Varför spottar folk på Mediatek?

Permalänk
Medlem

Varför spottar folk på Mediatek?

När jag läser artiklar på nätet om diverse mobiler så klagar folk i kommentarerna om mobilen skulle vara utrustad med en mediatek-processor, varför?
De kan ju inte vara så hemska eftersom de sitter i tämligen många modeller. Vad har ni för erfarenheter?
Är det bara nåt sånt där som hänt att man "ska" ogilla Mediatek bara för att alla gör det? Förklara för en som inte är så fördomsfull angående märken.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig hört talas om dom. Därför gissar jag att dom kanske mest finns i budgetmobiler och att folk kanske därför är missnöjda. Kan det va så? Alla toppmodeller har väl Qualcom- eller Samsungprocessorer(eller Apple då i iPhonefallet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

När jag läser artiklar på nätet om diverse mobiler så klagar folk i kommentarerna om mobilen skulle vara utrustad med en mediatek-processor, varför?
De kan ju inte vara så hemska eftersom de sitter i tämligen många modeller. Vad har ni för erfarenheter?
Är det bara nåt sånt där som hänt att man "ska" ogilla Mediatek bara för att alla gör det? Förklara för en som inte är så fördomsfull angående märken.

Tror denna tråd kan hjälpa dig på traven https://www.reddit.com/r/Android/comments/1snt1k/why_does_eve...

Själv så tycker jag att det är ett stort problem att dom inte ger ut källkoden till sina produkter
http://www.gizchina.com/2014/03/24/mediatek-dont-share-source...

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CRHASH:

Tror denna tråd kan hjälpa dig på traven https://www.reddit.com/r/Android/comments/1snt1k/why_does_eve...

Själv så tycker jag att det är ett stort problem att dom inte ger ut källkoden till sina produkter
http://www.gizchina.com/2014/03/24/mediatek-dont-share-source...

Ok, men är det lika fortfarande? Artikeln och tråden är två år gamla.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

Ok, men är det lika fortfarande? Artikeln och tråden är två år gamla.

Det är likadant fortfarande. Finns nästan inga custom roms/kernels till telefoner med Mediatek-chips (och även Samsungs Exynos-chips).

Permalänk
Medlem

@M3Johan:

Har en Mediatek Octacore i min Jiayu, snabb som vinden.

Ang att dem inte delar med sig av källkod finner jag lite svårt att tro på jag uppdaterat min telefon till 5.1, stock är 4.4.
Eller så har jag kanske missuppfattat någonting

Visa signatur

Anton

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tudz:

Det är likadant fortfarande. Finns nästan inga custom roms/kernels till telefoner med Mediatek-chips (och även Samsungs Exynos-chips).

Finns det några andra nackdelar med Mediatek och Exynos-chip för någon som är helt ointresserad av custom roms och kernels?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Finns det några andra nackdelar med Mediatek och Exynos-chip för någon som är helt ointresserad av custom roms och kernels?

Skickades från m.sweclockers.com

Kompatibilitet med alla appar och sånt där kanske inte är 100% (men näst intill). Inga andra nackdelar jag vet om. Prestandan är ofta minst lika bra.

Permalänk
Medlem

Så en med samsung under skalet är "lika illa"?
Ingen av de två följer alltså reglerna?

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Jag har haft några mediatek telefoner under åren (senast 2014) och största hindret varför jag inte skulle ha en som primär mobil är att GPSen i dom är väldigt seg och spökar ofta. Inget at lita på

Permalänk
Medlem
Skrivet av M3Johan:

Så en med samsung under skalet är "lika illa"?
Ingen av de två följer alltså reglerna?

Vet inte om Exynos är lika dålig men det är dåligt på Exnyos sidan också om du vill ha en AOSP rom för att få allt och funka så måste man skriva egna drivrutiner vilket aldrig riktigt kommer funka helt ok i slutändan.

Men som sagt om du inte vill byta till en custom AOSP rom så spelar det ingen roll om det är Exynos, Snapdragon eller Mediatek SoC.

Kommer komma custom roms till Galaxy S7 nu t.ex. men alla kommer vara TouchWiz baserade en vädigt lång tid framöver, tog 1 år för Galaxy S6 att få CyanogenMod att ens boota.