Samsung 950-series PRO 256GB M.2 NVMe normal tempratur runt 45-47?

Permalänk
Medlem

Samsung 950-series PRO 256GB M.2 NVMe normal tempratur runt 45-47?

Jag beställde och fick Samsung 950-series PRO 256GB M.2 NVMe den 19:e jag visste att SSD på detta kort skulle gå upp högre än mekaniska diskar mina diskar ligger på 23-30 grader som är mekaniska så gissade på hamna runt 40-50 grader på dessa SSD diskar.

Redan idag börja jag se överdriven temperatur.

Jag tycker inte detta är normalt, fan den sitter och pendla mellan 60-70 grader.
Detta kan väl ändå inte vara normalt för denna typ av disk tycker man, den går så varm att programmet kan till och med tappa disken och inte hitta den och vid det läget så kan jag inte ens stänga av datorn behöver trycka på reset knappen på chassiet för starta om den och då kan den sjunka ner igen till 46-47 grader för en liten stund när den börja arbeta igen så ökar den igen.

Kör på Fractal Design R5 standard fläktarna som följer med och CPU fläkten är så klart en be quiet! Pure Rock.
De första 3 dagar så funkade disken riktigt bra, behöver jag mer fläktar för sänka temperaturen eller bör jag skicka tillbaka den på garantin?

Har fundera på att montera in 2 CPU fläktar på pure rock genom sätta upp 2 fläktar på vardera sida.

Permalänk
Medlem

@UMJ:

Tuta och kör, du har la 5års garanti så du ska inte ens behöva tänkta på temperaturer såvida du inte har någon Extrem CPU OC som värmer upp hela moderkortet till ohyggliga temps (osannolikt).

EDIT: dom ska tydligen gå varm:

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Product-Review-Sam...

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Låter lite högt tycker jag? Själv kör jag på 850 evo och den pendlar mellan 25-30 grader. Blir en 950 när pascal kommer ut och nytt bygge. Hårddiskar har jag inte använt på väldigt länge så där kan jag inte uttala mig.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Min 950 är 39 grader och mina 840 rullar på 30-32.
Kan tillägga att jag har den usla INWIN 805C lådan med silent fläktar som dessutom går i silentläge i bios så det är generellt rätt varmt inne i lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Låter lite högt tycker jag? Själv kör jag på 850 evo och den pendlar mellan 25-30 grader. Blir en 950 när pascal kommer ut och nytt bygge. Hårddiskar har jag inte använt på väldigt länge så där kan jag inte uttala mig.

Notera att du har en "vanlig" SSD och TS har en M.2 SSD som tydligen blir rätt varma

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Ja 950 Pro går varma, i vissa fall så throttlar de faktiskt pga. att de blirt för varma. Skulle inte rekommendera att använda dessa i en låda där något blockar luftflödet till den.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Ligger på idle-temp ~45grader men upp mot 70 grader vid kopiering.
Kan tillägga att min disk sitter inklämd mellan 2 pci-e platser med ett grafikkort som blockerar precis allt vad luftflöde heter.

Samsung anger 70 grader som max för normal arbetstemperatur så där finns garanterat rätt bra marginal efter det...

Environmental Specs
OPERATING TEMPERATURE
32ºF - 158ºF

http://www.samsung.com/us/computer/memory-storage/MZ-V5P512BW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Notera att du har en "vanlig" SSD och TS har en M.2 SSD som tydligen blir rätt varma

Det var min poäng

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_weird:

Ligger på idle-temp ~45grader men upp mot 70 grader vid kopiering.
Kan tillägga att min disk sitter inklämd mellan 2 pci-e platser med ett grafikkort som blockerar precis allt vad luftflöde heter.

Samsung anger 70 grader som max för normal arbetstemperatur så där finns garanterat rätt bra marginal efter det...

Environmental Specs
OPERATING TEMPERATURE
32ºF - 158ºF

http://www.samsung.com/us/computer/memory-storage/MZ-V5P512BW

Jag har inte ens ett grafikkort har tagit ut det så de bara sitter en M.2 på själva moderkortet förutom CPU och CPU fläkten allt annat är tomt, och kommer upp i 60-70 rakt i Windows utan kopiering.

mest rädd för moderkortet ska ta skada när de fan ligger typ 150 grader på det vid kopiering.

Vid typ 70 grader så börja de ju till och med larma i mina hörlurar och knasigt

Permalänk
Medlem

Detta är ett problem som ingengörerna totalt missat när de gjorde M.2 kontakten. Enormt högpresterande kontrollers, ingen plats för kylning. Genialt.

Intel 750 har samma problem, därför kommer de som PCI-E kort istället.

2,5" SSDer kan bli varma de med, men de har normalt ett skal de kan kylas av med, och även exakt samma kontroller kommer aldrig att jobba 100% på en 2,5" pga den inte har NVMe eller mer än 6Gbit/s.

Lösningen är att ignorera det, och leva med problemen, eller att montera på kylning/fläkt själv, vilket kan påverka garantin (ironiskt eller hur?).

Permalänk
Avstängd

Ska kolla va min 950 ligger på har 512gb så den varma modellen alltså

idlar på 42 mina ssd ligger på 29 resp 30 i idle..

Permalänk
Medlem

man kan ju testa att sätta dit små kylflänsar på chippen.
Typ: http://www.inet.se/produkt/6301343/enzotech-ramcooler

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem

950 är alldeles för snygg för att sätta prylar på!

Permalänk
Skrivet av Spiffman:

950 är alldeles för snygg för att sätta prylar på!

Håller med!

Men förstår inte varför folk oroar sig, ska den gå varm så är det ju inget problem liksom.

Skrivet av Paddanx:

Detta är ett problem som ingengörerna totalt missat när de gjorde M.2 kontakten. Enormt högpresterande kontrollers, ingen plats för kylning. Genialt.

Intel 750 har samma problem, därför kommer de som PCI-E kort istället.

2,5" SSDer kan bli varma de med, men de har normalt ett skal de kan kylas av med, och även exakt samma kontroller kommer aldrig att jobba 100% på en 2,5" pga den inte har NVMe eller mer än 6Gbit/s.

Lösningen är att ignorera det, och leva med problemen, eller att montera på kylning/fläkt själv, vilket kan påverka garantin (ironiskt eller hur?).

Fast nu är det ju inte ett problem?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Fast nu är det ju inte ett problem?

Tänk lite nu innan du svarar så.

M.2 kontakten har precis kommit, och den är långt ifrån maxad i prestandan än. Men temperaturmässigt är den redan i taket. Så vad säger det om framtida M.2 SSDer? jo att de kommer få ett helvete att få ut bra prestandan, konsistent, från dem.

Att ligga på termiskt throttling är ett problem, och vad som gör detta mer skrämmande är att detta görs på första generationen av NVMe SSDer. En kyllösning behövs, desperat...

Eller du tyckte att nu när vi nöd o näppe slår i 50% av PCI-E 3.0 4x prestandan så får det räcka? Ingen vill väl ha snabbare diskar, eller?

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Tänk lite nu innan du svarar så.

M.2 kontakten har precis kommit, och den är långt ifrån maxad i prestandan än. Men temperaturmässigt är den redan i taket. Så vad säger det om framtida M.2 SSDer? jo att de kommer få ett helvete att få ut bra prestandan, konsistent, från dem.

Att ligga på termiskt throttling är ett problem, och vad som gör detta mer skrämmande är att detta görs på första generationen av NVMe SSDer. En kyllösning behövs, desperat...

Eller du tyckte att nu när vi nöd o näppe slår i 50% av PCI-E 3.0 4x prestandan så får det räcka? Ingen vill väl ha snabbare diskar, eller?

Min disk gör det den ska, om den sen ligger på 40 grader eller 70 grader skiter jag i så länge den inte skadar sig själv eller annan hårdvara, om den nu är menad till att ligga så högt.

Framtidens problem för produkter som inte finns ännu drabbar ju knappast min 950 och dens temperatur idag.
Jag tror nog dem kommer jobba på förbättringar på det här i framtiden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Min disk gör det den ska, om den sen ligger på 40 grader eller 70 grader skiter jag i så länge den inte skadar sig själv eller annan hårdvara, om den nu är menad till att ligga så högt.

Framtidens problem för produkter som inte finns ännu drabbar ju knappast min 950 och dens temperatur idag.
Jag tror nog dem kommer jobba på förbättringar på det här i framtiden.

Så ditt "svar" på problemet är att "jag använder den knappt ändå" så den är sval nog för mig... Jobbar du inom PR eller... låter som "3,5GB räcker för mig" ursäkten

950 har problem, i ordentliga arbeten. Den kan inte hålla sin IOPs eller prestanda i tex en databas, utan extra kylning. Sen att du har köpt en SSD du knappt använder är inte anledning att ignorera ett problem. Anledningen till att den normalt är mellan 40-70 är pga den throttlar redan vid 75 grader. Något som påverkar om du använder enheten som en NVMe enhet bör.

Men okej, för dig, är detta irrelevant. För oss andra som vill att en enhet ska prestera enligt spec, att den ska fungera oavsett last, och som inte slänger en massa pengar på en enhet som inte klarar detta, så är det ett problem. Om det inte är ett problem, så behöver du ingen M.2 NVMe enhet heller

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Så ditt "svar" på problemet är att "jag använder den knappt ändå" så den är sval nog för mig... Jobbar du inom PR eller... låter som "3,5GB räcker för mig" ursäkten

950 har problem, i ordentliga arbeten. Den kan inte hålla sin IOPs eller prestanda i tex en databas, utan extra kylning. Sen att du har köpt en SSD du knappt använder är inte anledning att ignorera ett problem. Anledningen till att den normalt är mellan 40-70 är pga den throttlar redan vid 75 grader. Något som påverkar om du använder enheten som en NVMe enhet bör.

Men okej, för dig, är detta irrelevant. För oss andra som vill att en enhet ska prestera enligt spec, att den ska fungera oavsett last, och som inte slänger en massa pengar på en enhet som inte klarar detta, så är det ett problem. Om det inte är ett problem, så behöver du ingen M.2 NVMe enhet heller

Nej men det köper jag, ledsen om jag tolkat fel. Men som jag förstod det klagade TS enbart på att den gick varm, och enligt mig så är det ju kanske inte lika relevant om den är menad att göra det och presterar lika bra.

Men absolut går den upp i 75 grader och ni får en prestanda förlust utav det så är det ju fel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det finns ju redan PCIe till M.2 adaptrar med heatsinks. En sådan löser antagligen problemet.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Avstängd

skriver en del data på min nu ... 10 min från vanlig hårddisk .. märker knappt någon temperaturhöjning..från 42 till 45 grader har dock hyfsad kylning i burken... 5 chassi fläktar

Permalänk

@captur605: Du behöver belasta den rätt hårt innan tempen börjar krypa uppåt.
Du vill komma så nära 1500MB/sek gränsen som möjligt och/alternativt rena iops händelser (filsökning, massor av små skrivningar o.s.v)

Permalänk
Medlem

Samsung Magician Over Provisioning har löst en del av temperaturen när de kommer till skrivning.

Men de är riktigt drygt när Samsung egen programvara för SSD börja ge pipande ljud när den når en viss temp.

Permalänk
Avstängd

@the_weird:

Vid mitt användande får jag ej den över 45 grader.. Har mitt OS o spel på den...

Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

@the_weird:

Vid mitt användande får jag ej den över 45 grader.. Har mitt OS o spel på den...

Inte för att förstöra ditt lilla roliga, men det pushar inte direkt en sådan disc alls... Tanken är ju att skriva och läsa miljon tals kalkylblad, dokument och dylikt på dessa för att faktisk kunna utnyttja dess fulla potential

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk

Någon som kör en 950 med en CPU-kylare som blåser ner över moderkortet? Räcker det för att inte thermal throttla?

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

@the_weird:

Vid mitt användande får jag ej den över 45 grader.. Har mitt OS o spel på den...

Skrivet av PV52:

Inte för att förstöra ditt lilla roliga, men det pushar inte direkt en sådan disc alls... Tanken är ju att skriva och läsa miljon tals kalkylblad, dokument och dylikt på dessa för att faktisk kunna utnyttja dess fulla potential

Skickades från m.sweclockers.com

Lite detta som är min poäng. Den fungerar, om du inte använder den som en NVMe disk bör. Om du dock använder den som dessa diskar egentligen är gjorda för så kommer den bli varm.

Ironiska är, om du inte använder den så den blir varm, så hade en 850 Pro (till billigare pris/större kapacitet) gjort jobbet precis lika bra

Sen förstår jag att det är "coolt" med en sådan "super disk"... e-peen är inte till att underskatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Lite detta som är min poäng. Den fungerar, om du inte använder den som en NVMe disk bör. Om du dock använder den som dessa diskar egentligen är gjorda för så kommer den bli varm.

Ironiska är, om du inte använder den så den blir varm, så hade en 850 Pro (till billigare pris/större kapacitet) gjort jobbet precis lika bra

Sen förstår jag att det är "coolt" med en sådan "super disk"... e-peen är inte till att underskatta.

Precis, vanligt användande (OS, några spel och ett fåtal filer) är inte alls vad discar som denna behövs för även om vissa verkar tro det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Jag beställde och fick Samsung 950-series PRO 256GB M.2 NVMe den 19:e jag visste att SSD på detta kort skulle gå upp högre än mekaniska diskar mina diskar ligger på 23-30 grader som är mekaniska så gissade på hamna runt 40-50 grader på dessa SSD diskar.

Redan idag börja jag se överdriven temperatur.

Jag tycker inte detta är normalt, fan den sitter och pendla mellan 60-70 grader.

http://oi63.tinypic.com/2q0mzau.jpg

Min ligger på runt 45 grader. Sällan över det.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Min disk har hela dagen var på 47 grader nu hittills, så de måste ha gått till sig, måste ha varit något riktigt konstigt när jag börja spika rött och larm.

Efter jag satt OP på den så har den funka fint.