Permalänk
Avstängd

Hur viktigt är det med dammfilter?

Hej!

Så jag moddade mitt corsair 200r lite utan att tänka på det med dammfilter. Det ser ut såhär

Och som ni ser så är det inget damfilter

Så jag undra hur viktigt är det med dammfilter? Och kan damm skada komponenterna på något sett?

Permalänk

Beror på hur ofta du städar hemma, jag har en dammsamlare och jag dammsugare varje fredag i min lägenhet, visst blir lite dammigt i datorn, men inte så värst.

Jag kör utan dammskydd på datorn.

Visa signatur

I5 4690K||GTX970||Z97-HD3 Rev2:1||Samsung 240GB SSD||CM V700Guld||H440||1TB Seagate||

Permalänk
Medlem

Damm kan skapa "stopp" i luftflödet, brandrisk och om man har otur och det blir mycket damm så kan det leda ström. Så om du inte blåser ur datorn regelbundet (Typ en gång varannan vecka) med tryckluft på burk så skulle jag rekommendera att få dit ett dammfilter

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Avstängd

Är väl bra att ha dammfilter vid inblås, så man slipper blåsa ur datorn.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Ja dammfilter är alltid att rekommendera. För mycket damm på komponenterna försvagar kylningsförmågan och luftgenomströmning och allt för mycket damm kan orsaka brand.

Edit: Ok, var sjua på pucken där.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Avstängd

Okej för väl skaffa ett dammfilter snart. Men jag läste att man kunde göra eget dammfilter av strumpbyxor tror ni det hade funkat?

Permalänk
Medlem

Eftersom du har den uppe på bordet så tycker jag inte det borde vara några problem skulle dock iallafall skaffat ett fläktgaller som skydd.

Inte städat min dator på typ 1 år nu, ser några små grå prickar på backplaten på gpun men tempsen är som alltid och ser inga samlingar av damm eller ngt i datorn så känns rätt onödigt att blåsa rent den med luft på burk då den lär se likadan ut efter typ 1h pga dammet i luften som lägger sig lite då (har window).

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweCake:

Okej för väl skaffa ett dammfilter snart. Men jag läste att man kunde göra eget dammfilter av strumpbyxor tror ni det hade funkat?

Det fungerar alldeles utmärkt så länge det är täckande över i insugen så är det mer eller mindre lika bra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem

ska funka viktiga är att de är finmaskig så inte damm kommer igenom äldre luftgardiner funka med dom som är finmaskiga

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winamp_isnt_dead:

Beror på hur ofta du städar hemma, jag har en dammsamlare och jag dammsugare varje fredag i min lägenhet, visst blir lite dammigt i datorn, men inte så värst.

Jag kör utan dammskydd på datorn.

Jag har också en dammsamlare, katten Jansson heter den!

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Damm kan skapa "stopp" i luftflödet, brandrisk och om man har otur och det blir mycket damm så kan det leda ström. Så om du inte blåser ur datorn regelbundet (Typ en gång varannan vecka) med tryckluft på burk så skulle jag rekommendera att få dit ett dammfilter

Skickades från m.sweclockers.com

Blåsa ur datorn varannan vecka????

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Blåsa ur datorn varannan vecka????

Lite väl tilltagen ja. Men det är väll i worst case cenario Står datorn i ett väldigt dammig miljö och på golvet så samlas det snabbare än vad man tror. Men ja, oftast behövs det inte oftare än någon gång per år

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PV52:

Lite väl tilltagen ja. Men det är väll i worst case cenario Står datorn i ett väldigt dammig miljö och på golvet så samlas det snabbare än vad man tror. Men ja, oftast behövs det inte oftare än någon gång per år

Skickades från m.sweclockers.com

Med dammfilter då?

Permalänk
Medlem

Damm har man alltid, frågan är väl mer om man vill att dammet ska fastna i ett filter eller på komponenterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

filter eller sil?

Dammfilter, Dator

Dammfilter som filtrerar

Tydligen är alla som tillverkar datorchassien rädda för "riktiga" filter?

Visa signatur

nörd

Permalänk
Inaktiv

Har en Corsair Carbide Air 540 som har riktigt grovmaskiga nät och inget nät alls på undersidan. Trots att chassit klarar alla möjliga storlekar på moderskeppen, upp till E-ATX, så får den lätt plats på skrivbordet där det är relativt dammfritt. Har man inget dammfilter så får man städa eller ställa datorn lite smart.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LovePig:

Dammfilter, Dator

Dammfilter som filtrerar

Tydligen är alla som tillverkar datorchassien rädda för "riktiga" filter?

Så länge man har ett positivt tryck i burken igenom dammfiltrerade öppningar så är det lugnt, men lite jobbigt om man har en dammig miljö och *inga* dammfilter. Är man lite händig så finns ju möjligheten att modda lite själv.

Permalänk

Med dammsugare, menar ni då flickvän?

Visa signatur

|||

Permalänk
Medlem

Har man inte plats på skrivbordet för datorn . Så kan man alltid bygga en "plattå " på golvet så datorn kommer upp 15 cm från golvet . Det har ja gjort och skillnad blire tycker jag iaf !

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kezzo:

Har man inte plats på skrivbordet för datorn . Så kan man alltid bygga en "plattå " på golvet så datorn kommer upp 15 cm från golvet . Det har ja gjort och skillnad blire tycker jag iaf !

Finns ju annars riktigt billiga småbord på IKEA om man inte känner att man vill snickra ihop något efter eget huvud. Jag hade detta till mitt FD R5 som jag övergav idag.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80193735/#/6019373...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Finns ju annars riktigt billiga småbord på IKEA om man inte känner att man vill snickra ihop något efter eget huvud. Jag hade detta till mitt FD R5 som jag övergav idag.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80193735/#/6019373...

Ja det där är också ett mycket bra alt. fast det gäller ju att dammsuga regelbundet endå
Jag dammsuger varje söndag inkl mina filter nästintill dammfri dator . visst kommer det in endå men det är så lite.

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kezzo:

Ja det där är också ett mycket bra alt. fast det gäller ju att dammsuga regelbundet endå
Jag dammsuger varje söndag inkl mina filter nästintill dammfri dator . visst kommer det in endå men det är så lite.

Det går så klart att minimera. Har man inga värme problem så kan man täppa till en hel del, t.ex. heltäckande pci-slot covers. Sedan intag där det finns dammfilter och andra fläkt-platser uttag, alt. om det är täckt som t.ex. H440 toppen. Har man positivt tryck så är det väldigt svårt för damm att ta sig in, även om det sker över tid.

Vecko-dammsugning var väldigt ambitiöst

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Det går så klart att minimera. Har man inga värme problem så kan man täppa till en hel del, t.ex. heltäckande pci-slot covers. Sedan intag där det finns dammfilter och andra fläkt-platser uttag, alt. om det är täckt som t.ex. H440 toppen. Har man positivt tryck så är det väldigt svårt för damm att ta sig in, även om det sker över tid.

Vecko-dammsugning var väldigt ambitiöst

använd tryckluft på burk en gång i mitt liv tror jag . aldrig haft värme problem städar väl för ofta

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk
Avstängd

En snabb fråga till när jag skaffar dammfilter så lär jag sätta det bakom fläkten men jag kan inte tänka mig att det gör någon skillnad eller?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Extremaz:

Eftersom du har den uppe på bordet så tycker jag inte det borde vara några problem skulle dock iallafall skaffat ett fläktgaller som skydd.

Inte städat min dator på typ 1 år nu, ser några små grå prickar på backplaten på gpun men tempsen är som alltid och ser inga samlingar av damm eller ngt i datorn så känns rätt onödigt att blåsa rent den med luft på burk då den lär se likadan ut efter typ 1h pga dammet i luften som lägger sig lite då (har window).

Tror du att fläktgaller är nödvändigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@SweCake: Kort svar; väldigt viktigt!

Permalänk
Medlem

Jag gillar chassin som har damfilter till skillnad mot många som är öppna springor det gör endå en hel del med dammfilter.
Dock är det viktigt att man inte låter filtrerna sätta igen och där finns det många som är slarviga och då kan damfilter vara en försämring av luftflödet.

Ett tips är att få upp datorn från golvet. Jag gjorde ett hyllplan med hjul under som datorn står på.
Datorn är knappt 1dm över golvet men det gör en otrolig skillnad i dammsamling.
Har ett fractal design R5 otrolig skillnad hur mycket damm som samlas på filtret undertill när den inte står på golvet längre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Jag har täppt igen varenda litet hål i min burk med lim och strumpbyxor. Får blåsa av mina dammfilter en gång i veckan då det blir fullt.

Strumpbyxor är förövrigt 100% bättre på att stoppa dammet än original filter, och ha samma temp som innan.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Jag har täppt igen varenda litet hål i min burk med lim och strumpbyxor. Får blåsa av mina dammfilter en gång i veckan då det blir fullt.

Strumpbyxor är förövrigt 100% bättre på att stoppa dammet än original filter, och ha samma temp som innan.

Jisses, hur dammigt har du det hemma om filtren sätts igen på EN vecka?

Om du har övertryck i datorn så behöver du inte täppa igen några hål. Då blåser luft ut ur springor och hål

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Jag har täppt igen varenda litet hål i min burk med lim och strumpbyxor. Får blåsa av mina dammfilter en gång i veckan då det blir fullt.

Strumpbyxor är förövrigt 100% bättre på att stoppa dammet än original filter, och ha samma temp som innan.

Jisses, jag gör rent mina dammfilter med 2-3 månaders mellanrum och då är de långt ifrån igensatta och jag kan inte påstå att jag är duktig på att städa hemma.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.