Elektriskt ljud (spoltjut?) från Sapphire R9 390

Permalänk
Medlem

Elektriskt ljud (spoltjut?) från Sapphire R9 390

Hej där!

Plockade ihop en dator jag tänkt ha för spelande. Det var ett tag sedan nu så inte hängt med så bra de senaste åren. Men jag kan inte minnas att något av de kort jag haft innan haft just detta problem. GPUn är en Sapphire R9 390 Nitro. Jag märkte det när jag startade upp Unigine Heaven för att prova det nya kortet att det ger ifrån sig ett jobbigt ljud som tyvärr överröstar det mesta i datorn, t.o.m. fläktarna som sitter på kortet.

Ljudet som uppstår är inte det klassiska spoltjutsvisslandet, utan det låter som att det knäpper i väldigt hög frekvens. Frekvensen verkar variera med fps. Väldigt synd för att fläktarna i sig är rätt tysta och temperaturerna låga. Här hittade jag en video på precis samma ljud (och kort!). Låt det spela från början så hör man hur ljudet kickar in vid sekund 5, precis som Unigine Heaven börjar rulla i bakgrunden.

Någon annan som har ett kort som gör samma sak? Är det en grund för ett byte eller är detta bara att acceptera med dagens kort? Surret uppstår inte under några extrema fps under normala 30-100. Kan jag prova något för att se om det är GPU eller PSU som är problem? Systemet i övrigt är en 6700K och alltsammans drivs av en EVGA 650 GQ. Har tyvärr inga extradelar hemma.

Tacksam för input!

edit: Såg nu att i princip alla kort på den youtubekanalen lät, och mycket mer dessutom. Stämmer detta för era kort med?

Visa signatur

Allan, please add signature