Permalänk
Medlem

Ny dator + TV som skärm = Ingen bild?

Hej!

Köpte nyligen en stationär dator(http://cdon.se/hemelektronik/asus-m32ad-nr010t-stationar-dato...), jag har tänkt använda en 32'' TV(http://www.amazon.co.uk/LG-32LD320-32-inch-Widescreen-Freevie...) som bildskärm till den då jag hade en som ändå inte användes. Nu när datorn anlänt och jag ska börja använda den kommer ingen bild. Manualen är följd till punkt och pricka, har gjort exakt allting som står. Har kopplat den med tre olika HDMI's, som alla fungerar med mitt XBOX och min bärbara dator, så felet ligger inte kablarna. Jag har läst att man måste fixa med inställningar första gången man kopplar en ny skärm men hur ska jag kunna göra det när jag inte får någon bild och således inte kan se vad jag gör på datorn? Detta är den enda skärmen jag har att tillgå dessutom så kan inte testa på andra.

Hur ska jag ta mig till för att detta ska fungera?! Hjälp mig snälla.

Tacksam för svar.

Permalänk
Bildexpert 📺

Kolla så att det inte är det gamla vanliga, dvs att du ansluter till moderkortets inaktiverade anslutning istället för grafikkortet.

Annars behöver du en skärm för att utesluta problem med själva datorn.

Permalänk
Medlem

Har anslutit till det uttaget som manualen beskriver. Är dessutom det enda uttaget som HDMI-sladden fungerar i.

Usch då, får väl börja jaga en skärm för att se om felet ligger där. Tack för svaret!

Permalänk
Medlem

Din TV stöder bara 1366 x 768 resolution. Nu matar din dator säkert Full HD, och det förstår din TV inte.

Det är bara att söka en anna skärm med vilken du ka sänka resolutionen på PC:n.

edit: att köra 1366x768 på en 32" skärm är ju inte optimalt...

Permalänk
Bildexpert 📺

@Josafo: Det är inte riktigt så det fungerar med TV-apparater, särskilt de som är lite äldre. Panelen har 1366x768 pixlar men signalmässigt är det videoformat som gäller, dvs 720p eller 1080i, kanske också 1080p. Det är inte ens säkert man kan driva TV:n i sin panelupplösning ens via en custom timing. LG brukar kunna detta på sina äldre apparater men de är nästan undantaget som bekräftar regeln.

En TV med 1366x768 pixlar från 2010 brukar kunna köra 1080p-signal men det är inte självklart. TV:n ska meddela via EDID vad den specifikt har för preferred timing vilket kan vara just 1080i. Men 1080i kan vara något grafikkort/Windows inte anser sig vara bekväm med. Då måste man ha en separat skärm.