Moment 22 ångerrätt/reklamation?

Permalänk
Medlem

Moment 22 ångerrätt/reklamation?

Pappa satte ihop en ny dator (skylake) men har stött på lite buggar med den integrerade grafikkretsen, skärmen tappar signal då och då för en kort stund som bland annat ställer om ikonerna på skrivbordet varje gång. För övrigt tycks allt fungera ok. Då det inte finns så många komponenter i datorn föll min gissning på att moderkortet kanske inte leker väl med de andra komponenterna eller eventuellt behöver någon biosuppdatering. Har också läst på nätet om att flera skylakedatorer haft liknande problem.

Vi tog kontakt med nätbutiken där moderkortet var inhandlat (inom 14 dagar), förklarade hur allt stod till och föreslog, för att spara tid, att vi vill returnera moderkortet men kan tänka oss att istället köpa ett annat moderkort direkt från dom.

Fick chatta med en mycket trevlig person på supporten som skulle vidarebefordra ärendet samt förslag om direktbyte till deras tekniker som skulle höra av sig dagen efter med besked om hur vi kunde ordna någon smidig lösning. I värsta fall kunde vi alltid nyttja ångerrätten enl. chattsupport.

Dagen efter får vi bara ett kort mejl om att de behöver moderkortets serienummer, vilket pappa redan hade skrivit till dom i en separat anmälan om ångerrätt dagen innan. Tar återigen kontakt med chatten som nu säger att de inte kan göra något utan att vi återigen får vänta till nästa dag och besked från teknikern. Jag insisterar på att vi inte har några som helst bevis på att det är just moderkortet är problemet, att pappa ända från början gjort en anmälan om återköp (ångerrätt) samt att hela syftet med ärendet var att spara tid.

Ännu en dag går och vi får bara ett kort mejl om att de vidarebefordrat ett reklamationsärende till tillverkaren. Inte ett ord om något av det vi diskuterat via chattsupporten eller någon som helst övrig information.

Jag har full förståelse för att de har rätt att inleda ett reklamationsärende om produkten visar sig vara defekt (DOA), men kan inte för allt i världen förstå varför vi ska behöva vänta på det eller rentav riskera att få svaret att reklamationen nekas om de inte hittar några fel när vi ändå har ångerrätt. I värsta fall drar reklamationen ut på tiden så att ångerrätten inte gäller.

Vi har inte insisterat på att produkten ska reklameras utan pappa har hela tiden hävdat att han vill nyttja ångerrätten. Jag ser inte hur en tekniker kan göra bedömningen att det måste göras en reklamation istället endast baserat på en chattbeskrivning av ett banalt fel som kan bero på vad som helst innan de ens har tittat på produkten.

Och även om produkten skulle vara defekt upphör väl inte kundens rätt till att returnera produkten?! Om jag har förstått det hela rätt så har vi i vilket fall rätt att returnera varan antingen genom ångerrätten om produkten fungerar, eller rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka om produkten är defekt (DOA). Varför då denna krångel?

Edit: ÅF har nu sansat sig och valt att hedra det ursprungliga löftet om retur. Stort tack för all hjälp!
Edit2: Själva problemet med datorn tycks också vara löst efter att jag lyckats övertala pappa till att göra en biosuppdatering

Permalänk
Medlem

Man kan normalt sett inte utnyttja ångerrätten på en defekt produkt. Tyvärr är det så det fungerar och en anledning till att många inte reklamerar utan använder ångerrätten utan att säga att produkten är defekt. Nu har ni redan förklarat att produkten kan vara defekt och då sätts ångerrätten ur spel.
Butiken har agerat korrekt. Allt ni kan göra är att köpa ett annat moderkort och reklamera detta och hoppas på att reklamationen godkänns. Tråkigt nog får ni högst troligen ett nytt och inte pengar tillbaka.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Lego Master

Som ovan nämnt, ångerrätten dikteras av ÅF/tillverkare och omfattar i stort sett aldrig produkter som är defekta. Ett av kraven brukar snarare vara att produkten är felfri och oanvänd, vilket inte är fallet för er.
När man handlar på nätet har du alltid distansköplagen i ryggen, men även den kräver att varan ska returneras i "väsentligt oförändrat skick" och detta förutsätts vara felfritt.

Det ni istället har att använda er av är garanti eller reklamationsrätt, och då har ÅF/tillverkare rätt att om nödvändigt undersöka varan och se om de kan avhjälpa felet, eller måste göra en omleverans. Detta ska dock ske inom skälig tid.

Att få pengarna tillbaka för en trasig vara kallas normalt återköp, och det är sista utvägen om inte ÅF/tillverkare kan avhjälpa felet eller ge er en ny, felfri vara inom rimlig tid.

Så nej, något ångerrättsärende är det inte tal om, eftersom varan är felaktig.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Men ponera att kortet inte är defekt, då får jag först vänta 30 dagar, sen få nekad reklamation så att jag får tillbaka samma kort och får stå för eventuella kostnader för felsökning, och gissningsvis även förbrukad ångerrätt.

Hur kan jag lastas för ren spekulation om att produkten kanske kan vara defekt!? De måste väl åtminstone själva titta på det och fastställa felet först innan de har rätt att neka återköp?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av windblownsnow:

Men ponera att kortet inte är defekt, då får jag först vänta 30 dagar, sen få nekad reklamation så att jag får tillbaka samma kort och får stå för eventuella kostnader för felsökning, och gissningsvis även förbrukad ångerrätt.

Hur kan jag lastas för ren spekulation om att produkten kanske kan vara defekt!? De måste väl åtminstone själva titta på det och fastställa felet först innan de har rätt att neka återköp?

Om det inte är defekt, varför ska du då göra återköp?
Givet att ni fortfarande har kortet hemma kan ni ju prova att uppdatera BIOS som du själv föreslår, och se om det löser era problem? Att det skulle vara kompatibilitetsproblem med en modell av moderkort och andra standardkomponenter ser jag som väldigt osannolikt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

@Shudnawz: Därför att det mycket väl kan handla om kompatibilitet, buggar, drivrutiner eller kanske felet sitter någon helt annan stans. Jag motsätter mig inte att de nekar ångerrätt om de finner något fel på produkten och då skickar vidare för RMA, men ett rent reklamationsärende kan godtyckligt nekas om de inte upplever samma problem med bilden (eftersom felet inte är solklart till att börja med)

Permalänk
Lego Master
Skrivet av windblownsnow:

@Shudnawz: Därför att det mycket väl kan handla om kompatibilitet, buggar, drivrutiner eller kanske felet sitter någon helt annan stans. Jag motsätter mig inte att de nekar ångerrätt om de finner något fel på produkten och då skickar vidare för RMA, men ett rent reklamationsärende kan godtyckligt nekas om de inte upplever samma problem med bilden (eftersom felet inte är solklart till att börja med)

Har du en lista på komponenterna i datorn kanske nån kan se direkt om det finns några kända problem med den specifika blandningen av hårdvara.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Som ovan nämnt, ångerrätten dikteras av ÅF/tillverkare och omfattar i stort sett aldrig produkter som är defekta. Ett av kraven brukar snarare vara att produkten är felfri och oanvänd, vilket inte är fallet för er.
När man handlar på nätet har du alltid distansköplagen i ryggen, men även den kräver att varan ska returneras i "väsentligt oförändrat skick" och detta förutsätts vara felfritt.

Det ni istället har att använda er av är garanti eller reklamationsrätt, och då har ÅF/tillverkare rätt att om nödvändigt undersöka varan och se om de kan avhjälpa felet, eller måste göra en omleverans. Detta ska dock ske inom skälig tid.

Att få pengarna tillbaka för en trasig vara kallas normalt återköp, och det är sista utvägen om inte ÅF/tillverkare kan avhjälpa felet eller ge er en ny, felfri vara inom rimlig tid.

Så nej, något ångerrättsärende är det inte tal om, eftersom varan är felaktig.

Nja, ångerrätten dikteras av konsumentköplagen ! inte av Åf/tillverkare. Däremot så är det rätt att varan inte får vara använd ,då är det reklamationsrätten som gäller, du har3 års reklamationsrätt i det flesta fallen!

Permalänk
Lego Master
Skrivet av DWDW:

Nja, ångerrätten dikteras av konsumentköplagen ! inte av Åf/tillverkare. Däremot så är det rätt att varan inte får vara använd ,då är det reklamationsrätten som gäller, du har3 års reklamationsrätt i det flesta fallen!

Nej, KKL innehåller inga generella riktlinjer på att du får ångra dig om köp och leverans i sig gått felfritt till. Du får däremot häva ett köp om säljaren drar ut på leveransen eller liknande, enligt 13§.
Andra ångerregler sätts av ÅF själv, "Öppet köp".

Men nu pratar jag såklart ur fysisk butik-perspektivet. På nätet gäller som jag tidigare skrev Distansköplagen som mycket riktigt innehåller regler för att kunna ångra ett köp inom 14 dagar. Men detta kräver att produkten är felfri, "väsentligt oförändrat skick".

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Du har full rätt att använda ångerrätten även om du fått en trasig vara. Ångerrättens funktion är att man ska kunna granska varan vid ett köp online och att den är trasig betyder inte att den rätten försvinner. Ångerrätten gäller även om du öppnat förpackningen och använt moderkortet i syfte att "testa" det. (Tex för kompatibilitet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Nej, KKL innehåller inga generella riktlinjer på att du får ångra dig om köp och leverans i sig gått felfritt till. Du får däremot häva ett köp om säljaren drar ut på leveransen eller liknande, enligt 13§.
Andra ångerregler sätts av ÅF själv, "Öppet köp".

Vet inte varför KKL dyker upp här, han har beställt den via internet och därmed är det distansavtalslagen som gäller.
Distansavtalslagen är otroligt klar och tydlig med vad som gäller ångerrätt. Kunden har 14 dagar på sig att ångra köpet - oavsett anledning - så länge produkten är i sitt "väsentligen oförändrad" skick.

edit: Du lade till delen om fysisk butik samtidigt som jag skrev mitt inlägg

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Jag har även erbjudit för smidighetens skull, samt för deras besvär att bekosta ett nytt (annat) moderkort från återförsäljaren själv för besväret tills de har löst kontrollen av det gamla kortet för antingen återköp eller reklamation (vilket som egentligen, hur är det sämre för åf om de får ett beg. kort från mig eller nytt från tillverkaren?). Motsätter mig inte heller att stå för värdeminskningen på produkten pga öppnat embalage osv...

Egentligen är det mer troligt att felet är en bugg i HD530 som flera verkar lida av om man läser på internet, men i vilket fall. Jag kan förstå att de kan hävda att produkten är antingen defekt eller fungerande, men de ska banne mig inte kunna friskriva sig både och med logiken a > b > a, därav moment 22.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shudnawz:

Nej, KKL innehåller inga generella riktlinjer på att du får ångra dig om köp och leverans i sig gått felfritt till. Du får däremot häva ett köp om säljaren drar ut på leveransen eller liknande, enligt 13§.
Andra ångerregler sätts av ÅF själv, "Öppet köp".

Rätt o fel , det är distansavtalslagen som gäller ( fel inte konsumentköplagen Sorry!) Jag sprang i väg lite där ,men fortfarande så är ju rätten av ångra köp inte en sak som Åf/tillverkare dikterar , jag förutsätter att Ts har köpt på distans!

Permalänk
Hedersmedlem

Det är en missuppfattning att man inte får ångra köpet om produkten är defekt. Det går alldeles utmärkt att ångra köpet även om produkten har fel så länge du inte orsakat felen själv.

Dock kan det vara så att butiken vill undersöka om det är så att du själv ställt till problemen innan de går med på att ångra köpet. Tex kan problemen bero på böjda pins, vilket kommer att försvåra för er om ni inte dokumenterat detta själva redan när ni packade upp moderkortet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet: kortet har inga synliga defekter och jag är inte ett dugg orolig för det. De är välkomna att undersöka kortet och skulle det vara så att något fel skulle upptäckas som går att härleda till vår hantering så har vi inget emot att stå för det.

Problemet är att det förmodligen inte är något fel på kortet alls, därför jag är rädd för att ett ett rent reklamationsärende kommer att resultera i att inga fel upptäcks. Pappa är dock gammal, oerhört envis och är "trött på kantarellerna" för att uttrycka mig milt. Om jag hade fått välja hade jag bara köpt ett nytt kort men det är inte där skon klämmer. Det är hur nätbutikens kundservice verkar vara okapabel till att förmedla informationen mellan kund och tekniker på ett acceptabelt sätt som är problemet.

Pappa insisterar på att nyttja sin ångerrätt, får bara korta svar tillbaka om något helt annat.
Korrekt skulle vara om de istället förklarade varför ångerrätten nekats så att vi kan välja om vi vill gå vidare med t.ex. RMA.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av windblownsnow:

@giplet: kortet har inga synliga defekter och jag är inte ett dugg orolig för det. De är välkomna att undersöka kortet och skulle det vara så att något fel skulle upptäckas som går att härleda till vår hantering så har vi inget emot att stå för det.

Problemet är att det förmodligen inte är något fel på kortet alls, därför jag är rädd för att ett ett rent reklamationsärende kommer att resultera i att inga fel upptäcks. Pappa är dock gammal, oerhört envis och är "trött på kantarellerna" för att uttrycka mig milt. Om jag hade fått välja hade jag bara köpt ett nytt kort men det är inte där skon klämmer. Det är hur nätbutikens kundservice verkar vara okapabel till att förmedla informationen mellan kund och tekniker på ett acceptabelt sätt som är problemet.

Pappa insisterar på att nyttja sin ångerrätt, får bara korta svar tillbaka om något helt annat.
Korrekt skulle vara om de istället förklarade varför ångerrätten nekats (t.ex. konstaterat fel eller vad vet jag) så att vi kan välja om vi vill gå vidare med RMA eller bara slänga skiten och gå vidare.

Förstår din frustration. Men med tanke på att din käre fader vill ångra köpet så är det väl bara att kräva det. Som sagt finns det inget i lagen som säger att man inte får ångra en produkt bara för att den hade ett fel när den levererades. Tryck på genom att upplysa dem om detta. Om de tycker annorlunda så be dem peka på den paragraf i lagen som säger att de har rätt. Sedan kan ni handla av någon trevligare butik.

Har ni själv orsakat felet på produkten så kan ni så klart inte ångra, men det enda jag skulle kunna se att de i så fall skulle kunna hitta är typ skrapmärken eller böjda pins. Vet du att du är safe när det gäller de så bör det vara lugnt. Har du inte skickat kortet ännu så ta några bilder på socketen utan skydd och var noga med att sätta socketskyddet på plats innan du skickar tillbaka kortet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Är taskigt läge, men om du nu kan visa att det är buggen med HD530 så är ju moderkortet "oskyldigt". Det är då en bugg i CPUn, och dens drivare.
Eftersom detta gör att hela produkten är oanvändbar så bör du kunna hävda att häva köpet och ta en haswell eller annan produkt som fungerar.

Se till att du upplyser butiken om att du kan ha hittat "felet", om det nu stämmer med ditt fel, och hänvisa till att det är ett känt fel på produkten (som är ursprungsbundet då det finns på så många källor).

Ångerrätten är något du inte ska blanda in här dock, utan det är ren reklamation av defekt produkt och du vill häva köpet, om de nu inte kan lösa felet så klart (vilket de inte kan).

OffT: Satan vad Skylake har fel och buggar... tror jag kommer snart banlysa den hel från allt jag inhandlar och hanterar.

Permalänk
Medlem

Jo jag skulle säkert tippa på att det just är HD530 +drivisar som buggar och vi har också ett diskret grafikkort som sannolikt kommer lösa problemet. Jag kan också köpa ett annat moderkort från förslagsvis netonnet bara för att testa som jag sedan kan lämna tillbaka utan problem eller rent av behålla för framtida byggen. Det kommer säkert att lösa sig på ett eller annat sätt, det är inga problem, och jag är tacksam för information jag fått här på forumet.

Det som jag tycker är häpnadsväckande är just kundsupportens agerande. Chattensupporten var först oerhört behjälpliga men svaren man fick från serviceavdelningen i sin tur var istället korta och intetsägande. Om de kan hävda att produkten är trasig utan att ens ha tittat på den, vad ska jag då förvänta mig att serviceavdelningen ska svara på en ev. reklamation

Permalänk
Medlem

Ångerrätten var från början till för att man skulle kunna köpa en vara, sen om man ångrade sig returnera den OÖPPNAD och OANVÄND. Nu har man dock ändrat detta till att så länge varan är oskadad och värdet på den inte minskat så kan man utnyttja sin ångerrätt. Om man då byggt ihop en dator och kortet inte längre fungerar så måste butiken kunna kolla om kortet är trasigt från början eller skadat under monteringen. Det är pga detta man hamnar i detta läge som är precis som du säger ett moment 22.
Jag hade nog gjort så att jag ringt upp dom och bett att få prata med en ansvarig, sen fått ett löfte att OM kortet inte är skadat av mig , få returnera det enligt ångerrätten. De har ingen anledning att neka till detta.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

@killawife: Yes, helt rimligt att de ska undersöka produkten som de får tillbaka, om inget annat för att säkerställa att den fungerar för nästa kund.

Butiken i fråga har nu sansat sig och valt att hedra det ursprungliga löfte vi fick från första chattsupporten, så allt är nu väl så långt och jag vill tacka för all hjälp här.

Vad butiken har rätt att göra i sin tur innan de godkänner eventuellt återköp eller inte får inte hindra oss från att nyttja vår rätt att skicka produkten åter för bedömning i varje fall! För då blir utfallet helt naturligt att om allting är ok gör butiken ett återköp, om det är ett tillverkningsfel får åf ett nytt kort av tillverkaren (och då kan de väl med fördel göra ett direktbyte) eller om de anser att felet är vårat så kan vi få tillbaka kortet. Men att strunta i att ta emot kortet och mot våran vilja inleda ett reklamationsärende mot MSI blir ju oerhörd tidsslöseri. Det faller väl ändå på ÅF att konstatera om produkten är defekt om de ska ha någon grund för att neka ångerrätt öht.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Ångerrätten var från början till för att man skulle kunna köpa en vara, sen om man ångrade sig returnera den OÖPPNAD och OANVÄND. Nu har man dock ändrat detta till att så länge varan är oskadad och värdet på den inte minskat så kan man utnyttja sin ångerrätt.

Vilken ångerrätt och "från början" är det du syftar på? Butikers egna? Någon tidigare lag?

Permalänk
Medlem

Så många felaktiga svar i den här tråden att man nästan inte vet vart man ska ta vägen..
Självklart har du ångerrätt, men butiken vill bara försäkra sig om att det inte är ett handhavande fel på något sätt. När dom väl lyckats konstatera det, vilket inte borde ta allt för länge så ska du få hela summan inklusive fraktkostnaden tillbaks på ditt konto.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Ångerrätten var från början till för att man skulle kunna köpa en vara, sen om man ångrade sig returnera den OÖPPNAD och OANVÄND.

Ångerrätten har alltid haft som syfte att skydda konsumenter som inte kan avgöra varans beskaffenhet på distans. Det står inget om att varan skall vara "oöppnad" eller "oanvänd".

12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Ångerrätten, som regleras av "Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler", gör inga undantag för defekta produkter. Vore ju konstigt om köparen skulle förlora en lagstadgad rättighet för att säljaren levererat en defekt vara.

Om man ångrar ett köp på en defekt vara anser iaf jag att man har en moralisk skyldighet att berätta detta för säljaren. Förutom att man själv kan bli anklagad om säljaren upptäcker defekten (för att man skall drabbas av ekonomiskt ansvar måste dock säljaren bevisa att felet inte är ursprungligt) så kan ju felet leda till att såväl säljaren som en framtida köpare kan drabbas om säljaren missar felet och varan säljs igen.

Skrivet av killawife:

Nu har man dock ändrat detta till att så länge varan är oskadad och värdet på den inte minskat så kan man utnyttja sin ångerrätt.

Man har t.o.m. ändrat det, häromåret, till att ångerrätten gäller under 14 dagar oavsett användning, skick etc. Dock har säljaren rätt till ersättning för minskning av varans värde till följd av konsumentens användning utöver det sedan tidigare tillåtna "packa upp och testa".

Kap2 15§ i ovan nämnda lag:
"15 § Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten ersätta näringsidkaren för
...
2. en varas värdeminskning i den mån den beror på att konsumenten hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, under förutsättning att näringsidkaren har gett konsumenten information enligt 2 § första stycket 9 på det sätt som anges i 3 § eller 5 § första stycket,"

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ångerrätten har alltid haft som syfte att skydda konsumenter som inte kan avgöra varans beskaffenhet på distans. Det står inget om att varan skall vara "oöppnad" eller "oanvänd".

12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick.

Det är från en äldre version av lagen, numera regleras det i 15§ medan 12§ handlar om när ångerrätten börjar gälla.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Det är från en äldre version av lagen, numera regleras det i 15§ medan 12§ handlar om när ångerrätten börjar gälla.

Det var medvetet. Det är t.o.m. från den första utgåvan av lagen om distansköp och relaterar till inlägget jag svara på som påstod att lagen URSPRUNGLIGEN hade en annan innebörd.
Värt att notera så kvarstår möjligheten att åberopa ångerrätten idag trots att varan är "oöppnad" eller "oanvänd", så ur det perspektivet är din kommentar missriktad och överflödig om du riktar den till mig.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det var medvetet. Det är t.o.m. från den första utgåvan av lagen om distansköp och relaterar till inlägget jag svara på som påstod att lagen URSPRUNGLIGEN hade en annan innebörd.
Värt att notera så kvarstår möjligheten att åberopa ångerrätten idag trots att varan är "oöppnad" eller "oanvänd", så ur det perspektivet är din kommentar missriktad och överflödig om du riktar den till mig.

Det var mer menat som ett klargörande att det inte är från den aktuella lagstiftningen, så folk inte skulle tro att du citerat fel då lagen, både avseende paragrafnummer och formulering, ser annorlunda ut idag. Ber om ursäkt för att jag inte var tydligare med det.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Ett tips när det handlar om skärm/tv problem där bild/ljud försvinner kommer tillbaks är att kolla/vända/testa andra kablar.
Har haft en hel del hdmi kablar som haft problem det har då ett par gånger fungerat att vända på kablen (den ände som var i tv sattes i recivern och tvärtom dvs det var helt enkelt dålig passform i/på själva hdmi kontakterna).
Ibland så funkar det att byta kablar dvs en kabel funkar dåligt mellan två enheter men bra mellan två andra och den andra kabeln funkar bra mellan alla fyra.

Det är just hdmi jag haft problem med tack vare att jag använt dom mycket.
Tex dvi kabel så har jag använt betydligt färre och kan ej säga med säkerhet men jag gissar att det är en mer tålig kontakt överlag och då dels för att man skruvar fast den så den ej kan röra sig.

Displayport har jag enbart använt två olika (båda funkade bra) men jag gissar att även dessa kan ha problem då det är en liten kontakt med små kontaktytor och den skruvas ej fast.

Jag hade ett problem med min tv (panasonic s20 plasma) med att den vid nästan alla tillfällen när jag släckte lampan på skihuset gjorde en hdmi reset/handshake (dvs den blev svart blinkade till en resolution/hz och sen svart och tillbaks till den rätta res/hz igen) detta tar ca 3 sek så allt är klart när jag satt mig o ska fortsätta titta igen.

Så det var mest lite små irriterande och det hände inte alls med andra lampor heller om jag slog på av andra saker som tex kyl/frys/mikro/damsugare (som tar mer ström än ett sketet lite 15w lysrör på skithuset) så det borde ju inte handla om en brownout dvs volt sjunker under en viss nivå då den troligen sjunker lägre när man slår på sånt som tar mer störm.

Jag provade att ansluta tv/o det som är anslutet till den till andra säkringar men samma sak och detta höll på i 2-3år (det tog troligen en lång tid innan jag märkte av detta OCH kom till slutsatsen att det var skithuslampan som gjorde detta).

Sen en dag hände samma sak när jag reste mig och skulle ut i köket o hämta nåt tuggbart (tror jag det var) tänkte hmm varför och sen hände det inte igen på ett tag men tillsut kom det igen av ingen anledning alls igen och det vart mer och mer vanligt.
Och jag bor i lgh med betong golv så det handlar inte om några stora rörelser som frotplantar sig till tv/kabel när man går.

Tills jag en dag upptäckte felet som var kabeln mellan recivern och tv´n.
Jag upptäckte det tack vare att jag handlade en popcorn vten (mediaspelare) och behövde en 1,2m kabel istället för den 1m som följde med och leta runt lite och till slut tog den mellan tv/recivern som var 1,5m.
Och efter det så slutade det helt och hållet jag kunde stå och tända släcka lampan utan problem där jag innan kanske kunde släcka den 1 gång av 30 utan att det hände.
Så byte kablarna igen (och flyttade vten tillfälligt så den fortfarande var inkopplad för att minimera saker som ändrats) och japp varje gång lampan släcktes en resync hände.

I övrigt funkade allt fint under dessa 2-3 år och den kabeln har nu suttit mellan vten och recivern runt ett år och funkat felfritt.
Jag gissar att lysröret skickade ut nå liten strömspik/rippel/nåt skit på ström nätet som på något jävla sätt letade sig in i tv/reciver och i kombo med den troligen ej 100% kontakten på någon pinne i en av dom två kontakterna framkallade denna resync.
Och att det med tiden blev sämre kontakt som därmed gjorde att vibrationer även utlöste resyncen.

Jag har börjat ogilla hdmi kablar av någon underlig anledning!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av killawife:

Ångerrätten var från början till för att man skulle kunna köpa en vara, sen om man ångrade sig returnera den OÖPPNAD och OANVÄND. Nu har man dock ändrat detta till att så länge varan är oskadad och värdet på den inte minskat så kan man utnyttja sin ångerrätt. Om man då byggt ihop en dator och kortet inte längre fungerar så måste butiken kunna kolla om kortet är trasigt från början eller skadat under monteringen. Det är pga detta man hamnar i detta läge som är precis som du säger ett moment 22.
Jag hade nog gjort så att jag ringt upp dom och bett att få prata med en ansvarig, sen fått ett löfte att OM kortet inte är skadat av mig , få returnera det enligt ångerrätten. De har ingen anledning att neka till detta.

Nej. Ångerrätten var från början tänkt (och är fortfarande tänkt) att du ska kunna beställa något på nätet som du inte kunnat inspektera och sedan returnera varan om tex finishen inte var som du hade tänkt dig. Det har alltid varit din rätt att öppna och använda varan, men bara tills dess att du kunnat få koll på om den motsvarar dina förväntningar. Hur mycket du kan använda varan beror på vad det är för något, men öppna förpackningen och ta ut innehållet har du alltid kunnat göra. Och det handlar inte om att använda varan under några längre perioder, men tex starta en skärm för att kolla på hur bilden ser ut är helt ok och har alltid varit helt ok.

Förändringen i lagen som blivit nu handlar om att säljaren kan få ersättning för skador på tex emballage osv. om du returnerar varan. Så istället för att det ska vara en diskussion om huruvida du använt varan mer eller mindre än vad som behövdes och ifall du gjort mer åverkan på emballaget än vad som behövdes för att öppna den så får du nu ersätta säljaren för eventuell värdeminskning på grund av din undersökning av varan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Det var mer menat som ett klargörande att det inte är från den aktuella lagstiftningen, så folk inte skulle tro att du citerat fel då lagen, både avseende paragrafnummer och formulering, ser annorlunda ut idag. Ber om ursäkt för att jag inte var tydligare med det.

Då är jag med. Jag kunde också ha varit tydligare, det är ju inte bara den jag adresserar som läser inlägg på ett forum. Ska tänka mer på det i framtiden.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net