Permalänk
Medlem

Saknar 50k i nettolön

hej, jag vart anställd på ett nystartat företag i mars/april 2015. jag ska ha en bruttolön på 28k i månaden, står klart och tydligt på mitt kontrakt.
nu är det så att företaget har gått lite halvknackigt och jag saknar 51610kr nettolön. detta har varit genom att jag inte har fått lön någon månad, till att ibland få halv lön. nu har dom tvingat mig att få halva lönen tills vidare för att dom inte kan betala full lön. har inget att säga till om.

vad har jag för rättigheter här?
1. säg att jag slutar jobba där, tar ett annat jobb. måste dom fortfarande betala vad jag saknar?
2. kan jag försätta företaget i konkurs eller liknande eftersom dom ändå inte betalar mig för det jag jobbar?
eller finns det något annat jag ska göra?

har läst på denna (http://lawline.se/answers/10228) lite men tror inte dom är anslutna till kollektivavtal utan det sades på ord "allt ska skötas som att vi har kollektivavtal".
jag är fackligt ansluten till unionen

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Hjälpsam

Om du är ansluten till något fack så prata med dem, även om facket inte har närvaro eller avtal med arbetsgivaren så har de koll på lagar och regler.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Är du fackligt ansluten?
Står det på ditt anställningskontrakt att du ska ha den lönen utan förbehåll så ska dom betala den till dig, men saker kan gömma sig i klausuler och liknande men det ska finnas med på dom papper du fick vid din anställning.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Du kan knappast personligen sätta någon annans företag i konkurs för att de inte betalat dig.
Det du lär kunna göra är att byta jobb och kräva dina pengar för utfört arbete/tjänst enligt ditt anställningsavtal. Att du är kvar på företaget om de inte betalat dig lön vissa månader osv. är rätt förvånande, själv hade jag nog vänt på klacken rätt omgående.

Ta kontakt med ditt fack eller annan jurist och hör hur det faktiskt ligger till, SweC är inte ett bra ställe att få korrekt juridisk rådgivning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Du kan knappast personligen sätta någon annans företag i konkurs för att de inte betalat dig.
Det du lär kunna göra är att byta jobb och kräva dina pengar för utfört arbete/tjänst enligt ditt anställningsavtal. Att du är kvar på företaget om de inte betalat dig lön vissa månader osv. är rätt förvånande, själv hade jag nog vänt på klacken rätt omgående.

Ta kontakt med ditt fack eller annan jurist och hör hur det faktiskt ligger till, SweC är inte ett bra ställe att få korrekt juridisk rådgivning.

Klart du kan ansöka om konkurs om de inte har råd att betala lönen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Ta kontakt med ditt fack eller annan jurist och hör hur det faktiskt ligger till, SweC är inte ett bra ställe att få korrekt juridisk rådgivning.

har redan fått flera bra tips, så gjorde nog rätt val iaf att kolla här först

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Klart du kan ansöka om konkurs om de inte har råd att betala lönen.

Så länge det inte är ett tillfälligt problem, vilket måste bedömas av en domstol.
Jag menar ju inte att företag kan strunta i att betala löner och ha dålig ekonomi, men att det måste prövas av en rättslig instans och gå till en konkursförvaltare efter det.

Skrivet av Christley:

har redan fått flera bra tips, så gjorde nog rätt val iaf att kolla här först

Fast alla tips har varit "Prata med facket", vilket vem som helst med lite koll skulle råda dig till.

Permalänk
Medlem

Ett sista alternativ om du "tror" på företaget är att be att få ta ut din lön i form av aktier eller optioner, dvs bli delägare.

Detta är helt klart ett riskabelt alternativ eftersom bolaget kan konka om det redan nu går dåligt, men det kan också vara ett start-up företag med enorm potential.

Säger inte att detta är något du bör göra då det är något du måste bestämma 100% själv, men det kan vara ett alternativ om du tror starkt på företagets framtid.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Citat:

Du kan begära din arbetsgivare i konkurs

Om du inte får ut din lön i tid kan du som anställd ansöka om att din arbetsgivare ska gå i konkurs. Om du är medlem i facket kan de hjälpa till med ansökan och även vara ditt ombud vid konkursförhandlingen. Via den statliga lönegarantin kan du få ersättning för kostnaderna att försätta arbetsgivaren i konkurs. ​Den ersättningen får du utöver maxbeloppet på fyra prisbasbelopp.

Låter som att lättast är att kontakta facket och be om hjälp.
Oavsätt så uppskattar arbetsgivaren dig inte tillräckligt eller så är de verkligen i klistret. Försätts företaget i konkurs så får du ju bara pengar som skall vara utbetalda upp till 3månader tillbaka i tiden.

Är dock förundrad i varför du fortfarande jobbar på arbetsplatsen om de håller inne lönen. Har du fått siffror på varför de inte kan betala löner? Har de en ekonomiansvarig som går att förfråga eller accepterade du bara att de inte kunde betala ut lön helt plötsligt?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Fast alla tips har varit "Prata med facket", vilket vem som helst med lite koll skulle råda dig till.

jag kan ingenting om vuxenlivet. varav jag frågar

Skrivet av CFSsss:

Ett sista alternativ om du "tror" på företaget är att be att få ta ut din lön i form av aktier eller optioner, dvs bli delägare.

Detta är helt klart ett riskabelt alternativ eftersom bolaget kan konka om det redan nu går dåligt, men det kan också vara ett start-up företag med enorm potential.

Säger inte att detta är något du bör göra då det är något du måste bestämma 100% själv, men det kan vara ett alternativ om du tror starkt på företagets framtid.

är redan delägare, och har förlorat tron på företaget

Skrivet av DavidtheDoom:

Låter som att lättast är att kontakta facket och be om hjälp.
Oavsätt så uppskattar arbetsgivaren dig inte tillräckligt eller så är de verkligen i klistret. Försätts företaget i konkurs så får du ju bara pengar som skall vara utbetalda upp till 3månader tillbaka i tiden.

Är dock förundrad i varför du fortfarande jobbar på arbetsplatsen om de håller inne lönen. Har du fått siffror på varför de inte kan betala löner? Har de en ekonomiansvarig som går att förfråga eller accepterade du bara att de inte kunde betala ut lön helt plötsligt?

för att jag bytte ett stabilt jobb till att få en mycket högre lön och ett nystartat jobb. jag vågade tro på företaget, och ett tag så gick vi bättre. men för ~2 månader sen började det gå dåligt igen. och nu har jag förlorat tron igen

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Hjälpsam

Om du är delägare så ska det finnas papper som reglerar hur andelar får köpas/säljas och hur fördelningen är om en part vill sälja ut sin andel etc.

Samla ihop vad du har för kontrakt, papper etc och anteckna vad ni har haft för muntliga avtal som både gynnar och missgynnar dig (muntliga avtal är svåra att bevisa men är egentligen lika bindande).

Se efter vad du kan få för juridisk rådgivning baserat på de papperna.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

jag kan ingenting om vuxenlivet. varav jag frågar

Så du är delägare i ett företag men kan inget om vuxenlivet?
Hehe, förlåt men det lät lite roligt i mitt huvud.

Ta det här vidare och meddela gärna hur det går för dig.

Permalänk
Inaktiv

Med eller utan medlemskap så finns det 1h gratis juridisk rådgivning per telefon eller i person, om man googlar efter var man är bosatt. Att inte få lön utbetald hade jag personligen aldrig accepterat. Eller jo, kanske, men det skulle bli jävligt svårsålt för chefen men finns det legitima omständigheter så gör det väl det.

Permalänk
Medlem

Se till att ta dig därifrån, problematiken kommer byggas på, believe me! Hitta annat och driv sedan ärendet om de saknade pengarna vidare som ett separat case.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem

Om de tvingar dig halv lön, jobba i sådant fall 50% och leta efter ett nytt jobb.

Permalänk
Medlem

Delägarskap kommer med skyldigheter och inte bara möjligheter. En sådan är att om företaget står och vackar ekonomiskt så är det du och dina med-delägare som ska se till att skaffa fram likvida medel för att betala ut till exempel löner.

Men det låter mycket märkligt att du inte i så fall har blivit informerad och att ni har samlats och tagit ett beslut i frågan. Be om ett ekonomiskt underlag som visar på vilka grunder dom tagit beslut om att ni ska tillföra kapital (här i form av avstående från lön).

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Inaktiv

Akta dig för att bli delägare i ett sådant bolag. Beroende på bolagsform så kan du personligen blir ansvarig för skulder som bolaget drar på sig. Som delägare står du på ägarsidan och det finns inte mycket som facket kan göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

jag kan ingenting om vuxenlivet. varav jag frågar

är redan delägare, och har förlorat tron på företaget

Att du är delägare i bolaget förändrar ju det mesta.

Ja antar att de övriga delägarna inte heller får ut full lön? Såvida ni delar upp lönerna på ett rättvist sätt mellan ägarna så ser jag inga problem med detta.

Vad är det för bolagsform? Finns det något anställningsavtal?

Skrivet av Christley:

för att jag bytte ett stabilt jobb till att få en mycket högre lön och ett nystartat jobb. jag vågade tro på företaget, och ett tag så gick vi bättre. men för ~2 månader sen började det gå dåligt igen. och nu har jag förlorat tron igen

Lite bärighet verkar ni ändå ha haft eftersom ni kan betala ut en del löner. En svacka på två månader är ju inte hela världen på ett nystartat bolag och likviden går upp och ner. Men tror du inte längre på företagsidén så sälj dina andelar, sitter i du i styrelsen så begär utträde. Förslagsvis skulle du kunna sälja dina andelar motsvarande din löneskuld och lösa det den vägen om de andra ägarna tycker det är en bra lösning.