Är volvo xc70/v70 pre/post facelift påtlitliga bilar? Andra tips?

Permalänk
Avstängd

Är volvo xc70/v70 pre/post facelift påtlitliga bilar? Andra tips?

Det är så att jag åker över till USA för att studera i fyra år i höst varav 2 år sker på community college och det är just under den perioden jag skulle behöva bil. Lägenheterna som ligger nära skolan är svindyra även om man delar rum, det ligger dock ett område 19 min bort med bil som är mycket billigare fast då med dålig bussförbindelse. Jag har inte tänkt att lägga mer än 5000usd på en bil och jag letar främst efter en påtlitlig bil som kan klara av 2 år utan några större reperationer.

Jag tänkte att man ser ju Volvo xc70/v70 hela tiden här i Sverige så dom måste ju vara något påtlitliga? Är dom det eller tänker jag fel? Är automatlådan något som går sönder ofta i dessa? Det är nämligen automat i varenda xc70/v70 jag kan hitta på craigslist. Annars har jag hört mycket gott om Ford crown victoria som dessutom är väldigt billiga dom också. Andra tips upskattas också, spelar ingen roll om det är suv/sedan eller kombi bara den håller.

Av vad jag räknat på just nu så kommer det bli billigare att vara bilägare än att bo i närområdet till skolan då jag säljer bilen efter 2 år och då har den förhoppningsvis inte sjunkit så mycket i värde. Största utgiften verkar bli försäkringen eftersom jag är internationell och ung. Jag har Svenskt körkort, det går att uppgradera till internationellt körkort som jag förstått det?

Permalänk
Medlem

@Sibirius: V70 håller. XC har fler delar som kan gå sönder (awd), skippa.

"Crown vick" är en 'cop car'. Vill du bli opopulär från dag 1 är den att rekommendera.

Permalänk
Medlem

Vilken årsmodell?

Var ska du plugga?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sibirius:

Det är så att jag åker över till USA för att studera i fyra år i höst varav 2 år sker på community college och det är just under den perioden jag skulle behöva bil. Lägenheterna som ligger nära skolan är svindyra även om man delar rum, det ligger dock ett område 19 min bort med bil som är mycket billigare fast då med dålig bussförbindelse. Jag har inte tänkt att lägga mer än 5000usd på en bil och jag letar främst efter en påtlitlig bil som kan klara av 2 år utan några större reperationer.

Jag tänkte att man ser ju Volvo xc70/v70 hela tiden här i Sverige så dom måste ju vara något påtlitliga? Är dom det eller tänker jag fel? Är automatlådan något som går sönder ofta i dessa? Det är nämligen automat i varenda xc70/v70 jag kan hitta på craigslist. Annars har jag hört mycket gott om Ford crown victoria som dessutom är väldigt billiga dom också. Andra tips upskattas också, spelar ingen roll om det är suv/sedan eller kombi bara den håller.

Av vad jag räknat på just nu så kommer det bli billigare att vara bilägare än att bo i närområdet till skolan då jag säljer bilen efter 2 år och då har den förhoppningsvis inte sjunkit så mycket i värde. Största utgiften verkar bli försäkringen eftersom jag är internationell och ung. Jag har Svenskt körkort, det går att uppgradera till internationellt körkort som jag förstått det?

helt ärligt är det bästa att kolla när man är där eftersom att vi kanske inte vet hur mycket det kostar dig att äga en bil. Volvo är bra bil och är billigare att äga i SVERIGE, men kanske dyrare i utlandet. Volvo och automat låda är inte det bästa. Ska du ha en pålitlig bil så är det toyota samt honda, se dock till att oavsett vilken bil du köper är välskött, dvs gå igenom service boken, kolla alla papper, kolla om bilen har varit krockad osv. Det är lätt att köpa en bil men det blir svårt att lösa problemen när de uppstår.

Om jag var i din sits så skulle jag köpt mig en billigare bil som en toyota corolla eller liknande.

tänk noga och räkna ut hur mycket det kostar dig att bo nära jämfört längre bort med bil.

alt 1. bo nära men betalar mycket mer i hyra

alt 2. bo längre ifrån men betalar mindre i hyra, bil + försäkring + fordonsgas.

Permalänk
Medlem

Klart att du ska köra Amerikanskt när du är i USA.
Du vill väl inte köra kinesiskt " Volvo "

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mange75:

Klart att du ska köra Amerikanskt när du är i USA.
Du vill väl inte köra kinesiskt " Volvo "

om man ska tänka teoretiskt så är volvo mer en transa bil, så som skoda och seat osv

Permalänk
Medlem

Toyota är ju annars att föredra om man bara vill ha en bil som går och går, utan större krångel. Är förövrigt billigare i inköp än en Volvo (absolut i USA där volvo och Saab anses vara lyxbilar)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk

om du köper en bil för de pengarna och har lite omdöme så håller den 2 år oavsett vilken du väljer

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Bara du sköter bilen och de tidigare ägarna varit vettiga kan man köra det mesta utan problem, nu vet jag inte hur priserna i usa är men för 40 000kr i sverige får man ca 10 år gamla bilar (om man inte kollar på kia och liknande märken) och är de välskötta håller de många år till. Självklart kan du åka på slitagedelar men för att slippa sånt får du köpa nytt
Automatlådor är inget man ska vara rädd för jag kommer nog satsa på det i nästa bil. Dock får man se upp med vissa specifika lådor som vag DSG där vissa varit undermåliga.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sky90:

@Sibirius: V70 håller. XC har fler delar som kan gå sönder (awd), skippa.

"Crown vick" är en 'cop car'. Vill du bli opopulär från dag 1 är den att rekommendera.

Verkar bara finnas ett fåtal v70:s majoriteten är xc70:s. Vid vilket miltal brukar fyrhjulsdriften rasa?

Hehe, att crown vic är en polisbil vet man ju om men inte att man blir hatad om man kör en. Tänkte mest på den då dom är så pass billiga i inköp och att reservdelar måste ju vara billiga dom också. Men det där lät ju mindre kul.

Skrivet av Blofeld:

Vilken årsmodell?

Var ska du plugga?

Skickades från m.sweclockers.com

Årsmodellen är alltså modellerna innan 05 och 05:an då faceliftet kom.
Plugga ska jag göra i kalifornien, blir två olika ställen inom staten då jag först går på community college och läser prereq kurser innan jag gör en transfer till ett fyraårigt universitet inom UC eller Cal poly systemet. Valde att plugga 2 år på community college för att få ner kostnaden ganksa markant.

Skrivet av Alle22:

helt ärligt är det bästa att kolla när man är där eftersom att vi kanske inte vet hur mycket det kostar dig att äga en bil. Volvo är bra bil och är billigare att äga i SVERIGE, men kanske dyrare i utlandet. Volvo och automat låda är inte det bästa. Ska du ha en pålitlig bil så är det toyota samt honda, se dock till att oavsett vilken bil du köper är välskött, dvs gå igenom service boken, kolla alla papper, kolla om bilen har varit krockad osv. Det är lätt att köpa en bil men det blir svårt att lösa problemen när de uppstår.

Om jag var i din sits så skulle jag köpt mig en billigare bil som en toyota corolla eller liknande.

tänk noga och räkna ut hur mycket det kostar dig att bo nära jämfört längre bort med bil.

alt 1. bo nära men betalar mycket mer i hyra

alt 2. bo längre ifrån men betalar mindre i hyra, bil + försäkring + fordonsgas.

Ska definitivt kolla på dom billigare japanska bilarna mer, dessutom verkar dom vara oerhört populära.
Sen måste jag självklart räkna ut kostanaderna bättre, hyran , bil och bensin kan man ju räkna ut på ett ungefär men försäkringen blir ju desto svårare. Det enda jag vet är att bilförsäkringar i just Kalifornien är rätt dyra plus att det kommer bli dyrare för mig som internationell.

Skrivet av PV52:

Toyota är ju annars att föredra om man bara vill ha en bil som går och går, utan större krångel. Är förövrigt billigare i inköp än en Volvo (absolut i USA där volvo och Saab anses vara lyxbilar)

Skickades från m.sweclockers.com

Har ju märkt av att europeiska bilar är dyrare än japanska och amerikanska bilar men att Volvo och Saab anses vara lyxigt låter ju sjukt. Finns det någon speciell anledning till det eller är det bara så?

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

om du köper en bil för de pengarna och har lite omdöme så håller den 2 år oavsett vilken du väljer

Skrivet av jOnÄTÄn:

Bara du sköter bilen och de tidigare ägarna varit vettiga kan man köra det mesta utan problem, nu vet jag inte hur priserna i usa är men för 40 000kr i sverige får man ca 10 år gamla bilar (om man inte kollar på kia och liknande märken) och är de välskötta håller de många år till. Självklart kan du åka på slitagedelar men för att slippa sånt får du köpa nytt
Automatlådor är inget man ska vara rädd för jag kommer nog satsa på det i nästa bil. Dock får man se upp med vissa specifika lådor som vag DSG där vissa varit undermåliga.

Har blivit mer intresserad av dom amerikanska/japanska bilarna efter detta. Man kan ju hitta relativt nya amerikanska bilar för detta priset som inte har gått så otroligt mycket. Det tråkiga är dock att dom srkiver så otroligt dåligt i annonserna så man vet ju inte helt hur bilen är först man har kollat på den. Den här t.ex 09:a för 4500usd http://losangeles.craigslist.org/sfv/cto/5441436927.html eller den här 10:an https://sandiego.craigslist.org/csd/cto/5465120874.html , salvage title dock så den måste det ju varit inblandad i krock eller likande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sibirius:

Har ju märkt av att europeiska bilar är dyrare än japanska och amerikanska bilar men att Volvo och Saab anses vara lyxigt låter ju sjukt. Finns det någon speciell anledning till det eller är det bara så?

Dom är ju dyrare för amerikanerna att sheppa in. Men vet inte riktigt anledningen till varför dom anses vara lyx där, men det är dom senast jag var över så träffade jag en kille i 25års åldern som var helt överlycklig för att han hade fått tag på en gammal 240 som han la ner allt han ägde för att trimma. Det var strax utanför Vegas.

Såg även ett par volvo 740 i nyskick inne i parkeringshus i San Francisco, men annars är det väldigt ont om volvo och Saab

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Avstängd

@Sibirius:

försäkringen blir allt dyrare beroende på vilken bil du köper.

Permalänk
Skrivet av PV52:

Dom är ju dyrare för amerikanerna att sheppa in. Men vet inte riktigt anledningen till varför dom anses vara lyx där, men det är dom senast jag var över så träffade jag en kille i 25års åldern som var helt överlycklig för att han hade fått tag på en gammal 240 som han la ner allt han ägde för att trimma. Det var strax utanför Vegas.

Såg även ett par volvo 740 i nyskick inne i parkeringshus i San Francisco, men annars är det väldigt ont om volvo och Saab

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag vet har Volvo alltid varit billigare i Sverige just för att vi ska köpa dem. Utomlands och särskilt i USA så ses det precis som du säger som status. De lägre priset i Sverige kanske tas igen av att de är lite dyrare i drift?

Hade jag bott i USA så hade jag lätt köpt en amerikansk bil. Bilar i USA är generellt sett billigare än i Sverige. Dock är dollarn hög nu så det blir lite dyrare än vad vi är vana vid att se från USA

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Se till att skaffa en manuell låda. Garanterat stöldsäker i USA och mycket street cred
Säkert billiga där borta eftersom ingen kan köra dem.

Permalänk
Inaktiv

Hade jag varit dig så hade en crown victoria varit den jag valt, det finns trots allt ett skäl till att snuten i USA kör med de.... De går rätt så bra och håller i evigheter....