Permalänk
Medlem

Köpråd ny bildskärm

Hej!

Jag är ute efter en ny bildskärm till PC som ska användas som primärskärm. Jag jobbar mestadels med att teckna och retuschera bilder i Photoshop. Det kräver en del arbetsyta och bra färgåtergivning m.m. Äger Asus PB248Q sen i somras. Är väldigt nöjd med den och vill inte sälja den då den visar korrekta och fina färger. Tänkt att användas som sidoskärm.

Jag spelar också, men inte är jag en professionell spelare. Spelar mer för upplevelsens skull.

Testade att dra igång några av de senare AAA speltitlar i högre upplösningar än 1920x1200 igår.
I 4k gick det att spela de flesta spelen. Men det var på nästan lägsta inställningar som jag nådde 60 fps. Fick trots det ett par få fps drops här och där. Samtliga spel som jag testade var: The Witcher 3, Battlefied 4, GTA V, MGS V och Dirt Rally. Fick bäst resultat med very high/ultra på 2560x1440 på samtliga titlar.

Vill stanna på stabila 60 fps i alla titlar så 1440 kanske är ett bra alternativ? Eller ska jag införskaffa en 4K bildskärm på en gång trots låg fps?

De 1440p bildskärmar som jag har sneglat mest på är dessa:

ASUS PB258Q
ASUS PB278QR

Dell UltraSharp U2515H
Dell UltraSharp U2715H

Kom gärna med tips på någon modell som ni verkligen kan rekommendera. Jag har personligen testat Asus PB278QR en stund och den var väldigt bra. Har också läst och hört att Dell UltraSharp U2515H ska vara fenomenal.

Tack för svar på förhand!

Permalänk

@Freffo:
Jag tycker du ska köra på en skärm med 1440p och 144Hz, Acer 27" Predator XG270HU kanske skulle vara något för dig.

Angående om du ska köra på 4K eller ej så har det sina fördelar, t.ex. om du spelar på en 4k skärm och ställer in upplösningen på 1440p så kommer det se mycket bättre ut än om du kör med samma upplösning på en 1440p skärm samtidigt som fpsen kommer vara den samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freffo:

Har också läst och hört att Dell UltraSharp U2515H ska vara fenomenal.

Du har hört och läst rätt, den är inget annat än fenomenal. Färgåtergivningen är i toppklass redan från fabrik, ljuset jämnt över hela skärmen. Har aldrig varit mer nöjd med en skärm än den - dagen efter att jag fått hem det exemplar jag beställde till min stationära dator hemma beställde jag en likadan till min dator på jobbet. Där har den också börjat sprida sig från rum till rum...

Permalänk
Medlem
Skrivet av macke0010:

@Freffo:
Jag tycker du ska köra på en skärm med 1440p och 144Hz, Acer 27" Predator XG270HU kanske skulle vara något för dig.

Angående om du ska köra på 4K eller ej så har det sina fördelar, t.ex. om du spelar på en 4k skärm och ställer in upplösningen på 1440p så kommer det se mycket bättre ut än om du kör med samma upplösning på en 1440p skärm samtidigt som fpsen kommer vara den samma.

Verkar vara en bra bildskärm som du tipsar om, mycket bra. Synd bara att det är en TN panel. Vill gärna att det skulle vara IPS. TN hade jag på min tidigare skärm och färgerna var långt ifrån en IPS.

Kommer det resultera med att det kommer bli suddigt om man skalar ner upplösningen från 2160p till 1440p? Om inte så är det ett toppenalternativ att gå över till 4K direkt.

Skrivet av AsusN71:

Du har hört och läst rätt, den är inget annat än fenomenal. Färgåtergivningen är i toppklass redan från fabrik, ljuset jämnt över hela skärmen. Har aldrig varit mer nöjd med en skärm än den - dagen efter att jag fått hem det exemplar jag beställde till min stationära dator hemma beställde jag en likadan till min dator på jobbet. Där har den också börjat sprida sig från rum till rum...

Får mig faktiskt att vilja skaffa den mer och mer. Jag vet att Dell alltid har gjort topp-klass bildskärmar med väldigt bra färgåtergivning. Asus PB258Q är enligt specifikationerna densamma mer eller mindre med Dell U2515H. Men Asus modellen är väldigt ny på svensk marknad verkar det som. Hur är svärtan på U2515H tycker du? Är det något backlight bleed när det är 100% svärta över skärmarna du äger?

Tack för båda svaren. Väldigt bra att veta vad andra tycker om saker och inte bara sajter som får betalt för recensioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freffo:

ASUS PB258Q
ASUS PB278QR

Dell UltraSharp U2515H
Dell UltraSharp U2715H

Kom gärna med tips på någon modell som ni verkligen kan rekommendera. Jag har personligen testat Asus PB278QR en stund och den var väldigt bra. Har också läst och hört att Dell UltraSharp U2515H ska vara fenomenal.

Tack för svar på förhand!

25-tummarna har nackdelen att de är 16:9, vilket är vertikalt handikappat på den storleken. 16:9 på 27-tum är MYCKET trevligare. Pixeldensiteten på 25-tum WQHD förvisso inte fy skam, men jag har svårt att se hur det kan väga upp en arbetsyta som är sämre. Sen är det ju inte heller fy skam med den större bilden från 27-tum.

Jag tänker inte ens lägga till brasklappar i stil med "tycker jag". 27-tum 16:9 fyller synfältet betydligt bättre på normala avstånd. Den som kom på 16:9 i 24-tum...ish lär förpassas till den åttonde kretsen i Dantes inferno.

Asus hade jag undvikit rakt av på grund av deras usla kvalitetskontroll och det finns en del hårresande exempel på back light bleed och IPS-glow från PB278QR.

Dell är inte några stjärnor de heller, även om de tycks bättre än Asus. U2715H presterar bra i tftcentrals test, men har ett par problem.

Gamman kunde varit bättre. 5% avvikelse är inte ett jättestort fel, men det är en synbar skillnad (vid en jämförelse). Att kalibrera bort det kommer introducera bandning i gradienter. Inte mycket, men det kommer synas.
Nu liknar förvisso deras mätning mer sRGB gamma än gamma 2.2 så frågan är om det är värt att kalibrera bort det...

Belysningen är riktigt ojämn. Den är inte okej någonstans. Jag vet inte hur du värderar sånt, men jag hade sett det som en direkt deal-breaker.

---

Jag var nyligen själv på jakt efter 27-tum WQHD och valde tillslut en Eizo EV2750. Hade föredragit NEC Sectraview eller Eizo ColorEdge, men de är för dyra och långsamma. Vad som avgjorde för mig var:

- Eizos kvalitetskontroll. Du får pröjsa mer men du slipper i regel panellotteriet.
Jämn och fin bakgrundsbelysning.
- Bättre kalibrerade från farbrik. Krävs mindre justeringar i kalibrering/profilering för att det ska bli bra, vilket leder till mindre reduktion i bildkvalitet.
- Eizos AG-coating. Kan vara den bästa jag sett på någon skärm.
- Designen. Den vita versionen är rent porrig. Att packa upp den och ställa på bordet gav en liten orgasm. Och ja, det är trevligt med snygga saker om man vill ha ett fint hem.

Nackdelen är att den har IPS-glow. Nu är det inte så att den utmärker sig som dålig här, utan det handlar om att det förekommer. Panelen är nog hyfsat bra, men du får betala dubbla priset om du helt vill slippa det.

Tänkte testa, mäta och recensera den i helgen för att få bättre koll på hur den presterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freffo:

Får mig faktiskt att vilja skaffa den mer och mer. Jag vet att Dell alltid har gjort topp-klass bildskärmar med väldigt bra färgåtergivning. Asus PB258Q är enligt specifikationerna densamma mer eller mindre med Dell U2515H. Men Asus modellen är väldigt ny på svensk marknad verkar det som. Hur är svärtan på U2515H tycker du? Är det något backlight bleed när det är 100% svärta över skärmarna du äger?

Svärtan är bra, givetvis inte AMOLED-bra, men jag har aldrig stört mig på den och då är jag rätt petig. Jag har ingen backlightbleed på någon av mina exemplar, tittade in i ett par kollegors kontor och samma gäller deras. Däremot vet jag att 27-tummaren har haft problem med det, och med gamma som är lite off, så jag hade valt 25-tummaren av de två. Jag gick från en 27-tummare (också 16:9) till denna på 25, och har inte upplevt att ytan känns begränsande. Snarare blir det lite mindre IPS-glow då vinkeln mellan dina ögon och ytterkanterna av skärmen blir mindre. Pixeldensiteten är underbar, öppna en skarp bild i rätt upplösning i helskärm gör mig lika imponerad varje gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

25-tummarna har nackdelen att de är 16:9, vilket är vertikalt handikappat på den storleken. 16:9 på 27-tum är MYCKET trevligare. Pixeldensiteten på 25-tum WQHD förvisso inte fy skam, men jag har svårt att se hur det kan väga upp en arbetsyta som är sämre. Sen är det ju inte heller fy skam med den större bilden från 27-tum.

Jag tänker inte ens lägga till brasklappar i stil med "tycker jag". 27-tum 16:9 fyller synfältet betydligt bättre på normala avstånd. Den som kom på 16:9 i 24-tum...ish lär förpassas till den åttonde kretsen i Dantes inferno.

Asus hade jag undvikit rakt av på grund av deras usla kvalitetskontroll och det finns en del hårresande exempel på back light bleed och IPS-glow från PB278QR.

Dell är inte några stjärnor de heller, även om de tycks bättre än Asus. U2715H presterar bra i tftcentrals test, men har ett par problem.

Gamman kunde varit bättre. 5% avvikelse är inte ett jättestort fel, men det är en synbar skillnad (vid en jämförelse). Att kalibrera bort det kommer introducera bandning i gradienter. Inte mycket, men det kommer synas.
Nu liknar förvisso deras mätning mer sRGB gamma än gamma 2.2 så frågan är om det är värt att kalibrera bort det...

Belysningen är riktigt ojämn. Den är inte okej någonstans. Jag vet inte hur du värderar sånt, men jag hade sett det som en direkt deal-breaker.

---

Jag var nyligen själv på jakt efter 27-tum WQHD och valde tillslut en Eizo EV2750. Hade föredragit NEC Sectraview eller Eizo ColorEdge, men de är för dyra och långsamma. Vad som avgjorde för mig var:

- Eizos kvalitetskontroll. Du får pröjsa mer men du slipper i regel panellotteriet.
Jämn och fin bakgrundsbelysning.
- Bättre kalibrerade från farbrik. Krävs mindre justeringar i kalibrering/profilering för att det ska bli bra, vilket leder till mindre reduktion i bildkvalitet.
- Eizos AG-coating. Kan vara den bästa jag sett på någon skärm.
- Designen. Den vita versionen är rent porrig. Att packa upp den och ställa på bordet gav en liten orgasm. Och ja, det är trevligt med snygga saker om man vill ha ett fint hem.

Nackdelen är att den har IPS-glow. Nu är det inte så att den utmärker sig som dålig här, utan det handlar om att det förekommer. Panelen är nog hyfsat bra, men du får betala dubbla priset om du helt vill slippa det.

Tänkte testa, mäta och recensera den i helgen för att få bättre koll på hur den presterar.

Tycker att 27" kändes väldigt bra. När jag testade Asus PB278QR så var det en stor skillnad jämfört med min förra 24" samsung bildskärm. Jag har dock inte något som helst problem med min Asus PB248Q. Det är lite IPS glow som det är på alla IPS skärmar. Ingen som helst backlightbleed. Jämn bakgrundsbelysning och inga pixelfel alls. Jag var väldigt rädd för att det skulle vara en massa småfel då jag läste och såg en massa som har haft problem med andra Asus modeller. Men jag hade nog väldigt mycket tur. Eller så är skärmen fri från alla barnsjukdomar efter alla åren.

Det låter inte bekvämt och inte ens bra om belysningen är ojämn på en Dell bildskärmen. Speciellt när det kommer till att jobba i Photoshop.
---

Eizo har jag varit inne på att skaffa. Det är väldigt tyst från det märket. De verkar tillverka toppenskärmar. Eizo EV2750 verkar vara en riktigt bra produkt. Priset var dock förvånansvärt högt jämfört med många andra 27" 1440p bildskärmar på marknaden. Man får vad man betalar för skulle jag tro. Väldigt bra med 5 års garanti också när jag kikade in på deras hemsida. Dell har även en 27" med en nästan samma prislapp. Dell UltraSharp UP2716D. Men den kanske också lider av ojämn bakgrundsbelysning. Ska kolla in vad som skrivs om den.

Det hade varit trevligt om du kunde skriva lite mer efter helgen om vad du tycker om din Eizo bildskärm. Sånt uppskattas oerhört mycket.

Skrivet av AsusN71:

Svärtan är bra, givetvis inte AMOLED-bra, men jag har aldrig stört mig på den och då är jag rätt petig. Jag har ingen backlightbleed på någon av mina exemplar, tittade in i ett par kollegors kontor och samma gäller deras. Däremot vet jag att 27-tummaren har haft problem med det, och med gamma som är lite off, så jag hade valt 25-tummaren av de två. Jag gick från en 27-tummare (också 16:9) till denna på 25, och har inte upplevt att ytan känns begränsande. Snarare blir det lite mindre IPS-glow då vinkeln mellan dina ögon och ytterkanterna av skärmen blir mindre. Pixeldensiteten är underbar, öppna en skarp bild i rätt upplösning i helskärm gör mig lika imponerad varje gång.

Då kan jag helt stryka Dell U2715H. Dell U2515 verkar trots allt en av de bästa 25" 1440p skärmarna. Ska kolla vad som sägs om Eizo 27" bildskärmen. Vill vara på den säkra sidan då det är en rätt saftig prislapp jämfört med U2515H. Får en än gång tacka så mycket för svaren såhär långt.

Permalänk

eizo

Köpte en Eizo 31,5" 4K LED EV3237-BK
Bästa bild jag någonsin sätt.
Det ända man kan klaga på är de inbyggda högtalarna som låter katastrof.

Kanske Eizo är lite dyra men man får slå ut kostnaden på hur många år man har den
så blir det nog inte så dyrt i slutändan

225kr/mån om du har den i 5 år

känns ganska billigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr_Leichttraktor:

Köpte en Eizo 31,5" 4K LED EV3237-BK
Bästa bild jag någonsin sätt.
Det ända man kan klaga på är de inbyggda högtalarna som låter katastrof.

Kanske Eizo är lite dyra men man får slå ut kostnaden på hur många år man har den
så blir det nog inte så dyrt i slutändan

225kr/mån om du har den i 5 år

känns ganska billigt

Ja, min förra Eizo hängde med i 9 år innan jag till slut bytte ut den. Har varit på nära att göra det flera gånger, men sen ändrat mig för jag inte hittat något som känts tillräckligt bra.
Inte för att alla nyare skärmar varit dåliga. Vissa säkert bättre. Problemet är att jag inte velat kompromissa med vissa saker.
Jag vill inte märka av skillnader i bakgrundsbelysningen. Svärta och gråskala måste vara bra. Dåliga betraktningsvinklar och IPS-glow suger. Färger ska kunna återges bra. Responstiden får inte vara för dålig.

Kontentan har varit att antingen pröjsar jag för en Spectraview eller ColorEdge. Det är dyrt och resonstiden är usel (om jag inte går på de dyrare ColorEdge-modellerna idag). Eller så pröjsar jag fortfarande rätt dyra pengar för något som har mer eller mindre störande brister - gäller bara att kunna leva med dem.

Nu har för all del allt som släppts de senaste 9 åren inte varit skit. Jag har också på senare tid inväntat vad som sket på 4K-fronten.

Testade min 9 år gamla Eizo med en ny colorimeter medan jag väntade på den nya skärmen.

Utan kalibrering var vitpunkten ca 1000k för varm. Färgerna var dock hyfsat okej och gamman likaså. Gråskalor var till och med mycket bra, med alla mått mätt.
Efter kalibrering och profilering var max dE00 under 1, och den följde sRGB-gamma inom 0,5 utan allt för stor bandning.

Det är en 9 år gammal skärm som använts väldigt mycket. 12,500kr som den kostade är inte mycket utslaget på den tiden.

Jag menar inte att det är eller har varit en perfekt skärm. S-PVA är inte bra för text. AG-coatingen är för gryning. Att gamma skiftar med betraktningsvinklar är inte idealt (fast inget jag tänkt särskilt mycket på genom åren).
Sen märks det givetvis att skärmen är gammal. Det går inte att komma ifrån. Men sen är den ju gammal som gatan också. Finns dock en anledning till att jag hållit kvar vid den så länge.

Därför fortsätter jag också köpa Eizo. Det blir dyrare, men det är också för att de försöker göra rätt på allt. Jag tycker det är väl värt det, så länge jag har pengarna.

Permalänk
Medlem

Hur är det med färgåtergivningen på Eizo EV2750? Min PB248Q mäter enligt tester 98.1% av sRGB och 98% från fabrik. Ligger det över 98% så är det okej för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freffo:

Hur är det med färgåtergivningen på Eizo EV2750? Min PB248Q mäter enligt tester 98.1% av sRGB och 98% från fabrik. Ligger det över 98% så är det okej för mig.

99% sRGB enligt spec. Jag ska se vad jag får för resultat när jag mätt.

En annan aspekt jag gillar med Eizo är deras support. Jag mailade dem igår med en liten fråga. En mycket trevlig tekniker ringde upp mig idag för att diskutera saken (handlade om hur Windows ska identifiera skärmen i enhetshanteraren och huruvida det ska vara möjligt att köra 10- eller 12-bitar färdjup i nVidias kontrollpanel).

Det är då inte många företag idag som har en tekniskt kunnig support. I Eizos fall tycks det vara ett gäng riktiga tekniker som sitter i Upplands Väsby.

Hursom, jag ska försöka recensera den så utförligt jag kan nu i helgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

99% sRGB enligt spec. Jag ska se vad jag får för resultat när jag mätt.

En annan aspekt jag gillar med Eizo är deras support. Jag mailade dem igår med en liten fråga. En mycket trevlig tekniker ringde upp mig idag för att diskutera saken (handlade om hur Windows ska identifiera skärmen i enhetshanteraren och huruvida det ska vara möjligt att köra 10- eller 12-bitar färdjup i nVidias kontrollpanel).

Det är då inte många företag idag som har en tekniskt kunnig support. I Eizos fall tycks det vara ett gäng riktiga tekniker som sitter i Upplands Väsby.

Hursom, jag ska försöka recensera den så utförligt jag kan nu i helgen.

Wow! Det kallar jag otroligt bra kundsupport. Bara en sådan sak ger ett stort plus tycker jag.