HTC avslöjar systemkraven för Vive

Permalänk
Skrivet av kelthar:

USB-portar, javisst. Men jag tror de flesta har minst 8GB ram. Om inte långt mer.

Nu känner jag mig träffad

Visa signatur
Permalänk
Snusfri

CPU och RAM är inga problem för mig, men mitt 680 GTX kanske får lite svårt att hänga med.
Dock så är jag inte så supersugen på VR då jag knappt spelar något som skulle kunna dra nytta av det.

Är mest FIFA 16, Cities Skylines och Hitman som liras här och ingen av dom är direkt VR spel

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Har någon koll på om SLI/Crossfire kommer att fungera med Vive? Lät ju dåligt för Oculus del iaf. Sitter på 2 st 280x och siktar på att uppgradera nästa gen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Hur tror ni ett 780ti står sig?

Det fungerar fint.

Skrivet av Gender Bender:

Det är snäppet bättre än 970, men 970 har några fördelar som inte går att se på äldre benchmarks. T.ex. så har 970 stöd för GameWorks VR och DX12. Men jag tror ändå att 780 Ti och 970 kommer hålla för VR ungefär lika länge. Så fort Pascal släpps så är det nog läge för en uppgradering vilket som

780Ti stödjer DX12.

Skrivet av Dussan89:

Borde inte HTC och Oculus pusha för G-sync / Freesync ?, Tearing i VR borde ju förstöra känslan lite.

Skärmarna i både Vive och Rift använder sig av "global refresh" så det finns ingen tearing eftersom alla pixlar uppdateras samtidigt.

Skrivet av HellDildo:

Har någon koll på om SLI/Crossfire kommer att fungera med Vive? Lät ju dåligt för Oculus del iaf. Sitter på 2 st 280x och siktar på att uppgradera nästa gen...

För närvarande ser det lite si och sådär ut med SLI-stöd i VR.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Min dator uppfyller kraven men jag skall nog vänta några månader och se hur marknaden tar emot VR innan jag investerar.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Man kan testa detta om man är osäker förresten:

https://www.reddit.com/r/Vive/comments/46yzeb/steamvr_perform...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphone.ninja:

Hur kan man sätta systemkrav för ett headset när det är helt upp till spelen hur mycket de drar?

Ja, det är upp till spelen, men Oculus och HTC vill väl ha en ribba som konsumenter (och spelproducenter) kan rikta sig efter. Om speltillverkare gör spel som funkar på den rekommenderade hårdvaran, vet de att merparten av konsumenterna får en bra upplevelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

GTX 970 Strix och I7 3770k - Undra om den CPU: n hänger med i VR svängen?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

har gtx 750 och core i3 4370 så jag antar även om jag köper nytt grafikkortä det att glömma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Väldigt kluven.. Min dator balanserar på en väldigt oskön gräns, ett till 780ti eller nytt allt? Vet inte.

Vänta till du får mer info om Polaris/Pascal är min åsikt. Som andra sa är ett 780Ti motsvarande ett 970 med mindre VRAM. Ett till 780Ti är förstås ett alternativ, men kräver att VR-applikationen stödjer SLI. Det kanske finns billiga begagnade 780Ti? En annan sak att fundera på är vilka krävande spel som kommer stödja VR inom snar tid efter releasen.

Permalänk
Medlem

Hur tror ni att n i5 2500k klockad till 3.9 ghz klarar sig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

780Ti stödjer DX12.

GTX 400 till 700 har bara stöd för API:n men saknar alla funktioner i level 12_0 och 12_1. Du kommer alltså kunna köra DX12-spel, men utan allt lullull.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Intressanta tankar att äldre kort från Nvidia skall kunna klara VR och då framförallt GameWorks VR.
Enligt Nvidia själva så är det bara kort ur 9xx serien med start på 970 som klarar detta och endast Titan X ur Titan serien.
http://www.geforce.com/hardware/technology/vr/supported-gpus

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

GTX 400 till 700 har bara stöd för API:n men saknar alla funktioner i level 12_0 och 12_1. Du kommer alltså kunna köra DX12-spel, men utan allt lullull.

En av de viktigaste funktionerna för prestandan är ändå multitrådad CPU och GPU-funktionalitet, vilket gamla kort inte har något problem med. Inte lika bra resultat som 970 som är mer optimerad förstås, men inte så långt ifrån (780 Ti testet är med en långsammare CPU).

780 Ti
http://www.3dmark.com/3dm/7186549?
970
http://www.3dmark.com/3dm/6374613

Permalänk
Medlem

Tycker att det är lite överdriven hype över dessa tillbehör, lite likt 3d teven när den kom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aireilav:

Tycker att det är lite överdriven hype över dessa tillbehör, lite likt 3d teven när den kom.

Delvis håller jag med, men samtidigt tror jag att jag är ifrån fel generation...
VR kommer att ta över världen, men inte i år.
Jag tror också att mobilerna kommer att bli skärmen man använder.

Permalänk
Medlem

Min i7 930 då? OC till 4:20Ghz

Vad tror ni om den? Allt annat har jag som krävs, har en 970 4gb och 16gigram. Spelar typ allt på 1920x1080 i 60fps. Så vad tror ni funkar det med en i7 930?

Permalänk
Medlem
Skrivet av B4You:

Min i7 930 då? OC till 4:20Ghz

Vad tror ni om den? Allt annat har jag som krävs, har en 970 4gb och 16gigram. Spelar typ allt på 1920x1080 i 60fps. Så vad tror ni funkar det med en i7 930?

http://www.sweclockers.com/nyhet/21778-valve-gor-prestandates... testa och se

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Verkar ju fungera..

Visa signatur

Intel Core i5 13400F | ASUS Prime B660-Plus D4 | MSI MPG A850G PCIE5 850W | Corsair 4000D Airflow | ASUS GeForce RTX 3060 12GB DUAL OC V2 | be quiet! Pure Rock 2 | Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB | Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz

Permalänk
Medlem

Det verkar ha varit lite många järn i elden hos valve på senaste. Att bundla Vive med en Steam machine hade ju annars kännts som ett naturligt drag för att skapa ett komplett kit och få snurr på både Steam machines och steam OS?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marzupilami:

Nu känner jag mig träffad

Haha, har du mindre än så?

Edit: Läste din signatur.... Aj då

Visa signatur

Hur många datorer är för många?