Permalänk

Bra Spelskärm eftersökes omgående!

Letar spelskärm som rimmar med min nya speldator. Får kosta runt 4500. Jag är verkligen en tjej som irrat mig in i en djungel, men har lyckats hugga mig fram till denna modell:

Benq XL2420G

Min dator klarar alla dom senaste spelen och har ett GeForce-kort. Kommer skärmen göra den rättvisa?

Kom gärna med motiverade förslag! Tack på förhand!

Permalänk
Bildexpert 📺

Eventuell rättvisa hänger helt och hållet på vilket Geforce-kort du har och även vilka spel man kör. Benq XL2420G är en något äldre skärm med en G-Sync-modul. G-Sync kräver ett modernt Nvidia-kort. Lista över kort finns här:

https://en.wikipedia.org/wiki/Nvidia_G-Sync#List_of_G-Sync_en...

Behöver du inte G-sync finns det skärmar med likvärdig prestanda (TN-panel 1920x1080, 144 Hz) för mindre pengar. Allt handlar om att matcha dina krav och möjligheter.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Eventuell rättvisa hänger helt och hållet på vilket Geforce-kort du har och även vilka spel man kör. Benq XL2420G är en något äldre skärm med en G-Sync-modul. G-Sync kräver ett modernt Nvidia-kort. Lista över kort finns här:

https://en.wikipedia.org/wiki/Nvidia_G-Sync#List_of_G-Sync_en...

Behöver du inte G-sync finns det skärmar med likvärdig prestanda (TN-panel 1920x1080, 144 Hz) för mindre pengar. Allt handlar om att matcha dina krav och möjligheter.

Har ett: EVGA GTX 980 4gb sc acx 2.0

Förslag på billigare/bättre skärmar som skulle passa mig mottages tacksamt!

En skärm på 27" kanske vore nåt, dessutom?

MVH - en tjej vilse i djungeln

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Seasonic Prime Ultra Titanium 1000 W | Z390 Asus Ws pro | G.skill trident Z DDR4 16x2 (32gb) CL-14-14-14-34 | M.2 Samsung 970 Pro 512 gb | Intel I9-9900k 8 cores / 16 threads | Nvidia Geforce RTX 2080 ti Asus Rog Strix Gaming OC | Asus rog 360 mm | Fractal Design r6 Gunmetal TG | Windows 10 Home 64 bit

Permalänk
Bildexpert 📺

@SUPERFARLIG: Du har ett bra grafikkort som klarar det mesta, inkl. G-Sync.

Benq XL2420G och andra skärmar med 144 Hz, 1920x1080-pixlars panel i prisklassen 2500-4000-någonting är ungefär samma skrot och korn i fråga om att vara skärmar som prioriterar hög frekvens för spel som vinner på att köra i uppemot 144 Hz. Men de är tämligen usla som skärmar för annan användning.

27-tum är förstås trevligt men det går också upp i pris. Billigare än XL2420G är inte svårt. Det finns många skärmar som är billigare. Men det är svårt att "förslag på billigare/bättre skärmar" eftersom du först måste berätta vad som är "bättre". Bättre än vad?

Kliver du upp i pris till skärmar som Asus PG279Q och Acer XB271HU får du något som i alla hänseenden är riktigt bra skärmar för i princip all typ av användning. Men det kanske är för dyra eller mer än vad du behöver?

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@SUPERFARLIG: Du har ett bra grafikkort som klarar det mesta, inkl. G-Sync.

Benq XL2420G och andra skärmar med 144 Hz, 1920x1080-pixlars panel i prisklassen 2500-4000-någonting är ungefär samma skrot och korn i fråga om att vara skärmar som prioriterar hög frekvens för spel som vinner på att köra i uppemot 144 Hz. Men de är tämligen usla som skärmar för annan användning.

27-tum är förstås trevligt men det går också upp i pris. Billigare än XL2420G är inte svårt. Det finns många skärmar som är billigare. Men det är svårt att "förslag på billigare/bättre skärmar" eftersom du först måste berätta vad som är "bättre". Bättre än vad?

Kliver du upp i pris till skärmar som Asus PG279Q och Acer XB271HU får du något som i alla hänseenden är riktigt bra skärmar för i princip all typ av användning. Men det kanske är för dyra eller mer än vad du behöver?

Hej! Tack för ditt svar!

Jag vill köra dom senaste spelen på höga inställningar. Spelar allt från RTS till FPS. 4k eller 3D - inte nödvändigt. Sysslar också med videoredigering. Läst att XL2420G ska vara en mångsidig skärm. G-Sync är en fördel på grund av mitt val av grafikkort. Skärmen bör inte kosta mer än 4500:-, mest för att jag drog på rätt rejält när jag byggde min nya dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SUPERFARLIG:

Sysslar också med videoredigering. Läst att XL2420G ska vara en mångsidig skärm.

Har du minsta krav på konsekvens med färger så finns det inga TN-paneler som fungerar. Allt du upplever på skärmen handlar om din vinkel mot skärmen. Eftersom det inte går att hålla samma vinkel på ett normalt avstånd kommer du få olika tonkurva och olika färger över ytan. Flytta huvudet en decimeter och det du ser förändras. TN-paneler dras också med andra problem som gör dem olämpliga ifall du ska fatta något som helst beslut i stil med "är detta rätt nyans?".

XL2420G är inte en mångsidig skärm. Finner du någon som tycker det har den personen så lågt ställda krav att alla skärmar idag kan kallas för "mångsidiga".

Det är därför dyrare modeller som ovan nämnda Asus och Acer-skärmar är så populära trots sitt pris. De är verkligen mångsidiga.

Permalänk
Skrivet av SUPERFARLIG:

....... Skärmen bör inte kosta mer än 4500:-, mest för att jag drog på rätt rejält när jag byggde min nya dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle ändå avvakta om jag var du. Låt tiden gå och samla på dig en mer välfylld penningpung.
IPS-skärmarna med 144 Hertz och G-sync har alla upplösningen 2560-1440, så därför är de lite dyrare. Ja, plus att de har en bättre paneltyp då.

Tror den absolut billigaste börjar på 7000. Men det har varit så sedan de släpptes och kommer säkert gå ner lite med tiden.
Så sitt kvar med den gamla skärmen du har nu.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Har du minsta krav på konsekvens med färger så finns det inga TN-paneler som fungerar. Allt du upplever på skärmen handlar om din vinkel mot skärmen. Eftersom det inte går att hålla samma vinkel på ett normalt avstånd kommer du få olika tonkurva och olika färger över ytan. Flytta huvudet en decimeter och det du ser förändras. TN-paneler dras också med andra problem som gör dem olämpliga ifall du ska fatta något som helst beslut i stil med "är detta rätt nyans?".

XL2420G är inte en mångsidig skärm. Finner du någon som tycker det har den personen så lågt ställda krav att alla skärmar idag kan kallas för "mångsidiga".

Det är därför dyrare modeller som ovan nämnda Asus och Acer-skärmar är så populära trots sitt pris. De är verkligen mångsidiga.

Kollat på de skärmar du tipsat om och jösses - om jag ändå haft råd. Men verkligheten är en annan och det måste bli något billigare. Kanske ruvar du ett bra förslag, eftersom mitt försrahandsval inte verkar vara klockrent?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Verkligheten är att du aldrig kommer ha råd med bra produkter om du hela tiden ska kasta bort pengarna på mediokra produkter istället för att vänta tills du har råd med något ordentligt.

Som sagt - behåll det du har idag tills vidare.

Annars kan du ju alltid strutna i 144 hertz. Jag menar, behovet av hög uppdateringsfrekvens kan egentligen inte vara så stort då de flesta som köper sådana skärmar idag suttit med 60-hertzskärmar sedan mitten på 00-talet.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SUPERFARLIG:

Kollat på de skärmar du tipsat om och jösses - om jag ändå haft råd. Men verkligheten är en annan och det måste bli något billigare. Kanske ruvar du ett bra förslag, eftersom mitt försrahandsval inte verkar vara klockrent?

Du kommer ju undan med helt andra prisnivåer ifall du kan offra "spelkvaliteten" i form av hög frekvens och kontroll över eftersläp. Till exempel en bättre IPS/PLS-baserad skärm som kör i 60 Hz. Av de jag testat här faller Dell U2515H inom den kategorin.

http://www.sweclockers.com/test/21606-dell-ultrasharp-u2515h-...

Sedan är det också lite olika vad man definierar som "spelkvalitet". För en hel del kan 144 Hz-TN-panelers nackdelar överskugga deras fördelar och de föredrar att köra på en skärm likt Dell:n och hålla sig till 60 Hz med i övrigt utmärkt bildkvalitet.

Permalänk
Medlem

Sett flera ROG Swift som gått i marknaden runt 3750~SEK.
Då får du det bästa av samtliga världar, förutom IPS.

Dock skall det tilläggas att Swiften antagligen har en utav de bästa TN-panelerna.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Bildexpert 📺

@bandless: Talar vi om Asus PG278Q så är det en utmärkt TN-panel, för att vara en TN-panel. Den går att få färgkorrekt och är väljusterad från början.

Men då talar vi om färgkorrekt inom en snäv kon av vinklar, så mitt framför i rak vinkel på en halv meter från skärmen är det kanske 5-10 centimetrar i mitten som man kan lita på vad man ser i fråga om färg och nyans. Allt utanför är gradvis allt mer fel. Kanske sak samma för spel eller allmänt surfande och liknande, men det är omöjligt att fatta beslut om färger på en sådan skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du kommer ju undan med helt andra prisnivåer ifall du kan offra "spelkvaliteten" i form av hög frekvens och kontroll över eftersläp. Till exempel en bättre IPS/PLS-baserad skärm som kör i 60 Hz. Av de jag testat här faller Dell U2515H inom den kategorin.

http://www.sweclockers.com/test/21606-dell-ultrasharp-u2515h-...

Sedan är det också lite olika vad man definierar som "spelkvalitet". För en hel del kan 144 Hz-TN-panelers nackdelar överskugga deras fördelar och de föredrar att köra på en skärm likt Dell:n och hålla sig till 60 Hz med i övrigt utmärkt bildkvalitet.

Jag har en fråga är väldigt sugen på dell u2715h det borde väl vara ungefär samma som den du länka fast mindre modellen.? Kör just nu Asus TN 144hz. Spelar ca 2-5 timmar på helgerna nu mera så känns ovärt med TN till allround.

Står mellan asus mg279q 6000kr och dell u2715h 4700kr 6 ms.
Lutar mest åt dellen

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Bildexpert 📺

@Kezzo: Har inte testat U2715H och den har en annan panel med lite andra specar. Den kan vara bättre eller sämre. Eller på det hela väldigt snarlik. Men det måste testas. Dell har haft både pålitliga och opålitliga modeller så det går heller inte att dra några generella slutsatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Kezzo: Har inte testat U2715H och den har en annan panel med lite andra specar. Den kan vara bättre eller sämre. Eller på det hela väldigt snarlik. Men det måste testas. Dell har haft både pålitliga och opålitliga modeller så det går heller inte att dra några generella slutsatser.

Okej! Nej skärm köp är ju inte det lättaste direkt . Hehe

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North