Permalänk

Nekad till USA !

Förra veckan blev jag nekad att åka till usa från köpenhamn. Jag hade tydligen glömt att registrera mig på ESTA VISA ELECTRONIC. När dem sa att jag inte fick åka blev jag helt tom i huvudet. Mina tankar slutade fungera. Jag blev totalt chockad. Efter det som hade hänt kontaktade jag flygbolaget där ja köpte mina biljetter. Dem sade : Att det var ens eget ansvar att kolla upp vilka visum & liknade saker man skulle göra i förtid. Lixsom ja tänkte inte på att registera mig? Jag har ju åkt till usa förut. fast då skrev man på lappar på flyget vart man skulle bo & liknande. Men nu undrar jag: Kan ja få ersättning mot det som hände? För mina pengar försvann och ja fick inga biljetter tillbaks. Lixsom allt bara brann upp? Någon som vet vad jag kan göra? Riktigt hemskt ju!

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Nu är vi där, skylla-på-någon-annan-hur-får-jag-mina-pengar-tillbaka.

Du har en skyldighet att kolla upp vad som gäller. Du kommer inte få tillbaka dina pengar.

Permalänk

Hemskt faktiskt

Permalänk
Medlem

Jag var i USA i somras, då var det ingen registrering. Gjorde som du sa med lapparna på flyget och en säkerhetcheck i USA som man alltid gör.

Låter väldigt skumt tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristina_9710:

Jag har ju åkt till usa förut. fast då skrev man på lappar på flyget vart man skulle bo & liknande.

Sen inträffade 9/11..

Och angående "pengar-tillbaka frågan" så tror jag som ovan att det är kommer bli väldigt svårt då det är eget ansvar, det skulle då vara om du lyckats vrida till det så att du får det till att flygbolaget (elelr vad du nu bokade genom) inte har någon info på sin sida eller liknande, men det kommer nog bli väldigt svårt.. lycka till!

Visa signatur

Citera om du vill få ett svar!

Permalänk
Medlem

Riktigt jävla klantigt av dig och du kommer inte få några pengar tillbaka. Oftast brukar man ju fan få mail om att man ska göra det där när man beställer resan.

Skyll dig själv att du inte kollar upp faktiskt. Har varit i USA flertal ggr och aldrig några problem om du gör som du ska. Vilket en vanlig person tar reda på.

Och dina pengar brann inte upp, du brände upp dem.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rallez:

Jag var i USA i somras, då var det ingen registrering. Gjorde som du sa med lapparna på flyget och en säkerhetcheck i USA som man alltid gör.

Låter väldigt skumt tycker jag.

Det har varit registrering några år nu så antingen hade du jävla tur att ditt flygbolag inte kollade upp om du gjort det. För det ska dem. Man gör en frågeenkät på nätet, samma som man gjorde på planen. De gäller iofs i något år så du kanske gjort innan?

"Har du aktivt varit medlem eller är medlem i Nazipartiet i Tyskland mellan 1936-1945" något sådant.

Klassisk fråga!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Moderator
Moderator

Tråkigt att det händer och tyvärr ganska vanligt detta. De flesta researrangörerna informerar dock ganska tydligt att man måste ha ESTA eller annan form av visum innan USA-resor.
De har ingen skyldighet att kompensera dig för ditt misstag.

Hur lång tid innan flighten var du på flygplatsen? Ibland kan man ansöka och få den att gå igenom samma dag om man har tid på sig.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Låter inte alls konstigt. ESTA måste fyllas i 72 timmar före avresa. Konstigt att du inte fått något mail från flygbolaget om detta, brukar vanligtvis skickas ut automatiskt nån vecka i förväg.

Permalänk
Medlem

inga pengar tillbaka tyvärr.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Rallez:

Jag var i USA i somras, då var det ingen registrering. Gjorde som du sa med lapparna på flyget och en säkerhetcheck i USA som man alltid gör.

Låter väldigt skumt tycker jag.

Tvivlar dels på att de skulle låtit dig flyga dit men framförallt på att amerikanska immigrationsmyndigheterna hade låtit dig passera in om du saknade giltig visering, troligtvis hade någon annan fixat det åt dig eller att du haft en ESTA sedan tidigare (giltig 2 år).

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Har rest till usa 2 ggr sedan 11 sep, en av de gångerna skippade dom för övrigt kontrollen av pass/öga osv vid ankomst pga tekniska problem, ja.

Men i alla fall så tycker jag det ter sig som sjävklart att dett är upp till _anrangören_ att informera kunden/resenären, jag/konsumenten betalar flygbolaget för att ta mig till X ställe och då ska dom ta hand om allt som ska göras samt informera mig om vad jag eventuellt måste göra. Har du INTE blivit informerad om detta tycker jag definitivt att du ska kontakta ARN!

Permalänk
Medlem

Hpåller med Deamon, det har varit så i flera år och de släpper inte på dig om du inte har registrerat dig innan.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk

Måste vara jävligt tungt att bli av med allt sådär, men har svårt att tro att du får någon ersättning då det är upp till resenären att kolla all info innan, frankly.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomten51:

Har rest till usa 2 ggr sedan 11 sep, en av de gångerna skippade dom för övrigt kontrollen av pass/öga osv vid ankomst pga tekniska problem, ja.

Men i alla fall så tycker jag det ter sig som sjävklart att dett är upp till _anrangören_ att informera kunden/resenären, jag/konsumenten betalar flygbolaget för att ta mig till X ställe och då ska dom ta hand om allt som ska göras samt informera mig om vad jag eventuellt måste göra. Har du INTE blivit informerad om detta tycker jag definitivt att du ska kontakta ARN!

Om man i detta fall tagit ett så billigt alternativ som möjligt får man nog räkna med att man inte blir likväl upplyst. Men har man ett resebolag som man tagit bör man kräva information, ja.

Kommentar till borttaget inlägg borttagen.
Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inanimate:

Måste vara jävligt tungt att bli av med allt sådär, men har svårt att tro att du får någon ersättning då det är upp till resenären att kolla all info innan, frankly.

Ja, det är nog bara att bita i det sura äpplet och acceptera läget är jag nog rädd för.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk

Jävligt surt. Men om du hade åkt dit kanske det hade hänt något, jag tror allt händer av en anledning. Du skulle inte till USA helt enkelt haha

Visa signatur

uber3000

Permalänk
Medlem

Nope, du får inte pengar tillbaka. Du har skyldighet att kolla upp att din ESTA är uppkollad.. Som amerikan har jag lyxen att inte behöva kolla upp denna information
däremot förra året så glömde morsan bort att kolla när vi åkte. De var nära på att inte släppa in henne eftersom hon inte fyllt in ESTAn, däremot så fick hon gå förbi pga att jag var amerikan och kunde "hålla koll" på henne hahaha

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Stod klart och tydligt på hemsidan när jag beställde biljetter. Slitet bara att dom tar 100 kr för skiten

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk

Jag fick ingen mail att jag skulle registera mig på esta? Det var ett misstag. Skyller inte på någon men det är ganska svårt. Nu är det nog bara att boka om en ny biljett och åka nästa månad. Esta ansökan: godkänd just nu!

Permalänk
Medlem

Sverige hörde till en lista av länder förut som slapp visa för att komma in I USA förut, antar att vi blivit borttagna nu.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Säkert en tråd som finns på massor av andra forum nu också vid det här laget. En person med nollkoll som blir förtvivlad och "förvånad" över att han/hon förlorat massor av pengar på en resa. Snart är det dags att bojkotta flygbolag och skylla på dålig info också.

Om man menar ALLVAR med att resa någonstans, i synnerhet till en annan kontinent, bör man kolla upp vad som gäller. Annars menar man absolut 100% inte allvar med att resa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

Sverige hörde till en lista av länder förut som slapp visa för att komma in I USA förut, antar att vi blivit borttagna nu.

nej, vi är fortfarande ett av få länder som bara behöver skriva denna enkla visa. Annars måste man ansöka om turist-visum har jag för mig på ambassaden, vi kan göra denna online och mycket snabbare.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Lider med dig, har aldrig tänkt på kolla sånnt innan USA

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag är mycket besviken på folks beteende i den här tråden. Skriv relevanta och trevliga inlägg. Om ni anser att någon bryter mot reglerna, anmäl berörda inlägg till oss i stället för att kommentera dem. Det är fruktansvärt när trådar spårar ur på det här sättet.

Permalänk
Medlem

Jag är rädd jag ej kommer få esta då en kille håller på att hänga ut en som rasist vilket man inte alls är. Idiot.....As taskig person. Kan man inte kolla innan. Fan om personen sabbat för mig nu att jag ej får esta. Han sa jag var rasist när jag kallat han neger. Det hade jag inte alls det jag sa bara. Jag kunde inte veta du var neger heller. Skumma är att personen säger han är sdare. Jasså. Då hatar han sig själv då alltså. Han kan knappast vara sdare och svart för då hatar han ju sig själv! Han är as jobbig. Ska sluta hålla på och sno ens logg inlägg mm och posta dem på sin sida mm. Man vet aldrig vart han kan ha skickat bilderna. Han kallar en peddo med. Vilket man inte alls är. Förtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lonesome:

Sen inträffade 9/11..

Var ju ett bra tag sedan.. tycker saker borde återgå till det normala..
fast sen kom *Islamic State* eller vad dom nu kallar sig *suck*.

Permalänk
Medlem

Låt tråden vila i fred!

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Skrivet av Eowyn:

Jag är rädd jag ej kommer få esta då en kille håller på att hänga ut en som rasist vilket man inte alls är. Idiot.....As taskig person. Kan man inte kolla innan. Fan om personen sabbat för mig nu att jag ej får esta. Han sa jag var rasist när jag kallat han neger. Det hade jag inte alls det jag sa bara. Jag kunde inte veta du var neger heller. Skumma är att personen säger han är sdare. Jasså. Då hatar han sig själv då alltså. Han kan knappast vara sdare och svart för då hatar han ju sig själv! Han är as jobbig. Ska sluta hålla på och sno ens logg inlägg mm och posta dem på sin sida mm. Man vet aldrig vart han kan ha skickat bilderna. Han kallar en peddo med. Vilket man inte alls är. Förtal.

Off topic, men varför har blivit så populärt att skriva i 4år-10år gamla trådar på sista tiden?

Visa signatur

Jag hatar när folk anmäler min signatur...