Permalänk

Varför är det fortfarande så varmt?

Hej,

Nu är jag liiiite smått trött på detta. Jag försöker mitt bästa här men verkar inte uppnå några superresultat direkt.

Jag har köpt en denna kylaren http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/213479-cooler... och applicerat kylpasta i storlek av ett riskorn/liten ärta på CPU:n. Jag har också installerat 8GB mer ram i datorn. Utöver detta har jag dammsugit och använt tryckluft för att få datorn så ren som möjligt. Allt detta gjorde jag i ca två timmar och för 40 minuter sen blev jag klar.

Såhär ser min setup ut på ett ungefär

Givetvis har jag grafikkortet under CPU:n också, inte inritat dock.

Här är mina temperaturer i HWMonitor

När den bilden tog så hade jag precis suttit lite i photoshop för att göra bilden på datorn ni såg tidigare, men i övrigt inte gjort någonting alls med datorn förutom att surfa på Sweclockers, Google och Facebook. Den högsta tempen är från ett stresstest på ca 1 minut jag gjorde med CPU-Z.

Är detta rimlig värme? Jag tycker inte riktigt det... Min förhoppning är ju att kunna överklocka min processor men med dessa resultat känns det så jävla deppigt. Nån som har ett tips eller nån input på vad/om något har gått snett? Är tacksam för ALL hjälp jag kan få.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

helt normala temperaturer. fick ungefär samma med min 4690K på 4.5GHz 1.35v. slutna kylare är inte jätte bra jämfört med tornkylare och riktiga vattenkylningsystem

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Vad använder du för kylpasta? Enligt Arctic Silver ska man dra en vertikal linje med kylpastan på Core i3/i5/i7.

http://www.arcticsilver.com/intel_application_method.html#
http://www.arcticsilver.com/pdf/appmeth/int/vl/intel_app_meth...

Det har jag gjort på min 4670K. Har ungefär samma temps som du, fast med min pyttekylare Scythe Shuriken.

Riskornet brukar jag göra när jag lägger på för AMD-CPU:er, t.ex. Phenom II.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Det ser helt rimligt ut eftersom du har en effektiv temperatur på 20-25 grader idle. Normalt har ett rum en temperatur på 20 grader så du kan omöjligt komma under den temperaturen eftersom du då skulle få kondens i datorn.

Din maxtemperatur är helt klart inom rimliga gränser för CPU-stress och helt ofarlig. Jämför du med din maxtemperatur så har du sjunkit 30 grader.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av Vzano:

helt normala temperaturer. fick ungefär samma med min 4690K på 4.5GHz 1.35v. slutna kylare är inte jätte bra jämfört med tornkylare och riktiga vattenkylningsystem

Okej, skulle detta funka att överklocka något då eller är det no-go?

Skrivet av saturday_sun:

Vad använder du för kylpasta? Enligt Arctic Silver ska man dra en vertikal linje med kylpastan på Core i3/i5/i7.

http://www.arcticsilver.com/intel_application_method.html#
http://www.arcticsilver.com/pdf/appmeth/int/vl/intel_app_meth...

Det har jag gjort på min 4670K.

Riskornet brukar jag göra när jag lägger på för AMD-CPU:er, t.ex. Phenom II.

Jag har den som följde med, nån rosa cooler master variant. Kan det göra mycket skillnad alltså om jag lägger en klutt i mitten mot att jag drar en sträng som på bilderna? Vill just helst inte göra fel så att skiten hamnar utanför CPU:n heller.

denna

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Det ser helt rimligt ut eftersom du har en effektiv temperatur på 20-25 grader idle. Normalt har ett rum en temperatur på 20 grader så du kan omöjligt komma under den temperaturen eftersom du då skulle få kondens i datorn.

Din maxtemperatur är helt klart inom rimliga gränser för CPU-stress och helt ofarlig. Jämför du med din maxtemperatur så har du sjunkit 30 grader.

Hur menar du med effektiv temperatur och var ser du detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av csgrabben:

Okej, skulle detta funka att överklocka något då eller är det no-go?

Jag har den som följde med, nån rosa cooler master variant. Kan det göra mycket skillnad alltså om jag lägger en klutt i mitten mot att jag drar en sträng som på bilderna? Vill just helst inte göra fel så att skiten hamnar utanför CPU:n heller.

denna http://www.hardwaresecrets.com/wp-content/uploads/TCR1-041.jpg

Jag vet ärligt talat inte, men du kan ju testa om du inte är nöjd

Men som någon skrev, det är helt OK temps.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Slutna kylare i mindre format kyler relativt dåligt jämfört med andra luft alternativ, hade en h60 v2 på min prolle och fick 70+ under full load I stock. Får nu 50 under full load med en överklockning på en nh-d15.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Installera just samma prolle med en 212 evo. Sket i den ruttna kylpastan coolermaster skicka med och körde på mx-4.
Resultatet, 50 grader i full load i stock (3.3ghz) och 60 grader i full load med en lätt oc (4.0ghz).
Jag hade installerat om kylarn med en bättre kylpasta, 70 grader på stock är onormalt för denna CPU som normalt är svalare jämfört mot sandybridge, haswell.

Permalänk

Jag blir så less på det här jag orkar inte längre... Har hållit på i en vecka nu fram och tillbaka och det känns bara som att jag slänger pengar i sjön heeela jävla tiden.

Får se om jag gör något åt detta sen, just nu är jag bara ledsen.

Permalänk
Medlem

@csgrabben: eftersom du har 41 grader på value och en lägenhet enligt hyreslagen ska hålla 20 grader varmt så är den effektiva temperaturen då 21 grader. Eftersom din dator inte kan kan vara kallare än ditt rum, då det skulle uppstå kondens och börja "regna" i den så är alltså den effektiva temperaturen 21 grader.

Det finns två saker som är intressanta här: Sänker du rummet så kommer din CPU att sjunka motsvarande, dock så är det inget du behöver då du har ytterligare 20-25 grader innan du når taket eftersom din CPU kan närma sig 95 grader.

Den temperatur som är intressant för dig är den som är vanligast förekommande för dig. Det är den som ska ligga mellan 40 och 60 grader. Kör du hela tiden program som tar mycket CPU så bör du sänka från 70 till 65, gärna 60 grader för att klara längre stunder. (Fast antagligen börja fundera på en bättre CPU eller varför man kör "benchmarks" 24/7 )

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Provade OC Genie 2.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av csgrabben:

stäng av skiten direkt, bättre att du lär dig själv att överklocka, jag skulle inte lita på mitt moderkort överklockar åt mig.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Ett litet tips, dammsug aldrig i datorn igen.

Visa signatur

ASUS STRIX B450-F, AMD Ryzen 5 2600, Asus Radeon RX Vega 56 Strix, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz, Corsair RM750x, Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av csgrabben:

Hej,

Nu är jag liiiite smått trött på detta. Jag försöker mitt bästa här men verkar inte uppnå några superresultat direkt.

Jag har köpt en denna kylaren http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/213479-cooler... och applicerat kylpasta i storlek av ett riskorn/liten ärta på CPU:n. Jag har också installerat 8GB mer ram i datorn. Utöver detta har jag dammsugit och använt tryckluft för att få datorn så ren som möjligt. Allt detta gjorde jag i ca två timmar och för 40 minuter sen blev jag klar.

Såhär ser min setup ut på ett ungefär
http://i.imgur.com/TLkBamf.png
Givetvis har jag grafikkortet under CPU:n också, inte inritat dock.

Här är mina temperaturer i HWMonitor
http://i.imgur.com/p8ZXl8V.png

När den bilden tog så hade jag precis suttit lite i photoshop för att göra bilden på datorn ni såg tidigare, men i övrigt inte gjort någonting alls med datorn förutom att surfa på Sweclockers, Google och Facebook. Den högsta tempen är från ett stresstest på ca 1 minut jag gjorde med CPU-Z.

Är detta rimlig värme? Jag tycker inte riktigt det... Min förhoppning är ju att kunna överklocka min processor men med dessa resultat känns det så jävla deppigt. Nån som har ett tips eller nån input på vad/om något har gått snett? Är tacksam för ALL hjälp jag kan få.

Till att börja med så är det inga katastrofala temperaturer.
Du hade en annan tråd uppe där folk rekommenderade lite kylare, har jag fel?
Var det någon som rekommenderade denna kylaren av de rekommendationer du fick?

Förstår att du blir frustrerad efter att ha köpt en andra kylare nu men du hade fått en riktigt bra tornkylare för 549kr som den vattenkylaren kostar.
Bör gå att få ner tempsen lite med den du nu köpt, förslaget är att ommontera den och lägga ny kylpasta.
Kanske ska du testa köra två inblås och en utblås också, då bör du kunna minska mängden damm i datorn. Om du flyttar fram den du har som utblås i toppen till front.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem

1: Kolla så att kylaren, då pumpen är rätt kopplad elektriskt, tex ganska vanlig att man kopplar den till CPU_fan headern och har samtidigt en inställd profil i bios som orsakar att pumpen går för sakta.

2: kolla över kylningen av chassiet, 2 fläktar ut och bara en in = inte bra då det blir undertryck i lådan.
Så lägg till en fläkt in eller två som trycker in, kan inte hitta vad för chassi det är, men detta kan spela stor roll för temperaturen på CPU, ett gammalt omodern chassi kan göra så temp blir 10c högre under load mot ett modernt chassi, och detta med samma fläktar och antal.

3: kylpasta behöver du inte bry dig om direkt vilken sort det är, skiljer typ 2-3c mellan bästa och sämsta på marknaden.

4 dammsug ALDRIG datorn.

5: Använd inte automatiska OC program. eller automatiska OC funktioner i bios.
Speciellt inte med halvgamla moderkort, då dessa var ganska dåliga med detta med höga temperaturer som följd.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Vore jag dig hade jag monterat radiatorn i fronten. Du vill ha så kall luft som möjligt till kylaren, inte luft som andra komponenter redan förvärmt. Jämför med vilken värmeväxlare som helst, alla fungerar på samma sätt och vill ha så kall luft som bara går att uppbringa. T ex på en bil, det finns en god anledning till att kylaren sitter i fronten på bilen.

Nu vet jag inte vad som sagts i "den andra tråden" men jag hade inte satsat på vatten i den prisnivån. Det är alltid en större risk att välja vatten så går man den vägen bör man satsa ordentligt eller avstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeatEatR:

Vore jag dig hade jag monterat radiatorn i fronten. Du vill ha så kall luft som möjligt till kylaren, inte luft som andra komponenter redan förvärmt. Jämför med vilken värmeväxlare som helst, alla fungerar på samma sätt och vill ha så kall luft som bara går att uppbringa. T ex på en bil, det finns en god anledning till att kylaren sitter i fronten på bilen.

Nu vet jag inte vad som sagts i "den andra tråden" men jag hade inte satsat på vatten i den prisnivån. Det är alltid en större risk att välja vatten så går man den vägen bör man satsa ordentligt eller avstå.

Slangarna lär knappast räcka till fronten, så hans placering och fläktarnas riktning ser bra ut tycker jag. Man kanske kan tjäna nån enstaka grad genom att vända den bakre fläkten så den blåser in istället men det lär inte göra någon större skillnad.

Permalänk
Medlem

@LnitraM: För att svara på din fråga, nej ingen i den andra tråden rekommenderade den kylaren.

@csgrabben: Kolla det ggustavsson skrev.

Skrivet av ggustavsson:

1: Kolla så att kylaren, då pumpen är rätt kopplad elektriskt, tex ganska vanlig att man kopplar den till CPU_fan headern och har samtidigt en inställd profil i bios som orsakar att pumpen går för sakta.

2: kolla över kylningen av chassiet, 2 fläktar ut och bara en in = inte bra då det blir undertryck i lådan.
Så lägg till en fläkt in eller två som trycker in, kan inte hitta vad för chassi det är, men detta kan spela stor roll för temperaturen på CPU, ett gammalt omodern chassi kan göra så temp blir 10c högre under load mot ett modernt chassi, och detta med samma fläktar och antal.

3: kylpasta behöver du inte bry dig om direkt vilken sort det är, skiljer typ 2-3c mellan bästa och sämsta på marknaden.

4 dammsug ALDRIG datorn.

5: Använd inte automatiska OC program. eller automatiska OC funktioner i bios.
Speciellt inte med halvgamla moderkort, då dessa var ganska dåliga med detta med höga temperaturer som följd.

Dold text

Och sist en fråga från mig, gjorde du rent CPU'n från gammal kylpasta innan montering?
Har du kollat så att kylare sitter som den ska? Ta loss kylare och kolla så att kylpastan har spridit sig som den skall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

1: Kolla så att kylaren, då pumpen är rätt kopplad elektriskt, tex ganska vanlig att man kopplar den till CPU_fan headern och har samtidigt en inställd profil i bios som orsakar att pumpen går för sakta.

2: kolla över kylningen av chassiet, 2 fläktar ut och bara en in = inte bra då det blir undertryck i lådan.
Så lägg till en fläkt in eller två som trycker in, kan inte hitta vad för chassi det är, men detta kan spela stor roll för temperaturen på CPU, ett gammalt omodern chassi kan göra så temp blir 10c högre under load mot ett modernt chassi, och detta med samma fläktar och antal.

3: kylpasta behöver du inte bry dig om direkt vilken sort det är, skiljer typ 2-3c mellan bästa och sämsta på marknaden.

4 dammsug ALDRIG datorn.

5: Använd inte automatiska OC program. eller automatiska OC funktioner i bios.
Speciellt inte med halvgamla moderkort, då dessa var ganska dåliga med detta med höga temperaturer som följd.

@csgrabben Lyssna på mannen med det bästa efternamnet!

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk

Nån mer fläkt får jag tyvärr inte in i datorn, det finns inte plats att sätta en till där fram (går ej att montera, jag försökte). Kan dock kika igen om jag kan gör nån ghettolösning på det hela.

När jag säger att jag "dammsög datorn" verkar det som att ni tror att slängde runt med dammsugaren som en dåre vilket givetvis inte var fallet. Jag dammsög ENDAST chassit med dammsugaren, i övrigt höll jag den i luften inuti datorn samtidigt som jag körde med tryckluft för att inte allt damm skulle slängas runt i resten av lägenheten, alternativt tillbaka in i datorn.

Jag ska kolla på hur jag har kopplat sladden från fläkten samt kylaren på min vattenkylning, tror dock jag gjorde som de skrev i manualen.
Edit: Fläkten från vattenkylaren går till CPU fan, själva grejen på processorn går till sys fan 1.
Edit 2: Vänta lite nu... Kan detta vara problemet kanske..???

Då går ju min lilla kylpuck (vet inte vad den heter hehe men den jag satte mot processorn) bara på 65%? Om detta ska ändras, where do I do this? Bios gissar jag att jag måste göra det i om det inte finns något lätt sätt att göra det i ett program.
Edit 3: Lyckades ändra det med speedfan till 100% istället för 65, verkar inte vara superstor skillnad just nu iallafall vad jag kan se.

Detta är strax efter ett stresstest på 1-2 minuter gjort med CPU-z, precis som jag gjorde tidigare i tråden innan jag ändrade till 100% på fläktarna. Ca 5 grader svarare verkar det ha blivit iaf, men inte jättemycket mer.

Sen en sista grej, jag vet att alla säger "åh det är så lätt att överklocka en i5 2500k med det där moderkortet, kolla bara här eller i din manual!", det har inte hjälpt mig alls är jag rädd. Har kollat i manualen samt googlar i säkert 5 timmar totalt. Jag förstår väl att det är ett par olika värden som skall ändras, men HUR jag ändrar dessa och exakt vilka det är har jag ingen aning om. Jag ser liksom framför mig hur jag går in och ändrar något/några värden och sen startar inte min dator mer.

Har en annan fråga som jag tänkt på ett par dagar btw. Jag överklockade ju med OC genie 2 och fick då 90-97 grader på skiten vilket inte var optimalt och detta med 4,20 GHz. Om jag hade haft en i7:a med säg 4Ghz som grundinställning på klockfrekvensen, skulle denna också ligga så högt? Eller är det annorlunda om man överklockar/inte överklockar, trots att processorerna ligger på samma frekvens?

Permalänk
Medlem

@csgrabben "kylpucken" är en vattenpump med kylblock på och denna måste få tillräckligt med ström för att drivas rätt. Som du själv har upptäckt går den på 65% och kan vara anledningen till att kylaren inte funkar som den ska. Leta upp inställningen i BIOS och sätt den i manuellt läge på 100%.

Om du har googlat i 5 timmar måste du ha hittat någon guide om hur man överklockar en Sandy bridge CPU, läs dem noga och lär dig vad de olika parametrarna gör innan du börjar pilla.

Alla CPU modeller är olika, och även varje chip i sig så oavsett CPU så kommer temperaturerna alltid att skilja. Åt vilket håll det går är svårt att säga då det beror på så många parametrar.

EDIT: Kolla så att kylblocket har blivit monterat rätt. Rätt tryck och rätt mängd kylpasta.

Permalänk
Medlem

En 120/140mm rad är inte så bra som många tror. Om man jämför mot de större små tornkylarna så skiljer det ganska mycket. Samt att de kostar lika mycket. Det är normala temps för den kylaren. Kanske kan ligga 2-3 grader lägre men de är inte dåliga
https://www.youtube.com/watch?v=ZmAVaYjuveQ

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av Chricke46:

@csgrabben "kylpucken" är en vattenpump med kylblock på och denna måste få tillräckligt med ström för att drivas rätt. Som du själv har upptäckt går den på 65% och kan vara anledningen till att kylaren inte funkar som den ska. Leta upp inställningen i BIOS och sätt den i manuellt läge på 100%.

Om du har googlat i 5 timmar måste du ha hittat någon guide om hur man överklockar en Sandy bridge CPU, läs dem noga och lär dig vad de olika parametrarna gör innan du börjar pilla.

Alla CPU modeller är olika, och även varje chip i sig så oavsett CPU så kommer temperaturerna alltid att skilja. Åt vilket håll det går är svårt att säga då det beror på så många parametrar.

EDIT: Kolla så att kylblocket har blivit monterat rätt. Rätt tryck och rätt mängd kylpasta.

Jag ändrade den somsagt i speedfan och det verkade göra litegrann iaf, men inte supermycket. Ska se om jag kan ändra det i BIOS också. När du säger att den ska ha rätt tryck och sådär, jag tog som ett litet riskorn/mindre ärta i mitten o satte sen fast pumpen. Jag skruvade i princip fast fästena så hårt jag kunde så att den inte skulle vara lös.

Får väl se om jag googlar ännu mer och läser på men för närvarande så känner jag inte att jag vågar göra något riktigt, ska se om jag har någon kompis som kanske kan hjälpa mig lite också för alternativt strunta i det.

Permalänk
Skrivet av infigo:

En 120/140mm rad är inte så bra som många tror. Om man jämför mot de större små tornkylarna så skiljer det ganska mycket. Samt att de kostar lika mycket. Det är normala temps för den kylaren. Kanske kan ligga 2-3 grader lägre men de är inte dåliga
https://www.youtube.com/watch?v=ZmAVaYjuveQ

Tror du jag skulle se mycket skillnad om jag bytte ut den här vattenkylaren mot den där luftkylaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av csgrabben:

Tror du jag skulle se mycket skillnad om jag bytte ut den här vattenkylaren mot den där luftkylaren?

Ja en liten skillnad men inget jag skulle betalt ytterligare 600kr för.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Låter normalt, en Seidon 120V är sämre än tex en evo 212 när det kommer till kylarea, enda fördelen den har är att du kan flytta vart värmen avges!

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Helt normala temps. Jag har ungefär samma setup som du, med en 6700K @ 4.6 Ghz. Har nu suttit igång ngra timmar, allmänt/normalt dator användande.

Kanske något lägre än dina, men ja.. har rätt Clean maskin också (om de nu har ngn betydelse, å andra sidan har jag INGEN fläkt bak)

Maskinen

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO || i7 7700K @ 4.9 Ghz - Delid || Corsair Vengeance DDR4 3200MHz 32GB || ASUS STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB || Vattenkyld || 4.25 TB Hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av magican:

Helt normala temps. Jag har ungefär samma setup som du, med en 6700K @ 4.6 Ghz. Har nu suttit igång ngra timmar, allmänt/normalt dator användande.

Kanske något lägre än dina, men ja.. har rätt Clean maskin också (om de nu har ngn betydelse, å andra sidan har jag INGEN fläkt bak)
http://i.imgur.com/7nvE8tv.jpg

Maskinen
http://i.imgur.com/gZ3lBSX.jpg

Du har en dubbelt så stor radiator. De kyler mycket bättre men de kostar skortan

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av csgrabben:

Jag överklockade ju med OC genie 2 och fick då 90-97 grader på skiten vilket inte var optimalt och detta med 4,20 GHz.

De automatiserade "programmen" som finns på moderkorten, bl.a då OC Genie för MSI, ställer ofta upp spänningen onödigt högt.
Även auto utan överklock med oc genie brukar ge högre spänning än nödvändigt.

Därför ska man ställa in multipel och spänning manuellt.

I ditt första inlägg ser man t.ex att CPUn når nästan 1.25v vid endast 3.6GHz, vilket mest troligt är onödigt högt.
Dock är 73c helt ok med den spänningen och den kylaren, skulle jag säga.

Se den här guiden:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1138840-overklockningsg...

Skrivet av csgrabben:

Jag har den som följde med, nån rosa cooler master variant. Kan det göra mycket skillnad alltså om jag lägger en klutt i mitten mot att jag drar en sträng som på bilderna?

Nej.

Skrivet av csgrabben:

Jag blir så less på det här jag orkar inte längre... Har hållit på i en vecka nu fram och tillbaka och det känns bara som att jag slänger pengar i sjön heeela jävla tiden.
Får se om jag gör något åt detta sen, just nu är jag bara ledsen.

Funkar inte datorn, får du blåskärmar?
Som sagt, temperaturerna är OK, din CPU klarar utan vidare 75-80c+ i flera år, med den spänning du har nu.

Skrivet av magican:

Helt normala temps. Jag har ungefär samma setup

Ungefär samma setup?
TS har en 120mm rad och du har en 240mm, extremt stor skillnad och inte alls i närheten av "ungefär samma setup".