Debiterar Posten speditionsavgift vid outlöst försändelse?

Permalänk
Medlem

Debiterar Posten speditionsavgift vid outlöst försändelse?

Låt säga att någon, exempelvis jag, beställer ett klistermärke till mig för 10 kr från Kina.

Efter åtskilliga veckor anländer brevet till Sverige och Posten kommer efter noggrann utredning fram till att jag ska betala 2,50 kr i moms och skickar därför ett postförskott till mig på 102,50 öre avseende moms samt speditionsavgift.

Av närmare icke angiven anledning får jag för mig att inte lösa ut paketet.

Enligt https://www.posten.se/img/cmt/PDF/handla_pa_internet.pdf gäller då:
"Om du har beställt en vara på Internet och inte löser ut postförsändelsen, går den i retur till avsändaren. Du debiteras inte tull eller moms."

Således ska jag inte längre betala 2,50 kr i moms.

  • Fråga 1: Behöver jag fortfarande betala speditionsavgiften på 100 kr?

  • Fråga 2: Kommer kinesen att debiteras en returfrakt på typ en årslön eller så?

Permalänk
Medlem

Posten kommer aldrig bry sig om ett klistermärke för 10kr i ett kuvert.

Permalänk
Medlem

@gnurk:

Räkningen från posten inkluderar troligen kostnaden för returfrakten som du enligt lag står för, annars kommer en till räkning senare, iom att du då betalar för en tjänst måste du betala moms ja däremot brukar det vara så att fraktkostnaden bara räknas på vad det kostade att skicka från början så kör de bara tillbaka det samma väg.
Momsen är troligen på deras tjänst, inte på frakten, för mig att EU nyligen sa nej till moms på frakt eller hur det var, minns inte exakt.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

@gnurk:

Räkningen från posten inkluderar troligen kostnaden för returfrakten som du enligt lag står för, annars kommer en till räkning senare, iom att du då betalar för en tjänst måste du betala moms ja däremot brukar det vara så att fraktkostnaden bara räknas på vad det kostade att skicka från början så kör de bara tillbaka det samma väg.
Momsen är troligen på deras tjänst, inte på frakten, för mig att EU nyligen sa nej till moms på frakt eller hur det var, minns inte exakt.

Så om någon skickar mig en gåva, som jag inte vill ha och inte löser ut, så är det ändå jag som ska stå för returkostnaderna till ett random land på andra sidan jordklotet?

Vad är det för lag som säger det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Posten kommer aldrig bry sig om ett klistermärke för 10kr i ett kuvert.

Nja, oftast inte, men det är bara att gräva runt lite på nätet så ser man att det trots allt händer då och då att folk tvingas betala hutlösa avgifter för försändelser som bara är värda några enstaka kronor. Exempelvis här, där en medlem på SweClockers blev debiterad 150 kr i avgift för att redovisa 1 krona i moms på en 4 kronors-försändelse:
#14091183

Fast min frågeställning är intressant även för försändelser som kostar lite mer, men där det ändå är bättre att Posten kastar grejorna i sopcontainern än tar ut sina sjuka avgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnurk:

Så om någon skickar mig en gåva, som jag inte vill ha och inte löser ut, så är det ändå jag som ska stå för returkostnaderna till ett random land på andra sidan jordklotet?

Vad är det för lag som säger det?

Skrivet av Konsumentverket:

Ångerrätt
När du säljer varor på nätet, via en telefonförsäljare eller hembesök är du skyldig att erbjuda konsumenter 14 dagars ångerrätt. Ångerrätten gäller även när du säljer produkter i butik men bara om du har kontaktat konsumenten utanför butiken.

Konsumenter har 14 dagars ångerrätt när de handlar på distans och utanför affärslokaler.
Du är skyldig att se till att konsumenten får information om ångerrätten
Informerar du inte om ångerrätten har konsumenten 1 år på sig att ångra köpet
Konsumenten ska betala returfrakten om de ångrar sig
Konsumenten har rätt att undersöka varan

Även Ebay och AliE har det även i sina villkor när returfrakten inte beror på något fel på varan m.m. och både Svensk lag och deras köpavtal gör att du kan bli skyldig pengar för eventuella omkostnader m.m.

Normalt är att den som orsakar en skada betalar den.

EDIT:
Missade "gåva", ja då blir det den som skicka det som står för frakten tillbaka.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnurk:

Så om någon skickar mig en gåva, som jag inte vill ha och inte löser ut, så är det ändå jag som ska stå för returkostnaderna till ett random land på andra sidan jordklotet?

Vad är det för lag som säger det?

Nu var det ju fråga om en beställning. Om nu avsändaren felaktigt angett att det gäller gåva så förändras inget.

Permalänk
Avstängd

För ytterligare information är du välkommen att ringa
TullSvar, 0771-520 520, Posten Kundtjänst, 020-23 22 21,
Konsument Europa, 08-429 07 80