Geeks Publishing lanserar VR-sajten VRGeeks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Ozzed är bara negativ... han framstår i alla trådar som otroligt teknikfientlig, så det är rätt underligt att han lägger så mycket tid på den här siten.

/hulle.

Bara för att man inte hyllar alla teknik trender som producenterna försöker pusha på oss så betyder det inte att man är teknikfientlig. Det är bra om folk som är kritiska deltar i diskussionerna och inte bara folk som ropar halleluja till allt pushas på oss. Själv så tror jag att VR är en fluga som går över om ett par år på samma sätt som 3D-TV och 3D gaming likt nVidia 3D Vision gaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Bara för att man inte hyllar alla teknik trender som producenterna försöker pusha på oss så betyder det inte att man är teknikfientlig.

Nej, men man behöver heller inte vara emot. Låt de som är intresserade av nästa big-thing-in-computing vara det, och få ropa halleluja.

Är så trött på alla bakåtsträvare, upplevt dem vid varje teknikskifte. Floppar VR så floppar det (tveksamt), men då har vi (som satsat) haft roligt under tiden!
Ungefär som om spel hade floppat efter 80-talet. Skulle jag då ångrat att jag köpt datorer/TV-spel, haft roligt och upplevt otaliga spännade stunder under drygt tio år? Bara för att det floppade var alla upplevelser meningslösa?
Nej, skulle aldrig bytt bort de upplevelserna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

Nej, men man behöver heller inte vara emot. Låt de som är intresserade av nästa big-thing-in-computing vara det, och få ropa halleluja.

Är så trött på alla bakåtsträvare, upplevt dem vid varje teknikskifte. Floppar VR så floppar det (tveksamt), men då har vi (som satsat) haft roligt under tiden!
Ungefär som om spel hade floppat efter 80-talet. Skulle jag då ångrat att jag köpt datorer/TV-spel, haft roligt och upplevt otaliga spännade stunder under drygt tio år? Bara för att det floppade var alla upplevelser meningslösa?
Nej, skulle aldrig bytt bort de upplevelserna.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag som trodde att forum var till för att ventilera olika åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Själv så tror jag att VR är en fluga som går över om ett par år på samma sätt som 3D-TV och 3D gaming likt nVidia 3D Vision gaming.

Alltså jag förstår bara inte hur man kan jämföra med detta. De sakerna du tar upp har alltid varit på sin höjd "coolt".
VR är imponerande på ett heeeeelt annat sätt.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Jag som trodde att forum var till för att ventilera olika åsikter.

Tro får du göra i kyrkan...

Annars handlade väl mitt inlägg om meningslösa poster, som bara säger "Jag tror det här floppar, VR är helt onödigt". Verkligen meningsfulla inlägg. Sprider bara negativa stämningar.
Försök se saker positivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag tror inte VR kmr att floppa, däremot lär det bli en rätt specifik nisch på grund av dess startpris samt svårighet att kunna kommuniceras på annat bra sätt än att uppleva dem. (jag har ej haft möjlighet att kunna testat dem)

På så vis så bör många tekniska butiker (eller även simpla teknikbutiker som Elgiganten, Mediamarket å Siba) erbjuda att man kan få prova tekniken på plats annars kmr det gå tungt att sälja till den större massan.

De bör även poängtera möjlighet att köra på räntefri delbetalning för att inte folk ska skrämmas av en så hög startprislapp.

Upplösningen tror jag kan vara något som får många att störa sig på dem med tanke på hur många (främst yngre) som är så "grafikkåta". Många kan nog relatera till hur det är omöjligt att gå tillbaka till SD från HD.

Beträffade 3D-TV så förstår jag det. Det känns inte ett dugg märkvärdigt, jag stör mig oxå på 3D på bio för det känns lika omärkvärdigt, 3D undertexter är ibland till och med svårlästa!

När jag var yngre så minns jag att jag var på cosmonova i Stockholm och då såg vi "den tredje dimensionen" och antingen var jag för ung för att kunna minnas korrekt (konfabulering) eller så var det verkligen så: det jag minns är att 3Dn där så kändes man inte bara djupet inåt i bilden utan oxå utåt, dvs., som om objekten faktiskt var "utanför" skärmen när de var närmare en.

Detta har jag aldrig upplevt i någon 3D film jag sett på bio, enbart djupet inåt i bilden. Kanske det oxå var så här på cosmonova oxå men jag minns det inte så så jag kanske minns fel, eller så kanske deras 3D där kanske var riktigt något särskilt? (någon som vet mer om cosmonova får gärna korrigera mig här)

Ska bli kul å pröva på VR och slipper man åksjukan (som vissa tycks rapportera) och upplösningen är inte allt för hemsk, så kanske det kan bli en ny rolig teknikpryl att krydda till sina annars tekniska upplevleser med.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Ja, att pröva VR är en fördel. Lär bli en aha-upplevelse för många (upplevelsen blir till det sämre eller bättre, beroende på om de haft för höga eller för låga förväntningar av VR).

Sony har väl visat upp PSVR på några ställen. Men sedan finns det folk som jag som inte blir särskilt imponerade av spel på mässor, eller av visningar hos kompisar, men väl när man fått testa i lugn och ro hemma. Dessa vinner inte så mycket av att pröva i butik.

Annars tror jag hypen och ryktet om VR räcker för att infon om det nya tekniken ska sprida sig till allmänheten, samt genom alla early adopters.
Sedan i takt med att fler får reda på tekniken, priserna sjunker, kvaliteten blir bättre och användningsområdena fler, sprider sig VR till massorna.

Att 3D på film kanske avvecklas tycker jag är tråkigt, då jag precis vant mig vid att kunna se 3D (men då bara dataanimerad film), och står i startgroparna för att köpa ny projj - just för dess 3D.

Jag ser vissa effekter i filmer som kommer *ut* från bioduken/TV-skärmen, men annars ses det väl som mer seriös 3D när det ger ett djup, istället för (vad förståsigpåare tycker är) gimmickeffekter som kommer mot betraktaren.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av duked:

I så fall gäller det att skaffa grejerna snabbt så man hinner ta vara på detta medium!

Ja. Eller som tunnelbane-hypen. Och TV-hypen. Och PC-hypen. Och spel-hypen. Och internet-hypen. Och mobil-hypen. Och...

Tror du verkligen att VR kommer byta ut alla dagens TV- och datorskärmar som finns?

folk verkar inte förstå att det är en otroligt nischad marknad.. visst tror jag att det kommer vara en cool upplevelse att spela med VR men att du jämför det med PC eller Internet är bara skrattretande... jämför det typ med Segway istället.. Visst finns dom men det är inte många som bytt ut sin cykel/moppe/bil mot en Segway.

Om något så chansar jag på ögonspårning istället, det är en sak jag kan tänka mig att varenda dator har i framtiden, VR? nej.

den som lever får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon40704:

Tror du verkligen att VR kommer byta ut alla dagens TV- och datorskärmar som finns?

folk verkar inte förstå att det är en otroligt nischad marknad.. visst tror jag att det kommer vara en cool upplevelse att spela med VR men att du jämför det med PC eller Internet är bara skrattretande... jämför det typ med Segway istället.. Visst finns dom men det är inte många som bytt ut sin cykel/moppe/bil mot en Segway.

Om något så chansar jag på ögonspårning istället, det är en sak jag kan tänka mig att varenda dator har i framtiden, VR? nej.

den som lever får se.

Tror verkligen inte VR/AR kommer ersätta alla TV-apparater eller monitorer, varför skulle de det?

Nischad? Det kan hända den blir, det vet vi inte än. Men du måste förstå att nischad inte är samma sak som flopp.

Jag jämför *hypen*, och framförallt hur fel bakåtsträvarna hade, inför nämnda tekniker. Huruvida VR blir lika stort som PC eller Internet är en helt annan fråga.

Ögonspårning? Ja, det är på G till VR. Och vore trevligt på vanliga monitorer/TV-apparater för att underlätta för funktionshindrade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon40704: VR och segway? Vad kan en Segway göra som en cykel eller bil inte kan ? VR derimot kan för det mesta göra allt de vanliga skärmarna kan göra fast bättre. Såklart med brister i såhär tidigt stadie och det kommer dröja innan det verkligen kommer dominera men har svårt att tro att folk som prövat kommer va nöjda med att ha det mesta av sin underhållning i 2d om 2-3 år . Så kan man ju hoppas åtminstone.

Ögonspårning är för övrigt klirrat till nästa generations VR headsets, vilket ser ut att kunna halvera prestandakraven med hjälp utav foveated rendering .

Permalänk
Medlem

Vart tog egentligen hemsidan vägen?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vart tog egentligen hemsidan vägen?

Undrar samma sak.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Undrar samma sak.

Förmodligen en misslyckad satsning som lades ner i tystnad.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500