Vara trasig, rätt till pengarna tillbaka?

Permalänk
Medlem

Vara trasig, rätt till pengarna tillbaka?

Hej, i slutet på förra året så köpte jag en datorstol på elgiganten. Men tidigare idag så gick det ena hjulet sönder, då jag undersökte skadan så hittade jag flera fel på stolen utöver det. Först hade plasten på hjulet spruckit, men färgen hade lossnat på flera ställer och det fanns en spricka i tyget på baksidan.

Med tanke på alla dessa fel så har jag fått ett väldigt dåligt intryck av dess kvalitet och undrar då om jag kan neka en ny produkt och kräva pengarna tillbaka eller i alla fall ett tillgodokvitto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denolg:

Hej, i slutet på förra året så köpte jag en datorstol på elgiganten. Men tidigare idag så gick det ena hjulet sönder, då jag undersökte skadan så hittade jag flera fel på stolen utöver det. Först hade plasten på hjulet spruckit, men färgen hade lossnat på flera ställer och det fanns en spricka i tyget på baksidan.

Med tanke på alla dessa fel så har jag fått ett väldigt dåligt intryck av dess kvalitet och undrar då om jag kan neka en ny produkt och kräva pengarna tillbaka eller i alla fall ett tillgodokvitto.

Har produkten garanti?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Du kan inte häva köpet.

Butiken har två reparationsförsök på sig. Om det inte hjälper har du rätt att få en ny stol, men inte nödvändigtvis att häva köpet.
Om butiken väljer att ge dig en ny stol och den visar sig ha samma fel har du rätt att häva köpet.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Har produkten garanti?

ja den har fortfarande garanti

Skrivet av johanruda:

Du kan inte häva köpet.

Butiken har två reparationsförsök på sig. Om det inte hjälper har du rätt att få en ny stol, men inte nödvändigtvis att häva köpet.
Om butiken väljer att ge dig en ny stol och den visar sig ha samma fel har du rätt att häva köpet.

Det var ju synd, men om vi säger att jag får en ny men färgen börjar kort därefter skavas av betyder det att jag har rätt till pengarna tillbaka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Denolg:

Med tanke på alla dessa fel så har jag fått ett väldigt dåligt intryck av dess kvalitet och undrar då om jag kan neka en ny produkt och kräva pengarna tillbaka eller i alla fall ett tillgodokvitto.

Som tidigare svar säger, du har inte rätt till det. Men det finns inget som hindrar att du och butiken kommer överens om något som är mer fördelaktigt för dig än vad lagen kräver. Prata med butiken och förklara läget, det kan absolut funka.

Permalänk
Medlem

Rätt och rätt, ARN har en praxis som säger att en vara ska reklameras med samma fel konstaterat tre gånger för att man ska kunna häva köpet. Det finns dock inget i konsumentköplagen som säger detta utan det är alltså når som ARN hittat på. De flesta butiker följer dock denna praxis så det är svårt att kräva nånting annat. Det är dock inte omöjligt att lösa detta med butiken och få ett tillgodokvitto eller handla andra varor i butiken istället. Pengarna tillbaka får man sällan förrän butiken är tvungen. Prata med dom.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Du har ingen rätt förrän upprepade försök har genomförts (samma fel uppkommit 3gånger).

Dock kan man nästan alltid meddela butiken att man är missnöjd med produktens kvalité och skulle vilja ha pengarna tillbaka i form av ett tillgodokvitto så man kan köpa något annat alternativ.
Nästan aldrig butikerna släpper i från sig pengarna i kontanter då det är en rak förlust. Om de inte måste.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag tackar för alla svar. Ska försöka få ett tillgodokvitto när jag åker dit imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Rätt och rätt, ARN har en praxis som säger att en vara ska reklameras med samma fel konstaterat tre gånger för att man ska kunna häva köpet. Det finns dock inget i konsumentköplagen som säger detta utan det är alltså når som ARN hittat på. De flesta butiker följer dock denna praxis så det är svårt att kräva nånting annat. Det är dock inte omöjligt att lösa detta med butiken och få ett tillgodokvitto eller handla andra varor i butiken istället. Pengarna tillbaka får man sällan förrän butiken är tvungen. Prata med dom.

ARNs praxis grundar sig troligen på KKöpLs förarbeten. I propositionen till KKöpL, sidan 122 står att läsa:

"En köpare skall inte behöva tåla att säljaren gör upprepade försök atl avhjälpa samma fel. Om ett fel återkommer efter två avhjälpningsförsök, bör köparen i regel kunna vägra att gå med pä fler försök. Är det fråga om olika fel, kan det dock vara rimligt att köparen får godta något fler reparationer. Även i den situationen lär man emellertid i regel ganska snart nä en gräns där ytterligare reparationer får anses medföra sädana olägenheter för köparen att denne har rätt atl [sic!] avböja säljarens erbjud­ande om reparation."

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

@Denolg
Får man fråga vilken stol det är det gäller?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Denolg:

ja den har fortfarande garanti

Det var ju synd, men om vi säger att jag får en ny men färgen börjar kort därefter skavas av betyder det att jag har rätt till pengarna tillbaka?

Nej det kallas slitage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Nej det kallas slitage.

tror inte det räknas som slitage om färgen lossnar bara du petar lite på den

Permalänk
Medlem

Överlag tror jag du inte kommer att få igenom detta då det gått 1 år så är det är upp till dig att kunna bevisa att saker och ting är ursprungsfel eller rättare sagt fel som fanns där från fabrik.

Sedan så är samtliga saker slitage vilket inte ersätts av en garanti. Men jag kan hålla med om att ett par hjul ska kunna hålla mer än ett år. Dock skulle jag inte räkna med att färg på ett hjul ska hålla samma kvalité som själva hjulet i sig.

Nä jag tror du ska läsa på lite om vad en garanti är och sedan ta ställning till om du ska prova din sak hos företaget i fråga.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Överlag tror jag du inte kommer att få igenom detta då det gått 1 år så är det är upp till dig att kunna bevisa att saker och ting är ursprungsfel eller rättare sagt fel som fanns där från fabrik.

Sedan så är samtliga saker slitage vilket inte ersätts av en garanti. Men jag kan hålla med om att ett par hjul ska kunna hålla mer än ett år. Dock skulle jag inte räkna med att färg på ett hjul ska hålla samma kvalité som själva hjulet i sig.

Nä jag tror du ska läsa på lite om vad en garanti är och sedan ta ställning till om du ska prova din sak hos företaget i fråga.

Stolen är mindre än ett halvår och färgen som lossnade var på armstöden inte hjulen.

Permalänk
Medlem

@Denolg: Du sa att den skavs av.

Permalänk
Medlem

Man får oftast vad man betalar för som det heter. Kvalitetsprodukter går sällan sönder efter ett halvår. Gissningsvis så köpte du någon av deras billigare stolar som är ungefär lika bra som IKEA-prylar.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem

Jag har nu varit inne i butiken, dom erbjöd mig en ny stol eller pengarna i form av ett tillgodokvitto, jag tog tillgodokvittot.