Ubuntu 15.10 död efter patch (2st)

Permalänk
Medlem

Ubuntu 15.10 död efter patch (2st)

Patchade glad i hågen 2 av mina Ubuntu 15.10 som vanligt och startade om, problemet är bara att dom kommer inte upp igen. Eftersom jag har backup av den ena (den andra spelar ingen roll) så vet jag att det är någon patch som kommit de senaste dagarna som har ihjäl den. Samma sak händer nämligen igen när jag återställer från backup och provar att patcha igen. Jag tror att det är när X startar som det ballar ur. 14.04 påverkas inte.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Prova patcha via guit? Och se om du kan identifiera vilken patch det är som fuckar det. Och anmäl det sedan till canonical. Har du någon hårdvara gemensam för dem båda? Vad händer när den bootar? Svart skärm? Prova boota från en tidigare kernel i menyn.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Prova patcha via guit? Och se om du kan identifiera vilken patch det är som fuckar det. Och anmäl det sedan till canonical. Har du någon hårdvara gemensam för dem båda? Vad händer när den bootar? Svart skärm? Prova boota från en tidigare kernel i menyn.

Det var via GUIt jag patchade.

Tänkte ta en patch i taget men när jag valde första i listan (Complete Generic Linux Kernel and headers (4.2.0.30.33)) så laddade den kanske inte helt otippat ner resten av kernel-patcharna och då rasade det igen. Är väl tveksamt om man kan lägga på en i taget där gissar jag.

Den bootar och allt ser normalt ut tills ungefär när den borde visa inloggningen i GUI, då är det bara svart skärm.

Gemensam hårdvara är VMware Player 12

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Då borde man kunna nedgradera patcharna.
http://www.howtogeek.com/117929/how-to-downgrade-packages-on-...

Även om X inte startar bör man kunna komma åt en terminal, exempelvis via ssh.
Men att sätta paket på hold är mer en tillfällig lösning för det brukar inte fungera i längden. Men förhoppningsvis fixas problemet i någon framtida patch. Det kan i och för sig vara lite småjobbigt att hitta vilket paket som orsakar problemet. Kanske någon grafikdrivrutin eller ny version av xorg?

Hade själv ett liknande problem i mitt Arch Linux för en tid sedan. Då var det displaymanagern (inloggnings- och sessionshanteraren) i Plasma desktop som vägrade fungera på min dator så det slutade med att jag bytte till en annan display manager istället. Kanske finns någon logg från din senaste boot att kolla för att se vad som går snett?

Permalänk
Medlem

@Micke O:
Okej det låter som något med grafiken. Kolla i uppdateringarna om du kan se nått där som har med det att göra. Eller nån xserver skit. Eller så kan du prova med att vänta med att uppdatera par dagar. Ifall det är flera som har problem så lär de väl fixa det så har du tur så ersätter de uppdateringen så nästa gång du försöker så får du den fixade

du borde kunna boota till terminalen och kolla i nån logg för att se om du kan identifiera problemet där.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

En alternativ väg att gå.

Om du startar upp datorn, när skärmen blir svart så trycker du Ctrl+Alt+F1 så bör du få en terminal, logga in och om du vill ta bort ubuntus skrivbordhanterare med alla konfigfiler och börja om från början. (vilket kan funka ibland).

Så gör du så här.

sudo apt-get purge ubuntu-desktop
sudo apt-get install ubuntu-desktop

Sen kan du börja om från början och konfa ditt gui. Denna metod har funkat några gånger för mig vid liknande fel.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Det verkar vara efter "Linux kernel extra modules for version 4.2.0 on 64-bit x86 SMP" som det rasar. Håller på att återställa så att jag kan bekräfta.

Korrigering, de bootar så långt att jag ser "ubuntu" och alla 5 prickarna under lyser upp, sedan fastnar den.

Edit: Jepp, det är när man installerat uppdateringen ovan det rasar. Ctrl+Alt+F1 funkar inge bra. Vet inte om jag slår det vid tillfälle under boot eller vad det kan vara.

Eftersom jag har 2 häckar med exakt samma symptom så lär jag inte vara ensam (de är heller inte klonade eller så).

Ska prova att först avinstallera Open-VM-Tools eftersom jag sett errors som jag tror har med dem att göra.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

http://ubuntuhandbook.org/index.php/2014/01/boot-into-text-co...
Kan vara nåt om det nu är grafiken som krånglar.

Permalänk
Medlem

Hade inget med Open-VM-Tools att göra.

Fick igång den jag inte har backup på genom att boota på en äldre kernel, ser inte detta lite märkligt ut? Den senaste avviker ju.

dpkg -l linux-image* | cat
Desired=Unknown/Install/Remove/Purge/Hold
| Status=Not/Inst/Conf-files/Unpacked/halF-conf/Half-inst/trig-aWait/Trig-pend
|/ Err?=(none)/Reinst-required (Status,Err: uppercase=bad)
||/ Name Version Architecture Description
+++-==================================-============-============-==============================================================
un linux-image <none> <none> (no description available)
un linux-image-3.0 <none> <none> (no description available)
ii linux-image-4.2.0-25-generic 4.2.0-25.30 amd64 Linux kernel image for version 4.2.0 on 64 bit x86 SMP
ii linux-image-4.2.0-27-generic 4.2.0-27.32 amd64 Linux kernel image for version 4.2.0 on 64 bit x86 SMP
ii linux-image-4.2.0-30-generic 4.2.0-30.35 amd64 Linux kernel image for version 4.2.0 on 64 bit x86 SMP
ii linux-image-extra-4.2.0-25-generic 4.2.0-25.30 amd64 Linux kernel extra modules for version 4.2.0 on 64 bit x86 SMP
ii linux-image-extra-4.2.0-27-generic 4.2.0-27.32 amd64 Linux kernel extra modules for version 4.2.0 on 64 bit x86 SMP
ii linux-image-extra-4.2.0-30-generic 4.2.0-30.35 amd64 Linux kernel extra modules for version 4.2.0 on 64 bit x86 SMP
ii linux-image-generic 4.2.0.30.33 amd64 Generic Linux kernel image

Edit: Jepp, det är 4.2.0.30 som knasar. 27 funkar utmärkt.

Edit2: flera med samma problem: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/1548867
och: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/linux/+bug/1548587

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Fixad kernel släppt idag. Funkar nu.

Tack för ert engagemang!

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX