Stulen telefon fungerar find my phone?

Permalänk
Medlem

Stulen telefon fungerar find my phone?

min flickväns telefon och busskort blev stulet idag på tunnelbanan. Hon va och pratade med SL och hon provade ringa den därifrån, hon kom inte fram utan det blev direkt att numret inte kunde nås. Jag frågade om de inte kunde kolla på deras Säkerthetskameror men de sa att det skulle bli för DYRT för dom och att de ändas används till värre saker....

Tror hon har Find my phone aktiverat men om den är avstängd så fungerar väll inte det? Eller om de bytt simkort?

Hon hade ingen kod heller såklart så de lär ju komma åt hennes mejl, bilder, sms , facebook, instagram, snapchat mm

Kan man spåra telefonen på något sätt? ^^

Permalänk
Medlem

Om hon använder iCloud från början så är Find my iPhone aktiverad. Hon behöver bara logga in på www.icloud.com och använda applikationen där så bör hon hitta den, även låsa telefonen, radera telefonens innehåll, spela upp ljud och skicka meddelanden.

Hade säkert gjort tjuven nervös om telefonen hade gjort väsen av sig. Det kräver för övrigt hennes lösenord för att stänga av find my iphone likaså iCloud-borttagning.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd

Är det en iphone så funkar det går att radera den med samt låsa den så den ej går att använda . görs i itunes

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Medlem

Kör igång find my iphone. Ni kan också ställa in att det ska vara kod nästa gång den kopplar sig till internet. Eller wipe:a den, vilket gör den helt ren men kräver hennes apple id för att kunna brukas igen

För att inaktivera find my iphone måste man kunna lösenordet till apple-id

Permalänk
Medlem

Du kan väl radera hela telefonen via find my iphone? Gör det. Sen anmäl telefonen som stulen så den blir brickad via IMEI-koden.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

Om hon använder iCloud från början så är Find my iPhone aktiverad. Hon behöver bara logga in på www.icloud.com och använda applikationen där så bör hon hitta den, även låsa telefonen, radera telefonens innehåll, spela upp ljud och skicka meddelanden.

Hade säkert gjort tjuven nervös om telefonen hade gjort väsen av sig. Det kräver för övrigt hennes lösenord för att stänga av find my iphone likaså iCloud-borttagning.

Skrivet av Hytin:

Är det en iphone så funkar det går att radera den med samt låsa den så den ej går att använda . görs i itunes

är en Samsung Alpha så är samsungs egna Find my phone

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

Du kan väl radera hela telefonen via find my iphone? Gör det. Sen anmäl telefonen som stulen så den blir brickad via IMEI-koden.

Brickad blir den inte av en IMEI-spärr, den blir bara blockerad från mobilnäten.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Enheten måste ha en fungerande internetanslutning för att ni ska kunna använda Hitta min iPhone eller Samsungs motsvarighet.
När den väl återställs tror jag att ni inte kan lokalisera eller fjärrstyra den då all data är borta.

Enheten brickas inte, den blir spärrad från att kommunicera med mobilnätet om man gör en polisanmälan först och sedan kontaktar operatören.

PS. Även om detta nu fungerar måste även positionering vara påslaget från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tazk3n:

min flickväns telefon och busskort blev stulet idag på tunnelbanan. Hon va och pratade med SL och hon provade ringa den därifrån, hon kom inte fram utan det blev direkt att numret inte kunde nås. Jag frågade om de inte kunde kolla på deras Säkerthetskameror men de sa att det skulle bli för DYRT för dom och att de ändas används till värre saker....

Tror hon har Find my phone aktiverat men om den är avstängd så fungerar väll inte det? Eller om de bytt simkort?

Hon hade ingen kod heller såklart så de lär ju komma åt hennes mejl, bilder, sms , facebook, instagram, snapchat mm

Kan man spåra telefonen på något sätt? ^^

Jag har för mig att IMSA ska kunna spåras, men polisen har andra prioriteter. Jag har grubblat själv på det här och frågat men ingen ger ett rakt svar. Borde inte tele operatören kunna se var telefonerna befinner sig? IMSA är ungefär som MAC adress för telefonen. Förenklat.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Google har en motsvarighet till apples find my phone och där kan du också spåra, radera allting på telefonen samt låsa den och där gäller det bara att du loggar in på ditt gmail konto.

Tror det ska vara här:
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=...

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Lengab:

Jag har för mig att IMSA ska kunna spåras, men polisen har andra prioriteter. Jag har grubblat själv på det här och frågat men ingen ger ett rakt svar. Borde inte tele operatören kunna se var telefonerna befinner sig? IMSA är ungefär som MAC adress för telefonen. Förenklat.

Jag tror inte operatörerna kan se detta utan att få en begäran från polisen. Det är ju oerhört känsliga uppgifter

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Lengab:

Jag har för mig att IMSA ska kunna spåras, men polisen har andra prioriteter. Jag har grubblat själv på det här och frågat men ingen ger ett rakt svar. Borde inte tele operatören kunna se var telefonerna befinner sig? IMSA är ungefär som MAC adress för telefonen. Förenklat.

International Motor Sport Association?
Menar du inte IMEI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Google har en motsvarighet till apples find my phone och där kan du också spåra, radera allting på telefonen samt låsa den och där gäller det bara att du loggar in på ditt gmail konto.

Tror det ska vara här:
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=...

Vi låste telefonen med lösenord och rensade den helt men det ändras när den slås på. Den är avstängd så kan inte hitta den nu tyvärr men kommer kolla vidare.

Permalänk
Medlem

Vid sådana här tillfällen som man önskade att det fanns en funktion som gör att man måste ange ett lösenord om man ska slå av mobilen.Så länge den ej är hemma eller på jobbet.Då har man ju lite tid på sig att kunna spåra upp den.Visst fungerar bara på mobiler där batteriet är fast som på iphone och nya samsung mobiler men det vore en bra funktion.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av fermia:

Vid sådana här tillfällen som man önskade att det fanns en funktion som gör att man måste ange ett lösenord om man ska slå av mobilen.Så länge den ej är hemma eller på jobbet.Då har man ju lite tid på sig att kunna spåra upp den.Visst fungerar bara på mobiler där batteriet är fast som på iphone och nya samsung mobiler men det vore en bra funktion.

Cerberus Anti-theft kan blockera strömmenyn (Alltså menyn) Allt den gör då är att starta om.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av tazk3n:

Vi låste telefonen med lösenord och rensade den helt men det ändras när den slås på.

Hur menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Hur menar du?

Via goggle så fixa vi ett lösenord som man må¨ste slå in för att starta telefonen och vi rensade den på allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Cerberus Anti-theft kan blockera strömmenyn (Alltså menyn) Allt den gör då är att starta om.

Jo men det borde finnas som en funktion i alla mobiler.Men ska helt klart testa det du länkade till

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Trist men det är bara till att glömma att få tillbaka den, även om du får en gps lock var den ungefär är så räkna inte med att polisen lär hjälpa

Permalänk
Lego Master
Skrivet av fermia:

Vid sådana här tillfällen som man önskade att det fanns en funktion som gör att man måste ange ett lösenord om man ska slå av mobilen.Så länge den ej är hemma eller på jobbet.Då har man ju lite tid på sig att kunna spåra upp den.Visst fungerar bara på mobiler där batteriet är fast som på iphone och nya samsung mobiler men det vore en bra funktion.

...ta ut batteriet? Jag skulle inte köpa en mobil med fast batteri sen jag hade min senaste iPhone 4. Värdekass lösning.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Supertrist att höra om stölden. Hoppas din tjej sprider denna story till sina vänner så att människor förstår att man SKA ha en pinkod/säkerhetkod aktiverat.
Och se till att byta löseord på ALLA tjänster som ni har på telefonen EFTER ni bytt lösen på mail (eftersom det ofta används för att åsterställa lösen).

Permalänk
Medlem

Har inte läst alla inlägg. Bortse från min kommentar om det redan skrivits.
iPhone loggar sista koordinaterna till iCloud innan den stängs av/batteriet tar slut.
Behöver ju inte betyda att det är där telefonen befinner sig i nulägen men kan vara bra att känna till.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

Har inte läst alla inlägg. Bortse från min kommentar om det redan skrivits.
iPhone loggar sista koordinaterna till iCloud innan den stängs av/batteriet tar slut.
Behöver ju inte betyda att det är där telefonen befinner sig i nulägen men kan vara bra att känna till.

Detta gör den bara om man ställt in att den ska göra det. Bra funktion så se till att den och alla andra spårnings/säkerhetsfunktioner är aktiverat på telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

...ta ut batteriet? Jag skulle inte köpa en mobil med fast batteri sen jag hade min senaste iPhone 4. Värdekass lösning.

Jag har haft många mobiler med utbytbar batteri men har aldrig bytt batteri..Fast jag håller med dig helt.När batteriet är dött i en mobil med fast batteri är den typ värd noll.medans den med ej fast batteri är bra mycket mer lättsåld.

Blir liksom en värdeminskning direkt med en mobil med fast batteri

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av fermia:

Jo men det borde finnas som en funktion i alla mobiler.Men ska helt klart testa det du länkade till

Jo man kunde ju tycka det iaf:)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Cerberus Anti-theft kan blockera strömmenyn (Alltså menyn) Allt den gör då är att starta om.

Går fortfarande att starta om till recovery- och update-lägena med deras respektive knappkombinationer, vilket ur ett uppkopplingsperspektiv är samma sak som att den är avstängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag tror inte operatörerna kan se detta utan att få en begäran från polisen. Det är ju oerhört känsliga uppgifter

Man tycker ju att de skulle få spåra om telefonens ägare ber om det, men det är väl kanske svårt att bevisa att det verkligen är ägaren.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av fermia:

Jag har haft många mobiler med utbytbar batteri men har aldrig bytt batteri..Fast jag håller med dig helt.När batteriet är dött i en mobil med fast batteri är den typ värd noll.medans den med ej fast batteri är bra mycket mer lättsåld.

Blir liksom en värdeminskning direkt med en mobil med fast batteri

Inte bara det, även om det ska finnas funktioner för att starta om telefoner som hängt sig genom att trycka in ett flertal fysiska knappar så finns det en risk att även den funktionen blir satt ur spel av någon bugg, och då är du fast med att glo på telefonen tills batteriet tar slut innan du kan starta om den. Med uttagbart batteri kan du bara ta ut det och starta om telefonen på tre röda.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av ArcticFire:

Man tycker ju att de skulle få spåra om telefonens ägare ber om det, men det är väl kanske svårt att bevisa att det verkligen är ägaren.

Mjo men då kommer problemet med ägare och användare. Om X köper en telefon till Y får ju X möjlighet till att lokalisera/övervaka Y vilket kan leda till en massa tråkigheter

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Fnurgeltratt:

Går fortfarande att starta om till recovery- och update-lägena med deras respektive knappkombinationer, vilket ur ett uppkopplingsperspektiv är samma sak som att den är avstängd.

Jo.. Jag vet ju det då jag själv använder Android och Cerberus.
Ett lösenordsskyddat custom recovery vore fint.