En f.d. kund kräver att jag ska fixa deras uppdateringar! Rätt eller fel?

Permalänk
Medlem

En f.d. kund kräver att jag ska fixa deras uppdateringar! Rätt eller fel?

Jag har ju min bestämda uppfattning om detta men vad tycker ni?

Jag arbetade på ett företag där vilket en kund till detta företag hör av sig och vill skapa ytterligare ett nytt företag tillsammans med ägarna till företaget där jag arbetar. Varför är oväsentligt här. Detta nya företag blev stationerat vägg i vägg eller i samma lokaler där jag arbetade.

Jag fick frågan om jag kunde tänka mig att bli uthyrd på timme till de nya vilket jag accepterade. Lite nya arbetsuppgifter.
Sedermera ringer kunden till de nya företaget och har en fråga om jag möjligen har någon idé till en lösning på ett problem. Jag löste problemet fast jag varken hade betalt för sådana arbetsuppgifter eller att de ingick i min arbetsbeskrivning bara för att jag är för snäll.
Jag löste de genom en excelmall med diverse formler som i sin tur kontaktade ett etikettskrivarprogam. Konceptet jobbade jag fram hemma på fritiden men all data (alla artiklar) lade jag sedan in i filen på arbetstid.
Kunden blev jättenöjd. Förbättrade och snabbade upp utleveranserna otroligt och allt var frid och fröjd.

Senare valde jag av anledningar att sluta bli uthyrd till detta nya företag. Jag sa upp mig. Nu till sakfrågan:
Efter de gått någon månad så hörde kunden av sig till min ex. chef och ville jag skulle låsa upp excelfilen. Jag hade inte fått chansen innan jag slutade till detta. Jag hade låst vissa celler med lösenord så ingen av misstag skulle kunna ändra och därmed ruinera hela filen. Min ex chef ringde och jag var behjälplig och låste upp den. Ytterligare 3 månader går och nu skriver dom till min chef att dom fortfarande inte får till de. Dom kommer inte åt att ändra formlerna utan felmeddelande, trots att dom kontaktat "excelexperter" i frågan. Man ska tydligen lägga till nya artiklar som kommit till 6 månader sen jag slutat.
Man anklagar mig för att vara ansvarig och menar att de är upp till mig att lösa! Jag fick filen skickad till mig igen och inget är låst med lösenord. Antar att man inte har koll på vad man gör och ett fel får ju excel att skrika som alla vet som hållit på med detta.

Jag vet att man vill bråka och idioterna anser att jag har ansvar. Gått så långt att jag kontaktat facket och kollat om jag har juristhjälp gratis.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Låter som att du gjort allt rätt här. Du har gjort en god gärning flera gånger, både innan och efter.
Skyldighet att hjälpa dem igen? Nja, det tror jag inte.

Permalänk

Vilken spännande frågeställning om jag får uttrycka det så.

min tolkning är:
Du(medarbetare) -> Företaget du är uthyrt åt -> Företaget som köper en tjänst

Dvs att du inte är skyldig till något mer än att du har tagit fram en fil som ursprungligen fungerade åt en kund åt företaget du jobbar åt.
Om det nu lång tid efter är fel på filen pga av slutkunden har ändrat i den är du inte skyldig något alls. det finns ju trots allt ett företag mellan dig och kunden, det hade varit skillnad om du sålt det som egenföretagare, men ändå tveksam till vilket service ansvar du har.

Permalänk
Administrativ avgift

Du är inte anställd hos dom, inget ansvar nada. Svara inte på dom vad ska de göra? Ringa polisen?

@Bonden_88 han själv har ju inte sålt en tjänst därav har han 0 ansvar.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Vad säger dina gamla anställningsavtal? Jag skulle tro att du kan skita i dom totalt om det inte står omnämnt att saker du skapat under din arbetstid tillhör bolaget och att du på något sätt är delvis ansvarig. Under din uppsägningstid så tror jag dock de rimligen skulle kunna kräva det av dig, men efter det så är det faktiskt deras eget problem att lösa, inte ditt.

Finns säkert någon juridikkunnig som kan svara på detta här på forumet annars brukar det finnas diverse sidor på nätet där man kan ställa sina frågor och få svar ifrån jurister kostnadsfritt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Om du inte bedriver verksamhet och att du i den verksamheten har hyrt ut dina tjänster beträffande "excel" filen så har du såldes inte heller några skyldigheter.
Bara för att jag är snäll och hjälper någon med ett problem en gång så betyder ju inte det per automatik att jag alltid ska behöva hjälpa i fortsättningen.
I detta fall så måste dem ju i så fall anställa dig om det inte är så att du bedriver verksamhet så dem kan köpa dina tjänster så att säga. Det är ju förutsatt att du har möjlighet och vill bli anställd alt. hyra ut dina tjänster till företaget i fråga.

Permalänk
Medlem

Om du är anställd så är det din arbetsgivare som ansvarar för de jobb du gör. Slutar du jobbet har du inget ansvar alls mot din före detta arbetsgivares kunder.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Jag vet ju att jag har rätt och inte har ansvar. Tråden är väl mer till för att visa på hur galen folk kan va när de handlar om pengar och tanken på att skaffa juridikhjälp är väl mest för att få tyst på dom!

Jag sa upp mig för att jag blivit lovad anställning av dessa kunder. Vi hade kommit ganska långt i dessa förhandlingar men man drog på de i flera månader. När man väl kom med ett anställningskontrakt så hade jag massa invändningar och ville diskutera tjänstepension m.m. Detta ville jag ha med mera då jag som anställd av dom skulle bedriva en enhet belägen 80 mil från dom precis som de var mitt eget företag. Då skrek man till mig i telefonen att facket skulle aldrig diktera reglerna och facket skulle aldrig ha nått att göra på deras företag. En timme senare skickade samme person ett mail där han ville se mitt CV och betyg. Trots att vi arbetat och varit överens så långt att jag skulle få anställning. Ett anställningslöfte man dragit på i 6 månader bara för att man hade gratis hyra där man befann sig under tiden. Tror jag. suck.
Detta med att man ville ha CV helt plötsligt såg jag som en markering för att från deras sida visa vem som bestämmer och att jag skulle foga mig i de man sa.

Permalänk

Skulle gå ett steg längre och säga att du inte har något som helst ansvar för något du har gjort på jobbet efter att du har slutat.

Har aldrig fattat varför inkompetenta idioter kan ha företag som inte rättar sig efter de regler som vi har i Sverige. Det brukar lösa sig av sig själv efter några år men då finns det redan en massa offer. Är själv en av dessa.

Permalänk
Medlem

@webrunner: Mitt förslag på svar till dem är "Visst, jag tar konsultarvode på 600kr i timmen (plus moms). Vart vill ni att jag skickar fakturan?"

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

@WEBRUNNER:

Du har inget ansvar så du kan göra som du vill. Själv hade jag struntat 100% i dem och lagt deras epost till spamfiltret men om du känner att du vill hjälpa företaget så kan du ju ge dem en offert på arbetet de vill ha utfört, hur mycket du begär är upp till dig och hur långt långfinger du vill ge dem men gör inget gratis!

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem

@JamesBanana:

Låter som att de redan bevisat att de inte är några man vill ha att göra med...
Varför ens beblanda sig med dom om de är så här..?

E-post spamfilter och så finns en app som heter truecaller, där kan man blockera vissa telefonnummer.... problem löst...

Permalänk
Medlem

Det här låter tamejfan som min fd arbetsgivare eller deras "partner" ärligt talat, jösses, de bedrev den här typen av idioti jämnt, och inkompetensen hos ägarna och girigheten var sjuklig

Håller med övriga här, du bör inte ha nåt med de här lallarna att göra, och ärligt talat, beter de sig sådär så hoppas jag verkligen att inget finns skrivet som de kan använda emot dig
De förtjänar inte ett endaste dyft till hjälp, mage till fräckhet

Får man undra vad ditt fack sagt om saken?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

@JamesBanana: Bra där! Men minst 1000kr/h.

Permalänk
Medlem

@godspeed: Mitt fack sa att ordagrant "dom här är nog brottslingar, du vet nog själv vad du ska göra" Jo, jag sa upp mig.

Själv får jag inga mail eller telefonsamtal utan man sätter press på min ex arbetsgivare som är naiv oförmögen och inte vet nått. Han får mailen där man kräver att jag ska fixa biffen och han kontaktar i sin tur mig. Fråga mig inte på vilket dårhus jag jobbat.
En arbetskamrat sa att de går inte att förklara för andra hur det är att jobba här. Man måste uppleva de själv.

Permalänk
Medlem

@WEBRUNNER: Sen fakturerar man såklart per påbörjad timme. 1 minut = en timmes arvode, 61 minuter = två timmars arvode osv.

Dock bör man skaffa F-skattesedel innan man ger sig på sånt.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

@JamesBanana: Ja, men risken är bara att man blir blåst om man fakturerar sånna tomtar. Bättre är nog att inte alls ha med dessa att göra och låta naturen ha sin gång. Förr eller senare så torskar dom nog.

Permalänk
Medlem

@WEBRUNNER:
Det enda du gör är att du ber att de ansäller dig med en rejäl timpenning. Sen är problemet löst. Ville de inte det så får de hitta någon annan. Gör det inte svårare än vad det är

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBRUNNER:

@godspeed: Mitt fack sa att ordagrant "dom här är nog brottslingar, du vet nog själv vad du ska göra" Jo, jag sa upp mig.

Själv får jag inga mail eller telefonsamtal utan man sätter press på min ex arbetsgivare som är naiv oförmögen och inte vet nått. Han får mailen där man kräver att jag ska fixa biffen och han kontaktar i sin tur mig. Fråga mig inte på vilket dårhus jag jobbat.
En arbetskamrat sa att de går inte att förklara hur det är med sånna chefer. Man måste uppleva de själv.

Låter precis som jag tänkte

Jo, jag vet hur det är, jag jobbade för en väldigt berömd kedja med skojare i min ungdom där ägarna sen hade målvakter, ägarbyten, konkurser och där ägarpuckot borde blivit belagd med näringsförbud och blivit inlåst, alla jag nämner namnet till skrattar som varit inom it-branschen i många år och undrar hur i helskotta jag stod ut ens en månad där ^^
Sen blev det nästa pajas tyvärr innan mitt nuvarande arbete, och kan inte säga annat än att jag förstår dig till fullo

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Skulle sagt att jag gjort allt jag kunnat. Skulle inte ens för 10 000kr/h gjort det. Aldrig. Risken med sådana personer är ju att dom blir våldsamma och liknande.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Håller med, vill de ha din hjälp så får de vackert betala för den. Dra gärna till med en lite hög timpenning så du får kompenserat för ditt gratisarbete du gjort. Jag hade nog sagt 1000-1500/h bara för att bråka tillbaka.

E: Du har ju redan underlag för att debitera en timme eller två när du kontrollerat exceldokumentet. Skicka en bluffaktura

Permalänk
Medlem

Det korrekta, och som ALLA konsulter hade gjort, är att fakturera ditt arbete. Om inget annat angivits kontraktuellt tidigare förstås.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

@Mieriola: Det skulle inte ens vara någon bluffaktura utan helt korrekt enligt konstens alla regler.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Håll dig undan bara. Det är enkelt att missa telefonsamtal och mail...

Permalänk

Om du tar betalt så har du sedan ett ansvar, konsultansvar, om du inte är en resurskonsult liknande det du tidigare var dvs uthyrd. Då krävs ett avtal som reglerar detta annars kan du bli ansvarig för teknisk lösning. Det låter inte som att detta är en långsiktig och bra kund. Skit i alltihop, säg till dem att du inte är intresserad och att de får ta kontakt med din tidigare arbetsgivare. Om du sedan vill hjälpa den tidigare arbetsgivaren mot ersättning, dvs lön så är det kanske att uppfatta som lojalt.

Stå på dig.

Visa signatur

Dator 1: I7 4770K, 16 gb DDR3 1600MHz, Samsung Evo 840 Basic 250 gb SSD, Asus GTX 1080

Permalänk
Medlem

Ta duktigt betalt som konsult, men var specifik med att du löser problemet de har nu. Vill de ha mer hjälp i framtiden, ta samma timpeng.

Permalänk
SpelClockers

Känner igen sättet. Håll dig så långt borta som möjligt från såna här.
Börja inte snacka om konsultavgift osv . bara dra dig ur snabbast möjligt.

Permalänk
Medlem

Du bör inte ha något som helst ansvar i detta. Synd att du gjorde något på arbetstid, annars borde väl du vara ägare av filen och kunna kräva ersättning för att de nyttjar den? Om inte annat bör de använda den på "egen risk" om det inte finns en tydlig beställning på jobbet och som de betalat för?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Håller med tidigare talare: beblanda dig inte med dem eller din f.d arbetsgivare. Det är människor som aldrig kommer förändra sig och som bara är ego. Skit att råka ut för! Så här får snälla människor tacken, och jag känner igen det själv. Men man vinner om man bara lämnar allt bakom sig. För allt har en mening känner jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: CM Elite 130 Moderkort: ASUS Z97I-PLUS mITX HDD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, ADATA SSD SX900-Series 128GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) DDR3 1600MHz Processor: Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB Grafikkort: Gigabyte 3060 ti Eagle OC 8GB Processorkylare: Corsair H60(v.2) Nätaggregat: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold Modulär OS: Win 10 home 64bit, 3D mark resultat med gtx1060 3DMark resultat 2020 års 3d mark resultat med 3060 ti 3D Mark resultat 2020

Permalänk
Medlem

@Pellepelikan:
Precis så! Helt rätt och så jag tänkt.

Sen tänker jag inte svara mer på något. Att ge sig in i någon konsultverksamhet med sånna galningar eller att göra minsta lilla tjänst till ställer garanterat bara till de mer för undertecknad. Då blir jag aldrig kvitt dom och förmodligen får jag inte betalt heller. Vore roligt att veta vilka excelexperter dom pratat med som påstod att formlerna var oredigerbara. Dom fick bara upp felmeddelanden. Ja, om man gör fel så blir de så. Fråga Microsoft isånnafall varför dom gjort de så.

Kan vara en balansgång ibland att visa sig duktig för att få bättre betalt eller vara hård i förhandlingar med risk att bli uppfattad som omedgörlig. Vissa arbetsgivare kan vara otroligt manipulativa och som i mitt fall lova guld och gröna skogar ända till man börjar kräva saker. (sin lagliga rätt).