Permalänk
Medlem

Storlek kontra pixlar, ppi etc

Hej,

Jag har idag en 22" 1080p skärm. Tanken är att skaffa mer utrymme för samtida applikationer, gärna möjlighet att köra tre på rad etc.

Min fråga är vad ni anser vara den perfekta storlek kontra pixel ration på 28" och uppåt. Har hittat en 28" 4k monitor för 3700 kr men funderar om 28 är för litet för 4k.

Vilken ppi och storlek föredrar ni på en skärm för produktivitet?

Edit; köptips är jätte välkommet

Permalänk

Alltså, det är ingen, utom möjligtvis du själv då, som vet
1. Vilket avstånd du brukar sitta på (detta kan som bekant variera en hel del då man ibland lutar sig fram istället för att sitta helt upprätt eller tillbakalutad i stolen)
2. Hur bra din syn är
3. Hur villig du är att acceptera huvudvärk/ögonvärk

Det sista kanske låter dumt, men jag har stött på många människor som aldrig förstorar text i t.ex. webbläsaren, ofta är de så pass avancerade (nåja...) att de tagit steget från Internet Explorer till Firefox där man inte har den här statusraden längst ner som visar zoomgrad i procent.
Detta leder ju till att många av dem får trötthet i ögonen eller kanske rentutav huvudvärk ibland när de varit runt och läst på sidor med text som är i minsta laget.

Ska du köpa så stor skärm så bör du hur som helst ha ett riktigt djupt skrivbord, 28 tum är väldigt stort och det riskerar att bli påfrestande att ha så stor skärm lika nära som en betydligt mindre, även om det givetvis ger en häftig känsla.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Jag skaffade en 27" 3840X2160 (Dell P2715Q) för snart ett år sedan, bästa skärmen jag haft, ingen tillämpning har hittills känts "för liten" och då kör jag i 100% skalning i Windows 10.

En stor fördel med pixeldensiteten är att man knappt behöver köra AA i spel längre, eftersom nativeupplösningen inte känns "taggig". En stor nackdel är att två st 970 GTX i SLI inte alltid är nog för att på 60FPS i alla spel

Dock är detta med synergonomi lika individuellt som hur vi uppfattar smaker, dofter och ljud, så det enda råd jag kan ge dig är att testa i butik. Alternativt beställa en skärm, testa den snabbt och sedan använda returrätten i distansavtalslagen om du verkligen tycker att 4K på 27"-28" blir för litet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonte[YoT]:

Ska du köpa så stor skärm så bör du hur som helst ha ett riktigt djupt skrivbord, 28 tum är väldigt stort och det riskerar att bli påfrestande att ha så stor skärm lika nära som en betydligt mindre, även om det givetvis ger en häftig känsla.

Nej, så stort är det inte.