Permalänk
Medlem

Boot Fail Gigabyte X99-UD3

Hej!
När jag försökte mig på att överklocka processorn funkade de bra några veckor sen vid cold boot fick jag "boot fail" och att mina inställningar har återställts. Provade uppdatera BIOS men nu kan jag inte ändra något utan att det blir "boot fail".

Om jag tex ändrar BUS speed från Auto (100mhz) till 100mhz, dvs ingen ändring egentligen så blir det boot fail. Kan inte ens ändra boot order i BIOS utan att det blir boot fail. Går inte att flasha om till äldre BIOS.. Har jag fuckat upp ordentligt? Datorn startar med "load optimized settings" men köpte ju inte x99 för att lira med stockhastigheter...

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem

bus speed.. det ska man väl inte ändra? eller är jag jävligt dum nu? alla har ju olika namn på skiten.. men bus speed är väl inte BCLK? eller..?
har aldrig läst på om x99 men är det inte multiplikator som gäller även där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaaka:

bus speed.. det ska man väl inte ändra? eller är jag jävligt dum nu? alla har ju olika namn på skiten.. men bus speed är väl inte BCLK? eller..?
har aldrig läst på om x99 men är det inte multiplikator som gäller även där?

Multiplikatorn används väl vanligtvis i första hand men går även att ändra bus speed ifall hög multiplikator blir instabil. Dock har de inte med mitt problem att göra. Kvittar om jag ändrar multiplikatorn med +1 eller -1, eller vilken annan inställning som helst får jag boot fail. Förstår inte varför..

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av cusah:

Multiplikatorn används väl vanligtvis i första hand men går även att ändra bus speed ifall hög multiplikator blir instabil. Dock har de inte med mitt problem att göra. Kvittar om jag ändrar multiplikatorn med +1 eller -1, eller vilken annan inställning som helst får jag boot fail. Förstår inte varför..

haha tack för infot. kul att du frågar efter hjälp och får förklara för mig hur man gör haha!

vadå så om du lägger multiplikatorn på 1 värde under stock händer samma sak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaaka:

haha tack för infot. kul att du frågar efter hjälp och får förklara för mig hur man gör haha!

vadå så om du lägger multiplikatorn på 1 värde under stock händer samma sak?

Kvittar vilken inställning i BIOS som jag ändrar så blir det boot fail efter restart.. Om jag väljer att tex stänga av det interna ljudkortet blir de boot fail, om jag ändrar boot order blir de boot fail. Även om jag ändrar till multiplikatorn på 1 värde under stock blir det boot fail. Enda som funkar är när den får köra på "optimized defaults". Fattar nada och verkar inte som att någon har samma problem.. har googlat utan framgång

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av cusah:

Kvittar vilken inställning i BIOS som jag ändrar så blir det boot fail efter restart.. Om jag väljer att tex stänga av det interna ljudkortet blir de boot fail, om jag ändrar boot order blir de boot fail. Även om jag ändrar till multiplikatorn på 1 värde under stock blir det boot fail. Enda som funkar är när den får köra på "optimized defaults". Fattar nada och verkar inte som att någon har samma problem.. har googlat utan framgång

låter jävligt konstigt.. ifall du försöker starta från sticka/cd efter att du ändrar något då?
ifall det inte funkar hade jag kollat ifall man kan lämna tillbaka brädan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av cusah:

Kvittar vilken inställning i BIOS som jag ändrar så blir det boot fail efter restart.. Om jag väljer att tex stänga av det interna ljudkortet blir de boot fail, om jag ändrar boot order blir de boot fail. Även om jag ändrar till multiplikatorn på 1 värde under stock blir det boot fail. Enda som funkar är när den får köra på "optimized defaults". Fattar nada och verkar inte som att någon har samma problem.. har googlat utan framgång

Kör en RMA på moderkortet, du kommer sannolikt få den godkänd, detta är ej normalt.

Om ÅF krånglar, ta kontakt med GB Sverige direkt, det har jag gjort, bästa kundservicen jag någonsin fått.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaaka:

låter jävligt konstigt.. ifall du försöker starta från sticka/cd efter att du ändrar något då?
ifall det inte funkar hade jag kollat ifall man kan lämna tillbaka brädan..

Samma sak där tyvärr..

Blir nog att lämna in moderkortet

Skrivet av Aeig:

Kör en RMA på moderkortet, du kommer sannolikt få den godkänd, detta är ej normalt.

Om ÅF krånglar, ta kontakt med GB Sverige direkt, det har jag gjort, bästa kundservicen jag någonsin fått.

MVH

Får se om NetOnNet är hjälpsamma annars får jag kontakta GB!

Tack för svar

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk

Köp ett nytt bara

Permalänk
Medlem

Tråkig uppdatering. NetOnNet valde att ta in och laga moderkortet. När snubben bakom disken sa detta drog jag snabbt upp mobilen för att fota sockeln. Han frågade då varför och jag sa att jag hört skräckhistorier om folk som skickar iväg sina moderkort och sedan får som svar att pinsen är böjda. Upp till tre veckor sa han och tog in mitt moderkort för "lagning".

Vilket skämt. Har en dyr CPU som ligger på en bit kartong och kört 6 mil tur/retur till deras butik för att slippa skicka och vänta. Blir att undvika NoN hädanefter.

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av cusah:

Tråkig uppdatering. NetOnNet valde att ta in och laga moderkortet. När snubben bakom disken sa detta drog jag snabbt upp mobilen för att fota sockeln. Han frågade då varför och jag sa att jag hört skräckhistorier om folk som skickar iväg sina moderkort och sedan får som svar att pinsen är böjda. Upp till tre veckor sa han och tog in mitt moderkort för "lagning".

Vilket skämt. Har en dyr CPU som ligger på en bit kartong och kört 6 mil tur/retur till deras butik för att slippa skicka och vänta. Blir att undvika NoN hädanefter.

Försöker dom då lägga ansvaret på dig som monterat ihop datorn? fyfan..
Men det är därför jag köper allt på inet. Jag hade råkat överapplicera kylpasta på mitt 3770k + z77 M-POWER och förstörde hela processorn och moderkortet. fick pengarna tillbaka för 3770k och kortet skickades till MSI som i sin tur också gav mig pengarna tillbaka.
känns som att jag skulle kunna slå sönder min dator med en hammare och inet hade ändå gett pengarna tillbaka. grymt företag.