hdmi till DP/DVI(dual link) adapter 144hz?

Permalänk
Medlem

hdmi till DP/DVI(dual link) adapter 144hz?

Som rubriken lyder, har en laptop med endast hdmi och vga uttag. Kan jag få ut 144hz via hdmi porten med en adapter till DP/Dvi duallink? Om ja, vad för adapter behövs?

Permalänk
Medlem

Just HDMI kan man passivt överföra till DVI men jag vet inte om det går att få 144Hz. Till DP tror jag du behöver en aktiv adapter. Inte så stor koll själv för just adaptrar är en jäkla djungel på vad som fungerar och inte

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av g3xz0r:

Som rubriken lyder, har en laptop med endast hdmi och vga uttag. Kan jag få ut 144hz via hdmi porten med en adapter till DP/Dvi duallink? Om ja, vad för adapter behövs?

I teorin ja. I praktiken nej. Det finns flera begränsningar.

(1) Din laptop måste till att börja med ha tillräckligt modernt grafikkort med en nyare Nvidia-krets kapabel att alstra tillräckligt hög pixelklocka för att köra 144 Hz. Vanligtvis GTX 960M och bättre. Kretsuppsättningen ska heller inte vara strypt på något sätt. Sådan kapacitet finns på en del nyare gaminglaptops. Du kan du köra HDMI hela vägen upp till 2560x1440 i 144 Hz.

Är det annan GPU eller någon form av strypt kretsuppsättning kan eventuellt nå 1920x1080 i 120 Hz. Men det förutsätter också villor (2) nedan.

(2) Men för att köra HDMI och 144 Hz den vägen måste skärmens kretsuppsättningar också hantera signalen över HDMI. Få skärmar gör det. Acer XG270HU är en av dem. De flesta skärmar jag testar når inte mer än 1920x1080 i 120 Hz och är alltså strypta till 2006 års specificerade nivåer.

(3) Har skärmen DVI eller Displayport finns det i dagsläget inga signalomvandlare (vad jag känner till) för att gå från HDMI till DP eller HDMI till Dual Link-DVI med kapacitet för 144 Hz. Sådana omvandlare tenderar att vara dyra, 100 dollar eller mer, och komplexiteten gör dem ofta till mindre pålitliga jämfört med att köra rätt signal från början.

Lösningen på problemet? Använd en annan skärm.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av infigo:

Just HDMI kan man passivt överföra till DVI men jag vet inte om det går att få 144Hz. Till DP tror jag du behöver en aktiv adapter. Inte så stor koll själv för just adaptrar är en jäkla djungel på vad som fungerar och inte

DVI <-> HDMI med passiv adapter/kabel är max 1920x1200 i 60 Hz. DVI single link, 165 MHz pixelklocka. Någon HDMI-till-DP-omvandlare har jag ännu inte funnit (men letar). Många misstar dock det senare med DP-till-HDMI-omvandlare som det finns dussin efter dussin av på exempelvis kjell.com för ett par hundralappar. Dessa hjälper inte här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

DVI <-> HDMI med passiv adapter/kabel är max 1920x1200 i 60 Hz. DVI single link, 165 MHz pixelklocka. Någon HDMI-till-DP-omvandlare har jag ännu inte funnit (men letar). Många misstar dock det senare med DP-till-HDMI-omvandlare som det finns dussin efter dussin av på exempelvis kjell.com för ett par hundralappar. Dessa hjälper inte här.

Det var exakt detta jag menar. Djungel som sagt. Du förklarade bättre än mig

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14