Permalänk
Medlem

rätt till p-bot eller?

Har fått en p-bot och jag undrar bara om jag har rätt eller p-lisa har rätt. Är lite rostig på dessa skyltar då jag inte har kört bil på tre år.

Jag står parkerad efter dessa två bilar enligt bild. För audi bilen som stod bakom oss fick ingen p-bot men vi fick nämligen så det är det jag tycker e konstigt.

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk
Entusiast

Vad var överträdelsen? Tror det brukar stå en siffra eller liknande på boten som berättar exakt vad som var fel.

Skulle varit bra med en bild som visar lite mera tydligt hur det ser ut framför Audin också.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Du får ej parkera där på måndagar mellan 8:00 och 16:00 från den första november till den femtonde maj. Audin kanske ställde sig där efter 16:00?

EDIT: Missade pilen, den betyder att det gäller fram till skylten. Det finns en annan skylt längre fram, vad står det på den?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Pilen betyder att parkeringsplatserna är fram till skylten, inte bakom

Permalänk
Medlem

Utan och se mer av området skulle jag säga att du står förnärma en korsning om du står bakom mercan

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem

https://korkortonline.se/teori/vagmarken/tillaggstavlor/t11/

Parkering är tillåten fram till märket enligt tilläggstavlan som anger avslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Vad var överträdelsen? Tror det brukar stå en siffra eller liknande på boten som berättar exakt vad som var fel.

Skulle varit bra med en bild som visar lite mera tydligt hur det ser ut framför Audin också.

Jag är blå bil

Överträdelsen lyder
Parkerat inom ett område med förbud att parkera. Lokala trafikföreskrift

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk

och den finns ingen skyltkombination framför din bil? Vad är det för adress så kan man kolla på google maps

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk
Medlem

Den där bilden säger inte mycket då skylten inte gäller för din plats. Skylten gäller FRAM TILL pilen, inte framför.
Du står framför skylten, vad finns det för skylt framför din bil?
Kan det vara så att du blockerar en brandpost eller liknande? Fick bilen framför(om någon) en parkeringsbot?

Dina bilder visar inte mycket som är användningsbart
Ger du oss en adress så kan vi enkelt kolla med hjälp av Google Maps eller liknande, för att se just varför du fick din p-bot.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Vad säger skylten vid den blåa pilen?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparco:

För audi bilen som stod bakom oss fick ingen p-bot men vi fick nämligen så det är det jag tycker e konstigt.

Man får vanligtvis bara utfärda en p-bot per dag/dygn med undantag för om tolvslaget passeras, då tror jag att 4h eller 6h gäller. Det kan vara så att Audin också blivit lappad men att ägaren har varit där och tagit bort böteslappen alt. att bilen inte stod parkerad där när böterna utdelades.

Som jag tolkar skyltarna så innebär de att man endast får parkera fram till skylten (bortsett från måndagar 1/11-15/5) och att det efter skylten råder parkeringsförbud men det var ett tag sen man läste teorin så jag kan så klart ha fel. Tittar man på bilderna så ser det dessutom ut som att det finns parkeringsfickor både bakom mercan samt längre fram efter nästa skylt vilket i så fall innebär att ni parkerat utanför de markerade parkeringsområdena.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

detta är den skylt som isåfall va framför där vi stod

Så där den andra röda bilen framför skylten där stod vi igår nämligen

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparco:

detta är den skylt som isåfall va framför där vi stod

http://s22.postimg.org/5w2tzw6ld/IMG_20160221_210311.jpg

Så där den andra röda bilen framför skylten där stod vi igår nämligen

http://s27.postimg.org/6erul1geb/IMG_20160221_210334.jpg

Som sagt, baserat på bilderna och skyltarna så står ni mellan två p-fickor och samtliga bilar som står parkerade mellan de två skyltarna bör ha blivit lappade. Den första skylten visar att man får parkera fram till skylten och den andra visar att man får parkera efter skylten, i området mellan dessa två skyltar råder därmed parkeringsförbud.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Ganska enkelt. Precis som många har listat ut; skylten som finns bakom mercan kan vi strunta i då den tavlan gäller för fordon FRAM TILL SKYLTEN (inte efter där du bl.a står).

Tavlan längre bort (framför din bil som vi vill att du ska fotografera) är svårare att tyda då man inte klart och tydligt ser vad som står. Däremot ser man ett "P" med någon form av undantagsregel nedan samt en till blå skylt under den.
Vad som däremot är alarmerande är att ingen vit skylt med svart nedåtvänd pil tycks finnas på denna (som det gör på tavlan bakom mercan). Vilket betyder att den tavlan gäller EFTER tavlans position. Parkering är alltså tillåtet med vissa undantag EFTER skylten.

Summa summarum; du, audin och mercan står precis där man under inga omständigheter får parkera då ingen av skyltarna gäller för de tre bilarna (= parkeringsförbud)!

Varför är inte audin bötfälld då?
Denne kanske har blivit bötfälld men har valt att plocka med sig boten för att betala den vid ett senare tillfälle under dagen. Du kan ändå inte bli bötfälld två gånger under samma dygn.
ELLER:
kom han efter att din bil har blivit bötfälld och "missade" p-lisen (turligen).

EDIT: ågren sa precis svaret

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av ågren:

Som sagt, baserat på bilderna och skyltarna så står ni mellan två p-fickor och samtliga bilar som står parkerade mellan de två skyltarna bör ha blivit lappade. Den första skylten visar att man får parkera fram till skylten och den andra visar att man får parkera efter skylten, i området mellan dessa två skyltar råder därmed parkeringsförbud.

Kan bara instämma (tyvärr i detta fall) det syns även lite på hur gatan är utformad, men som ovan nämnt alla mellan skyltarna borde ha fått böter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Som sagt, baserat på bilderna och skyltarna så står ni mellan två p-fickor och samtliga bilar som står parkerade mellan de två skyltarna bör ha blivit lappade. Den första skylten visar att man får parkera fram till skylten och den andra visar att man får parkera efter skylten, i området mellan dessa två skyltar råder därmed parkeringsförbud.

Tycker det är skumt då det alltid står bilar parkerade där. Och vi kom dit typ 22 igår kväll och p-lisa hade vaktat bilen i 8 minuter alltså ifrån 22.16 till 22.22. Men imorse när vi skulle flytta bilen hem till mig ifrån tjejen så stod audi bilen kvar på samma ruta utan någon bot. Och man kan ju tycka om man har fått en bot då står man inte kvar där och tar sin bot o går in igen liksom. Så jag fattar inte hur p-lisa tänker

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Som sagt, baserat på bilderna och skyltarna så står ni mellan två p-fickor och samtliga bilar som står parkerade mellan de två skyltarna bör ha blivit lappade. Den första skylten visar att man får parkera fram till skylten och den andra visar att man får parkera efter skylten, i området mellan dessa två skyltar råder därmed parkeringsförbud.

Så tolkar jag det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparco:

Tycker det är skumt då det alltid står bilar parkerade där. Och vi kom dit typ 22 igår kväll och p-lisa hade vaktat bilen i 8 minuter alltså ifrån 22.16 till 22.22. Men imorse när vi skulle flytta bilen hem till mig ifrån tjejen så stod audi bilen kvar på samma ruta utan någon bot. Och man kan ju tycka om man har fått en bot då står man inte kvar där och tar sin bot o går in igen liksom. Så jag fattar inte hur p-lisa tänker

Jag bor i samma område som du, hela området har parkeringförbudszon. Du får inte stå någonstans där det inte finns skyltar som säger att det är OK att parkera eller parkeringsfickor.
Sen att folk parkerar som anarkister är ju en annan sak hehe. Det går att hyra P-plats i garaget vid tunnelbanan.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparco:

Tycker det är skumt då det alltid står bilar parkerade där. Och vi kom dit typ 22 igår kväll och p-lisa hade vaktat bilen i 8 minuter alltså ifrån 22.16 till 22.22. Men imorse när vi skulle flytta bilen hem till mig ifrån tjejen så stod audi bilen kvar på samma ruta utan någon bot. Och man kan ju tycka om man har fått en bot då står man inte kvar där och tar sin bot o går in igen liksom. Så jag fattar inte hur p-lisa tänker

Det kan vara så att det är fler än du som har svårt att tolka skyltarna eller så skiter folk bara i det. Jag kan på sätt och vis förstå att du tänker att den första skylten skulle innebära att det bara är förbudet som gäller fram till skylten men det är alltså fel.

En bil får bara lappas igen efter en viss tid så det kan mycket väl vara så att bilen står kvar trots böter om den redan stod där när ni parkerade och dessutom var kvar imorse. En del skiter totalt i skyltarna som i förra avsnittet av Lyxfällan där deltagaren inte orkade leta p-plats och valde att istället ta böterna (som naturligtvis bara samlades på hög).

Gäller det Stockholm så kan det nog faktiskt i vissa fall vara billigare att bara betala böterna jämfört med att hyra en p-plats...

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Jag bor i samma område som du, hela området har parkeringförbudszon. Du får inte stå någonstans där det inte finns skyltar som säger att det är OK att parkera eller parkeringsfickor.
Sen att folk parkerar som anarkister är ju en annan sak hehe. Det går att hyra P-plats i garaget vid tunnelbanan.

Sthlm och parkerings platser e så idiotiskt..Liksom vart vill dom att folket som bor där ska få parkera sina bilar? P-huset vid tunnelbanan vill man inte heller stå i då romerna gillar att ha sitt läger där samt tända fyr på skiten

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparco:

Sthlm och parkerings platser e så idiotiskt..Liksom vart vill dom att folket som bor där ska få parkera sina bilar? P-huset vid tunnelbanan vill man inte heller stå i då romerna gillar att ha sitt läger där samt tända fyr på skiten

Vi har parkeringsplats i garaget på andra sidan huset där du stod nu. Ingen aning om det finns lediga platser. Innan så hade vi i ett garage på andra sidan lilla rondellen.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Vi har parkeringsplats i garaget på andra sidan huset där du stod nu. Ingen aning om det finns lediga platser. Innan så hade vi i ett garage på andra sidan lilla rondellen.

Jag har parkeringsplats hemma hos mig men hos min flickvän så har vi ingen nämligen. Och det är hos henne vi fick boten. Har kollat upp lite och vissa vill ha 500kr i månaden för en parkerins ruta.Sjukt dyrt då jag betalar 150kr för extra bred parkering

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparco:

Jag har parkeringsplats hemma hos mig men hos min flickvän så har vi ingen nämligen. Och det är hos henne vi fick boten. Har kollat upp lite och vissa vill ha 500kr i månaden för en parkerins ruta.Sjukt dyrt då jag betalar 150kr för extra bred parkering

500 spänn dyrt, i sthlm?
Gissar att du antingen inte haft bil sålänge eller bott så lång tid i sthlm eller bara är van vid förortspriserna, jag pröjsar 400 spänn för inhägnad parkering längst ut i en av de värsta förorterna, så tycker inte 500 är underligt
För övrigt kostar det långt ute i förorterna oftast runt 350 spänn vad jag har sett och hört

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparco:

Jag har parkeringsplats hemma hos mig men hos min flickvän så har vi ingen nämligen. Och det är hos henne vi fick boten. Har kollat upp lite och vissa vill ha 500kr i månaden för en parkerins ruta.Sjukt dyrt då jag betalar 150kr för extra bred parkering

http://www.alltomstockholm.se/stadsliv/article4138806.aos

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

500 spänn dyrt, i sthlm?
Gissar att du antingen inte haft bil sålänge eller bott så lång tid i sthlm eller bara är van vid förortspriserna, jag pröjsar 400 spänn för inhägnad parkering längst ut i en av de värsta förorterna, så tycker inte 500 är underligt
För övrigt kostar det långt ute i förorterna oftast runt 350 spänn vad jag har sett och hört

Jag har haft bil i 8.5 år i Laholm en liten ort i Halland så där har det inte mer än max 200kr i månaden kostat för garage liksom. Så flyttade jag upp till sthlm för typ snart 3 år sen och då fick jag parkerings plats som kostade mig 150kr för extra bred plats. Och nu när jag har skaffat bil igen så ska vi hitta en p-plats hos tjejen också. Så ja 500kr imånaden är dyrt för mig då.

Visa signatur

MSI SLI plus Z270 , Intel Core i7 7700k @5ghz, Corsair 16GB ram,corsair psu 750W, Gigabyte Geforce 1070 G1, Samsung 970 evo

Permalänk
Medlem

Inte för att vara den som är den men även utan skyltarna borde det ju vara uppenbart att man inte får parkera där, ni har ju förvandlat en tvåfilig väg till en enfilig så andra billister bara kan köra åt ett håll i taget.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparco:

Jag har haft bil i 8.5 år i Laholm en liten ort i Halland så där har det inte mer än max 200kr i månaden kostat för garage liksom. Så flyttade jag upp till sthlm för typ snart 3 år sen och då fick jag parkerings plats som kostade mig 150kr för extra bred plats. Och nu när jag har skaffat bil igen så ska vi hitta en p-plats hos tjejen också. Så ja 500kr imånaden är dyrt för mig då.

Då förstår jag att det kom som en överraskning, men som sagt, det är ändå normala priser, det är rätt känt att priser på bostäder och parkeringsplatser här i stan inte är precis gratis -tyvärr måste jag tillägga

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Den första bilden visar en P-plats som gäller FRAM TILL skylten.
Skylten som sedan kommer visar att du får parkera 0-17 meter FRÅN skylten.

Dvs allting mellan dessa båda skyltar är ej parkering och regleras i den kommunens lokala föreskrifter.

Man kan krasst säga att det råder P-förbud överallt där det inte står att du får parkera.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sparco:

Jag har haft bil i 8.5 år i Laholm en liten ort i Halland så där har det inte mer än max 200kr i månaden kostat för garage liksom. Så flyttade jag upp till sthlm för typ snart 3 år sen och då fick jag parkerings plats som kostade mig 150kr för extra bred plats. Och nu när jag har skaffat bil igen så ska vi hitta en p-plats hos tjejen också. Så ja 500kr imånaden är dyrt för mig då.

Jag funderar på att skaffa bil igen, min garageplats kommer kosta 2400-3000 kr i månaden, det är Stockholmspriser :p. Kan det vara så att din parkeringsplats tillhandahålls av föreningen där du bor? Min mor har parkeringsplats i förorten som tillhandahålls av föreningen och den är väldigt billig. Min gamla förening inne i stan tillhandahöll garageplats för < 1500 kr för medlemmar i föreningen.