Extrem coilwhine efter att ha monterat vattenblock på EVGA 980ti ref.

Permalänk
Medlem

Extrem coilwhine efter att ha monterat vattenblock på EVGA 980ti ref.

Tjo alla, finns det någon här inne som har ett referenskort av typen 980ti där denne person har monterat ett vattenblock?
Jag har fruktansvärd coilwhine nu efter att ha monterat detta. Trots att jag tyckte att jag följde instruktionerna ordentligt.

Jag hittade en annan person på nätet som hade samma bekymmer (berodde tydligen på fel värmeledningskuddar (1.0mm) på VRM-modulerna.

Se: https://www.reddit.com/r/watercooling/comments/3y58fe/build_h...

Instruktionerna säger bara att "A" ska användas på minnena och "B" ska sitta över VRM osv, men det står ingenting om tjocklek på dessa.

Väldigt tacksam för svar om vilka som ska sitta vars, jag var inte jättesugen på att börja demontera min första loop direkt men nu är jag tvungen..

Jag tycker även att jag ligger på en väldigt hög cpu-temp (maxar 70 grader) 4,4ghz @ 1.3V. Det hade jag ju med min Noctua NH-U14s också..

Vattenkylningsdelar:
1 x EK-FC Titan X - Acetal+Nickel
1 x EK-FC Titan X Backplate - Black
1 x EK-Supremacy EVO - Acetal+Nickel (Original CSQ)
12 x EK-ACF Fitting 10/16mm - Black
1 x EK-AF Ball Valve (10mm) G1/4 - Black
1 x Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper 240mm
1 x Alphacool NexXxoS XT45 Full Copper 360mm
5 x Noiseblocker NB-eLoop B12-PS (PWM)
3 x EK - Ekoolant EVO - CLEAR - 1L
1 x EKWB EK-XRES 140 Revo D5 PWM (incl. pump) (körs på 100%)
1 x Alphacool - T-adapter - G¼" - Svart

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem

Det brukar alltid framgå tydligt av instruktionerna som medföljer vad som ska sitta var, t.ex. i manualen https://www.ekwb.com/shop/EK-IM/EK-IM-3831109830567.pdf framgår det

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

@Iceman17:
https://www.ekwb.com/shop/EK-IM/EK-IM-3831109830550.pdf

Där står det att både A och B är 0,5mm

så borde ju inte va något problem där.

Ang cpu temp, helt 100 på att du inte har något väck på slangen nånstans?

Visa signatur

“Den bästa platsen att gräva en mycket djup grop i vilken man vill fånga en Heffaklump, vore någonstans där en Heffaklump redan befinner sig, bara någon meter längre fram ungefär.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av JsonC:

@Iceman17:
https://www.ekwb.com/shop/EK-IM/EK-IM-3831109830550.pdf

Där står det att både A och B är 0,5mm

så borde ju inte va något problem där.

Ang cpu temp, helt 100 på att du inte har något väck på slangen nånstans?

Det stämmer inte, ena var mycket tjockare..

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem

@Iceman17: då föreslår jag att du drar ett mail till ek alt. återförsäljaren och påpekar detta. tvivlar på att beskrivningen är fel det är nog så att du fått fel i leveransen!

Du kommer säkerligen bli kompenserad på ett bra sätt då det är mycket jobb å kladd med vattenblock på gpu

Visa signatur

“Den bästa platsen att gräva en mycket djup grop i vilken man vill fånga en Heffaklump, vore någonstans där en Heffaklump redan befinner sig, bara någon meter längre fram ungefär.”

Permalänk
Medlem

Jag fick detta som svar från EKWB:

"Dear Iceman,

thank you for contacting us.

With EK-FC Titan X water blocks there are only 0,5mm thermal pads that should be used."

Så jag skrev tillbaka och ifrågasatte varför dom skickar med en som är 1-1,5mm tjock ifall den inte ens ska användas. Återkommer med svaret.

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem

"Hello Iceman!

Adding the thicker thermal pads was an error of our packaging section, sorry for that."

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem

@Iceman17: Skickar dom nya pads då? (nyfiken)

Visa signatur

“Den bästa platsen att gräva en mycket djup grop i vilken man vill fånga en Heffaklump, vore någonstans där en Heffaklump redan befinner sig, bara någon meter längre fram ungefär.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av JsonC:

@Iceman17: Skickar dom nya pads då? (nyfiken)

Det har jag svårt att tro.

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem

Jag hade precis nog med kylpasta för att montera om allt (3'e gången gillt)

Nu är kortet tystare men det är inte knäpptyst som det var tidigare. Ska se hur mycket det låter då jag får fönstersidan till mitt Define S (kör utan sida just nu för att kolla om läckage).

Mina temps är inte imponerande heller, graffet maxar 45 grader då jag kör Heaven.
CPUN'n maxar typ 85 grader då jag bockar i bara FPU i Aida64, visst låter det som att något är galet där va? Kanske ska prova köra med naked-mount kittet men jag är lite orolig för det..

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem

@Iceman17: 45 grader gpu är ju jävligt bra, nu har ju jag bara en radiator på 120 och 60(?) tjock i push pull och mitt 690 ligger på stadiga 65-70 grader i benchmark. har inte processor inkopplad på customloop men ska fixa det till veckan när nya radiatorerna kommer.

men att cpu är så varm är lite mysko.

Fast kanske inte, vad kör du för processor?

1.3 vcore är ju ganska högt. nu har ju jag en 4790k men jag ligger på 1.25 i 4.4ghz är dock standard inställt så kan säkert få ner det en hel del till!

max vcore är väl runt 1.35v på 1150 socket iallafall pga värme.

Vad kör du för processor?

Edit: Såg att du kör 4770k testa att sänka vcore lite och se om du får bättre temp
Här är en som kör 4.4ghz i 1.190v vilket är sjukt lågt, men han skriver också att man brukar hamna runt 1.2-1.25v så du borde kunna sänka lite och få lite lägre temp.
Länk till tråden

Får du inte lägre temp då så är det nog dags att kolla hur kylpasta är applicerad.
Vet du med dig att det kan vara bristfälligt gör om och lägg ett sträck som ett riskorn i mitten på cpu lägg dit kylaren och skruva dit den i kors.
Gör givetvis rent med alkohol innan du lägger på ny pasta.

Visa signatur

“Den bästa platsen att gräva en mycket djup grop i vilken man vill fånga en Heffaklump, vore någonstans där en Heffaklump redan befinner sig, bara någon meter längre fram ungefär.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av JsonC:

@Iceman17: 45 grader gpu är ju jävligt bra, nu har ju jag bara en radiator på 120 och 60(?) tjock i push pull och mitt 690 ligger på stadiga 65-70 grader i benchmark. har inte processor inkopplad på customloop men ska fixa det till veckan när nya radiatorerna kommer.

men att cpu är så varm är lite mysko.

Fast kanske inte, vad kör du för processor?

1.3 vcore är ju ganska högt. nu har ju jag en 4790k men jag ligger på 1.25 i 4.4ghz är dock standard inställt så kan säkert få ner det en hel del till!

max vcore är väl runt 1.35v på 1150 socket iallafall pga värme.

Vad kör du för processor?

Edit: Såg att du kör 4770k testa att sänka vcore lite och se om du får bättre temp
Här är en som kör 4.4ghz i 1.190v vilket är sjukt lågt, men han skriver också att man brukar hamna runt 1.2-1.25v så du borde kunna sänka lite och få lite lägre temp.
Länk till tråden

Får du inte lägre temp då så är det nog dags att kolla hur kylpasta är applicerad.
Vet du med dig att det kan vara bristfälligt gör om och lägg ett sträck som ett riskorn i mitten på cpu lägg dit kylaren och skruva dit den i kors.
Gör givetvis rent med alkohol innan du lägger på ny pasta.

Jo det är högt men den är inte stabil annars, jag hade inte speciellt tur med silikonlotteriet.
Jag har monterat om kylaren en gång redan, första gången såg man att den hade suttit snett, nu drog jag alla skruvar i botten så den ska sitta rakt. Jag tycker ändå att tempen är för hög, ska nog ta mod till mig och prova köra naked mount

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem

Iallafall kan du ju testa delid och lägga om kylpastan mellan cpu å heatspreader. Värsta som kan hända är ju att du får köpa en annan cpu men då kanske lotteriet blir till din fördel (:

Visa signatur

“Den bästa platsen att gräva en mycket djup grop i vilken man vill fånga en Heffaklump, vore någonstans där en Heffaklump redan befinner sig, bara någon meter längre fram ungefär.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av JsonC:

Iallafall kan du ju testa delid och lägga om kylpastan mellan cpu å heatspreader. Värsta som kan hända är ju att du får köpa en annan cpu men då kanske lotteriet blir till din fördel (:

Min cpu är redan delidad. Det känns som att något sitter fel. Jag bör hur som helst inte maxa 85 grader på 1.3V.
Jag ska prova med mitt naked mount kit från EK, går det så går det, går det inte så får jag införskaffa något annat

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem

Vad kör du med för kylpasta när du delidat
Http://www.coollaboratory.com/en/products/liquid-ultra/

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akarr:

Vad kör du med för kylpasta när du delidat
Http://www.coollaboratory.com/en/products/liquid-ultra/

Jag körde CLU mellan IHS och kärnan. Här finns info om hur jag gjorde:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1253809-guide-delid-ove...

Jag tror att jag blir tokig snart. Det måste vara fel på cpu-blocket. Jag monterade precis naked-mount kittet och tempsen är identiska.

Jag såg när jag tog bort cpu-blocket nyss att trycket inte har varit jämt på cpu'n. Jag klickade dit ungefär en ärta av AS5 och detta är resultatet av det. Fattar inte hur det kan se ut såhär? Likadant tryck efter tre nya monteringar:

Sen så körde jag på enligt instruktion, jag körde med EK's egen kylpasta mellan kärna och vattenblock. Vad tror ni om detta?

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem

Har själv en deliddad 4770k och drog en mycket mindre linje med pasta en vad du gjorde. hyffsade temps men mitt chip är rätt kasst på att klockas.

Edit: det hjälpte sjukt mycket när jag bytte till Coollabatory liquid pro

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Har själv en deliddad 4770k och drog en mycket mindre linje med pasta en vad du gjorde. hyffsade temps men mitt chip är rätt kasst på att klockas.

Edit: det hjälpte sjukt mycket när jag bytte till Coollabatory liquid pro

Eftersom ytan är såpass liten så kommer överflödet rinna av. Jag börjar misstänka att det är tätt någonstans, mest troligen i cpu-blocket, ska demontera skiten och se hur det ser ut inuti. Jag öppnade aldrig blocket innan första monteringen..

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W