Permalänk
Medlem

21:9 vs 144hz

Tjena. Har Planerat att köpa en skärm i 2000-2500 kr klassen. Dock vet jag inte riktigt vad jag ska köpa. Jag spelar en del, oftast bara på helgen. Det självklara valet var först en 144hz skärm men eftersom jag knappt spelar några fps spel (äger inte cs:go) så tänkte jag att det skulle vara bättre med en skärm för att kolla film och media, samt spela lite.

Jag vänder mig till er för att få råd om vad jag ska köpa. Är 144hz lika viktigt även fast än man spelar så lite?
Jag har själv aldrig spelat på en 144hz så jag vet inte om jag känner skillnad.
Men jag tycker att 21:9 värkar vara extremt bekvämt för film och även att spela (för att man kan se mer).

Här är de skärmar jag har tittat på:
144hz: http://www.inet.se/produkt/2205197/acer-24-predator-gn246hl#/...
21:9: https://www.proshop.se/Bildskaerm/25UB55-B-LED-skaerm-25/2492...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av arc170:

Jag vänder mig till er för att få råd om vad jag ska köpa. Är 144hz lika viktigt även fast än man spelar så lite?
Jag har själv aldrig spelat på en 144hz så jag vet inte om jag känner skillnad.

Det gör du. Man behöver bara flytta musen några centimeter för att direkt märka om det är 60 eller 144 Hz, åtminstone när man kört 144 Hz i en vecka.

Jag skulle helt klart välja 144 Hz även om jag bara spelade MOBA, RTS eller tredjepersons-RPG. Flytet i bildströmmen och framförallt responsiviteten i musen är värt allt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade valt 21:9-skärmen. Inte för att det är 21:9 utan för att den har en IPS-panel och den andra har en TN-panel. Om inte du spelar spel där 144 Hz är skillnaden mellan liv och död så tycker jag att du ska prioritera IPS-panelen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Toxic Crow:

Jag hade valt 21:9-skärmen. Inte för att det är 21:9 utan för att den har en IPS-panel och den andra har en TN-panel. Om inte du spelar spel där 144 Hz är skillnaden mellan liv och död så tycker jag att du ska prioritera IPS-panelen.

Det här hade jag också gjort. Jag tycker det låter som att du skulle dra mer nytta av bättre färger i skärmen och det stora formatet än snabb uppdateringsfrekvens som du ändå kommer ha svårt att utnyttja i tunga spel.

Permalänk
Medlem

Tänk på att en 21:9 skärm på 25" är väldigt låg, typ som en vanlig 21-tummare. Mer jämförbar med 24" är 29" i 21:9, men det kanske blir för dyrt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag valt 144Hz i detta fallet, just för att hela spelupplevelsen blir så mycket bättre. Har man väl spelat på en 144Hz skärm så vill man inte gå tillbaka.

Det behöver inte vara på just liv eller död för uppdateringsfrekvensen, alla spel får ett helt annat flyt vilket i min bok väger upp mer än att ha ett annat bildformat

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Inaktiv

Spelar du inte FPS så skulle jag helt klart prioritera bildkvalitet över 144Hz

Permalänk
Medlem

går väl inte ens att hitta en 21:9 för 2000-2500kr. knappt en tn 1080p 144hz går att hitta i det spannet (finns 2 eller 3 typ)

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Spelar du inte FPS så skulle jag helt klart prioritera bildkvalitet över 144Hz

Precis. Responsen och mjukheten i 144hz allmänt är absolut inte mer värt än en bra IPS-panel.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

25" i 21:9 är på tok för litet, tyckte min 29" saknade en hel del i höjd och skulle jag köpa 21:9 igen (när det kommer vettiga IPS med 144Hz) så skulle det bli en 34" 1440p. Nu sitter jag med en 27" 1440p 144Hz freesync skärm, funkar fint för FPS spel

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Avstängd

Ska det vara Ultrawide (21:9) så bör det vara 34" som lägst imo.

Så 144hz > 21:9 under 34"

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brunbeck:

Personligen hade jag valt 144Hz i detta fallet, just för att hela spelupplevelsen blir så mycket bättre. Har man väl spelat på en 144Hz skärm så vill man inte gå tillbaka.

Det behöver inte vara på just liv eller död för uppdateringsfrekvensen, alla spel får ett helt annat flyt vilket i min bok väger upp mer än att ha ett annat bildformat

Jag säger tvärtom. Efter att ha spelat på en 21:9 skärm vill jag knappast gå tillbaks till fjuttiga 16:9

Beror helt och hållet på vad för spel man spelar och vad man prioriterar för egenskaper. Tror knappast att högre uppdateringsfrekvens bidrar till en förhöjd upplevelse i typ Civ eller Simcity... Och så klart gäller det motsatta i andra spel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Jag säger tvärtom. Efter att ha spelat på en 21:9 skärm vill jag knappast gå tillbaks till fjuttiga 16:9

Beror helt och hållet på vad för spel man spelar och vad man prioriterar för egenskaper. Tror knappast att högre uppdateringsfrekvens bidrar till en förhöjd upplevelse i typ Civ eller Simcity... Och så klart gäller det motsatta i andra spel

Skickades från m.sweclockers.com

det bidrar till en förhöjd upplevelse hela tiden. att spela hearthstone på min 144hz-panel är mycket trevligare än på min 60hz-panel. samma sak med att klicka runt på internet eller vad som helst egentligen. det är väl bara video där man inte själv gör något som är likadant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

25" i 21:9 är på tok för litet, tyckte min 29" saknade en hel del i höjd och skulle jag köpa 21:9 igen (när det kommer vettiga IPS med 144Hz) så skulle det bli en 34" 1440p. Nu sitter jag med en 27" 1440p 144Hz freesync skärm, funkar fint för FPS spel

Det är en sån skärm jag väntar på med. Det och extra pengar att lägga på skärm ^^ Sitter just nu på en 27" med 1080. Men då tänkte jag att jag vill ha en större skärm och bättre bild än min gamla och det blev för dyrt med en 1440 skärm. Nu ångrar jag lite att jag inte väntade längre. Men man är alltid så efterklok :3

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Oj oj alla tycker olika!
Ska fundera på saken. Återkommer kanske i denna tråden med fler tankar senare!

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3246376
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2463682

Nog finns det 21:9 i den prisklassen. Hade dock personligen tagit 144Hz, tycker samma som Alling.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade nog gått för 1440p IPS (vilket jag iofs också har gjort). En skärm som får plats i din budget är Dell P2416D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

det bidrar till en förhöjd upplevelse hela tiden. att spela hearthstone på min 144hz-panel är mycket trevligare än på min 60hz-panel. samma sak med att klicka runt på internet eller vad som helst egentligen. det är väl bara video där man inte själv gör något som är likadant.

fungerar likt hur en ssd var när den introducerades.
sitter du på en mekanisk och skaffar en ny mekanisk kommer du bli glad för den är snabbare än den andra (troligen pga defragmentering). skaffar du en ssd blir det otroligt och du kan aldrig gå tillbaka.
sitter du på 60hz och skaffar en till 60hz kommer du bli glad över andra saker än högre hz, tex bildkvalitet eller ips panel.
skaffar du en 144hz panel blir de likt ssdn, svårt att gå tillbaka.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Skrivet av Christley:

fungerar likt hur en ssd var när den introducerades.
sitter du på en mekanisk och skaffar en ny mekanisk kommer du bli glad för den är snabbare än den andra (troligen pga defragmentering). skaffar du en ssd blir det otroligt och du kan aldrig gå tillbaka.
sitter du på 60hz och skaffar en till 60hz kommer du bli glad över andra saker än högre hz, tex bildkvalitet eller ips panel.
skaffar du en 144hz panel blir de likt ssdn, svårt att gå tillbaka.

Kunde inte säga det bättre själv

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Jag tror att 1440 blir svårt eftersom mitt grafikkort bara pallar high/ultra på 1080 så att till och med 1080x2560 är en chansning. Dock är det snart dax att uppgradera.
Det lutar just nu åt 144hz det låter som många rekomenderar det, men jag kommer få leva med en tn panel, vilket är sorgligt
Tack för alla svar! Det uppskattas!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av arc170:

Jag tror att 1440 blir svårt eftersom mitt grafikkort bara pallar high/ultra på 1080 så att till och med 1080x2560 är en chansning. Dock är det snart dax att uppgradera.
Det lutar just nu åt 144hz det låter som många rekomenderar det, men jag kommer få leva med en tn panel, vilket är sorgligt
Tack för alla svar! Det uppskattas!

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har du för grafikkort? Det är ju inte så stor poäng med 144 Hz om inte grafikkort orkar leverera tillräckligt med fps.

Permalänk
Medlem

144hz om du är kompetivt inriktat på fps spel, annars tycker jag du bör ta en ips 21:9 panel. Det handlar ju om budget, har du högre budget så skulle du kunna ta acern med 144hz, IPS och 1440p. Jag själv köpte den och är nöjd. Angående 144hz, det är så skönt att bara vara på skrivbordet och grejja. Så det är inte enbart njutbart i spel. Även moba spel är hur skönt som hällst. Är hypad, första gången jag testar 144hz:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toxic Crow:

Vad har du för grafikkort? Det är ju inte så stor poäng med 144 Hz om inte grafikkort orkar leverera tillräckligt med fps.

Jag har just nu ett gtx 680 på 1150mhz base. Planerar att uppgradera snart och skärmen får nog hänga med ett tag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av arc170:

Jag har just nu ett gtx 680 på 1150mhz base. Planerar att uppgradera snart och skärmen får nog hänga med ett tag.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, då ska det väl gå att hålla hög fps i 1080p. Hur står sig 680 mot dagens generation? Likvärdigt med ett 960-ish eller?
Personligen skulle jag aldrig utsätta mig för en TN-panel om inte det var för att jag spelade responskrävande FPS-spel som CS eller Battlefield. Jag värdesätter den större arbetsytan, färgerna och betraktningsvinklarna betydligt högre än uppdateringsfrekvensen. Jag sitter så många timmar framför skärmen så TN blir påfrestande för ögonen. Nu har ju inte alla samma TN-allergi som jag har och det är helt okej, men jag tycker inte att fördelarna med 144 Hz väger upp för nackdelarna med TN. Framförallt inte om inte man spelar FPS-spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

det bidrar till en förhöjd upplevelse hela tiden. att spela hearthstone på min 144hz-panel är mycket trevligare än på min 60hz-panel. samma sak med att klicka runt på internet eller vad som helst egentligen. det är väl bara video där man inte själv gör något som är likadant.

Är du seriös att du tycker det verkligen blir en "förhöjd upplevelse" i Hearthstone och Internet surfning, att du överväger det över en 21:9 panel? Har förstått om du dragit till med något FPS-spel eller liknande, men Hearthstone? Kom igen..

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Är du seriös att du tycker det verkligen blir en "förhöjd upplevelse" i Hearthstone och Internet surfning, att du överväger det över en 21:9 panel? Har förstått om du dragit till med något FPS-spel eller liknande, men Hearthstone? Kom igen..

Håller inte alls med dig.
Det versions säger stämmer alldeles perfekt.
Sen betyder inte det att alla upplever det på samma sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Är du seriös att du tycker det verkligen blir en "förhöjd upplevelse" i Hearthstone och Internet surfning, att du överväger det över en 21:9 panel? Har förstått om du dragit till med något FPS-spel eller liknande, men Hearthstone? Kom igen..

ja, jag är seriös. att använda datorn är en allmänt mycket trevligare upplevelse med en skärm med en uppdateringsfrekvens på 144hz. jag valde att ta upp just hearthstone då det är väldigt långt ifrån counter strike som folk brukar ta upp för att motivera en 144hz-skärm. då jag har en skärm på 60hz bredvid min 144hz-skärm så märker jag skillnaden hela tiden och den är massiv oavsett vad jag gör (förutom video och sådant då som sagt). liknelsen med ssd som @Christley nämnde ovan tyckte jag var mycket bra.