Permalänk
Medlem

USB-C till Displayport, 4k @ 60hz?

Någon som har lyckats få till 60hz på en 4k skärm via USB-C/Thunderbolt-port? De adaptrar jag hittar verkar bara stödja 30hz men enligt standarderna så ska USB-C stödja Displayport 1.2 (som ska klara 60hz @ 4k ) :/

Tacksam för hjälp. Om möjligt så vill jag gärna köpa i butik i Stockholm omedelbums.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det handlar mer sällan om vad standarden specificerar utan mer ofta vad hårdvaran bakom är kapabel till. Dvs att grafikkort och kretsuppsättningar i datorn kan skapa 4K/60Hz-signalen till att börja med. Är det en aktiv omvandlare/adapter som används måste också den ha kretsuppsättningar kapabel till hastigheten.

Har inte fördjupat mig i USB-C ännu, men: Har laptopen i fråga Thunderbolt 3 bör den kunna generera signalen och med vanlig kabel skicka ut Displayport. Så länge som grafikkortet bakom Thunderbolt 3-anslutningen är kapabel att generera 4K/60 Hz-signalen vill säga.

Talar vi om renodlade externa usb-grafikkort lär 4K/60 Hz inte vara helt enkelt att få till.

Permalänk
Medlem

Datorn ska vara kapabel till det (Thunderbolt 3 som du säger) men problemet är att få tag i en adapter. Verkar inte ha hunnit ut på marknaden i nån större skala ännu. Därför vill jag höra success-stories så jag kan välja samma hårdvara/adapter.

Permalänk

@bberry: Det kan nog dröja upp till ett år eller två innan du börjar hitta usb-c till displayport i svenska butiker. Varken usb-c eller displayport har tillräckligt mycket efterfrågan för att det ska hända inom en snar framtid.

Det kommer nog säkert att finnas på marknaden, var bara noga med vart du handlar ifrån. Det finns många "fejk" usb-c kablar/adaptrar där ute som bara är skräp. Ha tålamod och höll ögonen öppna på utländska sidor.

Permalänk
Medlem

Kan meddela att jag hittade en adapter på intropris.se (http://www.intropris.se/default.asp?c=shop&supcat=2&cat=904&i...)

Köpte den och den fungerar, bekräftad 60hz @ 3840 × 2160. Se till att era skärmar är inställda till displayport 1.2 stream, ej 1.1.

Permalänk
Rekordmedlem

Man måste väl elektriskt sett ha usb 3.1superspeed också ? Usb c har ju inte nått att göra med vilken typ av signaler som skickas och har man usb 1, 2 eller 3.0 eller 3.1 interface med usb c kontakter så lär det inte bli så lätt att få ut video ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bberry:

Någon som har lyckats få till 60hz på en 4k skärm via USB-C/Thunderbolt-port? De adaptrar jag hittar verkar bara stödja 30hz men enligt standarderna så ska USB-C stödja Displayport 1.2 (som ska klara 60hz @ 4k ) :/

Tacksam för hjälp. Om möjligt så vill jag gärna köpa i butik i Stockholm omedelbums.

Ser någon i kommentarer under säger denna fungerar på 60Hz: http://www.amazon.co.uk/Goliton%C2%AE-Type-C-Displayport-Adap...

Inte riktigt Stockholm men ibland måste man utomlands för att hitta vad man vill ha.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man måste väl elektriskt sett ha usb 3.1superspeed också ? Usb c har ju inte nått att göra med vilken typ av signaler som skickas och har man usb 1, 2 eller 3.0 eller 3.1 interface med usb c kontakter så lär det inte bli så lätt att få ut video ?

Stämmer, det är Thunderbolt 3 (USB-C) jag har på laptopen.