"Vattenkylning" för smarta telefoner väntas bli vanligare efter Galaxy S7

Permalänk
Melding Plague

"Vattenkylning" för smarta telefoner väntas bli vanligare efter Galaxy S7

Värmeledningsrör eller det som ofta kallas vattenkylning i smarta telefoner väntas bli vanligare framöver, detta till följd av att Samsung implementerade tekniken i Galaxy S7.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte riktigt sådär jättenytt egentligen, Sony Xperia Z2 från 2014 började med heatpipes för att tygla dess Snapdragon 801. Dock marknadsfördes detta inte.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Så nu blir det en marknadsföringsgrej att de använder teknik som egentligen är för varm.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Hoppas mobilerna blir IP klassade då också.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Helt fel riktning enligt mig. Så länge batterierna är kassa måste all extra utrymme gå till just batteriet.

Permalänk
Medlem

Något barnsligt men jag kan inte hålla mig...
"Är din mobil sönder eller har du kissat på dig?"

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Så nu räknas vanliga heatpipes som vattenkylning?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Undra hur mycket pumpen låter i idle och full load..

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Musikälskare

Helt sjukt vad batteriet tar upp plats

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

alltså vad händer med batterierna?? när ska fanskapen halveras i storlek men ändå behålla samma mAh?

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Undra hur mycket pumpen låter i idle och full load..

Oklart om det var sarkasm från din sida..

..men det finns ingen pump, se Wikipedia för mer info om heatpipes.
"pumpen" är istället värmen i sig som får vätskan att förångas och därmed flytta värmen till en plats (längs röret) där kondensation kan ske.

Permalänk
Medlem

Var det inte prat om grafen som en bättre lösning för att leda bort värme tvådimensionellt? Men det är väl längre in i framtiden och minns jag rätt är det väl problem med tillverkningen av grafen?

Att kalla detta vattenkylning är ju bara patetiskt (ja, ett värmeledningsrör kan använda vatten som vätska, och man kan i det specifika fallet kalla det "passiv vattenkylning", men det är inte vattenkylning i traditionell mening och ingen annan än en marknadsförare kan vrida till det på det sättet). Marknadsförare är ett äckligt pack.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Så nu blir det en marknadsföringsgrej att de använder teknik som egentligen är för varm.

En het nyhet helt enkelt

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Så nu räknas vanliga heatpipes som vattenkylning?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är vätska i heatpipsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizcak:

Oklart om det var sarkasm från din sida..

..men det finns ingen pump, se Wikipedia för mer info om heatpipes.
"pumpen" är istället värmen i sig som får vätskan att förångas och därmed flytta värmen till en plats (längs röret) där kondensation kan ske.

Ja, det var sarkasm Som någon skrivit ovan, oklart om man kan kalla det för vattenkylning

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt hur de tänker nu. Med risk för att låta korkad. Men istället för att bygga mer och mer energieffektiva modeller och anpassa OS:Et för att vara så energieffektivt som möjligt trycker de bara in mer och mer prestanda i dessa mobiler, högre och högre upplösning på skärmarna, och istället får vi bara sämre batteritid än förra generationen i princip. Eller är jag helt ute och cyklar?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

alltså vad händer med batterierna?? när ska fanskapen halveras i storlek men ändå behålla samma mAh?

Det är förmodligen ett antar år bort.
Tills dess får tillverkarna försöka göra komponenterna mindre så att större batterier får plats.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Demand for heat-pipes for smartphones may emerge

Samsung Electronics has adopted heat-pipes for its Galaxy S7-series, and this is expected to become a trend in the smartphone industry bringing business opportunities for heat-pipe makers. However, related production equipment suppliers pointed out that the makers have not added molds specifically for producing smartphone-use heat-pipes signaling demand has not yet grown to a sufficient level.

Samsung has launched variant models of the Galaxy S7 and S7 Edge. One adopts Qualcomm's Snapdragon 820 AP and only sells in North America. The other version uses Samsung's 14nm Exynos 8890 AP and is selling to other markets. The model with Qualcomm's solution uses heat-pipes.

However, Samsung has not confirmed its smartphones' specifications.

Although heat-pipes have already become prevalent in PC products, the cooling solution is still an emerging trend for the smartphone market as most smartphone vendors still prefer graphite for cooling along with help from metal chassis or software.

Since smartphone heat-pipes require customized designs, while smartphones have a rather short life-cycle, most heat-pipe makers are conservative about investing in new molds.

Var står det om vattenkylning? allt jag ser är heat-pipe och heat-pipe betyder inte vattenkylning..

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag förstår inte riktigt hur de tänker nu. Med risk för att låta korkad. Men istället för att bygga mer och mer energieffektiva modeller och anpassa OS:Et för att vara så energieffektivt som möjligt trycker de bara in mer och mer prestanda i dessa mobiler, högre och högre upplösning på skärmarna, och istället får vi bara sämre batteritid än förra generationen i princip. Eller är jag helt ute och cyklar?

Jämför med megapixelkriget. Konsumenter tenderar att titta på siffror: Högre upplösning, större skärm, kraftfullare processor. Samtliga av dessa komponenter slukar kraft. Dessutom används telefonerna mer nu än förr, till exempel till surf.

Men jag håller med dig, jag hade gärna haft mer fokus på energieffektivisering. Upplösningen är på de flesta mobiler i nuläget onödigt hög, det drar energi att driva skärmen (mest till backlight), samt till generering av innehållet som skall visas.

Permalänk
Medlem

Varför har sweclockers börjat med aftonbladet liknande rubriker på sistone?
Värmeledningsrör och vattenkylning är inte samma sak oavsett hur många citationstecken som används.

Jag förväntar mig mer av swec.

Permalänk
Skrivet av xcluzive:

Undra hur mycket pumpen låter i idle och full load..

Om du läser artikeln så kommer du få veta hur det fungerar, så att du blandar in en pump är för mig obegripligt, räcker med att läsa första stycket.

"Konceptet går ut på ett slutet rör med vätska, där trycket inuti röret gör att vätskan förångas vid temperatur som ofta är strax över omgivningen."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Det är vätska i heatpipsen.

ja det läste jag också, men att rubricera det som "vattenkylning" känns som att sträcka på det.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra att de flyttar fokus från lång batteritid och istället fokuserar på prestanda. Vill man ha batteritid kan man köpa en "feature phone", så har man 28 dagars standby och 25h taltid sen. Men jag tror man är fel ute om man förväntar sig samma fån en telefon.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Så nu blir det en marknadsföringsgrej att de använder teknik som egentligen är för varm.

Ja det är lite underligt, men och andra sidan finns där smärtgränser som de måste hålla sig innanför. I och med att mobilen ofta hålls i handen kan de inte brassa på hur mycket som helst utan att användaren av telefonen får en dålig upplevelse.

Edit: Såg denna igår förresten och är nästan lite passande:

Hade varit kul om Sweclockers gjorde lite svenska videos åt detta hållet. Djupdykning i teknik där video förstärker upplevelsen

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker det är bra att de flyttar fokus från lång batteritid och istället fokuserar på prestanda. Vill man ha batteritid kan man köpa en "feature phone", så har man 28 dagars standby och 25h taltid sen. Men jag tror man är fel ute om man förväntar sig samma fån en telefon.

Jag tycker man är fel ute om man bara vill ha prestanda från en telefon, det är trots allt en telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippsyFlipp:

Om du läser artikeln så kommer du få veta hur det fungerar, så att du blandar in en pump är för mig obegripligt, räcker med att läsa första stycket.

"Konceptet går ut på ett slutet rör med vätska, där trycket inuti röret gör att vätskan förångas vid temperatur som ofta är strax över omgivningen."

Det är obegripligt för mig hur du inte kunde se sarkasmen i mitt inlägg! Jag skriver heller aldrig ett inlägg om jag inte läst hela artikeln och jag vet mycket väl hur heatpipes fungerar.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk

@FlippsyFlipp: Telefonerna idag med så pass hög prestanda är inte längre telefoner. De är datorer med samtalsfunktion. Är man inte intresserad av prestanda så kan man ju hoppa över telefonerna med en prislapp på över 7000kr.

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippsyFlipp:

Jag tycker man är fel ute om man bara vill ha prestanda från en telefon, det är trots allt en telefon.

Det är inte en vanlig telefon, utan smartphone.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Smartphone

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk

Tänk att ha en liten tornkylare i miniatyr på baksidan av telefonen, sött!

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Man undrar ju vart all värmen ska ta vägen? Även om de kyler av chippet så kommer ju telefonen ändå kännas varm i handen. Detta är helt idiotiskt. Kommer vara som att prata med en radiator tryckt mot kinden.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm