud pga copyright bullshit(skjuter sina egna fötter), det finns ingen smidigare lösning här. Alla som är för copyright bullshit är sina egna värsta fiender.

Pengarna från privatkopieringsavgiften går till det senare, vår helt värdelösa och usla svenska TV-kulturskapare. De tar pengar från en branch och del av populationen, och matar pengarna till en helt annan kultur.

Permalänk
Medlem

Hej! Jag är kulturskapare och kan "avslöja" att för en spelad låt på spotify ligger snittet just nu på 3.4 öre. Det låter inte mycket, men för artister som har miljontals streams i månaden blir det en slant. Om de sedan har kassa avtal med sitt skivbolag så borde de omförhandla tycker jag, istället för att gnälla.

Det är ju Spotify och Netflix som gäller idag, där får man enligt avtal inte privatkopiera så det kan omöjligt räknas som det. Copyswede må se till att lagen efterlevs men lagen är inte i takt med tiden.

MVH en artist, kultutskapare osv. Ner med Copyswede!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Ja men att (alla) på sweclockers tankar grejer är väl knappast någon nyhet, vet att vi inte ens får skriva de på forumet så den här kommentaren åker väl bort men de är sanningen, de är helt enkelt en ekonomisk besparing.

Människor som laddar hem content istället för att köpa den är inget annat en ekonomiskt smarta människor.

Sedan de där som kallar sig för kulturskapare, dem kan dränka sig i storsjön, de bidrar inte med ett skit. Elitiska idioter hela högen.

Permalänk
Medlem

Köper aldrig CD skivor, skulle jag göra det så finns det kopieringsskydd som man ej får kringgå. Varken min dator eller mobil är särskilt ägnade till att kopiera musik jag har köpt. Faktum är att jag endast streamar.

Hur domstolar kan tycka att en mobiltelefon kan vara särskilt ägnad till privatkopiering är ett skämt.

Skrivet av Granter:

Ja men att (alla) på sweclockers tankar grejer är väl knappast någon nyhet, vet att vi inte ens får skriva de på forumet så den här kommentaren åker väl bort men de är sanningen, de är helt enkelt en ekonomisk besparing.

Människor som laddar hem content istället för att köpa den är inget annat en ekonomiskt smarta människor.

Sedan de där arsenalerna som kallar sig för kulturskapare, dem kan dränka sig i storsjön, de bidrar inte med ett skit. Elitiska idioter hela högen.

Ursäkta men som vanligt så gäller detta privatkopiering. Inte piratkopiering. Hur svårt är det för folk att läsa innan man yttrar sig?

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Bättre sent än aldrig, som min gamla farmor brukade säga till farfar!

Det kommer i sängen som min farfar sa...

OnT: Undra sa flundra, vart alla miljoner hamnar... Själv har jag nog inte PRIVATkopierat på 10år...

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hej! Jag är kulturskapare och kan "avslöja" att för en spelad låt på spotify ligger snittet just nu på 3.4 öre. Det låter inte mycket, men för artister som har miljontals streams i månaden blir det en slant. Om de sedan har kassa avtal med sitt skivbolag så borde de omförhandla tycker jag, istället för att gnälla.

Det är ju Spotify och Netflix som gäller idag, där får man enligt avtal inte privatkopiera så det kan omöjligt räknas som det. Copyswede må se till att lagen efterlevs men lagen är inte i takt med tiden.

MVH en artist, kultutskapare osv. Ner med Copyswede!

tror knappast att det är artisterna som drar denna häxjakt, utan är nog företagen som redan har kassavalv fyllda med 100 dollar sedlar

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Det är helt otroligt att detta inte tagits upp på allvar i Riksdagen, så förlegat så det är helt galet. Jag skulle skämmas nått otroligt om jag var anställt på Copyswede, värre än att vara parkeringsvakt.

På tal om att vara sena på bollen. Ni borde försöka få till något form av samarbete med Omni för tech-nyheter, där ni kan utbyta information i båda riktningarna. Skulle berika nyhetsflödet både hos Omni och hos er. Bara en ide jag fick

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Ja men att (alla) på sweclockers tankar grejer är väl knappast någon nyhet, vet att vi inte ens får skriva de på forumet så den här kommentaren åker väl bort men de är sanningen, de är helt enkelt en ekonomisk besparing.

Människor som laddar hem content istället för att köpa den är inget annat en ekonomiskt smarta människor.

Sedan de där arsenalerna som kallar sig för kulturskapare, dem kan dränka sig i storsjön, de bidrar inte med ett skit. Elitiska idioter hela högen.

Eller hur? Kulturskapande brukade handla om att man ville ge något till folket, dela med sig av sitt innersta etc etc.. Nuförtiden handlar det helt plötsligt om att man skall ha en fet lön och kräva betalt för det man gör flera gånger om.

Jag är nog mer av det klassiska snittet. Jag håller på för att det är kul och kan man sedan få en slant för det så är det väl tacksamt men att skrämma iväg mina "fans" genom att gapa om att de ska mata mig med stekta sparvar skulle jag aldrig drömma om. Tycker man inte man får in tillräckligt med deg på sitt kulturskaperi får man väl dryga ut inkomsterna på annat sätt liksom, som "vanligt" folk får göra om de inte är nöjda med sin lön.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Får väl då också räkna mig som "kultur" skapare...
Finns också på spotify med flera och kan GARANTERA
att det funkar... På de knappa 2 ÅR som jag haft
musik där har jag "tjänat" hela 2eur!!!!
Men det verkar lite "flytande" hur mycket/lite
man får per klick... Heter man Gessle får man
nog lite mer än om man heter Twilight Zound Production...

Visa signatur

|: AeroCool VS92 Chassi |: Gigabyte Z97P D3 Mobo |: I5 4690K proc | Noctua NH-U12P SE2 Kylare |: 2x4Gb Savage 2400mhz CL11 XMP Ram |: Radeon R9 290X 4Gb D.CU II Grafik |: 1Tb Toshiba HDD |: BeQuiet Kraft 700w Nätagg |: Win10

BTW: https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

tror knappast att det är artisterna som drar denna häxjakt, utan är nog företagen som redan har kassavalv fyllda med 100 dollar sedlar

Finns en och annan som lackat ur genom åren. Visserligen handlade detta om fildelning men det visar ändå vilken unken människosyn vissa har.

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.29928/rapparen-petter--...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Går det ens privatkopiera musik o film o spel?
Är inte nästan allt skrivskyddat o därmed svårt o privatkopiera? Krävs väl lite kunskap ändå eller lite googlande?
Om dom nu tvingar på alla denna avgiften så bör det vara ett tvång på att ta ta bort skrivskydden o göra det så pass enkelt att privakopiera som att klicka sig in med ett klick.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Eller hur? Kulturskapande brukade handla om att man ville ge något till folket, dela med sig av sitt innersta etc etc.. Nuförtiden handlar det helt plötsligt om att man skall ha en fet lön och kräva betalt för det man gör flera gånger om.

Jag är nog mer av det klassiska snittet. Jag håller på för att det är kul och kan man sedan få en slant för det så är det väl tacksamt men att skrämma iväg mina "fans" genom att gapa om att de ska mata mig med stekta sparvar skulle jag aldrig drömma om. Tycker man inte man får in tillräckligt med deg på sitt kulturskaperi får man väl dryga ut inkomsterna på annat sätt liksom, som "vanligt" folk får göra om de inte är nöjda med sin lön.

Jobbar inom kommunen med information och skulle för några månader sedan ta några bilder på (kommunens byggnad).

Gör som vanligt, in i sitevision med skiten och skrev ihop nå patrask, vad fan tror ni händer?

Blir uppringd av dessa kultureliter som kräver pengar för att jag har tagit en bild på (KOMMUNENS BYGGNAD) men tydligen så satt de ett konstverk på väggen som var deras och då var vi tvungna att betala tyckte dem. Är inte försvarbart att skattebetalarna ska behöva betala för att få bilder på de byggnader de har sponsrat med att bygga. Blev en twist men till slut blev svaret: "Vill ni inte att era konstverk ska synas så kan vi ta ner dem ifrån alla byggnader" Sedan har dem inte hört av sig.

Vill någon göra konst men vill inte att folk ska se den så är man inte en kulturbidragare.

Permalänk
Avstängd

Copyswede är ungefär lika efterblivet som att betala brotssofferfonden när man köper en cykel för man kan råna en bank och skapa mänskligt lidande och använda cykeln som flyktfordon och hoppas dom stora hårdvaru företagen krossar dom

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Går det ens privatkopiera musik o film o spel?
Är inte nästan allt skrivskyddat o därmed svårt o privatkopiera? Krävs väl lite kunskap ändå eller lite googlande?
Om dom nu tvingar på alla denna avgiften så bör det vara ett tvång på att ta ta bort skrivskydden o göra det så pass enkelt att privakopiera som att klicka sig in med ett klick.

Frågan är egentligen irrelevant. Den relevanta frågan om folket gör detta eller inte. Man behöver inte ha lagar mot saker som aldrig händer, speciellt inte när det kostar pengar för konsumenten helt i onödan.

Jag tror det stora problemet är att ingen verkar fatta skillnaden på Privatkopiering och Piratkopiering, inte ens artisterna själva. Tror många artister går runt och tror att de får pengar för att folk piratkopierar, och det är därför de ger stöd åt Copyswedes verksamhet. Vilket är helt åt skogen, då det i så fall är konsumenten som betalar för "brott" som ingen blir fälld för. Vilket i så fall borde göra piratkopiering effektivt sätt lagligt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Jobbar inom kommunen med information och skulle för några månader sedan ta några bilder på (kommunens byggnad).

Gör som vanligt, in i sitevision med skiten och skriv ihop nå patrask, vad fan tror ni händer?

Blir uppringd av dessa kultureliter som kräver pengar för att jag har tagit en bild på (KOMMUNENS BYGGNAD) men tydligen så satt de ett konstverk på väggen som var deras och då var vi tvungna att betala tyckte dem. Är inte försvarbart att skattebetalarna ska behöva betala för att få bilder på de byggnader de har sponsrat med att bygga. Blir en twist men till slut blev svaret: "Vill ni inte att era konstverk ska synas så kan vi ta ner dem ifrån alla byggnader" Sedan har dem inte hört av sig.

Vill någon göra konst men vill inte att folk ska se den så är man inte en kulturbidragare.

Precis det jag menar. Det handlar inte ett jävla skit om att de vill att folk ska titta på tavlan. Inte att de vill förmedla en känsla eller sprida budskap, glädje... Det är money money money hela da'n.

Jag tycker att du agerade helt rätt, och hoppas det sprider sig hur de håller på så att de inte ens får sälja sin skit i fortsättningen.

Vart fan är vi påväg?? Ska jag inte få ta kort på ett paket kaffe utan att de som designat loggan kräver royalties längre liksom? Det får vara nog nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Mycket bra skrivet och det stämmer som någon skrev längre upp. Sådana debattartiklar slår mycket hårdare i rätt riktning än flertalet "arga fjortiskommentarer" som brukar dyka upp i samband med debatter om privatkopiering/tv-licens.

Som sagt det saknas en djupare konstruktiv debatt om detta främst då bland våra politiker. Men nästa gång Ni träffar någon politiker, ta upp frågan på ett konstruktivt sätt. Ta chansen nästa gång det är val, just dom 6-12 månaderna innan valet är det väldigt lätt att få samtal med politiker. Fråga rätt ut -Vad tänker du/ditt parti göra med privatkopiering/copyswede. -Vad tänker du/ditt parti göra med TV-licensen. Får du inte något vettigt svar är det bara att säga -Ok, då kan jag tyvärr inte rösta på dig eller ditt parti.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

försvinna? nej, aldrig. minska stadigt? ja. det tror jag på

Håller med dig.
Det är sketet enkelt att cracka ett spel där cracken medföljer.
Och film behöver man bara se på, där behövs inte ens crack eller liknande.
Visst är det så att många har slutat, men det kommer aldrig att dö ut helt.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Ja men att (alla) på sweclockers tankar grejer är väl knappast någon nyhet, vet att vi inte ens får skriva de på forumet så den här kommentaren åker väl bort men de är sanningen, de är helt enkelt en ekonomisk besparing.

Människor som laddar hem content istället för att köpa den är inget annat en ekonomiskt smarta människor.

Sedan de där som kallar sig för kulturskapare, dem kan dränka sig i storsjön, de bidrar inte med ett skit. Elitiska idioter hela högen.

Vad baserar du "(alla)" på? Många gör det säkert men det är nog vanligast bland ungdomar som inte har en inkomst hoppas jag i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Finns en och annan som lackat ur genom åren. Visserligen handlade detta om fildelning men det visar ändå vilken unken människosyn vissa har.

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.29928/rapparen-petter--...

vet att taylor swift är duktig på de också, tycker inte hon betalas nog på spotify
http://uk.businessinsider.com/taylor-swift-explains-why-she-l...
och att man inte får visa något från hennes livespelningar, men de är vad jag hört.
https://torrentfreak.com/taylor-swift-cracks-down-on-pirating...

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Lifooz:

Håller med dig.
Det är sketet enkelt att cracka ett spel där cracken medföljer.
Och film behöver man bara se på, där behövs inte ens crack eller liknande.
Visst är det så att många har slutat, men det kommer aldrig att dö ut helt.

/Lifooz

Men nu pratar vi inte om kompensation för piratkopiering.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

vet att taylor swift är duktig på de också, tycker inte hon betalas nog på spotify
http://uk.businessinsider.com/taylor-swift-explains-why-she-l...
och att man inte får visa något från hennes livespelningar, men de är vad jag hört.
https://torrentfreak.com/taylor-swift-cracks-down-on-pirating...

Enligt antalet streams hon hade innan hon tog bort sin musik var hon den bäst betalda artisten på spotify. Att då anse att man inte får tillräckligt bra betalt säger en hel del om hennes självuppfattning tycker jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Hej! Jag är kulturskapare och kan "avslöja" att för en spelad låt på spotify ligger snittet just nu på 3.4 öre. Det låter inte mycket, men för artister som har miljontals streams i månaden blir det en slant. Om de sedan har kassa avtal med sitt skivbolag så borde de omförhandla tycker jag, istället för att gnälla.

Det är ju Spotify och Netflix som gäller idag, där får man enligt avtal inte privatkopiera så det kan omöjligt räknas som det. Copyswede må se till att lagen efterlevs men lagen är inte i takt med tiden.

MVH en artist, kultutskapare osv. Ner med Copyswede!

Det intressanta här ju detta:
Hur mycket betalas per låt?
Hur mycket av denna summa kommer låtskaparen till godo i jämförelse hur mycket som kommer förlaget till godo?
-> Bör låtskaparen se över sitt avtal med sin förläggare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Ja men att (alla) på sweclockers tankar grejer är väl knappast någon nyhet, vet att vi inte ens får skriva de på forumet så den här kommentaren åker väl bort men de är sanningen, de är helt enkelt en ekonomisk besparing.

Inte jag.
Lägger inte tid på att kopiera någonting utom mina egna bilder på barnen.
Så verkar det vara för alla mina kollegor också.
Kassettavgiften är en anakronism.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av arkhanari:

Det intressanta här ju detta:
Hur mycket betalas per låt?
Hur mycket av denna summa kommer låtskaparen till godo i jämförelse hur mycket som kommer förlaget till godo?
-> Bör låtskaparen se över sitt avtal med sin förläggare?

Det jag baserar siffran på är snittet på mina steams. Totala intäckten är högre, men spotify tar 30% i affärsvinst, och i mitt fall tar CDBaby 9% på det jag tjänar, och min del blir då 3.4 öre per låt (för novembers utbetalning). Hur det ser ut för andra artister vet jag inte men som en del snackar verkar ju deras skivbolag proppat i dem att det är lyssnarnas fel att de får för dåligt betalt när det i själva verket är så att skivbolaget tar en stor del av kakan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.