HTC avslöjar systemkraven för Vive

Permalänk
Melding Plague

HTC avslöjar systemkraven för Vive

Inför den stundande lanseringen tar HTC bladet från munnen och avslöjar systemkraven för Vive, som kräver lika mycket av datorn som huvudkonkurrenten Oculus Rift.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

är det tänkt att konsolerna skall få VR över huvud taget? de kommer ju aldrig kunna pressa 60 fps om vi ser vad det krävs för system för att köra VR över huvud taget.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag tycker man kan säga att det är liknande. Hälften så mycket minne och inte alls samma krav på USB-portar. Men visst. Grafikkort och Processor var ju ungefär samma och det är väl det som påverkar mest.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

CPU och minne är inga problem, mitt GTX750ti lär inte hänga med dock.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Cpu och ram är inga problem men mitt 290x börjar bli lite till åren nu

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Hur kan man sätta systemkrav för ett headset när det är helt upp till spelen hur mycket de drar?

Permalänk
Medlem

Är det verkligen så stora krav på CPU?

Det är väl mest GPUn som prestanda kravet ligger på då den måste rendera två skärmar i hög bildfrekvens samtidigt medans CPUn bara ska hantera rörelse beräkningar och liknande, och det verkar ju inte min mobils Snapdragon 400 ha några som helst problem med.

Visa signatur

ASUS H97M-E | i7-4790 | 16GB DDR3 | Asus Strix GTX 1080 | Crucial MX500 1TB SSD | Windows 10 Pro 64bit | Acer VG270UP 1440p 144hz IPS

Permalänk

Well jag hinner nog uppgradera mitt 290 innan nästa gen vr kommer. Inte en chans att jag lägger ut mer än 7k för vr hårdvara med min ekonomi. Då gäller det bara att det både blir bättre och billigare. Men jävlar vad jag längtar.

BTW kan man testa vr någonstans? Vill inte beställa hem något i framtiden som jag inte kan använda (har glasögon och ser dåligt med ett öga).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Anton1993:

Well jag hinner nog uppgradera mitt 290 innan nästa gen vr kommer. Inte en chans att jag lägger ut mer än 7k för vr hårdvara med min ekonomi. Då gäller det bara att det både blir bättre och billigare. Men jävlar vad jag längtar.

BTW kan man testa vr någonstans? Vill inte beställa hem något i framtiden som jag inte kan använda (har glasögon och ser dåligt med ett öga).

När produkterna släpps kommer du säkerligen kunna prova dem på Webbhallen / inet och andra entusiastbutiker,

Permalänk
Skrivet av headphone.ninja:

Hur kan man sätta systemkrav för ett headset när det är helt upp till spelen hur mycket de drar?

Jag spekulerar bara men det beror säkert på att tekniken för rörelse, rendering av dom bilderna, etc. ska orka tugga på och/eller kräver teknik som återfinns i hårdvaran man specar för?

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk

Sitter på en nyköpt Skylake cpu men med ett gammalt härligt 7970, så det är väl det som behöver bytas innan jag kan skaffa mig VR.

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroNi:

Sitter på en nyköpt Skylake cpu men med ett gammalt härligt 7970, så det är väl det som behöver bytas innan jag kan skaffa mig VR.

Mm, bara att invänta Polaris/Pascal

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Hur tror ni ett 780ti står sig?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rekl3M:

Hur tror ni ett 780ti står sig?

Det duger ju inte för att spela i högsta inställningarna på de nyaste spelen idag. Så inte alls?

Permalänk
Medlem

Jag är ganska säker på att 780ti är bättre än 970 så det ska klara VR fintBench

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det duger ju inte för att spela i högsta inställningarna på de nyaste spelen idag. Så inte alls?

Skrivet av DooL3Y:

Jag är ganska säker på att 780ti är bättre än 970 så det ska klara VR fint

Väldigt kluven.. Min dator balanserar på en väldigt oskön gräns, ett till 780ti eller nytt allt? Vet inte.

Permalänk
Medlem

@Rekl3M: Du klarar dig fint, ditt kort presterar marginellt bättre än 970 så kör på ditt 780ti tills det kommer lite fler pascal kort!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Oneone:

är det tänkt att konsolerna skall få VR över huvud taget? de kommer ju aldrig kunna pressa 60 fps om vi ser vad det krävs för system för att köra VR över huvud taget.

Det beror helt på var du lägger den grafiska ribban. Det går ju att köra VR med en modern smartphone som enda beräkningsenhet (Samsung Gear VR och Google Cardboard till exempel). Det är bevisligen inga problem att köra VR med en PS4 heller men det kommer inte ha lika häftig grafik som en kraftig PC där bara grafikkortet kostar mer än en PS4.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Oneone:

är det tänkt att konsolerna skall få VR över huvud taget? de kommer ju aldrig kunna pressa 60 fps om vi ser vad det krävs för system för att köra VR över huvud taget.

360P med 24fps! Ska kännas som en film

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

360P med 24fps! Ska kännas som en film

Haha "for that cinematic feel"

Permalänk
Medlem

@headphone.ninja: Man sätter upp dessa recommended setups just för att spelutvecklarna ska kunna sikta på ett systemkrav. Allting under detta så kommer alla spel att ha minecraft grafik. VR är krävande

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vet inte om jag tycker man kan säga att det är liknande. Hälften så mycket minne och inte alls samma krav på USB-portar. Men visst. Grafikkort och Processor var ju ungefär samma och det är väl det som påverkar mest.

USB-portar, javisst. Men jag tror de flesta har minst 8GB ram. Om inte långt mer.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

är det tänkt att konsolerna skall få VR över huvud taget? de kommer ju aldrig kunna pressa 60 fps om vi ser vad det krävs för system för att köra VR över huvud taget.

Det beror väl på hur avancerad grafik du vill ha ha.
15 polygoner i 320x240 så har du en miljard FPS om du vill, även på en konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DooL3Y:

Jag är ganska säker på att 780ti är bättre än 970 så det ska klara VR fintBench

Det är snäppet bättre än 970, men 970 har några fördelar som inte går att se på äldre benchmarks. T.ex. så har 970 stöd för GameWorks VR och DX12. Men jag tror ändå att 780 Ti och 970 kommer hålla för VR ungefär lika länge. Så fort Pascal släpps så är det nog läge för en uppgradering vilket som

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Borde inte HTC och Oculus pusha för G-sync / Freesync ?, Tearing i VR borde ju förstöra känslan lite.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Dussan89:

Borde inte HTC och Oculus pusha för G-sync / Freesync ?, Tearing i VR borde ju förstöra känslan lite.

Har man inte löst det på annat sätt inbyggt i produkten då (jag har inte följt den tekniska aspekten ner på detaljnivå av VR utvecklingen på ett bra tag)?

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem

@A_Müller:

Ingen aning jag är inte heller insatt.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphone.ninja:

Hur kan man sätta systemkrav för ett headset när det är helt upp till spelen hur mycket de drar?

Det är mest för utvecklarna ska veta vilken hårdvara de ska sikta på när de gör saker till VR headseten.
Nu vet de att alla ska ha minst detta och kan skapa spel/apps kring dessa specifikationerna
Men visst är det helt upp till hur krävande spelen är.

Permalänk
Medlem

DisplayPort är välkommet alternativ till HDMI!

Avsaknad av Linux stöd dock...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Identisk med Oculus systemkrav.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil