Permalänk
Medlem

Uppdaterar en gaaammal dator.

Hej!
Ska köpa en laptop som ska ersätta min stationära data.
Stationära datorn ska till lilla systern men tänkte uppdaterar lite först.

Tänkte bytt till en SSD.
6 GB minne, DDR 3 tror jag. Behövs mer?
Grafikkort Geforce 8800 GT, Behövs en ny?

Dator är rätt gammal och undrar om det är ens möjlig att uppdaterar det.

Moderkortet är en: XFX nForce 680i LT SLI, Socket-775, GbLAN, DDR2, SATAII, ATX, 2xPCI-Ex16

Bild 1
Bild 2
Bild 3
Bild 4
Här är lite bilder på det stationära datorn.

Tips på grafikkort, minne och SSD.
Leta efter det mest prisvärda grejerna.
Lilla systern spela inte så mycket men hon surfar mycket med många flika på en gång.

Tack i förhand.

Permalänk
Inaktiv

Låter på dig som att du använder datorn till dags datum. Om du inte har några problem bör inte din syster ha det heller. Små uppgraderingsmöjligheter med DDR2-RAM och ingen nyproduktion på CPU-socket. Återanvänd i befintligt skick eller kasta. SSD är trevligt.

Permalänk

Det beror lite på vad syrran takte sig ha burken till. Kanske ett lite modernare grafikkort skulle göra gott. Om inte annat för att de drar mindre ström och kanske kan ha passiv kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Låter på dig som att du använder datorn till dags datum. Om du inte har några problem bör inte din syster ha det heller. Små uppgraderingsmöjligheter med DDR2-RAM och ingen nyproduktion på CPU-socket. Återanvänd i befintligt skick eller kasta. SSD är trevligt.

Går det att sätta in en SSD på den?

Problemet är att det är på väg att går sönder i nuvarande skick. Startade om tre gånger bara för att kunna skriva inlägget.
Tror det är grafikkortet som ger sig snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Det beror lite på vad syrran takte sig ha burken till. Kanske ett lite modernare grafikkort skulle göra gott. Om inte annat för att de drar mindre ström och kanske kan ha passiv kylning.

Några förslag som passar moderkortet?
Är inte så hej på datorn längre-

Permalänk
Inaktiv

Formatera om datorn, installera om windows och så är det klart.

Grafikkortet 8800 GT klarar lugnt av websurfning, att det segar nu beror på punkten ovanför. Mer ramminne till den gamla datorn är inte värt. SSD visst, men en nyformaterad dator är snabb den med. Nu vet jag ej hur meningsfullt det är att köpa ssd till en sådan gamal burk? Jag har dålig koll på vad som har hänt med sata gränssnittet.

Och för pengarna som blir kvar så kan hon skaffa något annat som en ny mobil eler något. Ny skärm, tangentbord och mus kan dock inte vara dumt beroende på vad hon har.

Permalänk
Medlem

Köp en SSD och ny kylpasta byt ut det på prollen och sätt in en SSD med en fräsch windows install så ska du se att den kommer fungera som en häst!

Permalänk

@enka Vad har du för nätagg?
SSD går fint stirra dig inte blind på siffror eftersom du endast har SATA II!

Permalänk
Medlem

Moderkortets officiella hemsida verkar vara nedlagd

2GB extra ram är ju däremot en ganska liten kostnad och kan göra skillnad om det är många fönster uppe samtidigt.

8800GT klarar fortfarande en del moderna spel, men även ett GTX 750 springer hästlängder ifrån det, både vad gäller råstyrka och funktioner (bättre videoavkodning, DX11.0 och DX12, strömförbrukning). Om grafikkortet är på väg att bli defekt och datorn ändå bara ska användas till att surfa duger ett GT 610 utmärkt, fastän det är mycket svagare prestandamässigt.

SSD har sällan direkt påverkan på spelprestanda men hela systemet känns rappare då laddningstider minimeras.
En billig Core 2 Quad skulle också vara en fin uppgradering om datorn inte redan har en sån.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dunis90:

Moderkortets officiella hemsida verkar vara nedlagd

2GB extra ram är ju däremot en ganska liten kostnad och kan göra skillnad om det är många fönster uppe samtidigt.

8800GT klarar fortfarande en del moderna spel, men även ett GTX 750 springer hästlängder ifrån det, både vad gäller råstyrka och funktioner (bättre videoavkodning, DX11.0 och DX12, strömförbrukning). Om grafikkortet är på väg att bli defekt och datorn ändå bara ska användas till att surfa duger ett GT 610 utmärkt, fastän det är mycket svagare prestandamässigt.

SSD har sällan direkt påverkan på spelprestanda men hela systemet känns rappare då laddningstider minimeras.
En billig Core 2 Quad skulle också vara en fin uppgradering om datorn inte redan har en sån.

Kör TS med 6 GB nu så är det väl tri-channel.

www.xfxforce.com/en-us

Permalänk
Medlem

Säkert 3st stickor ja, men LGA 775 stöder inte triple channel, utan bara single och dual channel.

Permalänk
Entusiast

En SSD kan absolut vara värt det.
Försök hitta en begagnad liten rackare för ett par hundringar (typ 64GB) då det viktiga bara är att operativsystemet ligger på den.

Det och en formatering kan i teorin vara allt som behövs faktiskt men det beror helt och hållet på hur ofta och vad din syrra skulle spela i så fall.
Det låter ju dock inte alls bra att den stänger av sig hela tiden... det kan ju vara vad som helst men troligen CPU-temperaturen eller GPU-temperaturen som du säger.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Vad har du för processor i den? Har nog någon s775 jag kan donera om du vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

@enka Vad har du för nätagg?
SSD går fint stirra dig inte blind på siffror eftersom du endast har SATA II!

Har en på 800 W.
Vad menar du med att jag inte ska stirra blind på siffror?

Skrivet av dunis90:

Moderkortets officiella hemsida verkar vara nedlagd

2GB extra ram är ju däremot en ganska liten kostnad och kan göra skillnad om det är många fönster uppe samtidigt.

8800GT klarar fortfarande en del moderna spel, men även ett GTX 750 springer hästlängder ifrån det, både vad gäller råstyrka och funktioner (bättre videoavkodning, DX11.0 och DX12, strömförbrukning). Om grafikkortet är på väg att bli defekt och datorn ändå bara ska användas till att surfa duger ett GT 610 utmärkt, fastän det är mycket svagare prestandamässigt.

SSD har sällan direkt påverkan på spelprestanda men hela systemet känns rappare då laddningstider minimeras.
En billig Core 2 Quad skulle också vara en fin uppgradering om datorn inte redan har en sån.

Har en Core 2 Quad Q6600.

Skrivet av Zy77en:

Vad har du för processor i den? Har nog någon s775 jag kan donera om du vill ha.

Tack för erbjudandet. Men i ärligheten namn så orka jag nog inte byta processor på den, pga fläkten och kylpasta som ska dit
Men tack.

Lilla systern laddar ner mycket och stream en del också, så kanske SSD är kanske värt att investerar i.
Tänkte kolla på beganad på butikerna, typ NetonNet Elgiganten och mediamark.
Men är osäkert om det passa till moderkortet. Kan man kolla upp det på enkelt sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Säkert 3st stickor ja, men LGA 775 stöder inte triple channel, utan bara single och dual channel.

2+1 per kanal bör ge dual channel. Beror lite på moderkort och chipset men fungerar på många annars nedgraderas det till singel channel automatiskt.

Själv kör 2+1Gb per kanal för 6Gb totalt utan problem. Kör 2+8 per kanal för 20Gb just nu på H97 med i3 och ger dual channel.

Mins inte hur petiga gammla nforce 2 chip var. Oavset spelar ingen stor roll på ett så gammalt system ändå med FSB.

Permalänk
Skrivet av enka:

Har en på 800 W.
Vad menar du med att jag inte ska stirra blind på siffror?

Har en Core 2 Quad Q6600.

Tack för erbjudandet. Men i ärligheten namn så orka jag nog inte byta processor på den, pga fläkten och kylpasta som ska dit
Men tack.

Lilla systern laddar ner mycket och stream en del också, så kanske SSD är kanske värt att investerar i.
Tänkte kolla på beganad på butikerna, typ NetonNet Elgiganten och mediamark.
Men är osäkert om det passa till moderkortet. Kan man kolla upp det på enkelt sätt?

Märke och modell på det?
Jo det är så att vissa SSDer har skriv och läs på låt oss säga 500MBit/s (tror det är bit annars rätta mig) och vissa har 300MBit/s SATA II är begränsat i överföringshastighet så jag hade letat efter t.ex INTEL vilket inte håller så höga hastigheter dock är de stabila om jag inte minns fel!

SSD med SATA ska passa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Märke och modell på det?
Jo det är så att vissa SSDer har skriv och läs på låt oss säga 500MBit/s (tror det är bit annars rätta mig) och vissa har 300MBit/s SATA II är begränsat i överföringshastighet så jag hade letat efter t.ex INTEL vilket inte håller så höga hastigheter dock är de stabila om jag inte minns fel!

SSD med SATA ska passa!

Var tydlingen bara 520W
en corsairs HX 520 W

Permalänk
Medlem

Duger, mins inte men mina TX650 was Seasonic dock osäker på HX sedan fans det väl nyare versioner med annan OEM också senare. Oavsett bör den duga mer än väl om den är hel.

Permalänk
Medlem

Känns inte som att en SSD skulle göra någon större skillnad för lillasyster. Jag hade låtit den vara as-is och istället sparat de pengarna till när allt ska bytas ut (alternativt köpt en laptop till lillasyster, kostnaden blir inte så mycket högre än att uppgradera den där).

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Pratade lite med lil systran om vad hon gör på datorn.
Laddar ner filmer med bitcomet(?) skriver i Word och surfar, samtidigt.
Hon tycker att datorn blir segt efter ett tag och därför begränsa sig att start fler flikar eller program.

Hjälper en ny grafikkortet detta? Kanske det är processorn som är flaskhalsen?
Vill ju komma undan så billigt som möjligt för henne då hon inte jobbar heltid.
Kanske bättre kolla ny laptop, blir billigare kanske?

Permalänk
Medlem

Grafikkort hjälper nog inte där.
RAM och SSD är nog problemet. Val av WEB browser kan underlätta med.

Snabbare CPU hjälper med men kolla RAM och CPU användningen först.