Permalänk
Medlem

ASUS 23" VC239H - Funkar för spel?

Hej! Jag behöver någon som kan svara på mina frågor angående responstid på skärmar. Jag har bestämt mig för att köpa en 60hz IPS panel istället för 144hz som jag ofta ser rekommenderas för gaming då jag hellre vill ha en skärm med bättre färger.

Har tittat på asus vc239h ett tag nu och såg att inet har sänkt priset på den men jag är osäker om den funkar på spel även fast det är 5ms? Har ju fått höra olika om att responstiden egentligen inte spelar någon större roll, så länge man inte går upp i höga siffror, då man inte kan se skillnaden. Spelar olika spel hela tiden som Witcher, LoL, CS, BF4, DayZ, Streetfighter och de bra nya spelen som kommer ut. Vill använda den både för mitt PS4 och min PC.

Skärmen jag tittar på: https://www.inet.se/produkt/2200057/asus-23-vc239h-asus-weeke...
Tacksam för alla svar!!

Permalänk
Medlem

@stronkger: Snarare 60 hz som är ett orosmoment. Skulle i dina skor sparat lite pengar och köpt en 144 hz-skärm istället. När det kommer till just spel är nog en TN-panel att föredra (prismässigt). IPS är väl mer all-around som jag förstått det, men gamingskärmar med IPS går väl kring 5 tusen. Är själv ute efter en något dyrare skärm, men skulle aldrig kompromissa och köpa en 60 hzare längre. Ögonblod.

http://www.inet.se/produkt/2205197/acer-24-predator-gn246hl#/... kanske kan vara något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thelolz:

@stronkger: Snarare 60 hz som är ett orosmoment. Skulle i dina skor sparat lite pengar och köpt en 144 hz-skärm istället. När det kommer till just spel är nog en TN-panel att föredra (prismässigt). IPS är väl mer all-around som jag förstått det, men gamingskärmar med IPS går väl kring 5 tusen. Är själv ute efter en något dyrare skärm, men skulle aldrig kompromissa och köpa en 60 hzare längre. Ögonblod.

http://www.inet.se/produkt/2205197/acer-24-predator-gn246hl#/... kanske kan vara något?

Är också ute efter ny skärm ips 144hz. Dyra.
Men kan väl endå rekommendera en vg248qe tn 144 hz.
Asus har helg weekend 2 500kr. Jag använder en sådan

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ Asus 27GP850P/ Samsung Odyssey G5 27”/ Fractel Design North

Permalänk

"Fungerar" din nuvarande skärm för spel?
Du kanske skulle börja i den änden.

För inte sitter du med något som kallas CRT, eller?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Intressant frågeställning. Tar tillfället i akt och lånar tråden lite. Hoppas det är ok. Använder just nu en 32 " @ 60 hz tv som spelmonitor. Sitter en bit ifrån så det blir bra bild. Fungerar mycket bra och ingenting jag direkt har stört mig på. Vid vardagssurfande använder jag mig utav en enklare 19 " monitor @ 60 hz (hp w1907v). Men blev sugen på VG248QE för 2500 nu när det är kampanj på den över helgen. Den stora frågan är om det verkligen är värt pengarna? Tänker främst då på 144 hz vs 60 hz. Förstår att det i stort handlar om snabbheten i bilden vid spelande. Men gör det verkligen så stor skillnad? Räknar mig inte som någon professionell gamer. Spelar mest bara för att det är kul och fördriva tiden lite. Finns det kanske någon vettig människa som enkelt kan ge ett svar på den frågan?

MVH

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

Nej, det finns inget enkelt svar - det är individuellt hur man uppfattar det.
När sådana här frågor ställs brukar det dyka upp ett antal figurer som hävdar 144-hertzskärmarnas förträfflighet och rentutav nödvändighet, det lustiga är att om det nu är så viktigt med hög uppdateringsfrekvens - varför satt då de allra flesta på 60-hertzskärmar i så många år?

Själv bytte jag till slut till LCD sent 2008. Då kan jag säga att det verkligen inte var många som var kvar på CRTer. Kommer ihåg hur jag gick och tänkte att jag skulle köpa en till Diamondtronskärm när de var på väg ut och skänktes bort av åtminstone Datorbutiken för 3000 (den modellen hade annars legat på 5-6000 några år tidigare) men tiden gick och rätt vad det var var det för sent.

Hur som helst, mitten 2009 tror jag de första 120-hertzskärmarna dök upp. Visst sålde de en del, men den stora massan fortsatte köpa TN-skärmar på 60 hertz.
De var ju billigare...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

"Fungerar" din nuvarande skärm för spel?
Du kanske skulle börja i den änden.

För inte sitter du med något som kallas CRT, eller?

Har just nu en gammal samsung syncmaster 226bw (kanske kan ses som en CRT haha) som jag använder för min PC och ja, jag tycker den funkar. Jag vet att den är urgammal, inte 1080 osv men den funkar. Det jag tänkte på mest är om det liksom kommer vara någon sorts delay eller något när man spelar för att det är 5ms? Det är 2ms på syncmastern jag har nu och det går bra att spela tycker jag.

Permalänk

@stronkger:

226BW var en väldigt populär skärm lanserad 2007 tillsammans med andra 22-tummare, det var ett steg upp i storlek samtidigt som priset drog sig neråt en aning.

Kommer inte ihåg nåt om inputlagg men det kan du lätt leta fram själv.
Vad gäller responstid så har de där tankegångarna dykt upp gång på gång under den tid jag varit aktiv på det här forumet. Jag postade upprepade gånger jämförelsebilder från Digitalversus där just Samsung 226BW jämfördes mot en skärm jag äger, Nec 2090UXi, som släpptes året dessförinnan.
Dessa bilder fungerar inte längre men kan säga att min NEC framstod som lika snabb eller snabbare.

Specifierad responstid på den och bilderna kan du hitta på digitalversus.com , leta efter face-offs

Ser att de gjort om, du får gå in via en ny skärm som jag gjort nedan, de äldre hittar du när du lägger till produkter i jämförelsen - complete list

http://www.digitalversus.com/lcd-monitor/face-off/19395-versu...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Sitter nu med två stycken VC239H och tycker de fungerar utmärkt. Kör dem i 75hz och känner inget ögonblod som tidigare kommit på tal. IPS>TN alla dagar även billiga IPS-skärmar. Ska du dock spela hardcore CS:GO kanske du ska ha 144hz 1ms dock. Spel som Witcher 3 ser betydligt vackrare ut dock på en IPS-skärm och har du aldrig behövt 144hz kommer du säkert aldrig behöva det.