Sony presenterar telefonerna Xperia X

Permalänk
Melding Plague

Sony presenterar telefonerna Xperia X

Sony rivstartar Mobile World Congress 2016 med telefonfamiljen Xperia X, som består av tre olika modeller med liknande designer och ett brett prisspann.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Nej, usch!
Ser ut som en iPhone fast utan en fysisk knapp där nere.
Alldeles för mycket döyta över och under skärmen, ser för jävligt ut.

Visa signatur

MSI GS60 Ghost Pro. I love laptops!

Permalänk
Medlem

Bara QC 2.0 med 820, måste vara något fel i specifikationerna.

Permalänk
Medlem

Efter att ha ägt några Sony-lurar kan jag dessvärre inte alls lita på deras byggkvalitet. Tråkigt, för det är snygga telefoner som presterar bra i övrigt.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Nu lär ju alla som hatar framsteg inom högupplösta skärmar bli glada i alla fall. 720P på en tellefon år 2016.. Herregud.

"Varför går du omkring med en nätdörr för? Oh förlåt! Det var visst en mobiltelefon." XD

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Nu lär ju alla som hatar framsteg inom högupplösta skärmar bli glada i alla fall. 720P på en tellefon år 2016.. Herregud.

"Varför går du omkring med en nätdörr för? Oh förlåt! Det var visst en mobiltelefon." XD

720 räcker bra till en vanlig telefon speciellt på 5".

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu lär ju alla som hatar framsteg inom högupplösta skärmar bli glada i alla fall. 720P på en tellefon år 2016.. Herregud.

"Varför går du omkring med en nätdörr för? Oh förlåt! Det var visst en mobiltelefon." XD

Visst, men 5" på 66,7mm bredd på den minsta! Det är det inte många som lyckas åstadkomma! Även Xperia X är väl under 70mm i bredd, även om den verkar lite dyr i sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu lär ju alla som hatar framsteg inom högupplösta skärmar bli glada i alla fall. 720P på en tellefon år 2016.. Herregud.

"Varför går du omkring med en nätdörr för? Oh förlåt! Det var visst en mobiltelefon." XD

720p fungerar utmärkt på 4,6" som Z5 compact har. Men vid 5" börjar det bli lite väl lågt. Synd att X ska vara så stora. 4,6-7" är perfekt storlek för mig. Men de är fortfarande smidigare än iphone i alla fall. Den Iphone 6 på 4,6" känns som en 5"+ mobil i handen.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

720 räcker bra till en vanlig telefon speciellt på 5".

Jag tycker inte om när man kan urskilja enskilda pixlar.

Såhär va.. 1997 satt jag på en 15" skärm med 800x600 i 60hz och tyckte att det "räckte bra". Men aldrig i livet att jag skulle gå tillbaka till det idag nu när jag vet att det finns bättre att få. Samma är det med mobiler. Har man vant sig med bättre så är det omöjligt att "vänja tillbaka" sig vid det sämre. 720p kan möjligen funka på en 4" skärm med 5" så ser jag pixlarna och det stör något förbannat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Marinlik:

720p fungerar utmärkt på 4,6" som Z5 compact har. Men vid 5" börjar det bli lite väl lågt. Synd att X ska vara så stora. 4,6-7" är perfekt storlek för mig. Men de är fortfarande smidigare än iphone i alla fall. Den Iphone 6 på 4,6" känns som en 5"+ mobil i handen.

Instämer, Xperia Z5 Compact blev det perfekt på tycker jag då 4.6 tum faktiskt ger en hyfsad pixeltäthet med 720p men när det går upp till 5 tum så tycker jag att det är 1080p som gäller eller att man helt enkelt kör på en lägre storlek.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av svartdroid:

Nej, usch!
Ser ut som en iPhone fast utan en fysisk knapp där nere.
Alldeles för mycket döyta över och under skärmen, ser för jävligt ut.

Och dessutom "döyta" i botten av själva skärmen p.g.a. mjukvaruknapparna...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker inte om när man kan urskilja enskilda pixlar.

Såhär va.. 1997 satt jag på en 15" skärm med 800x600 i 60hz och tyckte att det "räckte bra". Men aldrig i livet att jag skulle gå tillbaka till det idag nu när jag vet att det finns bättre att få. Samma är det med mobiler. Har man vant sig med bättre så är det omöjligt att "vänja tillbaka" sig vid det sämre. 720p kan möjligen funka på en 4" skärm med 5" så ser jag pixlarna och det stör något förbannat.

Hur använder du din telefon egentligen? På normalt avstånd ser jag inte pixlarna varken på min Iphone 5s eller Sony m4 aqua. Jag har använt 1440 skärmar i mobiler också utan att ha några problem att gå tillbaka till 720 skärmar. Men jag har också mobilen på bekvämt avstånd ifrån mig när jag använder den. Skärmupplösning är i alla fall det sista jag bryr mig om på mobilen (kan vara kul för VR dock)
På datorn kan jag dock hålla med om att det behövs bättre upplösningar. Jag kör en 24" 4k skärm och är inte helt nöjd dock mycket bättre än 1440p eller 1080.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hur använder du din telefon egentligen? På normalt avstånd ser jag inte pixlarna varken på min Iphone 5s eller Sony m4 aqua. Jag har använt 1440 skärmar i mobiler också utan att ha några problem att gå tillbaka till 720 skärmar. Men jag har också mobilen på bekvämt avstånd ifrån mig när jag använder den. Skärmupplösning är i alla fall det sista jag bryr mig om på mobilen (kan vara kul för VR dock)
På datorn kan jag dock hålla med om att det behövs bättre upplösningar. Jag kör en 24" 4k skärm och är inte helt nöjd dock mycket bättre än 1440p eller 1080.

Jag är gravt synskadad så jag har mobilen på 7-12cm avstånd från ögonen, vilket gör att vid för låg ppi så ser jag pixlarna. 1080P på 5" är smärtgränsen kan man säga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

RIP Sony, detta var ju inget kul tyvärr!

Förstår inte mängden dö yta under skärmen när det ändå inte används till någon knapp/knappar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"De relativt lågupplösta skärmarna"... 1080p på 5" är inte lågupplöst någonstans.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Äntligen någon som inte överdriver upplösningen och istället tar vara på batteri. 1080p är mer än godkänt och får jag x antal timmar extra per laddning för detta så tar jag det alla dagar i veckan över högre upplösning.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

@PointMan:

"De relativt lågupplösta skärmarna.."

I absoluta tal är 1080p inte lågupplöst, men relativt 1440p så kan man definitivt säga så.

Permalänk
Medlem

Inte en enda av dem har samm alösning som AcroS, Z1 och Z3 Compact med ladduttag på sidan så man kan ha en smidig aktiv hållare i bilen.

I'm calling myselfe a whaaaaaaaaaaambulance.....

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

Jag är gravt synskadad så jag har mobilen på 7-12cm avstånd från ögonen, vilket gör att vid för låg ppi så ser jag pixlarna. 1080P på 5" är smärtgränsen kan man säga.

Du har inte reflekterat över att det inte är direkt normalt att hålla en telefon på under en decimeters avstånd från ansiktet och att det kanske inte är rimligt att specifikationerna sätts efter ett specialfall? Jag tycker det är bra att Sony vågar stå på sig och stå utanför den fåniga tävlingen om upplösning på mobilskärmar. 1080p på en 5" duger gott och väl. Sen blir det bara omotiverat dyrt och drar batteri utan någon nytta. På min Galaxy Nexus gick det att urskilja pixlarna om man ansträngde sig. Det var 720p på en 4,65" skärm (316 ppi). På min Nexus 5X måste jag använda förstoringsglas för att kunna urskilja några pixlar. Den har 1080p på 5,2" (432 ppi).

Ser också en intressant trend rörande kamerorna där de äntligen insett att fler pixlar är totalt meningslöst och nu har de börjat använda storleken på pixlarna som försäljningsargument istället. Äntligen tävlar de med något som faktiskt är relevant. Fler pixlar har inte varit relevant på typ 10 år. Vad som behövts är bättre pixlar. Samma gäller skärmarna. Det räcker med någonstans mellan 300-400 ppi på telefoner, lägg resten av pengarna på bra paneler istället för högre upplösning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Thursday:

Efter att ha ägt några Sony-lurar kan jag dessvärre inte alls lita på deras byggkvalitet. Tråkigt, för det är snygga telefoner som presterar bra i övrigt.

Vad är problemet med byggkvaliten? Min Xperia ZR har tappats ett antal gånger utan problem, däremot har lite plast lossnat från hörlursluckan (insidan, dvs syns inte).

Permalänk
Medlem

Varför måste alla deras lurar se likadana ut? Så tråkig design att man dör ^^,
Stilren appsolut, men börjar bli lite tjatigt tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swing3r:

@PointMan:

"De relativt lågupplösta skärmarna.."

I absoluta tal är 1080p inte lågupplöst, men relativt 1440p så kan man definitivt säga så.

Ja, jo... jag förstår vad de menar. Förstår bara inte varför de skriver det. Då hade de lika gärna kunnat skriva "de relativt högupplösta skärmarna"; jämför man med en telefon som har 800x400 så är det högupplöst...

Hoppas du förstår vad jag menar

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

RIP Sony, detta var ju inget kul tyvärr!

Förstår inte mängden dö yta under skärmen när det ändå inte används till någon knapp/knappar.

Ergonomi, är rätt så obekvämt att behöva sträcka tummen hela vägen ner till den nedersta kanten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Vad är problemet med byggkvaliten? Min Xperia ZR har tappats ett antal gånger utan problem, däremot har lite plast lossnat från hörlursluckan (insidan, dvs syns inte).

Jag har erfarenhet av tre telefoner, alla har gått sönder på olika sätt. Min böjdes i byxfickan på något magiskt sätt, min fru tappade sin i en sandlåda och den ballade ur totalt och blev obrukbar, och en polare tappade sin i golvet från ett bord och den sprack på alla möjliga vis och blev oanvändbar även den (plus att den visade sig vara mer eller mindre omöjlig att laga).

Alla dessa var Z2:or.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Du har inte reflekterat över att det inte är direkt normalt att hålla en telefon på under en decimeters avstånd från ansiktet och att det kanske inte är rimligt att specifikationerna sätts efter ett specialfall? Jag tycker det är bra att Sony vågar stå på sig och stå utanför den fåniga tävlingen om upplösning på mobilskärmar. 1080p på en 5" duger gott och väl. Sen blir det bara omotiverat dyrt och drar batteri utan någon nytta. På min Galaxy Nexus gick det att urskilja pixlarna om man ansträngde sig. Det var 720p på en 4,65" skärm (316 ppi). På min Nexus 5X måste jag använda förstoringsglas för att kunna urskilja några pixlar. Den har 1080p på 5,2" (432 ppi).

Ser också en intressant trend rörande kamerorna där de äntligen insett att fler pixlar är totalt meningslöst och nu har de börjat använda storleken på pixlarna som försäljningsargument istället. Äntligen tävlar de med något som faktiskt är relevant. Fler pixlar har inte varit relevant på typ 10 år. Vad som behövts är bättre pixlar. Samma gäller skärmarna. Det räcker med någonstans mellan 300-400 ppi på telefoner, lägg resten av pengarna på bra paneler istället för högre upplösning.

Det var lättare att se pixlarna på min Galaxy Nexus än på min Z3 compact då Nexus har amoled som jobbar med delade subpixlar. 720p på 4,6" med amoled är för lågt, men med IPS så går det bra.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hur använder du din telefon egentligen? På normalt avstånd ser jag inte pixlarna varken på min Iphone 5s eller Sony m4 aqua. Jag har använt 1440 skärmar i mobiler också utan att ha några problem att gå tillbaka till 720 skärmar. Men jag har också mobilen på bekvämt avstånd ifrån mig när jag använder den. Skärmupplösning är i alla fall det sista jag bryr mig om på mobilen (kan vara kul för VR dock)
På datorn kan jag dock hålla med om att det behövs bättre upplösningar. Jag kör en 24" 4k skärm och är inte helt nöjd dock mycket bättre än 1440p eller 1080.

Fast nu är ju iPhone 5S inte 5", det är ju 720p@5" som det ser pixligt ut. Hade nog kunnat gå tillbaka men tänker inte nedgradera mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Vad är problemet med byggkvaliten? Min Xperia ZR har tappats ett antal gånger utan problem, däremot har lite plast lossnat från hörlursluckan (insidan, dvs syns inte).

På min Z3 compact så sprack skärmen i fickan. Utan att jag gjorde något. Sen gick hörlursuttaget sönder 3 gånger vilket gjorde att jag fick mobilen utbytt mot en Z5c istället. Jag gillar Sony, speciellt då de gör mobiler i litet format med bra prestanda. Men tyvärr kan jag inte lita på deras byggkvalitet.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker inte om när man kan urskilja enskilda pixlar.

Såhär va.. 1997 satt jag på en 15" skärm med 800x600 i 60hz och tyckte att det "räckte bra". Men aldrig i livet att jag skulle gå tillbaka till det idag nu när jag vet att det finns bättre att få. Samma är det med mobiler. Har man vant sig med bättre så är det omöjligt att "vänja tillbaka" sig vid det sämre. 720p kan möjligen funka på en 4" skärm med 5" så ser jag pixlarna och det stör något förbannat.

Men ge fan i att köpa den då och sluta gnäll!
Den duger nog väldigt bra enligt många.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Fast nu är ju iPhone 5S inte 5", det är ju 720p@5" som det ser pixligt ut. Hade nog kunnat gå tillbaka men tänker inte nedgradera mig.

Jag skrev inte det heller. M4 Aqua är det dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Tycker att 5" och 1080p låter som en väldigt bra kombination, inte mycket att klaga på där. 5"-skärm på en telefen med väldigt lite döyta låter för mig lite som en storleks sweetspot. Det tråkiga här är isf batteriet, nu är iof 2600mah inte ett litet batteri, men tittar man på tex z3 compact så har det ett lika stort batteri och då är den telefonen mindre och har en lägre upplöst skärm, så känns lite snålt att de inte har ett större batteri här.

Personligen väntar jag på en 5" 1080p mobil med att batteri på upp mot 3000mah och en 14nm CPU innan jag uppgraderar från min Z3 compact.