Permalänk
Medlem

ManPower- bra eller dåligt?

Hej alla

Arbetsförmedlingen har bett mig att söka till en bemanningsföretag för att få tillgång till jobbgaranti. Jag kollade runt lite och hittade Manpower ska man gå för de?. Hjälper de verkligen en att hitta ett jobb?. Hur funkar manpower?

Vad har ni för erfarenheter av MP, bra och dåliga erfarenheter är välkomna

Jag är öppen till andra förslag bara de är i Stockholm.

Tack

Permalänk
Skrivet av TsExi:

Hej alla

Arbetsförmedlingen har bett mig att söka till en bemanningsföretag för att få tillgång till jobbgaranti. Jag kollade runt lite och hittade Manpower ska man gå för de?. Hjälper de verkligen en att hitta ett jobb?. Hur funkar manpower?

Vad har ni för erfarenheter av MP, bra och dåliga erfarenheter är välkomna

Jag är öppen till andra förslag bara de är i Stockholm.

Tack

Har jobbat där och tycker att MP är väldigt bra då du kommer in i arbetsmarknaden och har stor chans till anställning på annat företag. I början kanske du får skit jobb då dom testar dig men sköter du dig o gör ett bra jobb o visar fram fötterna så börjar dom ge dig bra arbetsuppdrag och längre uppdrag. Det jobbiga kan vara att få olika jobb varje dag o mycket pendling.
Har ingen aning hur det är uppe i Stockholm då jag bor i Skåne.

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet med ManPower har varit mycket bra. Dock var jag på deras IT (Experis).
Trevligt folk, mycket bra uppdrag enligt mig, bra lön.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

Bemanningsföretag har oftast inte de bästa lönerna eller arbetsvillkoren men det är klart bättre än att inte ha något arbete då de ger dig pengar och erfarenheter.

Permalänk

Bemanning har fått ett dåligt ryckte, men de är faktist ett bra sätt att få erfarenhet och komma in på arbetsmarknaden!
Va anställd både av Manpower och Addecco innan jag fick fast på mitt jobb där jag är nu!

Permalänk
Sötast

Sök inte bara på manpower, sök på _alla_ bemanningsföretag inom din bransch.
Gäller att ligga i om du vill ha arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldritzh:

Min erfarenhet med ManPower har varit mycket bra. Dock var jag på deras IT (Experis).
Trevligt folk, mycket bra uppdrag enligt mig, bra lön.

Tack för tipsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Bemanningsföretag har oftast inte de bästa lönerna eller arbetsvillkoren men det är klart bättre än att inte ha något arbete då de ger dig pengar och erfarenheter.

Det har du helt rätt i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rugbyspelaren:

Bemanning har fått ett dåligt ryckte, men de är faktist ett bra sätt att få erfarenhet och komma in på arbetsmarknaden!
Va anställd både av Manpower och Addecco innan jag fick fast på mitt jobb där jag är nu!

Var du anställd hos Manpower i Stockholm?

Permalänk

Lönen är nog det största problemet för de flesta då de tar kring 3-5k i mellanhand/mån, men så länge möjligheten finns att få kontrakt på företaget man jobbar på via Manpower så är det ju lätt värt det i längden

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av liquisole:

Lönen är nog det största problemet för de flesta då de tar kring 3-5k i mellanhand/mån, men så länge möjligheten finns att få kontrakt på företaget man jobbar på via Manpower så är det ju lätt värt det i längden

Jag tänker bara arbeta i 5-6 månader tror du att det värt?

Permalänk

@TsExi:

Är det ju alltid så länge du får något ut av det, lite sämre lön en tid med möjlighet till fastanställning med bättre kontrakt är orsaken att jag anser att det är värt. Sen igen är ju nästan allt bättre än att sitta hemma arbetslös..

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Skrivet av TsExi:

Var du anställd hos Manpower i Stockholm?

Jag var anställd av Manpower Group solutions. Deras kontor är i stockholm ja.

Permalänk
Medlem

Man får som sagt räkna med lite lägre lön, och även villkoren är sämre. T.ex. kan kundföretaget säga upp dig av vilken anledning som helst och när som helst (eftersom de inte är din egentliga arbetsgivare gäller inga lagar), och då går du direkt över på garantilön eller ingen lön alls (beroende på ditt avtal med bemanningsföretaget) och hittar de inget annat uppdrag åt dig får du gå p.g.a arbetsbrist. Detta kan komma väldigt plötsligt och oväntat, så man får planera för det i sin ekonomi. Så du har inte samma ekonomiska trygghet som en "riktigt" anställd. Men det är klart det är bättre än att gå arbetslös, och har du tur kan du få en fast anställning hos någon kund så småningom.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Håll noga koll på din lön om du jobbar där.
Tror inte de gjorde rätt en enda gång under tiden jag var anställd och då var jag på samma ställe hela tiden. Var många andra som hade samma problem.
Det var iofs 10 år sen så de kanske har bättre rutiner nu.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har jobbat på Manpower, funkade ok, sämst var väl att lönen ofta blev fel. Den räknades inte upp som den skulle, var ofta under genomsnittslön (ibland under minimilön), etc. Sällan lönt att klaga heller, vid konflikt mellan dig och företaget du är stationerad på så väljer alltid Manpower att stödja kundföretaget. Kunden har alltid rätt. Min upplevelse efter några år på Manpower. Annars är det bra sätt att komma in på arbetsmarknaden, ger nyttiga erfarenheter, etc.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

En kille på mitt förra jobb (industri) var anställd via Manpower och hade varit det i 25 år. Han fick presentkort på Lido för typ 200 spänn, en vattenflaska, några nyckelkedjor, och presentkort på en bokhandel men presentkortet hade passerat sista datum för användning.

Jag var också anställd via Manpower när jag var där och jag tyckte att det var helt OK. Trevliga konsultchefer (men dom byttes ut jävligt ofta) och hade väldigt bra lön för det jobb jag gjorde. Jag hade aldrig löneproblem (det gäller att sköta sin tidsrapportering) och lönen grundades på snittlönen för alla anställda i den fabrik där jag jobbade.