Permalänk
Medlem

Problem 5.1 ljud Tvkanaler ComHem

Hej!

Hoppas tråden hamnade rätt nu, annars flytta gärna.

Problemet är som följer;

Enligt tvn så finns bara Dolby Digital 2.0 ljud att välja på (bortsett från om jag väljer PCM och MPEG som finns i vissa fall, men verkar bara vara stereo det med). Netflix genom Smart tvn funkar utmärkt med såväl ljud som bild så kopplandet borde inte vara vad som felar.

Har ComHem, inget tivo utan bara kortet i tvn. Testat på merparten, om inte alla, HD kanaler med olika program och samma resultat.

Tvn är denna: http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/152919-samsung_5...

Testar här efter halvsnäsigt svar från Comhem att dem inte har support på hemmabioförstärkare..Nån som har tips? Om det är 5.1 ljud i sändningen borde det väl stå där?

Edit: Efter chattande med trevlig Samsung support så verkar allt vara rätt här, bara program som sällan sänds i 5.1 ljud. Får vänta och se alltså vad som sker när det går något program i rätt ljudformat

Edit 2: En del verkar va 5.1 annat inte. Kanske bara är fel i öronen. Vad vet jag

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Bildexpert 📺

Du får räkna med DD 2.0 som standard på TV-sändningarna. 5.1-sändningarna är ovanliga. En del 2.0-ljud kan matrix-kodat ljud, Dolby Pro Logic etc. och där kan förstärkaren kanske plocka ett mer fylligt surroundljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du får räkna med DD 2.0 som standard på TV-sändningarna. 5.1-sändningarna är ovanliga. En del 2.0-ljud kan matrix-kodat ljud, Dolby Pro Logic etc. och där kan förstärkaren kanske plocka ett mer fylligt surroundljud.

Tack för svar

Ja jag fick tillslut ett riktigt svar av comhem efter en del snäsiga svar. Ungefär som du skrev;
Är programmet med 5.1 ljud skickar dem vidare det i det, men det är ju inte alla program som är. Långt därifrån enligt mina ovetenskapliga undersökningar.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö