Kan man "avaktivera" en bildskärm när den stängs av?

Permalänk

Kan man "avaktivera" en bildskärm när den stängs av?

Hej! Jag kopplade idag in min tv som en tredje monitor till min dator för att kolla serier o. dyl. från min säng. Jag tänkte jag skulle spegla min primära skärm i tvn till först men det visade sig att jag kunde inte ha olika upplösningar på skärmarna då vilket jag vill ha eftersom när jag speglade min 1920x1080 LG monitor i min JVC tv via HDMI så blev bilden för stor i tvn (t.ex. windows aktivitetsfältet synttes bara halva osv). Jag fann senare att en anpassad upplösning på 184x1036 såg bäst ut i tvn men för att ha det måste tvn vara en tredje skärm alltså så att skrivbordet sträcks ut på 3 skärmar. Jag tänkte jag löst det hela men när jag stänger av tvn så tror datorn att den fortfarande är där så jag kan röra musen dit ännu. Finns det något sätt att göra så att när tvn stängs av så försvinner den från min 3 skärm setup och blir en simpel 2 skärm setup istället?
Eller vet nån hur jag ska få speglingen att fungera så att bilden passar tvn?
tvn är en äldre modell JVC LT-32DA8ZU

Mitt grafikkort är ett gtx 660 och mitt operativsystem är Windows 10.
Mina riktiga dator skärmar är 2x LG GL2450 1920x1080

Permalänk
Rekordmedlem

Om tvn visar för stor bild har det troligen att göra med nån zoom/overscanfunktion och inte upplösningen i sig, stäng av sånt så ska bilden bli rätt, det finn troligen både i grafikdrivern och i tvn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om tvn visar för stor bild har det troligen att göra med nån zoom/overscanfunktion och inte upplösningen i sig, stäng av sånt så ska bilden bli rätt, det finn troligen både i grafikdrivern och i tvn.

Har sökt och sökt men inte hittat var jag kan stänga av det. misstänke ngt dyl. På tvn hittar jag inga inställningar om ratio eller upplösning eller något. bara ljud inställnignar, färg, kontrast osv. Inget om själv storleken...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ironmaiden96:

Har sökt och sökt men inte hittat var jag kan stänga av det. misstänke ngt dyl. På tvn hittar jag inga inställningar om ratio eller upplösning eller något. bara ljud inställnignar, färg, kontrast osv. Inget om själv storleken...

Inget zoom nånstans? Det kan också hänga på vilken ingång du använder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ironmaiden96:

Har sökt och sökt men inte hittat var jag kan stänga av det. misstänke ngt dyl. På tvn hittar jag inga inställningar om ratio eller upplösning eller något. bara ljud inställnignar, färg, kontrast osv. Inget om själv storleken...

Detta enligt din manual:

http://www.jvc.se/files/instruction_manual/lct2207-002a-u-sw_...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Inget zoom nånstans? Det kan också hänga på vilken ingång du använder.

När tvn är på HDMI source händer inget när jag trycker på zoom... Vet inte vad det beror på men andra knappar funkar nog men inte zoom...

Ända sättet jag fått det att funka typ som jag vill hittills har varit genom att köra tvn som en tredje display som "extend desktop" och manuellt ställa in en custom upplösning genom nvidia kontrollpanelen. Varje gång jag inte använder den måste jag dra ur hdmi kabeln ur tvn för att den ska försvinna från datorn

Permalänk
Bildexpert 📺

JVC LT-32DA8ZU är en så pass gammal TV att den sannolikt har en fast overscan den alltid lägger på. Det var ganska vanligt på den tidens apparater. Det kan kan vara knivigt att få en del av de här gamla 1366x768-apparaterna att fungera vettigt mot en dator. VGA-anslutningen kan fungera bättre, om det finns någon.

Du kan försöka med en custom resolution på 1360x768 i 60 Hz. När jag testade TV-apparater på den här tiden var det kanske 1/3-del som synkade den vägen. Något fler klarade än 1280x768 och pixelmappade på höjden, eller körde 1:1 med svarta kanter på sidorna.

Men majoriteten apparater från den tiden fungerar inte väl ihop med datorn. Man har overscan och/eller pixelmatriser som inte mappar 1:1. Kluddig grafik och bortskurna menyer.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

JVC LT-32DA8ZU är en så pass gammal TV att den sannolikt har en fast overscan den alltid lägger på. Det var ganska vanligt på den tidens apparater. Det kan kan vara knivigt att få en del av de här gamla 1366x768-apparaterna att fungera vettigt mot en dator. VGA-anslutningen kan fungera bättre, om det finns någon.

Du kan försöka med en custom resolution på 1360x768 i 60 Hz. När jag testade TV-apparater på den här tiden var det kanske 1/3-del som synkade den vägen. Något fler klarade än 1280x768 och pixelmappade på höjden, eller körde 1:1 med svarta kanter på sidorna.

Men majoriteten apparater från den tiden fungerar inte väl ihop med datorn. Man har overscan och/eller pixelmatriser som inte mappar 1:1. Kluddig grafik och bortskurna menyer.

finns bara Scart och hdmi inputs... Å jaa, den e nog gammal så vi kör på att det är så. Har nu en lösning som fungerar även om den är lite klumpig med min hemmagjorda upplösning