HTC Vive får prislapp och når Sverige i april

Permalänk
Melding Plague

HTC Vive får prislapp och når Sverige i april

Det blir en intensiv vår på marknaden för virtuell verklighet. Nu får omtalade HTC Vive officiell prislapp, och det handlar om en minst sagt saftig investering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

8 lax tycker jag inte låter jättefarligt för en sådan ny teknisk grej som äntrar oss. Det är ju precis som i fjol när synkroniseringsskärmar G-Sync och FreeSync kom, prislappen på många stora skärmar med mycket features låg runt 8k nånstans. Men detta med Virtuell Verklighet är ju också större intresse.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Hört prisuppgifter om det dubbla (om jag inte svamlar) Så inte så farligt. Dock kommer inte VR att bli en hit med dessa priser.

Permalänk
Medlem

Inte helt oväntat, men jag köper nog hellre denna än oculus pga. att den är utvecklad ihop med Valve. HL3 confirmed snart?

Permalänk
Medlem

Väntar tills det lugnat ner sig lite och hur det blir med spelstödet. Mardrömmen är att vissa spel bara funkar med Rift och andra med Vive osv..

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Verkligen inte så hemsk. Hos Oculus måste Touch och ytterligare en kamera köpas för rörelsespårning av händerna.

Visa signatur

CPU:intel core i5 2500k 3.30ghz||MB:Gigabyte z68x-ud3h-b3||
RAM:corsair vengeance 8gb 1600mhz||GPU:kfa2 gtx 680 (accelero hybrid)||
PSU:corsair TX750w||CHASSI: fractal design define r3 ||
HDD:2tb||SSD:120gb||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Väntar tills det lugnat ner sig lite och hur det blir med spelstödet. Mardrömmen är att vissa spel bara funkar med Rift och andra med Vive osv..

Hittills så har ju all faktisk info säga det motsatta, alltså att ett spel kommer vara VR anpassat och därmed fungera med båda headseten eller har du hittat info om något annat? tycker förövrigt att det är kul hur alla klagade på Oculus pris, men när vive är dyrare så är det ett "fair-price"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk

Har sett fram emot denna länge nu men tycker Oculus ligger på gränser för vad jag skulle kunna ge så får vänta några och år hoppas att de sjunker i pris innan det blir ett köp för mig.

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Med tanke på att man får med sig många fler saker som direkt tillhör VR upplevelsen (två handkontroller samt Lighthouse-fyrar) så är priset inte alls så hemskt.

Undrar när/om Oculus Touch kommer och vad det kommer kosta. Kan mycket väl gå hand-i-hand med priset för HTC Vive's startpaket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TubularBoy:

Inte helt oväntat, men jag köper nog hellre denna än oculus pga. att den är utvecklad ihop med Valve. HL3 confirmed snart?

Wait, är det inte VIVE som är utvecklad ihop med Valve?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av TubularBoy:

Inte helt oväntat, men jag köper nog hellre denna än oculus pga. att den är utvecklad ihop med Valve. HL3 confirmed snart?

VR headset + 2st handkontroller = confirmed.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Wait, är det inte VIVE som är utvecklad ihop med Valve?

Detta är Vive...

Den här bundlen känns mycket mer prisvärd än Oculus iom att man får kontrollerna och Lighthouse-fyrar. Jag trodde att detta paket skulle gå på 10k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Wait, är det inte VIVE som är utvecklad ihop med Valve?

Jo, det är det han menar. Han köper hellre den här eftersom att den här är utvecklad ihop med Valve.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Hittills så har ju all faktisk info säga det motsatta, alltså att ett spel kommer vara VR anpassat och därmed fungera med båda headseten eller har du hittat info om något annat? tycker förövrigt att det är kul hur alla klagade på Oculus pris, men när vive är dyrare så är det ett "fair-price"

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju ett relativt "mera fair" pris, då viven kan ge en mycket bättre upplevelse än Oculusen i dess nuvarande skick.

Ang vad som funkar med vad, så blir det antagligen så att Oculusen sätter low-baren i början, dvs sittande spel utan någon bra inputmetod, så dom spelen som finns till Oculus kommer antagligen att stödja Viven också (om nu inte oculus själva pröjsat för utvecklingen kanske) och säkert ofta gå att köra helt utan VR också.

Spel som är designade till Vivens rums-tracking går ju dock inte att köra på oculusen, kanske i framtiden när touchen är släppt om den blir användbar.
Men det är ju just med nya inputmetoder, krops-tracking osv som VR kommer att börja ha någon potential utanför cockpit/film-upplevelser.

Med en skillnad på typ 2000:- så finns det ju egentligen ingen anledning att köpa Oculusen istället för Viven om du inte enbart vill lira joystick/ratt-spel.
Jag skulle nog hellre skaffa en (troligtvis mycket billigare) PSVR och sen vänta ett år eller tre för att se hur PC-VR utvecklar sig. 7000:- för hmdn och 7000:- för ett grafikkort är lite saftigt utan någon killer-app eller om det kommer något hetare om ett år.

Permalänk
Medlem

Nu blir det en rejäl funderare. Avboka Rift eller inte. Med valve bakom ratten hos Vive blir det svårt att motivera riften.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Det värsta är att det inte verkar finnas någon standard, utan att vissa spel kommer fungera med ena VR-headsetet, och andra med det andra...

Så om man vill spela alla spel så lär man behöva BÅDE Vive och Rift....

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem

WOOP WOOP the hype is real. Blir nog en förbokning den 29e

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem

Klart köp!

Iofs bra att man kan ta den på firman för halva priset...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av Devil May Cry:

Nu blir det en rejäl funderare. Avboka Rift eller inte. Med valve bakom ratten hos Vive blir det svårt att motivera riften.

Du får med Lighthouse med Viven, så tycker personligen den är mer värd

Visa signatur
Permalänk
Medlem

JAHA hum vad ska man välja nu dårå?? En Asus PG348Q Eller en Vive.... Sitter på en Dell U2711 idag.. Det är frågan det......

// Piteraq

Permalänk
Medlem

Varför sprider ni missinformation om Oculus priset?

Går jag in på Oculus.com och beställer en, TILL SVERIGE. Så får jag priset 699 EUR utan frakt.
Och då ingår det inte några handkontroller.

Frakten går på ca 50EUR också. Så 750 EUR för Oculus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaZZoA:

Varför sprider ni missinformation om Oculus priset?

Går jag in på Oculus.com och beställer en, TILL SVERIGE. Så får jag priset 699 EUR utan frakt.
Och då ingår det inte några handkontroller.

Frakten går på ca 50EUR också. Så 750 EUR för Oculus.

Sist jag kollade var det över 800 eur för att få hit en Rift.

Enligt en tysk site ska det slutliga priset för Vive hamna på 800 eur i Tyskland. Så i princip samma pris då.

/Hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Inaktiv

Priset är saftigt men också väntat. Minns jag inte helt fel så har det ryktats om 10 000kr, kanske mer för ett tag sedan. Såvida man inte bundlar hårdvarulåsta Half Life 3-spel så lär inte produkten försvinna ur butikshyllorna alltför snabbt. Själv hoppas jag och smått förväntar mig att båda tillverkarna börjar subventionera snart nog. 100-200 euro/dollar att lösa in på Steam Wallet hade nog heller inte varit dumt i detta fall.

Finner det lite illavarslande att produkten påstås lanseras 1 april.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av KaZZoA:

Varför sprider ni missinformation om Oculus priset?

Går jag in på Oculus.com och beställer en, TILL SVERIGE. Så får jag priset 699 EUR utan frakt.
Och då ingår det inte några handkontroller.

Frakten går på ca 50EUR också. Så 750 EUR för Oculus.

Eftersom HTC Vive ännu inte har ett europeiskt pris är den mest rättvisande jämförelsen att ställa respektive nivå i dollar mot varandra. Annars blir det ju missvisande åt andra hållet istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KaZZoA:

Varför sprider ni missinformation om Oculus priset?

Går jag in på Oculus.com och beställer en, TILL SVERIGE. Så får jag priset 699 EUR utan frakt.
Och då ingår det inte några handkontroller.

Frakten går på ca 50EUR också. Så 750 EUR för Oculus.

Swec anger dollarpriset.
Oculus kan inte valutakurser så de har växlat EUR -> USD och därför fått fram att 599 USD blir 699 EUR.

Visa signatur

Define R3 | i5 4690k | ASUS Z97-A | 16GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | GTX 780 + 660 PhysX | Dell U2311 & 2st Eizo FS2331 Surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av GhostsOfOnyx:

Swec anger dollarpriset.
Oculus kan inte valutakurser så de har växlat EUR -> USD och därför fått fram att 599 USD blir 699 EUR.

Låter inte troligt, oculus tillämpar lokala priser enligt FAQ. Mest troligt så tycker dom att euroområdet har råd att betala lite mer.

Permalänk
Medlem

@Hulle:

Ja precis, jag satt och skulle beställa en rift, men valde att vänta på Vive pga kontrollerna och priset.

741 EUR tror jag beställningen hade hamnat på.
För Canada och Australien så var priserna nära 1000 EUR.

Permalänk
Medlem

@GhostsOfOnyx:

Mja...

Det amerikanska priset har inte med skatt. Sverige-priset 699 eur har skatt inräknat.

Permalänk
Medlem

@emilakered:

Kommer ni att uppdatera när de fullständiga prisuppgifterna kommer ut?
Tycker att det är en missvisande jämförelse annars...

Permalänk
Avstängd

@lappen81
@KaZZoA

Äh, det var ett dåligt skämt.

Visa signatur

Define R3 | i5 4690k | ASUS Z97-A | 16GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | GTX 780 + 660 PhysX | Dell U2311 & 2st Eizo FS2331 Surround