Mitt Wi-fi cappar på ca 20 Mbit, varför?

Permalänk

Mitt Wi-fi cappar på ca 20 Mbit, varför?

Hej,

Har fiber med 100/100 som hastighet, kör jag trådat från routern (Asus Rt-AC51U) får jag ca 96/96, vilket är mer än bra! Men när jag kör trådlöst (antingen från min Unifi AP LR eller från routern) får jag max 20 Mbit ner oavsett om jag kör på 5ghz eller 2.4ghz. Jag har kollat vilka kanaler mina grannar har via WiFi Analyzer och jag har isolerat mitt wi-fi till endast en device (IPhone 6S) för att undvika ev störtningar men Wi-fi vägrar gå fortare än 20 Mbit ner. Upphastigheten pendlar mellan 40-60 Mbit.

Har någon något bra tips?

Jag har testat med 4 olika routrar samt bytt samtliga kablar ett x antal gånger.

Alla tips tas vänligen emot då mina idéer är helt slut!

Permalänk
Medlem

Vilket nätverskort ? Kan ge många tips men behöver mer kött på benen.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Avstängd

Prova med en annan enhet och mät wifit.
Kan ju va nåt med din mobil som bromsar.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Skrivet av Obsidian:

Vilket nätverskort ? Kan ge många tips men behöver mer kött på benen.

Hej, jag har gjort de flesta testerna från min IPhone 6s men även från min iPad mini 2 och det är samma resultat p bägge.

Permalänk
Skrivet av Mange43:

Prova med en annan enhet och mät wifit.
Kan ju va nåt med din mobil som bromsar.

Jag har gjort det, ursäkta att jag inte nämde det innan.
Jag har provat att köra Bredbandskollen med min mobil på andras wi-fi för att utesluta fel på min mobil och den har fungerat fint på där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plissken76:

Hej, jag har gjort de flesta testerna från min IPhone 6s men även från min iPad mini 2 och det är samma resultat p bägge.

Har inte 6S och iPad 2 Mini samma nätverkskort?

Är ju i princip väldigt liknande enheter.

Testa med en dator/android så kan du se en skillnad mellan enheterna

Kör du på 2.4 eller 5GHz bandet?

edit*

OJOJOJOJ, gick lite väl fort där. iPad 2 Mini har inte alls samma chip som 6S.

Insåg att Ax-chippen gått igenom mer interationer än jag var medveten om

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Har inte 6S och iPad 2 Mini samma nätverkskort?

Är ju i princip väldigt liknande enheter.

Testa med en dator/android så kan du se en skillnad mellan enheterna

Kör du på 2.4 eller 5GHz bandet?

edit*

OJOJOJOJ, gick lite väl fort där. iPad 2 Mini har inte alls samma chip som 6S.

Insåg att Ax-chippen gått igenom mer interationer än jag var medveten om

Det hade varit lite jobbigt om en gammal iPad 2 Mini och en Iphone 6S hade samma nätverkskort
Min Unifi AP LR stödjer bara 2.4Ghz bandet men innan du säger att det är felet så har jag testat 5 GHz på alla de routrar som jag har testat, då jag trodde att det var fel på dem, utan någon skillnad.

Ja, detta är en väldigt svår nöt att knäcka känns det som :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av plissken76:

Det hade varit lite jobbigt om en gammal iPad 2 Mini och en Iphone 6S hade samma nätverkskort
Min Unifi AP LR stödjer bara 2.4Ghz bandet men innan du säger att det är felet så har jag testat 5 GHz på alla de routrar som jag har testat, då jag trodde att det var fel på dem, utan någon skillnad.

Ja, detta är en väldigt svår nöt att knäcka känns det som :/

Känns som om det måste vara någon form av prioritering i routern, då uppladdning fungerar som det ska (Nåja, iaf mycket mer än 20 Mbit).

Jag har dock slut på idéer så lämnar över till nästa person

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av plissken76:

Det hade varit lite jobbigt om en gammal iPad 2 Mini och en Iphone 6S hade samma nätverkskort
Min Unifi AP LR stödjer bara 2.4Ghz bandet men innan du säger att det är felet så har jag testat 5 GHz på alla de routrar som jag har testat, då jag trodde att det var fel på dem, utan någon skillnad.

Ja, detta är en väldigt svår nöt att knäcka känns det som :/

Hur långt ifrån routern/ unifi;n har du testat? hur bor du ? lägenhet med massor av grannar? isf kan 2,4Ghz vara helt kört.
men med 5Ghz borde du kunna få ut mer, kan du tvinga iphonen att köra på 5ghz ?

Visa signatur

Cpu: i7 920 @ 3,8 Ghz HT on || Cpukylning: Corsair H100 || MoBo: Asus rampage II Gene || Grafik: Gigabyte GtX670 WF || Ram: corsair dominator 8gb || Chassi: Fractal design Arc || HDD: 128GB samsung 840 || Drivs av ett Corsiar vx 550W

Permalänk
Skrivet av SuperMupster:

Hur långt ifrån routern/ unifi;n har du testat? hur bor du ? lägenhet med massor av grannar? isf kan 2,4Ghz vara helt kört.
men med 5Ghz borde du kunna få ut mer, kan du tvinga iphonen att köra på 5ghz ?

Jag är ca 3-4 meter från Unifin när jag testar.
Bor i ett hus och som jag skrev först har jag kört en koll på vilka kanaler som är lediga med Wi-fi Analyzer med en android mobil och kom fram till 11 var helt ledig!

Vad jag vet går det inte att tvinga en iPhone att bara gå på 5ghz. Inte för att det spelar någon roll då jag har testat att bara ha ett Wi-fi med bara 5 ghz (kopplade bort Unifin under det testet) med samma resultat.

Permalänk
Medlem

QoS är avstängd (Trafikhanterare, i svensk meny)?
Du är säker på att inget annat är uppkopplat mot den på 2,4GHz medan du testar på 5GHz? Googlade bara lite snabbt, men den såg ut att ha dualband men inte dual radio.

EDIT: Glömde att du körde en Unifi LR. Har du stängt av 2,4GHz helt i routern?

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Gorian:

QoS är avstängd (Trafikhanterare, i svensk meny)?
Du är säker på att inget annat är uppkopplat mot den på 2,4GHz medan du testar på 5GHz? Googlade bara lite snabbt, men den såg ut att ha dualband men inte dual radio.

EDIT: Glömde att du körde en Unifi LR. Har du stängt av 2,4GHz helt i routern?

//Gorian

Japp, jag hade bara 5 ghz på routern när jag testade vilket gör det hela väldigt konstigt.
Just nu kör jag bara på Unifi LR och har då även stängt av 5 ghz på routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plissken76:

Japp, jag hade bara 5 ghz på routern när jag testade vilket gör det hela väldigt konstigt.
Just nu kör jag bara på Unifi LR och har då även stängt av 5 ghz på routern.

...och QoS avstängt?

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Gorian:

...och QoS avstängt?

Ja

Permalänk

@plissken76: Vet inte om det gör någon skillnad, men kolla vad du har för kryptering:

Using the WEP or WPA/TKIP encryption methods on your Wireless N network can dramatically reduce throughput.

To take advantage of Wireless N's great speeds, you need to use WPA2/AES wireless security—either the personal (PSK) or enterprise (802.1X) version.

Permalänk

Upplever nästan exakt samma sak. Har en Ubiquti EdgeMax router, 100/100-uppkoppling, fyra accesspunkter (en Unifi AP, en Unifi AP-AC LR, en Asus RT-N66U i AP-läge [2,4/5 GHz men ej AC], en gammal D-link router i AP-läge [2,4 GHz]), bor i eget hus.
Med kabel till datorer och 1 Gbps-kort får jag alltid hastigheter på 90+ Mbps upp och ner. Med wifi får jag alltid långsammare hastigheter ner än upp. På iPhone 6s ca 10-15 Mbps ner och 70+ upp oavsett vilken AP jag ansluter till, med laptop med AC-kort kanske halva hastigheten ner (30-40 Mbps) jämfört med upp.
Det går ju att leva med, men lite konstigt är det. Plissken76, vilken ISP har du? Jag kör med Bahnhof. Läste i en annan tråd att Comcast i USA verkar ha samma problem.

Visa signatur

Beehive Easy-does-it: Asus Prime Z370-A, Intel Core i7 8700K @ 5,0 GHz, Noctua NH-D15, EVGA Supernova G3 750 W, GTX 1080 Ti, 2x8 GB DDR4 3000MHz, Samsung 970 EVO NVM-e 500GB, Seagate Barracuda 64MB 2TB
Do. Or do not. There is no try. [Jedi Master Yoda]

Permalänk
Skrivet av Maniax101:

@plissken76: Vet inte om det gör någon skillnad, men kolla vad du har för kryptering:

Using the WEP or WPA/TKIP encryption methods on your Wireless N network can dramatically reduce throughput.

To take advantage of Wireless N's great speeds, you need to use WPA2/AES wireless security—either the personal (PSK) or enterprise (802.1X) version.

Jag köra bara WPA2 / AES men tack i alla fall.

Permalänk
Skrivet av Joppe Apa:

Upplever nästan exakt samma sak. Har en Ubiquti EdgeMax router, 100/100-uppkoppling, fyra accesspunkter (en Unifi AP, en Unifi AP-AC LR, en Asus RT-N66U i AP-läge [2,4/5 GHz men ej AC], en gammal D-link router i AP-läge [2,4 GHz]), bor i eget hus.
Med kabel till datorer och 1 Gbps-kort får jag alltid hastigheter på 90+ Mbps upp och ner. Med wifi får jag alltid långsammare hastigheter ner än upp. På iPhone 6s ca 10-15 Mbps ner och 70+ upp oavsett vilken AP jag ansluter till, med laptop med AC-kort kanske halva hastigheten ner (30-40 Mbps) jämfört med upp.
Det går ju att leva med, men lite konstigt är det. Plissken76, vilken ISP har du? Jag kör med Bahnhof. Läste i en annan tråd att Comcast i USA verkar ha samma problem.

Du måste ha ett väldigt stort hus med 4 APs
Jag kör Bredband2 som ISP. Jag har läst i andra forum att någon tror att detta felet kan vara ISP relaterat vilket jag har väldigt svårt att tro då detta borde vara ett "in-house" problem men jag är inte den som kan ändra mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av plissken76:

Jag har läst i andra forum att någon tror att detta felet kan vara ISP relaterat vilket jag har väldigt svårt att tro då detta borde vara ett "in-house" problem men jag är inte den som kan ändra mig

Jag ser inte hur det skulle kunna vara ISP-relaterat så länge du får korrekt hastighet direkt från uttaget.

Kan du (eller har du?) testa att låsa AP'n och routern till 802.11n?

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk

Testat att uppgradera mjukvaran i AP:n?

Senaste mjukvaran: https://community.ubnt.com/t5/UniFi-Updates-Blog/UniFi-4-8-12...

Permalänk
Medlem

Jag råkade hos en kund sätta en AP på samma IP som routern och fick en IP krock.. min Win 7 laptop och min Android mobil klarade fina hastigheter på APn endå via bredbandskollen medans kunds Iphone 6/padda/ apple tv fuckade ur och gick trögt.. men funkade.

Tipps kolla alla IP adresser.

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk

Ta bort unifi APn behöver du berkligen den? Testa enbart med routern och 5Ghz, har du möjlighet att testa med en annan router? jag har 250/100 hemma och jag får ut 180/100 med min iPhone 6s och en Unifi AP-AC samt en pfsense router som vm.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk

Plissken skriver ju att han får samma hastigheter oavsett om han går via routern eller Unifin, och jag upplever samma sak oavsett vilken AP jag ansluter till. Vi har bägge provat olika routers. Jag har statisk IP på alla mina AP (huset är på 200 m2, men byggt i lättbetong, och jag vill ha Wifi i källaren också). Jag har också stängt av QoS, och provat att stänga av WMM i en AP (Asus), eftersom jag läste att det kan störa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Beehive Easy-does-it: Asus Prime Z370-A, Intel Core i7 8700K @ 5,0 GHz, Noctua NH-D15, EVGA Supernova G3 750 W, GTX 1080 Ti, 2x8 GB DDR4 3000MHz, Samsung 970 EVO NVM-e 500GB, Seagate Barracuda 64MB 2TB
Do. Or do not. There is no try. [Jedi Master Yoda]

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Känns som om det måste vara någon form av prioritering i routern, då uppladdning fungerar som det ska (Nåja, iaf mycket mer än 20 Mbit).

Jag har dock slut på idéer så lämnar över till nästa person

jo, det kan man ju tro men jag har svårt att se att 4 routrar, med olika märken gör samma fel prioritering.

Tack SuperSverker för att du har försökt att hjälpa mig, mycket uppskattat!

Permalänk
Skrivet av maltenizer:

Testat att uppgradera mjukvaran i AP:n?

Senaste mjukvaran: https://community.ubnt.com/t5/UniFi-Updates-Blog/UniFi-4-8-12...

Japp, har den senate mjukvaran.
Det jag funderar på är att nergradera den till 2.5.6 då jag läste i ett forum att den skulle få fart på download hastigheten.
Men då antar jag att andra saker kommer att börja bugga istället... ja, det är inte lätt detta!

Permalänk
Skrivet av atego:

Jag råkade hos en kund sätta en AP på samma IP som routern och fick en IP krock.. min Win 7 laptop och min Android mobil klarade fina hastigheter på APn endå via bredbandskollen medans kunds Iphone 6/padda/ apple tv fuckade ur och gick trögt.. men funkade.

Tipps kolla alla IP adresser.

Tack för tipset! jag kör iofs DHCP på allt men jag kan ändå kolla i fall detta ändå kan stöka till det.

Permalänk

Det känns ju ändå som att det borde sitta i routern, eftersom vi bägge får samma hastigheter oavsett AP. Kan det vara så att där ligger någon slags hastighetsbegränsning när man kör över Wifi, för att inte en klient ska kunna sno åt sig all bandbredd?

Ledsen om jag snyltar på din tråd, Plissken, men vi har ju samma problem. Hade precis tänkt starta en egen när jag såg ditt inlägg. Vad har du provat för routrar? Jag har testat Asus RT-N66U, Linksys 1900ACS och kör nu alltså på Ubiquiti EdgeMax PoE, som ju ska ha väldigt bra throughput. Jag får f ö ingen skillnad i hastigheter oavsett om jag kör på 2,4 eller 5 GHz.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Beehive Easy-does-it: Asus Prime Z370-A, Intel Core i7 8700K @ 5,0 GHz, Noctua NH-D15, EVGA Supernova G3 750 W, GTX 1080 Ti, 2x8 GB DDR4 3000MHz, Samsung 970 EVO NVM-e 500GB, Seagate Barracuda 64MB 2TB
Do. Or do not. There is no try. [Jedi Master Yoda]

Permalänk
Skrivet av plissken76:

Japp, har den senate mjukvaran.
Det jag funderar på är att nergradera den till 2.5.6 då jag läste i ett forum att den skulle få fart på download hastigheten.
Men då antar jag att andra saker kommer att börja bugga istället... ja, det är inte lätt detta!

Fick precis tips från Unifi att installera version 2.4.6 på en annan dator. Får testa detta ikväll helt enkelt.

Permalänk
Skrivet av Joppe Apa:

Det känns ju ändå som att det borde sitta i routern, eftersom vi bägge får samma hastigheter oavsett AP. Kan det vara så att där ligger någon slags hastighetsbegränsning när man kör över Wifi, för att inte en klient ska kunna sno åt sig all bandbredd?

Ledsen om jag snyltar på din tråd, Plissken, men vi har ju samma problem. Hade precis tänkt starta en egen när jag såg ditt inlägg. Vad har du provat för routrar? Jag har testat Asus RT-N66U, Linksys 1900ACS och kör nu alltså på Ubiquiti EdgeMax PoE, som ju ska ha väldigt bra throughput. Jag får f ö ingen skillnad i hastigheter oavsett om jag kör på 2,4 eller 5 GHz.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är lugnt Joppe, skönt att veta att jag inte är ensam med detta problemet

Jag har provat en gamal Netgear router, Apple Express Ver 1, ASUS RT-AC66U.
Jag får inte heller någon skillnad på nerhastighet mellan 2.4 eller 5 ghz däremot upp går det lite fortare med 5 ghz.

Permalänk
Medlem

Ni 2 som har samma problem, har ni samma ISP? Internetleverantör?

Och ursäkta orkar inte läsa alla inlägg igen.. men har ni samma router?

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"