HTC Vive får läckt europeisk prislapp

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Lär köpa Gen2

Desto fler som resonerar så desto färre köper första generationen och desto sämre kvalitet på såväl spel som generell vr-teknik. Nu tar du och förbokar imorgon och därmed basta!

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av sCaz:

Desto fler som resonerar så desto färre köper första generationen och desto sämre kvalitet på såväl spel som generell vr-teknik. Nu tar du och förbokar imorgon och därmed basta!

Skulle inte tro det haha...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Gah, så svårt att veta om man bör boka imorgon. Blev lite avtänd på Occulus med den enorma leveranstiden...

Jag avbokade min Rift. Blir nog en Vive trots allt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Tycker priset är helt rimligt. 9 lax för helt ny teknik är inte dyrt. Sjuk valuta för pengarna om man jämför med vad en high end skärm eller en Oled TV kostar. Eller vad datorkomponenter kostade för 10 år sedan.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av edda123:

Tycker priset är helt rimligt. 9 lax för helt ny teknik är inte dyrt. Sjuk valuta för pengarna om man jämför med vad en high end skärm eller en Oled TV kostar. Eller vad datorkomponenter kostade för 10 år sedan.

Håller med. Det är ju mindre än valfri möbel

Permalänk
Skrivet av Triton242:

You cant beat the real thing

Skickades från m.sweclockers.com

Nu kom jag tänka på rätt snuskig idé Kan säga så här om båda parter har VR (så kan man ju bestämma utseendet på den man har som sällskap ), sen hur väl det fungerar vågar jag inte ens fundera på.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Gah, så svårt att veta om man bör boka imorgon. Blev lite avtänd på Occulus med den enorma leveranstiden...

Jag tror nog Oculus är mer realistiska när det gäller leveransdatum i praktiken.
(jag skulle bli förvånad om Vive:n dyker upp hos vanliga köpare innan Riften)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Jag avbokade min Rift. Blir nog en Vive trots allt.

Jag tror att Rift kommer att ha bättre display.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

Butikspris

Min fråga är när både Oculus och Vive dyker upp i butik så man kan prova dem båda innan man bestämmer sig för vilken man vill ha...
Då slipper man tänka på dyr frakt dessutom och får svensk reklamationsrätt.

Permalänk
Skrivet av sCaz:

Desto fler som resonerar så desto färre köper första generationen och desto sämre kvalitet på såväl spel som generell vr-teknik. Nu tar du och förbokar imorgon och därmed basta!

Jag köpte en Jens of sweden MP3 spelare med 128mb minne och batteritid på 45 minuter. Den kostade 2800 kr. Den var jättekass. Köpa generation ett gör jag aldrig om. Men folk glodde och vissa vände sig om på gatan. Den var het som satan...

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag tror att Rift kommer att ha bättre display.

Tveksamt. De flesa som back to back testat verkar säga att de skillnader som finns är extremt små. Om det är några kan det vara lite bättre fov på vive och klarhet på rift. Men många av de här som testat båda gör ju det under stressiga förhållande på galor och hinner inte ställa in dom optimalt för sig själv osv osv . Svårt att veta .

Permalänk
Medlem

@Devil May Cry: Kanske tekniskt sett men populariteten verkar mycket starkare. Om man ska ga enbart efter reddit såklart då som jag gör.

Permalänk
Medlem

@Modellören: Vissa gen 1 ger ju lite mer värde än andra då . Det enda jag köpte var den första Iphonen, as tidigt och beställde från usa. Var grymmast på gymnaset. Förutom att alla tyckte jag var dum i huvet en lång period för vad skulle man med en sån där stor onödig skärm utan knappar till . Men sen tog det fart, och den höll med riktigt länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

You cant beat the real thing

Skickades från m.sweclockers.com

Give it some time.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heymelon:

Tveksamt. De flesa som back to back testat verkar säga att de skillnader som finns är extremt små. Om det är några kan det vara lite bättre fov på vive och klarhet på rift. Men många av de här som testat båda gör ju det under stressiga förhållande på galor och hinner inte ställa in dom optimalt för sig själv osv osv . Svårt att veta .

FoV ska vara samma men rift ska ha bättre bild vad jag hört. Känns som att vive kräver ett helt rum dedikerat till den för att dra nytta av det extra som den medför med deras tracking, medan oculus kommer bli den bästa "sittande" upplevelsen

Ja, jag är lite partisk dock då jag väntar på min oculus

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Känns som att vive kräver ett helt rum dedikerat till den för att dra nytta av det extra som den medför med deras tracking, medan oculus kommer bli den bästa "sittande" upplevelsen

Precis så jag har uppfattat det också. Jag har inte möjlighet till att avsätta ett helt rum till VR, eller ens inreda rummet som datorn står i för att få till en provisorisk lösning.

Väntar med iver på min Oculus istället

Permalänk
Medlem

@Vodka: Hur mycket yta har du att röra dig på då? I runda slängar

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av affero:

@Vodka: Hur mycket yta har du att röra dig på då? I runda slängar

Grejen är ju den att man vill ju inte kröka in grejer på all boyta man har

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vodka:

Precis så jag har uppfattat det också. Jag har inte möjlighet till att avsätta ett helt rum till VR, eller ens inreda rummet som datorn står i för att få till en provisorisk lösning.

Väntar med iver på min Oculus istället

Har förbokat oculus och av precis samma anledning kan jag inte köpa vive, jag kan inte möblera rummet på en vettigt sätt. (bor 2 Pers i en 1a på 35m2,varav rummet som även sängen står i är 15 m2.

Tråångt

Edit :" vettigt " i VR syfte.

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem

Jag har ännu inte avbokat min Rift, men så snart jag lägger vantarna på en pre-order av Vive blir det så. Jag lär hänga på F5 om 7h och 32 min.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehallq:

Har förbokat oculus och av precis samma anledning kan jag inte köpa vive, jag kan inte möblera rummet på en vettigt sätt. (bor 2 Pers i en 1a på 35m2,varav rummet som även sängen står i är 15 m2.

Tråångt

Edit :" vettigt " i VR syfte.

Yeap tror inte många har ett helt rum ledigt för att dedikera till VR
Och att flytta runt grejer varje gång man ska använda det känns som det kommer bli tröttsamt snabbt
Room scale VR kommer inte lyckas för privatpersoner

Permalänk
Medlem

@PV52: Nej det kan jag förstå, men Lighthouse basstationerna kan du bara ställa på en hylla, ditt datorbord, montera på vägg (väggfästen ingår) etc. Det är i princip allt du behöver för room scale. Att du inte vill fylla upp all boyta du har funkar som fördel för Vive, eftersom desto mer öppen yta du har desto bättre. Kolla in Stress Level Zeros video om Room Scale ytkrav (för deras spel, Hover Junkers iallafall). De flesta VR utvecklarna som utvecklar för Room Scale stöder många typer av rumsstorlekar och i många fall även bara ståendes eller ibland även sittandes. Ex. så stöder Hover Junkers sittandes, ståendes, allt emellan typ 2m*2m - 5m*5m

Edit: Videon https://www.youtube.com/watch?v=NixHENChoQ4

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Skrivet av PV52:

FoV ska vara samma men rift ska ha bättre bild vad jag hört. Känns som att vive kräver ett helt rum dedikerat till den för att dra nytta av det extra som den medför med deras tracking, medan oculus kommer bli den bästa "sittande" upplevelsen

Ja, jag är lite partisk dock då jag väntar på min oculus

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Vodka:

Precis så jag har uppfattat det också. Jag har inte möjlighet till att avsätta ett helt rum till VR, eller ens inreda rummet som datorn står i för att få till en provisorisk lösning.

Väntar med iver på min Oculus istället

Fast så är det absolut inte
Alla som tror man behöver ett VR rum för Vive kan kolla på den här
https://www.youtube.com/watch?v=NixHENChoQ4

Skrivet av Spawnbadboy:

Yeap tror inte många har ett helt rum ledigt för att dedikera till VR
Och att flytta runt grejer varje gång man ska använda det känns som det kommer bli tröttsamt snabbt
Room scale VR kommer inte lyckas för privatpersoner

Sluta snacka strunt och ta reda på fakta. Kolla min video ovan.
Man kan i princip stå helt stilla och bara röra armar/huka sig etc, Vem har inte den möjligheten hemma idag?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Sluta snacka strunt och ta reda på fakta. Kolla min video ovan.
Man kan i princip stå helt stilla och bara röra armar/huka sig etc, Vem har inte den möjligheten hemma idag?

Men då känns det ju inte som man får fulla funktionen av roomscale vilket då inte längre är värt de extra pengarna på ett redan saftigt pris (även om det är ett förståeligt pris). Varför betala mer för någonting man inte kommer kunna använda fullt ut?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Men då känns det ju inte som man får fulla funktionen av roomscale vilket då inte längre är värt de extra pengarna på ett redan saftigt pris (även om det är ett förståeligt pris). Varför betala mer för någonting man inte kommer kunna använda fullt ut?

Skickades från m.sweclockers.com

Oavsett roomscale får du ju med de spårade handkontrollerna... dessa används lika bra stående på plats eller till och med sittande.

Men visst, är man helt ointresserad av även detta så spelar det såklart ingen roll.

För min del ser jag Rift som ett alternativ endast om man är helt inne på racing med ratt och pedaler, eller flygning med HOTAS.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Officiellt nu. Kostar 899 Eur i Sverige inkl moms.

Leverans 5 april.

Nu ingår även Google Tilt Brush utöver Fantastic Contraption och Job Simulator.

/Hulle.

Google Tilt Brush är det som tilltalade mig mest för VR. Det är riktigt jävla awesome.
https://www.youtube.com/watch?v=GSbkn6mCfXE
Glen Keane, animatör på disney.

https://www.youtube.com/watch?v=EYY-DZ14i9E

Den här är lite mer down-to-earth där de även pratar om hur det skulle gå att applicera tiltbrush för att göra assets till spel t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Oavsett roomscale får du ju med de spårade handkontrollerna... dessa används lika bra stående på plats eller till och med sittande.

Men visst, är man helt ointresserad av även detta så spelar det såklart ingen roll.

För min del ser jag Rift som ett alternativ endast om man är helt inne på racing med ratt och pedaler, eller flygning med HOTAS.

/hulle.

Jo, det är iochförsig sant, men vi vet ju inte hur handkontrollerna till rift kommer prestera eller kosta, säg att dom är mer exakta är dom hos vive och kostar 500kr med frakt om man redan köpt en rift (ja, är förmodligen bara drömmar) då är det ju fortfarande en bättre sittande upplevelse med rift för 1000kr mindre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Fast så är det absolut inte
Alla som tror man behöver ett VR rum för Vive kan kolla på den här
https://www.youtube.com/watch?v=NixHENChoQ4

Sluta snacka strunt och ta reda på fakta. Kolla min video ovan.
Man kan i princip stå helt stilla och bara röra armar/huka sig etc, Vem har inte den möjligheten hemma idag?

stå still är inte room scale... room scale är att kunna röra sig runt på en yta
Sitta ner/stå upp på samma plats är inga problem och är det som kommer användas inom all vr

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

Jo, det är iochförsig sant, men vi vet ju inte hur handkontrollerna till rift kommer prestera eller kosta, säg att dom är mer exakta är dom hos vive och kostar 500kr med frakt om man redan köpt en rift (ja, är förmodligen bara drömmar) då är det ju fortfarande en bättre sittande upplevelse med rift för 1000kr mindre

Skickades från m.sweclockers.com

Tveksamt på att den kommer kosta under 1000kr. Jag menar, Xbox Elite kontrollerna är över 1000kr och är inget speciellt alls. Och en vanlig Xbox One kontroller kostar 500kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PV52:

FoV ska vara samma men rift ska ha bättre bild vad jag hört. Känns som att vive kräver ett helt rum dedikerat till den för att dra nytta av det extra som den medför med deras tracking, medan oculus kommer bli den bästa "sittande" upplevelsen

Ja, jag är lite partisk dock då jag väntar på min oculus

Skickades från m.sweclockers.com

Förstår inte hur det krävs ett helt rum att ta några steg fram och tillbaka. Touch verkar va ganska begränsad så få se hur mycket som krävs för att ge upplevelse utöver den. Skärm kvallen får man ju se när de kommer. Men har sett väldigt många som säger att fov är lite bättre på Vive och det om något är viktigare för mig än lite screen door skillnad.