håller hårddisken på att gå sönder

Permalänk

håller hårddisken på att gå sönder

jag har en Seagate Barracuda LP ST32000542AS och jag använder crystal disk info och när jag körde testet kom denna varning upp
hälsostatus
varning reallocated sector count:81
reallocated sector count aktuellt=99 sämst=99 tröskelvärde=36 raw-värden=000000000051
Skall jag behöva byta hårddisk redan nu använd i 6 månader

Permalänk
Medlem

@sundell Mikael: Har du märkt andra problem förutom det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sundell Mikael:

jag har en Seagate Barracuda LP ST32000542AS och jag använder crystal disk info och när jag körde testet kom denna varning upp
hälsostatus
varning reallocated sector count:81
reallocated sector count aktuellt=99 sämst=99 tröskelvärde=36 raw-värden=000000000051
Skall jag behöva byta hårddisk redan nu använd i 6 månader

När Reallocated sector count börjar öka, så betyder det att en del sektorer, i detta fall 81 st har gått sönder, och har ersatts från ett reserverat utrymme som hårddiskar har i fall en del går sönder. Men börjar den gå upp mer o mer varje dag, så skulle jag ha bytt ut den/inte lagrat något viktigt på den. Jag har en hårddisk här hemma som har 20 reallocated sector count: 20. Det har den varit i några år och den fungerar "okej".

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

håller hårddisken på att gå sönder

@Axel95: nej jag märkte det när jag körde testet och blev orolig att hårddisken fick en varning har 2 till och de är bra fast de är 4 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av sundell Mikael:

@Axel95: nej jag märkte det när jag körde testet och blev orolig att hårddisken fick en varning har 2 till och de är bra fast de är 4 år

Jag kan hjälpa dig analysera den mer, men jag behöver en fullständig skärmdump på allt Crystal disk info säger (förstora upp fönstret så alla rader kommer med). Det är nämligen mer än bara varnande delen som säger hur en disk mår.

Sen.. 4 år, är högt för en disks livslängd idag. Normalt får man räkna 2-3 år innan de inte är pålitliga, så du har fått bra tid ur den.