Permalänk
Medlem

Delid rengörning

Hej!

Snabb fråga egentligen. Jag funderar på att delida min processor, pga värmespikar trots slutet vattensystem.
Vet att många använder isopropanol för rengöring av kylpasta.
Jag har under mina år använt mig av kemiskt ren bensin för rengöring av pasta och slagg.

Kan jag göra rent inuti IHS och processorn med kemiskt ren bensin, eller ska jag införskaffa isopropanol istället?

Tack på förhand.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@MurkhaZ: Vilket som fungerar. Se till att skrapa bort gummi-limmet som sitter på kanten. Det är problemet, inte kylpastan som sitter innanför.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom:

Tack för snabbt svar!
Kommer inte ihåg vart jag läste det, men det framgick att den kemiskt renade bensinen kunde skada ytan runtom chippet.
Inget som du/ni hört något om?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@MurkhaZ: Kan inte tänka mig att du kan skada glasfiber med bensin. Tror tom jag körde med kemisk ren bensin när jag genomförde min delid. Kan dock varit Kemisk ren Aceton (vilket borde vara värre).

Värt att tänka på. Du behöver ju inte doppa hela chippet i bensin

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom:

Tack igen för snabbt svar, då kör jag på det när jag får tid.

Permalänk

Gripen's Aceton fungerade bra för mig

Permalänk
Entusiast

Jag har kört kemiskt ren aceton i alla tider utan bekymmer

Permalänk
Inaktiv

Har aldrig överklockat till den nivå att en de-lid behövs, men har rengjort många gånger och då alltid använt Gripens Röda (Kemiskt ren) Aceton.

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom:

Skulle du föredra att man täcker elektroniken bredvid chippet med genomskinlig nagellack? eller behöver jag oroa mig?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MurkhaZ:

@DavidtheDoom:

Skulle du föredra att man täcker elektroniken bredvid chippet med genomskinlig nagellack? eller behöver jag oroa mig?

Tycker du överdriver lite. Ta en papperstuss, vik ihop, håll den för öppningen på flaskan och vänd snabbt på den så får du tillräckligt med vätska (vilken du än använder). Mer än så ska du inte använda så det bör inte kunna komma något på själva moderkortet över huvud taget.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1:

Jag såg precis att jag tänkte på en sak och skrev en annan. Jag kommer använda mig av Coollaboratory Liquid Ultra på processorn efter delid. Det var därför jag frågade angående nagellack.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MurkhaZ:

@Andreaz1:

Jag såg precis att jag tänkte på en sak och skrev en annan. Jag kommer använda mig av Coollaboratory Liquid Ultra på processorn efter delid. Det var därför jag frågade angående nagellack.

Det tycker jag definitivt att du ska göra. Värt det för att inte orsaka en kortslutning av misstag.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

@SeF.Typh00n:

Okej, då kör jag på det, det bör fungera med vilket genomskinligt nagellack som helst va?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MurkhaZ:

@SeF.Typh00n:

Okej, då kör jag på det, det bör fungera med vilket genomskinligt nagellack som helst va?

Ja, det borde inte vara några problem.

Nu är jag ingen nagellacksexpert, men kan inte komma på något som skulle påverka.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@MurkhaZ: Bara om du har ledande kylpasta.

Vilken kylpasta du kör på Chippet spelar mindre roll, har egentligen ingen påverkan på avledningsförmåga, det är bara gummikanten runt om som är besväret.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

@MurkhaZ: Bara om du har ledande kylpasta.

Vilken kylpasta du kör på Chippet spelar mindre roll, har egentligen ingen påverkan på avledningsförmåga, det är bara gummikanten runt om som är besväret.

CLU är ju ledande.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@SeF.Typh00n: Misstänker att TS kan göra den härledningen själv med mitt inlägg utan att jag måste förklara vilka kylpastor som är och inte är ledande.

Dock har du mycket riktigt rätt att CLU är ledande, det var dock inget jag läste i samband med mitt inlägg (svarade direkt från mina citat och såg då inte tråden).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin