Windows 7 Service pack 1 går inte att installera

Permalänk
Medlem

Windows 7 Service pack 1 går inte att installera

Hej!

Slänger ut en tråd här om att min dator absolut VÄGRAR installera service pack 1 som är nödvändigt för att installera ett program jag försöker ladda ned och installera.

Har provat att bara installera service pack och sedan installera övriga windows-uppdateringar som finns tillgängliga, provat att installera alla på samma gång och även alla andra uppdateringar förutom service pack 1.

Testade även att uppdatera efter att ha inaktiverat brandväggen, utan succé.

Har nu lyckats installera de flesta uppdateringarna (iallafall alla viktiga, har 3 valfria kvar och den enda viktiga är alltså service pack 1). Har kollat på forum och provat olika lösningar men har inte lyckats.

Vänder mig nu till Er i hopp om hjälp. Någon som har en aning om vad problemet kan vara? När datorn säger åt mig att starta om för att installera uppdateringen så görs det och den konfigurerar uppdateringen, men endast till ~20% och startar sedan upp utan att fullbordat installationen.

Jättetacksam för svar men i synnerhet snabba

Visa signatur

i5 4670K @ 3.40GHz, 16GB Dual channel DDR3 @ 933MHz, GTX 1070 4095MB, MSI Z87-G45 Gaming, 465GB Samsung HDD, 232GB Samsung SSD 840, 223GB Kingston SSD, be quiet! Pure Rock CPU Kylare, Seasonic Focus Plus 750W Gold, Fractal Design Define 5, W10 x64, BenQ XL2411Z, BenQ G2220 HD

Permalänk
99:e percentilen

Är ominstallation av Windows ett alternativ?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Få tag på ett installationsmedium med SP1. Att du inte redan har uppdaterat finner jag smått sjukt.
Det var rätt länge sen SP1 släpptes.

Eller är det en uppdatering för SP1?

Permalänk
Medlem

Du kan testa om detta verktyg kan fixa problemet https://www.microsoft.com/sv-SE/download/details.aspx?id=2085...

Edit: Och här du 3 tips på vad man kan göra http://windows.microsoft.com/en-us/windows7/troubleshoot-prob...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@Alling: Hur lång tid tar det och vad skulle det innebära för installerade program och filer på datorn?

Visa signatur

i5 4670K @ 3.40GHz, 16GB Dual channel DDR3 @ 933MHz, GTX 1070 4095MB, MSI Z87-G45 Gaming, 465GB Samsung HDD, 232GB Samsung SSD 840, 223GB Kingston SSD, be quiet! Pure Rock CPU Kylare, Seasonic Focus Plus 750W Gold, Fractal Design Define 5, W10 x64, BenQ XL2411Z, BenQ G2220 HD

Permalänk
Medlem

@tcntad: Nej, det är den första uppdateringen som installerar SP1, inte uppdaterar SP1. m a o har jag inte det sen innan, är oerhört dålig på att uppdatera windows haha.

Visa signatur

i5 4670K @ 3.40GHz, 16GB Dual channel DDR3 @ 933MHz, GTX 1070 4095MB, MSI Z87-G45 Gaming, 465GB Samsung HDD, 232GB Samsung SSD 840, 223GB Kingston SSD, be quiet! Pure Rock CPU Kylare, Seasonic Focus Plus 750W Gold, Fractal Design Define 5, W10 x64, BenQ XL2411Z, BenQ G2220 HD

Permalänk
Medlem

@janee: den där nedladdningen av uppdateringen har jag försökt redan. Satt förra helgen och försökte lösa problemet, tror jag kom förbi den andra länken du skickade mig men utan framgång. Kan försöka om ett tag vid möjlighet för säkerhets skull!

Visa signatur

i5 4670K @ 3.40GHz, 16GB Dual channel DDR3 @ 933MHz, GTX 1070 4095MB, MSI Z87-G45 Gaming, 465GB Samsung HDD, 232GB Samsung SSD 840, 223GB Kingston SSD, be quiet! Pure Rock CPU Kylare, Seasonic Focus Plus 750W Gold, Fractal Design Define 5, W10 x64, BenQ XL2411Z, BenQ G2220 HD

Permalänk
Medlem

Om du har en Windows 7 OEM Systembyggarlicens eller Windows 7 Retail licensnyckel så kan du ladda hem en Windows 7 ISO som redan har Service Pack 1 från denna sida https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows7

Visa signatur

janee

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kör cleanmgr (Diskrensning) och rensa allt där..

Jag hoppas att du är beredd på en ominstallering, i värsta fall.

Permalänk
Medlem

@janee: Körde nyss system readiness tool och det såg ut som att uppdateringen fungerade. Prövade då att installera det programmet jag vill få installerat men tidigare inte gick, bara för att få samma error - att SP1 inte fanns installerat. Gick in på windows update och där fanns inte SP1 updaten. Provade att uppdatera de valfria uppdateringarna och sen när datorn startat om hade 1/3 valfria installerats och SP1 uppdateringen finns åter igen att välja och installera. Bara ominstallation av windows som går nu?

Förmodligen värt att tillägga: Vid första gången jag installerade en SSD-hårddisk installerade jag windows på den också, så nu varje gång jag startar datorn måste jag trycka enter på en svart skärm där jag kan välja att starta windows 7, eller windows 7 (dvs från båda olika hårddiskarna). Har inte vågat avinstallera windows på min HDD än eftersom jag är rädd för att något ska fela. Kan detta vara en anledning till problemet? att den har svårt att välja vilken hårddisk den ska installera på och därför inte installerar den alls till slut?

ping @tcntad @Alling

Visa signatur

i5 4670K @ 3.40GHz, 16GB Dual channel DDR3 @ 933MHz, GTX 1070 4095MB, MSI Z87-G45 Gaming, 465GB Samsung HDD, 232GB Samsung SSD 840, 223GB Kingston SSD, be quiet! Pure Rock CPU Kylare, Seasonic Focus Plus 750W Gold, Fractal Design Define 5, W10 x64, BenQ XL2411Z, BenQ G2220 HD

Permalänk
Medlem

@BLOOIE:

Du har tydligen en helt vanlig windows dualboot och jag tror inte det är detta som orsakar problemet.

Om du kan ladda hem en ISO eller låna en DVD skiva med samma version av Windows 7 som du har men med SP1 så tycker jag att du bör göra en ny installation och med bara SSD inkopplad som denna video guide visar https://www.youtube.com/watch?v=Ox6DHlPQI-w

Edit: Och du kan även välja göra en ny och ren Windows 10 installation och skriva in din Windows 7 nyckel under installationen https://www.youtube.com/watch?v=E49IjCMKU4g

Visa signatur

janee

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

@janee: Men exakt vad innebär en ominstallation av windows? Vill ju inte bli av med alla program jag har installerat på mina hårddiskar. Om det går att göra utan att ta bort alla filer så man får börja om på noll gör jag det.

Visa signatur

i5 4670K @ 3.40GHz, 16GB Dual channel DDR3 @ 933MHz, GTX 1070 4095MB, MSI Z87-G45 Gaming, 465GB Samsung HDD, 232GB Samsung SSD 840, 223GB Kingston SSD, be quiet! Pure Rock CPU Kylare, Seasonic Focus Plus 750W Gold, Fractal Design Define 5, W10 x64, BenQ XL2411Z, BenQ G2220 HD

Permalänk
Permalänk
Rekordmedlem

Du kan ladda hem sp1 via länken nedan och installera det utan att använda win update eller installera om datorn
https://www.microsoft.com/sv-se/download/details.aspx?id=5842

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BLOOIE:

@janee: Men exakt vad innebär en ominstallation av windows? Vill ju inte bli av med alla program jag har installerat på mina hårddiskar. Om det går att göra utan att ta bort alla filer så man får börja om på noll gör jag det.

Fast varför är programmen så viktiga att spara? Är det för att det är drygt att installera igen eller har du slarvat bort licenser så du inte kan installera dem igen?

Om det inte är något av det så ser jag inte varför du ska spara dem, som standard är väl det viktigaste att du ser till att spara inställningar och sparade filer från/till dem och bilder, filmer eller övriga privata filer till annan hårddisk och sen lägger du tillbaka dem när du installerat om allt.

För program går ju alltid att installera igen på något sätt och så installerar du dem med tiden allt eftersom du behöver dem så slipper du ha program som ligger och skräpar också. Om det är att du inte har licenser kvar osv till de programmen du vill spara så finns det program som kan få fram dem, men det får du googla på i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BLOOIE:

@janee: Men exakt vad innebär en ominstallation av windows? Vill ju inte bli av med alla program jag har installerat på mina hårddiskar. Om det går att göra utan att ta bort alla filer så man får börja om på noll gör jag det.

Ja du kommer att förlora alla program när du gör en ny windows installation, det går att uppgradera Windows 7 till Windows 10 men då måste SP1 vara installerat.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@Åkan: Det är väl egentligen bara för att det är jobbigt att installera igen, men det är väl sant som ni säger. Att bara göra det och ladda ner igen. Är bara osäker på om jag vet var min serial key till windows är någonstans. Hur lång tid tar det, en hel natt eller?

@janee: Måste jag uppgradera till 10 eller borde jag göra det menar du?

Visa signatur

i5 4670K @ 3.40GHz, 16GB Dual channel DDR3 @ 933MHz, GTX 1070 4095MB, MSI Z87-G45 Gaming, 465GB Samsung HDD, 232GB Samsung SSD 840, 223GB Kingston SSD, be quiet! Pure Rock CPU Kylare, Seasonic Focus Plus 750W Gold, Fractal Design Define 5, W10 x64, BenQ XL2411Z, BenQ G2220 HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av BLOOIE:

@Åkan: Det är väl egentligen bara för att det är jobbigt att installera igen, men det är väl sant som ni säger. Att bara göra det och ladda ner igen. Är bara osäker på om jag vet var min serial key till windows är någonstans. Hur lång tid tar det, en hel natt eller?

@janee: Måste jag uppgradera till 10 eller borde jag göra det menar du?

Jag kör båda och tycker att Windows 7 fungerar bättre för mig, men problemet är att Microsoft satsar helt och hållet på Windows 10 och det gör att alla som vill använda windows måste köra Windows 10 inom några år för att det skall fungera bra.

Om man gör ny Windows 7 installation som har SP1 så finns det ytterligare 500 uppdateringar och även dom brukar krångla och allt detta slipper man om man väljer Windows 10 istället.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@janee: Okej, tack för det tipset! Hur gör man det enklast då? Avinstallera W7 och installera W10, är det nedladdning via internet som gäller eller? Har som du kanske hör aldrig avinstallerat windows förut

Visa signatur

i5 4670K @ 3.40GHz, 16GB Dual channel DDR3 @ 933MHz, GTX 1070 4095MB, MSI Z87-G45 Gaming, 465GB Samsung HDD, 232GB Samsung SSD 840, 223GB Kingston SSD, be quiet! Pure Rock CPU Kylare, Seasonic Focus Plus 750W Gold, Fractal Design Define 5, W10 x64, BenQ XL2411Z, BenQ G2220 HD

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Man avinstallerar inte ett OS riktigt så. Det görs vid installation av ett OS.
Där väljer man att anpassa installation och tar bort en eller flera partitioner.

Permalänk
Medlem

@BLOOIE: Klicka på "Ladda ned verktyget nu" på denna sida och ladda hem och kör MediaCreatinTool, välj sedan att skapa ett installationsmedium för en annan dator på ett USB minne eller bränn en DVD skiva https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Du kan boota USB minnet genom att starta om datorn och trycka på en funktionstangent som kan vara allt från ESC till F12 på din dator.

Här är en liten lista på vilken funktionstangent som man skall trycka på när datorn startar för att få upp en bootmeny för olika moderkort
Asus - F8
MSI - F11
Gigabyte - F12
EVGA - ESC

Om allt fungera bra så kan du nu göra en ny och helt ren Windows 10 installation som i denna video https://www.youtube.com/watch?v=E49IjCMKU4g

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@janee: Uppgraderade till W10 och alla filer är kvar och mitt problem är borta, programmet går att installera! Det här var ju skitsmidigt att göra så enkelt på internet.

Tack så jättemycket för hjälpen!!

Visa signatur

i5 4670K @ 3.40GHz, 16GB Dual channel DDR3 @ 933MHz, GTX 1070 4095MB, MSI Z87-G45 Gaming, 465GB Samsung HDD, 232GB Samsung SSD 840, 223GB Kingston SSD, be quiet! Pure Rock CPU Kylare, Seasonic Focus Plus 750W Gold, Fractal Design Define 5, W10 x64, BenQ XL2411Z, BenQ G2220 HD