Ang. Liontech och datapryl.se på prisjakt

Permalänk
Medlem

Ang. Liontech och datapryl.se på prisjakt

Hej!
Hur kommer det sig att dessa butiker alltid har allt i lager när andra större aktörer inte har det. Omdömena är antingen 1:er eller 5:er. Kan man lita på att de faktiskt har varan i lager? Priserna verkar också alltid vara "bäst".

Jag beställde nu en Thermaltake Core v21 från datapryl.se på vinst eller förlust. Deras omdömen och hemsida ger inget proffsigt intryck. Men de var de ända som hade det chassit.

Så. Finns det nån tanke i att dessa företag som liontech och datapryl alltid är högst upp och har saker på lager?

Har någon beställt från datapryl.se? Har ni fått varan? Har ni fått rätt vara?

Av trygghetsskäl beställde jag med en faktura från Klarna ifall jag inte skulle få varan.

Permalänk
Medlem

Det är en sanning med modifikation.

De har inte en enda pryl på lager i butik men kan beställa det via leverantör vilket i stort sett alla kan.
De markerar sig dock som gröna på prisjakt. Lion techs butik är... lite sisådär

Jag är personligen inte så förtjust i deras upplägg.

Permalänk
Medlem

Om du kollar på andra sidor så kan de ha exempelvis:
I lager - skickar direkt.
Hos leverantör - tar kanske 3-5 dagar.
Hos tillverkare - kanske tar 2-3 veckor.

Som ovan sade - de har inte i eget lager så det går inte att jämföra rakt av och tar oftast/antagligen längre tid att få varan.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen åsikt om butikerna du nämnt. Har ingen erfarenhet av dom.
Men vill nämna att vissa butiker visar lagret hos sin distributör istället för sitt eget lager. Butiken kanske inte ens har ett lager. Så när du beställer från butiken så skickas det från distributören. Därför finns det med en liten risk att saken du beställer inte finns i lagret när du beställer den eftersom lagersaldot uppdateras med jämna mellanrum.

Permalänk
Medlem

Aah ok Men om en butik är med på prisjakt, kan jag känna mig trygg i att inte bli blåst?

Permalänk
Medlem

finns nackdelar med upplägget dom har, vilket visas i deras recensioner där folk har beställt något för att flera dagar efteråt få ett meddelande att "det är fel, vi har inte detta i lager" trots att det står att det finns i lager

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Var nyss i kontakt med dem och svaret bekräftar det ni säger Chassit jag beställde fanns ju såklart inte ens på svensk mark. Därav att det inte fanns några andra ÅF i sverige med det chassit. Men nu ska det i alla fall skickas från Tyskland till mig. Snabbt svar på supporten och inga konstigheter i konversationen. Ser bra ut hittills. Hade önskat dock att de var tydligare med lagerfrågan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Aah ok Men om en butik är med på prisjakt, kan jag känna mig trygg i att inte bli blåst?

Prisjakt är en sida som indexerar priser hos de aktörer som väljer att vara med, både seriösa och oseriösa. Det finns en hel del exempel där butiker manipulerar sitt betyg genom att fabricera omdömen, ge sina kunder fördelar om de lämnar ett positivt omdöme etc.
Så nej, att en aktör har sina priser listade på prisjakt innebär inte någon garanti för att du får rätt vara, eller någon vara över huvud taget, eller att när du fått rätt vara att den faktiskt fungerar, eller att företaget inte vägrar ta emot en reklamation och så vidare.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Har handlat ett par gånger av liontech och leverans tiderna har legat på ungefär vad jag fått från cdon (så inga inet/komplett/webhallen/dustin tider med andra ord).
Dvs beställer lörd-mån så kommer det på tors-fred.

Inte haft nån kontakt med kundtjänst så kan ej säga hur den är men gissar på att den inte är sämre än cdon (vilket nästan är omöjligt).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!