Donald Trump: kan han vinna presidentvalet?

Permalänk
Skrivet av KimTjik:

@SoilBleed

Vem har ifrågasatt det?

Fick intrycket att du genom dina uttalanden stöder massinvandring och således att invadera länder, när du i första steget säger att det var dumt.
Men det kanske var långsökt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

Känns mönstret igen:

- jag skriver "USA är byggt på invandring" --> du svarar "nej det är det inte" --> jag frågar vad du menar och om du vill definiera det som något annat som t ex "invasion" --> du svarar med någon egen utläggning om att det ska vara "erövrat" och inte "invastion" då invasionen lyckades (så ja, det var alltså en invasion, för annars hade ingen erövring skett... man kan bli trött av mindre)

Citat:

"Förklara gärna varför du skriver att USA inte är byggt på invandring. Vi kan ju visserligen kalla det invasion också"

Är invandring och invasion samma sak?

En invasion, vanligen ett militärt begrepp, föreligger när en stat övertar och besätter hela eller delar av ett territorium, som förut kontrollerades av ett annat land, med dess egna militärstyrkor.

Erövring är ett begrepp som betyder att en "stark" makt underlägger sig en "svagare" makt. Genom världshistorien finns många exempel på sådana erövringar.
Huh, invasion och erövring var visst inte det, trodde erövring var resultatet av en invasion, lär sig alltid något nytt. I så fall är USA byggt på invasion.

Citat:

- du får en fråga om en indier som delar våra värderingar och som bor i Sverige, om inte en sådan person ska räknas som svensk --> du svarar med att han är en "assimilerad indier" --> jag påpekar att assimilering inte har den betydelse du ger det --> du övergår till en egen utläggning om fysiologi och en helt irrelevant observation om norrmän i Norge jämfört med svenskar i Sverige

Svensk är ett folkslag, på samma sätt som indier är ett. Du kan inte byta folkslag, och folkslag har inget med kultur att göra utan är enbart genetiskt.

Assimilation (från latin assimilátio, 'göra lik, efterbilda'), eller assimilering, syftar på den process genom vilken en minoritet, om processen är fullständig, helt överger sin egen kultur så att de ursprungliga kulturskillnaderna försvinner.

Indiern har svensk kultur -> en assimilerad indier i Sverige.
Svensken flyttar till Indien och tar deras kultur -> en assimilerad svensk i Indien.

Citat:

Sällan har jag skådat en mer desperat vilja att bita sig fast i allt, utan att på något sätt lyckas skapa ett hållbart sammanhang. Du återgår åtminstone till din tidigare uttryckta åsikt om att "bara för att han beter sig som en svensk är han inte en", vilket jag lika gärna kan tolka som att du inte är svensk, för du beter dig åtminstone inte som en. Jag struntar fullständigt i vilka gener du har.

Du skriver också återigen om "misslyckad integrering", alltså det jag påpekat tidigare, att du inställer för att ta itu med hur en situation hanteras vill försöka ignorera att ett problem finns och det ansvar vi har i att det uppkommit. Du har avvikit långt ifrån Europas vagga, det antika Grekland, där ordet gästfrihet bokstavligt betyder "kärlek till främlingar". Eftersom du inte hyser något intresse för främlingar lär ditt förhållningssätt också förbli konstant.

Jag har noterat att alla försök till hjälp från västvärlden i ME inte gett någon förbättring, snarare gjort saker värre. Därför är jag av åsikten att det är bättre för framtiden att lämna och låta dem lösa sina (av oss, för neocons räkning, orsakade) problem, på sin höjd att vi kan skicka bistånd så inte allt för många lider.

Visa signatur

Define R3 | i5 4690k | ASUS Z97-A | 16GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | GTX 780 + 660 PhysX | Dell U2311 & 2st Eizo FS2331 Surround

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GhostsOfOnyx:

... folkslag har inget med kultur att göra utan är enbart genetiskt.

Jo, jag har förstått att detta är din hörnsten för alla argument. Problemet är att det inte är en förklaringsmodell för hur man ska förhålla sig till och/eller hantera invandring.

Sverige har inte en folkgrupp, eller mer nutida uttryckt etnicitet, utan ett flertal. Samer, romer, judar och finnar tillhör sedan länge etniciteter med gamla anor i Sverige. Vad gäller Trumps USA är den etnicitet med längst historia en minoritet och förpassade till att inte ens i vissa fall ha rätt att befinna sig på sina historiska marker; alla övriga är "främlingar" (du gillar ju det ordet) inte sällan med kortare historia i landet än flera av våra svenska etniska grupper.

Fast Trump verkar ju inte intresserad av etnicitet, så vadan ditt återkommande tjat om denna fråga i en tråd om USA:s primärval? Gör dig etnicitet osäker på vem du är?

Permalänk
Entusiast

Tycker det är viktigt att poängtera att samhällets värderingar och den kultur man vuxit upp i påverkar individer väldigt starkt. Men diskussionerna här om genetiskt folkslag är ju för det mesta konstiga, faktum är ju att utländska adopterade barn som vuxit upp i etniskt svenska familjer i princip har exakt samma förutsättningar, förvärvsfrekvens, utbildning etc som barn födda här.

Så genetik eller liknande har nog väldigt lite med saken att göra, även om man inom social forskning på senare tid har teoriserat kring att beteendemönster och liknande kan ärvas i någon mån. Humankapital, utbildningsmässig bakgrund, kultur och värderingar är ju det centrala, varpå adopterade spädbarn är ett så kallat "clean slate", och därför blir precis som barn födda här. Relativt enkelt egentligen om man inte ska gå in på väldigt små och specifika detaljer.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Tycker det är viktigt att poängtera att samhällets värderingar och den kultur man vuxit upp i påverkar individer väldigt starkt. Men diskussionerna här om genetiskt folkslag är ju för det mesta konstiga, faktum är ju att utländska adopterade barn som vuxit upp i etniskt svenska familjer i princip har exakt samma förutsättningar, förvärvsfrekvens, utbildning etc som barn födda här.

Så genetik eller liknande har nog väldigt lite med saken att göra, även om man inom social forskning på senare tid har teoriserat kring att beteendemönster och liknande kan ärvas i någon mån. Humankapital, utbildningsmässig bakgrund, kultur och värderingar är ju det centrala, varpå adopterade spädbarn är ett så kallat "clean slate", och därför blir precis som barn födda här. Relativt enkelt egentligen om man inte ska gå in på väldigt små och specifika detaljer.

Jag tycker du har helt rätt men jag tror att mängden människor i Sverige som faktiskt tror på genetik som avgörande faktor i formandet av en människas världsåskådning är försvinnande liten. Ett problem jag själv stött många gånger är att människor som i olika utsträckning identifierar som antirasister försöker gruppera ihop oss som vill tala om kulturen som faktor med dem som vill tala om genetiken. Exempelvis har jag i 10 år nu varit en stark motståndare av hederskultur och ser nu äntligen att samhället börjar agera. Halva av denna tid gick åt till att frustrerat harva sig igenom antirasisternas barrikader. För hedersmord var minsann en socioekonomisk företeelse, inte en kulturell sådan. Det är som att säga att det svenska beteendet att sätta sina äldre på hem, snarare än att ta hand om dem i sitt eget hem är en socioekonomisk företeelse. Hur som helst, ursäkta OT, jag ville bara nyansera analysen lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerial:

Jag tycker du har helt rätt men jag tror att mängden människor i Sverige som faktiskt tror på genetik som avgörande faktor i formandet av en människas världsåskådning är försvinnande liten. Ett problem jag själv stött många gånger är att människor som i olika utsträckning identifierar som antirasister försöker gruppera ihop oss som vill tala om kulturen som faktor med dem som vill tala om genetiken. Exempelvis har jag i 10 år nu varit en stark motståndare av hederskultur och ser nu äntligen att samhället börjar agera. Halva av denna tid gick åt till att frustrerat harva sig igenom antirasisternas barrikader. För hedersmord var minsann en socioekonomisk företeelse, inte en kulturell sådan. Det är som att säga att det svenska beteendet att sätta sina äldre på hem, snarare än att ta hand om dem i sitt eget hem är en socioekonomisk företeelse. Hur som helst, ursäkta OT, jag ville bara nyansera analysen lite.

Hederskultur debatten började på allvar med mordet på Fadime Sahindal (2002), dvs 3 år före ditt uppvaknade och en 13 år före det du anser var samhällets uppvaknade. Debatten fanns redan innan i den akademiska världen och till viss del i den politiska.
Sedan 1986 har det skett 7 mord som bestämts som hedersmord, utöver det så tillkommer förstås övriga hedersrelaterade brott, även om inte alla påstått hedersrelaterade brott är hedersrelaterade utan snarare härleds till psykisk problematik. Hedersbrott är inte en entydig kulturell fråga, det är inte heller entydigt socioekonomisk fråga eller för den delen en entydigt psykisk fråga. Hedersbrott är inte heller en entydig invandrar fråga då problematiken egentligen bara återfinns i ett fåtal grupper, primärt hos Kurdiska invandrare. Vilka i sig utgör en väldigt liten del av dagens invandrare och flyktingar.

Jag tycker att det är problematiskt att du kommer med oriktiga påståenden och onödigt politiserande av den här frågan. Den sortens argumentationsteknik är dock vanlig och om vi närmar oss Trump så utgör det en stor del av hans retorik gentemot minoritetsgrupper.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Hederskultur debatten började på allvar med mordet på Fadime Sahindal (2002), dvs 3 år före ditt uppvaknade och en 13 år före det du anser var samhällets uppvaknade. Debatten fanns redan innan i den akademiska världen och till viss del i den politiska.
Sedan 1986 har det skett 7 mord som bestämts som hedersmord, utöver det så tillkommer förstås övriga hedersrelaterade brott, även om inte alla påstått hedersrelaterade brott är hedersrelaterade utan snarare härleds till psykisk problematik. Hedersbrott är inte en entydig kulturell fråga, det är inte heller entydigt socioekonomisk fråga eller för den delen en entydigt psykisk fråga. Hedersbrott är inte heller en entydig invandrar fråga då problematiken egentligen bara återfinns i ett fåtal grupper, primärt hos Kurdiska invandrare. Vilka i sig utgör en väldigt liten del av dagens invandrare och flyktingar.

Jag tycker att det är problematiskt att du kommer med oriktiga påståenden och onödigt politiserande av den här frågan. Den sortens argumentationsteknik är dock vanlig och om vi närmar oss Trump så utgör det en stor del av hans retorik gentemot minoritetsgrupper.

Nu hände det mycket här på en gång. Jag var OT så jag får städa upp min egen röra.

1. Jag är inte någon trump-anhängare. Det sista jag skrev i mitt inlägg var att jag endast ville ge nyanser i frågan om kultur vs genetik, vilket i sin tur råkar ha indirekt bäring på invandringsfrågan. Jag har inte försökt politisera frågan om hedersmord, den har varit politisk i mer än 10 år, som du själv poängterade.

2. Att man på vissa nivåer i samhället började tala om problemet i begränsad utsträckning 2002 är inte synonymt med ett uppvaknande. Jag är själv av turkisk börd och min morsa hoppade från en balkong på sjuttiotalet för att undvika att hennes pappa mördade henne med motiveringen att hon umgicks med en svensk man (min farsa). Hela min varelse är en produkt av att två människor gav hedersmord på nöten och vann rätten att få vara med varandra. Jag har alltid levt i och med konsekvenserna av hederskultur.

3. Hur många tror du strukit med men felaktigt kategoriserats under andra brottsrubriker eller bara försvinnanden då staten/polisen/politikerna saknat kunskap om det? Sen är inte hedersmord en invandringsfråga i sig själv. Det mördas otaliga kvinnor (men även män) i hederns namn runt om i världen. När man däremot som svensk medborgare börjar ställa frågan varför kvinnors sexualitet börjar kontrolleras á medeltiden så blir det onekligen en invandringsfråga, eftersom problemet i sig till 100% är ett invandrat sådant. Att mäta hederskultur på hur många som mördats är även det felaktigt. Föreningen GAPF (Glöm Aldrig Pela och Fadime) beräknar att 70 000 unga personer i Sverige inte kan välja sin partner med fruktan för vedergällning från familjen.

4. Jag vet inte hur dåligt insatt du är i hur samhällen i Mellanöstern fungerar men att du påstår att fenomenet hedersmord är begränsat till ett fåtal grupper med kurder i spetsen är helt fel. Tusentals kvinnor mördas i arabvärlden, Iran, Turkiet och Asien varje år. Bara för att de fall som fått mest uppmärksamhet i Sverige i majoritet har rört sig om kurder betyder inte det att fenomenet är begränsat till den gruppen. Faktum är att hedersmord förekommer i stort sett i alla folkgrupper i MÖ. Det är snarare sett ur ett kulturellt perspektiv regeln, inte undantag som du påstår. Det betyder naturligtvis inte att alla mördar sin dotter om hon ligger med grannpojken, men från ett kulturellt perspektiv förekommer det. Nu var det inte min avsikt att gå in och pilla på detta i detalj, men dagens invandring består i majoritet av syrier/afghaner och även somalier (förmodligen mer anhörighetsinvandring än flyktingar men ändå). Dessa är tre grupper som lever i en mycket strikt kultur där kvinnans frihet är otroligt begränsad, om än i olika utsträckning så löper hon vid försök till en självständig sexualitet risk att bli utfryst, slagen eller i bästa fall mördad. Det är inte alltid så, men tillräckligt ofta för att vi alla borde acceptera att det är en kulturell företeelse. Du har rätt att det inte endast är en kulturell företeelse men vid det här laget råder det definitivt inga tvivel om att den avgörande ingrediensen är just kulturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerial:

Nu hände det mycket här på en gång. Jag var OT så jag får städa upp min egen röra.

1. Jag är inte någon trump-anhängare. Det sista jag skrev i mitt inlägg var att jag endast ville ge nyanser i frågan om kultur vs genetik, vilket i sin tur råkar ha indirekt bäring på invandringsfrågan. Jag har inte försökt politisera frågan om hedersmord, den har varit politisk i mer än 10 år, som du själv poängterade.

2. Att man på vissa nivåer i samhället började tala om problemet i begränsad utsträckning 2002 är inte synonymt med ett uppvaknande. Jag är själv av turkisk börd och min morsa hoppade från en balkong på sjuttiotalet för att undvika att hennes pappa mördade henne med motiveringen att hon umgicks med en svensk man (min farsa). Hela min varelse är en produkt av att två människor gav hedersmord på nöten och vann rätten att få vara med varandra. Jag har alltid levt i och med konsekvenserna av hederskultur.

3. Hur många tror du strukit med men felaktigt kategoriserats under andra brottsrubriker eller bara försvinnanden då staten/polisen/politikerna saknat kunskap om det? Sen är inte hedersmord en invandringsfråga i sig själv. Det mördas otaliga kvinnor (men även män) i hederns namn runt om i världen. När man däremot som svensk medborgare börjar ställa frågan varför kvinnors sexualitet börjar kontrolleras á medeltiden så blir det onekligen en invandringsfråga, eftersom problemet i sig till 100% är ett invandrat sådant. Att mäta hederskultur på hur många som mördats är även det felaktigt. Föreningen GAPF (Glöm Aldrig Pela och Fadime) beräknar att 70 000 unga personer i Sverige inte kan välja sin partner med fruktan för vedergällning från familjen.

4. Jag vet inte hur dåligt insatt du är i hur samhällen i Mellanöstern fungerar men att du påstår att fenomenet hedersmord är begränsat till ett fåtal grupper med kurder i spetsen är helt fel. Tusentals kvinnor mördas i arabvärlden, Iran, Turkiet och Asien varje år. Bara för att de fall som fått mest uppmärksamhet i Sverige i majoritet har rört sig om kurder betyder inte det att fenomenet är begränsat till den gruppen. Faktum är att hedersmord förekommer i stort sett i alla folkgrupper i MÖ. Det är snarare sett ur ett kulturellt perspektiv regeln, inte undantag som du påstår. Det betyder naturligtvis inte att alla mördar sin dotter om hon ligger med grannpojken, men från ett kulturellt perspektiv förekommer det. Nu var det inte min avsikt att gå in och pilla på detta i detalj, men dagens invandring består i majoritet av syrier/afghaner och även somalier (förmodligen mer anhörighetsinvandring än flyktingar men ändå). Dessa är tre grupper som lever i en mycket strikt kultur där kvinnans frihet är otroligt begränsad, om än i olika utsträckning så löper hon vid försök till en självständig sexualitet risk att bli utfryst, slagen eller i bästa fall mördad. Det är inte alltid så, men tillräckligt ofta för att vi alla borde acceptera att det är en kulturell företeelse. Du har rätt att det inte endast är en kulturell företeelse men vid det här laget råder det definitivt inga tvivel om att den avgörande ingrediensen är just kulturen.

Mordet på Fadime Sahindal (2002) var inte något som man började tala om på vissa nivåer i begränsad utsträckning, det var det årets stora inhemska debatt. Detta märks också om du söker på nyhetsflödet under perioden samt i produktionen av akademiskt material. Du är faktiskt den första jag stöter på som hävdar att debatten om hedersmord och hederskultur skulle ha uppstått under 2010-talet.
Mörkertal kan man alltid diskutera, man kan också diskutera vad som menas med vedergällning. Att 70 000 unga skulle hotas till livet av sina familjer i Sverige är rent osannolikt med tanke på att det sker ca. 100 mord totalt om året.

Det blir lite konstigt när du hävdar att det inte rör sig om ett Kurdiskt problem utan ett kulturellt perspektiv. Att dessa folkgrupper skulle förenas i sin hederskultur. Detta argument är inte förenligt med de erfarenheter man har i Sverige av hederskultur. Att du sedan påstår att Syrien skulle vara ett land mer en strikt kvinnoförtryckande kultur är löjeväckande. Syrien var knappast ett europeiskt land men att jämföra den Syriska sekulära statsbildningen och dess ur arabvärlden sett frigjorda kvinnliga befolkning med Afghanistan är huvudlöst. Vill man komma till rätta med hedersproblematik osv. så måste lösningarna se till de faktiska problemen och inte grunda sig i svepande handrörelser som önskar förenkla världen. En del av detta är förstås också att ha lite på fötterna innan man ger sig in i diskussionen, ditt påstående att det Svenska uppvaknandet för hederskultur skedde 2012 är osanning.

Visa signatur

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Mordet på Fadime Sahindal (2002) var inte något som man började tala om på vissa nivåer i begränsad utsträckning, det var det årets stora inhemska debatt. Detta märks också om du söker på nyhetsflödet under perioden samt i produktionen av akademiskt material. Du är faktiskt den första jag stöter på som hävdar att debatten om hedersmord och hederskultur skulle ha uppstått under 2010-talet.
Mörkertal kan man alltid diskutera, man kan också diskutera vad som menas med vedergällning. Att 70 000 unga skulle hotas till livet av sina familjer i Sverige är rent osannolikt med tanke på att det sker ca. 100 mord totalt om året.

Det blir lite konstigt när du hävdar att det inte rör sig om ett Kurdiskt problem utan ett kulturellt perspektiv. Att dessa folkgrupper skulle förenas i sin hederskultur. Detta argument är inte förenligt med de erfarenheter man har i Sverige av hederskultur. Att du sedan påstår att Syrien skulle vara ett land mer en strikt kvinnoförtryckande kultur är löjeväckande. Syrien var knappast ett europeiskt land men att jämföra den Syriska sekulära statsbildningen och dess ur arabvärlden sett frigjorda kvinnliga befolkning med Afghanistan är huvudlöst. Vill man komma till rätta med hedersproblematik osv. så måste lösningarna se till de faktiska problemen och inte grunda sig i svepande handrörelser som önskar förenkla världen. En del av detta är förstås också att ha lite på fötterna innan man ger sig in i diskussionen, ditt påstående att det Svenska uppvaknandet för hederskultur skedde 2012 är osanning.

Suck... Jag sa att det skedde i olika utsträckning bland syrier och afghaner. Bara för att det sker i högre utsträckning i en folkgrupp och lägre i en annan betyder inte det att de båda har detta kulturella fenomen gemensamt. Och nu när du kaxigt hänvisar till Syriens sekulära statsbildning, hur är det med den egentligen? Hur går det för sekularismen i Syrien, Huzzbutt? Du kunde ha varit ärlig och helt enkelt medgett att du inte har särskilt bra koll på kvinnans situation i MÖ och att du rent ut sagt var ute och cyklade när du angav kurderna som huvudsakliga hedersutövare istället för att klyva hårstrån och hitta påståenden som jag inte kommit med. Vad har du förresten för praktisk erfarenhet av hederskultur?

Vad anbelangar debatten så visst började det definitivt hända grejer efter Fadime, eftersom hon påtalat problemet innan och fått uppmärksamhet och sedan skjöts av sin egen pappa. Om du tagit del av debatten så vet du att mycket av energin som uppstod i diskussionen inte användes för att definiera lösningar på problemet utan rörde hur diskussionen skulle föras eller huruvida den skulle finnas överhuvudtaget i vissa politiska läger. Ungefär som den diskussion du och jag har just nu. Vi båda försöker reda ut begreppen och hitta en gemensam plattform att stå på för att kunna gå vidare. Jag ska vara ärlig, mina årtal är förmodligen inte hundra procent och om du vill kan du fortsätta klänga dig fast vid vad min subjektiva uppfattning om när hederskultur tagits på allvar i Sverige är, do it. Jag vet att GAPF, som jag själv är medlem i, får mer anslag och uppmärksamhet av regeringen än någonsin. Intresset för föreläsningar i en rad olika föreningar i samhället är också det mer än någonsin. En annan modern milstolpe i ämnet ärr också släppet av boken På Heder och Samvete, av Eduardo Grutzky och Lars Åberg. Den innehåller historier om människor som farit illa av hederskultur som de själva arbetat med på fryshuset i Stockholm. Läs den, om du nu verkligen är intresserad av ämnet och vill veta mer. Kort sagt så kan man säga att fluffiga teoretiska diskussioner började i början av 2000-talet och inte förrän nyligen har begreppen etablerats och det faktiska arbetet mot hederskultur på allvar tagit fart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerial:

Suck... Jag sa att det skedde i olika utsträckning bland syrier och afghaner. Bara för att det sker i högre utsträckning i en folkgrupp och lägre i en annan betyder inte det att de båda har detta kulturella fenomen gemensamt. Och nu när du kaxigt hänvisar till Syriens sekulära statsbildning, hur är det med den egentligen? Hur går det för sekularismen i Syrien, Huzzbutt? Du kunde ha varit ärlig och helt enkelt medgett att du inte har särskilt bra koll på kvinnans situation i MÖ och att du rent ut sagt var ute och cyklade när du angav kurderna som huvudsakliga hedersutövare istället för att klyva hårstrån och hitta påståenden som jag inte kommit med. Vad har du förresten för praktisk erfarenhet av hederskultur?

Vad anbelangar debatten så visst började det definitivt hända grejer efter Fadime, eftersom hon påtalat problemet innan och fått uppmärksamhet och sedan skjöts av sin egen pappa. Om du tagit del av debatten så vet du att mycket av energin som uppstod i diskussionen inte användes för att definiera lösningar på problemet utan rörde hur diskussionen skulle föras eller huruvida den skulle finnas överhuvudtaget i vissa politiska läger. Ungefär som den diskussion du och jag har just nu. Vi båda försöker reda ut begreppen och hitta en gemensam plattform att stå på för att kunna gå vidare. Jag ska vara ärlig, mina åratal är förmodligen inte hundra procent och om du vill kan du fortsätta klänga dig fast vid vad min subjektiva uppfattning om när hederskultur tagits på allvar i Sverige är, do it. Jag vet att GAPF, som jag själv är medlem i, får mer anslag och uppmärksamhet av regeringen än någonsin. Intresset för föreläsningar i en rad olika föreningar i samhället är också det mer än någonsin. En annan modern milstolpe i ämnet ärr också släppet av boken På Heder och Samvete, av Eduardo Grutzky och Lars Åberg. Den innehåller historier om människor som farit illa av hederskultur som de själva arbetat med på fryshuset i Stockholm. Läs den, om du nu verkligen är intresserad av ämnet och vill veta mer. Kort sagt så kan man säga att fluffiga teoretiska diskussioner började i början av 2000-talet och inte förrän nyligen har begreppen etablerats och det faktiska arbetet mot hederskultur på allvar tagit fart.

Jag förstår inte varför du försöker ta till personangrepp eller varför du tror att fler svepande uttalanden skulle övertyga mig om din sak?
Det är synd när personer som du börjar argumentera för kontrafaktiska ståndpunkter, du hade fel och om det beror på dåligt minne eller illvilja spelar ingen som helst roll. Fadime markerade början på det Svenska samhällets organiserade arbete mot hedersvåld och oavsett på vilken grund du missat det så är din ovilja att erkänna detta inte något positivt för detta arbete utan snarare negativt då det bekräftar den lika verklighetsfrämmande bilden som spys upp av diverse "dark-enlightenment" megafoner.
(För sekularismen i Syrien går det förövrigt bra, de Syrisk-kurdiska styrkorna som inordnar sig under någon sorts syndikalistisk ordning gör framsteg liksom den Syriska Armén. ISIS har varit på reträtten sedan i höstas, här kan man ju konstatera att den Amerikanska presidentdebatten kommer till korta i och med kärnvapen avtalet med Iran.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Jag förstår inte varför du försöker ta till personangrepp eller varför du tror att fler svepande uttalanden skulle övertyga mig om din sak?
Det är synd när personer som du börjar argumentera för kontrafaktiska ståndpunkter, du hade fel och om det beror på dåligt minne eller illvilja spelar ingen som helst roll. Fadime markerade början på det Svenska samhällets organiserade arbete mot hedersvåld och oavsett på vilken grund du missat det så är din ovilja att erkänna detta inte något positivt för detta arbete utan snarare negativt då det bekräftar den lika verklighetsfrämmande bilden som spys upp av diverse "dark-enlightenment" megafoner.
(För sekularismen i Syrien går det förövrigt bra, de Syrisk-kurdiska styrkorna som inordnar sig under någon sorts syndikalistisk ordning gör framsteg liksom den Syriska Armén. ISIS har varit på reträtten sedan i höstas, här kan man ju konstatera att den Amerikanska presidentdebatten kommer till korta i och med kärnvapen avtalet med Iran.)

Du hade chansen att lära dig något. Att prata med och ställa frågor till någon som faktiskt har praktisk och teoretisk erfarenhet i ämnet, och du missade den. Tyvärr känns det symptomatiskt för vår tid och för internet i synnerhet. GG WP tho!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerial:

Du hade chansen att lära dig något. Att prata med och ställa frågor till någon som faktiskt har praktisk och teoretisk erfarenhet i ämnet, och du missade den. Tyvärr känns det symptomatiskt för vår tid och för internet i synnerhet. GG WP tho!

Nu blandar du ihop din familjebakgrund med dina falska påståenden. Bara en så enkel sak som att söka på hedersmord i DN arkiv visar mer än 500 artiklar på ämnet, 300 av dem före 2005. Det innebär alltså majoriteten av artiklar i DN författades innan du själv uppmärksammade frågan. Utöver detta så finns en handfull artiklar från innan 2000 som lyfter upp frågan.

Jag har själv arbetat med frågan om du undrar.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xerial:

Bara för att det sker i högre utsträckning i en folkgrupp och lägre i en annan betyder inte det att de båda har detta kulturella fenomen gemensamt.

Av intresse: hur i hela världen avgör man när något blivit ett kulturellt fenomen? Vilken promillesats avgör att en hel kulturell grupp ska anses vara kännetecknad av hederskultur?

Citat:

Och nu när du kaxigt hänvisar till Syriens sekulära statsbildning, hur är det med den egentligen? Hur går det för sekularismen i Syrien, Huzzbutt?

Du lockar mig att skriva 10 trådsidor om Syrien från dess stadsbildning 1946 och fram till dagens datum, men av naturliga skäl undviker jag det. Syrien är faktiskt ett exempel på ett land som strävat efter att vara sekulärt och hade troligen lyckats relativt bra om inte landet fastnat i ett internationellt maktspel. I kampen mellan Sovjet och USA använde den sistnämnde religion för att bekämpa den "gudlösa kommunismen". Därav rekryteringen, utbildningen och radikaliseringen av islamistiska grupper ("pappan" till det var i stort pappan till USA:s nuvarande ambassadör i Sverige).

Baathpartiet - som även etablerades i Irak - distanserade sig från att styras av religiösa önskemål. Den opposition som nu väst vill stödja består delvis av de krafter som använde islam som ett slagträ mot Baathparttiet. Det Muslimska Brödraskapet genomförda blodiga attentat, med klimax 1980, och möttes av tillika blodiga repressalier ifrån den Syrianska regeringen.

Baathpartiet innefattade representanter för alla etniska, regionala och religiösa grupper. Ett av problemen, delvis till följd av hur Storbritannien och Frankrike ritat upp kartan, var de ständiga maktkamperna mellan de stora grupperna som Sunni, Ismaili, Alawi, Druser och kristna, vilka i sin tur både var fragmenterade i mindre grupper och samtidigt sammankopplade i regionala och sociala allianser.

Det vi nu matas med via massmedia är dock en förenklad och ibland helt igenom lögnaktig bild, då ett flertal utomstående har stora intressen i Syrien: Turkiet, Saudiarabien, Iran, USA, Ryssland, Israel osv.. Så ja "hur går det med den [sekulära statsbildning]" är verkligen frågan, men knappast utifrån den snäva infallsvinkel du valde.

Permalänk
Medlem

@Huzzbutt: ditt tunnelseende är häpnadsväckande och jag måste säga att det var längesen någon verkligen inte läste vad jag skrev i en diskussion. På flera ställen har jag vidareutvecklat vad jag menar med uppvaknande och det första jag skrev var faktiskt att det är nu samhället har börjat agera, vilket har styrkt genom mina GAPF-referenser.

Om du har arbetat med hedersmord hoppas jag innerligt för de drabbades skull att du inte satt i en position av inflytande. Ta det inte fel, men din missuppfattning om att detta är ett kurdiskt problem är skrämmande inkorrekt.

Permalänk
Medlem

@KimTjik: vad kul att jag får dig att vilja skriva. Ännu mer kul att du faktiskt skrev, även om det inte var 10 sidor =). att Huzzbutt förvirrat började referera till Syrien som sekulär stadsbildning är i kontexten av hederskultur helt irrelevant. Jag har bott och levt i Turkiet, som historiskt sett än till denna dag är den nation i MÖ med mest tid i angränsning till samt i ett direkt sekulärt samhälle. Tusentals kvinnor och män mördas i hederns namn varje år, detta till trots att det är det mest sekulära landet i Mellanöstern. I det avseendet är Syriens sekulära karaktär (som ironiskt nog är i det sämsta skick den någonsin varit) irrelevant.

Du behöver inte läxa upp mig i varför Syrien nu har varit sekulärt. Jag är fullt medveten om att kolonialmakterna spelat en stor roll i hur MÖ ser ut idag.

Beträffande vad som är kulturellt är det så klart svårdefinierat. Har du bott utomlands exempelvis? Det ger ett nästintill oundvikligt perspektiv på vad som är kulturellt då jämför den med målkulturen. I egenskap av någon som växt upp med två kulturer hemma kan jag ge dig ett par exempel. Svenskar har en väldigt liberal och individualistisk syn på kärlek exempelvis. Det hör till normen i Sverige att man som individ, ungdom så väl som vuxen, får välja sin egen partner och att man ska leva ut den relationen fritt, utan någon märkvärdig inblandning av föräldrarna eller äldre syskon. I Turkiet är detta långt ifrån självklart. I större städer växer en liberalare syn på kärlek fram, men det är långt ifrån normen att en 14-årig tjej ska få ha en pojkvän, ta med honom hem på middag och även vara intim med honom. Långt ifrån. Senast i mitten på 2000-talet läste jag en undersökning gjord av ett par kvinnliga studenter i Ankara. De hade frågat människor från samhällets alla nivåer och yrkesroller vad de ansåg att heder var. 99% av alla (notera att politiker, poliser och journalister också tillfrågades) svarade kvinnan. Din kvinna är din heder, din mamma, din syster eller din fru är din heder. Detta är två exempel på hur vitt skilda synen på kvinnans sexualitet kan vara i två olika kulturer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerial:

@Huzzbutt: ditt tunnelseende är häpnadsväckande och jag måste säga att det var längesen någon verkligen inte läste vad jag skrev i en diskussion. På flera ställen har jag vidareutvecklat vad jag menar med uppvaknande och det första jag skrev var faktiskt att det är nu samhället har börjat agera, vilket har styrkt genom mina GAPF-referenser.

Om du har arbetat med hedersmord hoppas jag innerligt för de drabbades skull att du inte satt i en position av inflytande. Ta det inte fel, men din missuppfattning om att detta är ett kurdiskt problem är skrämmande inkorrekt.

Som jag sa i mitt tidigare inlägg så har det du styrkt och vidareutvecklat inte relaterat till dina påståenden. Samhället började agera efter mordet på Fadime Sahindal, sen att man ökat anslagen idag är en annan fråga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Som jag sa i mitt tidigare inlägg så har det du styrkt och vidareutvecklat inte relaterat till dina påståenden. Samhället började agera efter mordet på Fadime Sahindal, sen att man ökat anslagen idag är en annan fråga.

Det är i detta fall högst subjektiv vad agera innebär. Vi kan komma överens om att vi har två olika uppfattningar om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerial:

Det är i detta fall högst subjektiv vad agera innebär. Vi kan komma överens om att vi har två olika uppfattningar om det.

Visst är det så att man kan tvista om begreppets innebörd i relation till frågan, men i ett läge där gamla Nazistpartier och personer som Trump går till val på att falskeligen gorma att ingen gör något så tycker jag nog att man ska vara väldigt försiktig med att anklaga samhället för passivitet på grund av att man rent subjektivt anser att insatserna inte är tillräckliga.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

@KimTjik:
Jag ser gärna att du skriver mera om detta. För som du säger, medias vinkling på nyheter är ofta mycket märkligt. Och jag har mycket svårt med att hitta vad som verkligen stämmer.

Permalänk
Medlem

@Huzzbutt: Anklagat samhället för att ha varit passivt? Jag har förklarat för dig att det började med teoretiska diskussioner, ofta om diskussionen själv, och att inte förrän på senare år ser man faktisk action. Klart som fan jag kan ha missat något men jag har gett dig konkreta saker som är tecken på att samhället nu agerar. Att det i slutänden i allra högsta grad är en subjektiv uppfattning råder det inga tvivel om. I egenskap av någon som faktiskt lever i och med hederskultur är det inte så konstigt att man kanske kräver mer än att ett läger hävdar att vi är apor och därför mördar vi våra döttrar medan de andra menar att det inte finns hederskultur och inte ens kultur överhuvudtaget. Förstår du vad jag menar? Det är ett ganska långt steg mellan att det skrivs flitigt i DN och att flickorna/pojkarna som faktiskt behöver hjälpen får den. Och beträffande legitimiteten i att 70000 ungdomar lever i rädsla så tar jag GAPF's källor framför dina any day, de är de i särklass mest sakkunniga i frågan i hela Sverige.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xerial:

@KimTjik: vad kul att jag får dig att vilja skriva. Ännu mer kul att du faktiskt skrev...

Beträffande vad som är kulturellt är det så klart svårdefinierat. Har du bott utomlands exempelvis?...

Om du vetat under vilka förhållanden jag skrev - supportärenden och flera server- och brandväggskonfigurationer - är jag mest förvånad över att det gick att läsa. Mitt syfte var inte att läxa upp just dig. Min irritation gällande de här frågorna är mer riktat mot det propagandakrig vi lever mitt i (avser inte detta ensidigt då det är svårt att hitta någon part som inte gör vad den kan för att få fram sitt budskap).

Ja, jag har bott mestadelen av mitt vuxna liv utomlands, i olika länder (ca 12-13 år). Det är också en av orsakerna till att jag rotar i saker, särskilt då jag haft möjlighet att träffa en hel del människor med direkt delaktighet både som beslutsfattare och "kanonmat". Ibland hade det kanske varit bättre att veta mindre och mindre påfrestande att följa nyhetsförmedlingen (något som mer kommit att bli åsiktsförmedlingen enligt bestämd agenda).

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Om du vetat under vilka förhållanden jag skrev - supportärenden och flera server- och brandväggskonfigurationer - är jag mest förvånad över att det gick att läsa. Mitt syfte var inte att läxa upp just dig. Min irritation gällande de här frågorna är mer riktat mot det propagandakrig vi lever mitt i (avser inte detta ensidigt då det är svårt att hitta någon part som inte gör vad den kan för att få fram sitt budskap).

Ja, jag har bott mestadelen av mitt vuxna liv utomlands, i olika länder (ca 12-13 år). Det är också en av orsakerna till att jag rotar i saker, särskilt då jag haft möjlighet att träffa en hel del människor med direkt delaktighet både som beslutsfattare och "kanonmat". Ibland hade det kanske varit bättre att veta mindre och mindre påfrestande att följa nyhetsförmedlingen (något som mer kommit att bli åsiktsförmedlingen enligt bestämd agenda).

Jag förstår precis. Har jobbat inom IT i 10 år, varav merparten var med drift och parallellt med en okristlig förkärlek för internetdiskussioner.
Snyggt formulerat där, jag upplever exakt samma sak och det är anledningen att jag inte läser tidningar längre och verkligen inte deltar i internetdiskussioner, förutom när jag halkar in på ett bananskal på Sweclockers. Håll huvet högt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerial:

@Huzzbutt: Anklagat samhället för att ha varit passivt? Jag har förklarat för dig att det började med teoretiska diskussioner, ofta om diskussionen själv, och att inte förrän på senare år ser man faktisk action. Klart som fan jag kan ha missat något men jag har gett dig konkreta saker som är tecken på att samhället nu agerar. Att det i slutänden i allra högsta grad är en subjektiv uppfattning råder det inga tvivel om. I egenskap av någon som faktiskt lever i och med hederskultur är det inte så konstigt att man kanske kräver mer än att ett läger hävdar att vi är apor och därför mördar vi våra döttrar medan de andra menar att det inte finns hederskultur och inte ens kultur överhuvudtaget. Förstår du vad jag menar? Det är ett ganska långt steg mellan att det skrivs flitigt i DN och att flickorna/pojkarna som faktiskt behöver hjälpen får den. Och beträffande legitimiteten i att 70000 ungdomar lever i rädsla så tar jag GAPF's källor framför dina any day, de är de i särklass mest sakkunniga i frågan i hela Sverige.

Att 70 000 ungdomar lever i rädsla är ett tomt påstående, den sortens retorik får mig att tvivla på NGO förmåga att göra annat än att hålla liv i frågor; Vilket förstås är viktigt men när det sker som bieffekt blir man tveksam till allt annat än papperskorgsteorin. Men om vi backar till det faktiska arbetet så förstår jag inte riktigt vad du är ute efter, effektiviteten hos en insats ökar alltid med tiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

*foliehatt på*

Tänk om; Donald Trump bara är en lakej för den kandidat som faktiskt blir president; enbart för att amerikanska folket, samt hela världen över, ska säga "tack gode gud för att Donald Trump inte blev president". På så sätt får den kandidat som blir president mera "spelrum" och kommer kunna driva igenom helt galna grejer. För att folk har redan en så vinklad/bestämd vy på vem som är bra och dålig på grund av Donald Trumps kontroversiella uttalanden.

Dem kommer således tro att det skulle blivit ha ännu värre med Donald Trump. Just för att man har lejt Donald Trump till att få resten utav kandidaterna att framstå som bra människor i jämförelse med honom. Man har alltså gjort ett val i förväg hos folket av vem av kandidaterna man tycker är bäst lämpad i förväg.

*foliehatt av*

Inte helt otroligt. Nu senast sa han väl att han hade lust att drämma till en demonstrant i ansiktet och att "på den gamla goda tiden bar vi ut sånna som dig på bår".

Om han inte ens tål att hans eget folk protesterar... Vad blir det då för utrikespolitik? Och så detta med muren mot Mexiko och att Mexikanare är vårdtäcksmän och tjuvar?? Han är nästan som en Amerikansk Jimmie Åkesson.. Nej jag hoppas på Sanders. Clinton är köpt och sponsrad så jag tror inte det blir en ärlig politik med henne.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Att 70 000 ungdomar lever i rädsla är ett tomt påstående, den sortens retorik får mig att tvivla på NGO förmåga att göra annat än att hålla liv i frågor; Vilket förstås är viktigt men när det sker som bieffekt blir man tveksam till allt annat än papperskorgsteorin. Men om vi backar till det faktiska arbetet så förstår jag inte riktigt vad du är ute efter, effektiviteten hos en insats ökar alltid med tiden.

Som sagt, din tyngd i de här frågorna förlorades helt när du påstod att hederskultur i Sverige främst är ett kurdiskt problem med hänvisning till de fall som fått medial uppmärksamhet i svensk media. GAPF drivs av Sara Mohammed, som omskars som flicka och flydde mordhot i Kurdistan efter att inte ha accepterat sitt av hennes familj anordnade tvångsäktenskap. Hon har arbetat tätt med en inte alls oväsentlig mängd inflytelserika politiker och på egen hand byggt upp kunskapsspridningen i de här frågorna inom Sverige i över 10 år. Av någon outgrundlig anledning känns det vettigare att gå på hennes siffror än ditt "tvivel".

Klart du inte vet vad jag är ute efter. Med dina skeva utflykter har du visat starka indikationer på att du saknar rudimentär kunskap om hederskultur i teorin och inte har någon som helst aning om hur det är att leva med hederskultur i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerial:

Som sagt, din tyngd i de här frågorna förlorades helt när du påstod att hederskultur i Sverige främst är ett kurdiskt problem med hänvisning till de fall som fått medial uppmärksamhet i svensk media. GAPF drivs av Sara Mohammed, som omskars som flicka och flydde mordhot i Kurdistan efter att inte ha accepterat sitt av hennes familj anordnade tvångsäktenskap. Hon har arbetat tätt en inte alls oväsentlig mängd inflytelserika politiker och på egen hand byggt upp kunskapsspridningen i de här frågorna inom Sverige i över 10 år. Av någon outgrundlig anledning känns det vettigare att gå på hennes siffror än ditt "tvivel".

Klart du inte vet vad jag är ute efter. Med dina skeva utflykter har du visat starka indikationer på att du saknar rudimentär kunskap om hederskultur i teorin inte har någon som helst aning om hur det är att leva med hederskultur i praktiken.

Det du påstår att jag har påstått i ditt första stycke har jag aldrig påstått.
Jag har inte hävdat tvivel gentemot GADF siffror, Jag har hävdat tvivel gentemot vad de innebär. "70 000 ungdomar lever i rädsla" är ett innehållslöst påstående, vilket jag ordagrant skrev i mitt förra inlägg.

Jag är inte heller berörd av dina personangrepp. Du har bytt fot genom hela diskussionen, det är en teknik som är dig fri att använda förstås men att du bygger upp dina argument genom att flytta målstolpar och i efterhand omtolka dina påståenden talar för sig själv. För min del får det vara nog här, jag betvivlar att du kommer revidera några av dina tidigare inlägg eller rätta till den kronologiska problematik som finns i dina påståenden. Vill du ha sista ordet så får du gärna ta det för min del.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Det du påstår att jag har påstått i ditt första stycke har jag aldrig påstått.
Jag har inte hävdat tvivel gentemot GADF siffror, Jag har hävdat tvivel gentemot vad de innebär. "70 000 ungdomar lever i rädsla" är ett innehållslöst påstående, vilket jag ordagrant skrev i mitt förra inlägg.

Jag är inte heller berörd av dina personangrepp. Du har bytt fot genom hela diskussionen, det är en teknik som är dig fri att använda förstås men att du bygger upp dina argument genom att flytta målstolpar och i efterhand omtolka dina påståenden talar för sig själv. För min del får det vara nog här, jag betvivlar att du kommer revidera några av dina tidigare inlägg eller rätta till den kronologiska problematik som finns i dina påståenden. Vill du ha sista ordet så får du gärna ta det för min del.

Du sa så här: Hedersbrott är inte heller en entydig invandrar fråga då problematiken egentligen bara återfinns i ett fåtal grupper, primärt hos Kurdiska invandrare. Vilket är skitsnack. Hederskultur är ett vanligt förekommande problem bland alla folkgrupper från MÖ i varierande utsträckning, och, till skillnad från det du påstod så är det mycket vanligt bland de som i huvudsak invandrar till Sverige idag: syrier, afghaner och somalier.

Lycka till i fortsättningen. I nästa diskussion slipper du förhoppningsvis bli sakfrågemässigt avklädd av någon som, till skillnad från dig själv, faktiskt har erfarenhet och kunskap i ämnet. Mitt tips till dig är att du försöker vara lite ödmjukare då - hur ska du annars lära dig om du försöker sätta dig på folk som faktiskt har första hands perspektivet och bjuder in till samtal, istället för att lyssna på dem?

Permalänk
Medlem

@Huzzbutt: För att flika in i er (din och @Xerial) diskussion så tycker jag nog att du (Huzzbuzz) är den som varit mest hätsk och helt klart varit mest nära regelrätta personangrepp. Ber dig därför att ta ett djup andetag och peka mindre fimger! Tycker annars er diskussion varit intressant. Även fast min världsbild inte stämmer överens med ändera bild du och Xerial målar upp. Likväl är det väldigt intressant för mig personligen.

Som någon vis person så: På andra känner man sig själv

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerial:

Du sa så här: Hedersbrott är inte heller en entydig invandrar fråga då problematiken egentligen bara återfinns i ett fåtal grupper, primärt hos Kurdiska invandrare. Vilket är skitsnack.

Hedersbrott.

Skrivet av Xerial:

Hederskultur är ett vanligt förekommande problem bland alla folkgrupper från MÖ i varierande utsträckning, och, till skillnad från det du påstod så är det mycket vanligt bland de som i huvudsak invandrar till Sverige idag: syrier, afghaner och somalier.

Hederskultur.

Skrivet av Xerial:

Lycka till i fortsättningen. I nästa diskussion slipper du förhoppningsvis bli sakfrågemässigt avklädd av någon som, till skillnad från dig själv, faktiskt har erfarenhet och kunskap i ämnet. Mitt tips till dig är att du försöker vara lite ödmjukare då - hur ska du annars lära dig om du försöker sätta dig på folk som faktiskt har första hands perspektivet och bjuder in till samtal, istället för att lyssna på dem?

Sådär, nu är det fritt fram för dig!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Xerial Ingen ide att diskutera med Huzzbutt, har haft dispyter med han förr. En vänster liberalist som inte accepterar andras åsikter.

Du @Xerial har bra synsätt, mindre PK och saklig. Jag stöttar dig! Mvh