Permalänk
Medlem

Problem med benq xl2411z

Jag köpte en benq xl2411z för två veckor sedan men jag har lite problem med den. När den visar mörka färger så blir bilden väldigt pixlig, men det händer bara med DVI, inte med hdmi. https://imgur.com/8ikLgJF så ser det ut och ser det tydligast på kniven i cs och på videos. Är det datorn eller skärmen som det är fel på?

Permalänk
Bildexpert 📺

@sweg123: Vare sig skärm eller dator.

Baserat på vad jag vet om liknande problem är det rätt som det ser ut med DVI, så länge du kopplar DVI-till-DVI vill säga.

Kopplar du HDMI i någon ände måste man matcha signalnivåer i skärm och grafikkort till 0-255 ("full RGB") för att det ska bli rätt. Är det fel matchning blir bilden antingen gråblaskig eller så klipper den alla mörka nyanser.

Med andra ord: Kör du DVI-till-DVI är det rätt som du ser det och HDMI-bilden som är fel. Testbild för att matcha nivåer har du här: http://www.lagom.nl/lcd-test/black.php

Benq XL2411Z ska för övrigt köras med DVI-DL hela vägen eftersom det är vad som krävs för att nå 144 Hz.

Permalänk
Medlem

Har samma sak på min xl2411z. Jag mailade inet och fick den utbytt men samma sak uppstod. Har även skaffat en ny dator medans jag haft skärmen men problemet var kvar även då

Edit: Jag kör med dvi kabeln man fick med skärmen när man köpte den

Visa signatur

Intel Core i7 11700K ~ EVGA GeForce GTX 980 Ti HYBRID GAMING 6GB ~ Corsair Vengeance RGB PRO SL 2x16GB 3600MHz ~ WD Black SN850 2TB ~ ASUS ROG STRIX Z590-A GAMING WIFI ~ Corsair RM750 750W Vit (2021) ~ Fractal Design Meshify 2 ~ Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165 Hz

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Shobons:

Har samma sak på min xl2411z. Jag mailade inet och fick den utbytt men samma sak uppstod. Har även skaffat en ny dator medans jag haft skärmen men problemet var kvar även då

Detta är för att orsaken inte är något fel, utan endast felatchande signalnivåer mellan skärm och grafikkort. Enkla inställningar alltså. Det är väldigt lätt att lösa, det finns endast fyra möjliga kombinationer totalt. Svårigheten kring detta rör främst vilka menyinställningar i skärmen som påverkar. De kallas olika saker hos olika produkter.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Kör dvi-dl, bara färgerna som är problemet, men fattar inte vart/hur man ska fixa inställningarna

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av sweg123:

@Laxpudding: Kör dvi-dl, bara färgerna som är problemet, men fattar inte vart/hur man ska fixa inställningarna

Då är det rätt nivåer. Ifall testbilden klipper 0-16 när du kör HDMI så är det alltså HDMI-bilden som är fel. Orsaken till att du kanske tycker DVI-bilden är "fel" kan ha att göra med ett par andra orsaker:

  • Din tidigare skärm kanske hade fel signalomfång inställt och klippte bort nivåerna. Du är van med den bild som visar fel. Då blir det ofta en överraskning när allting som ska synas plötsligt syns.

  • Benq XL2411Z är en TN-panel och är extremt känslig för hur du vinklar den. Detta påverkar gamma/tonkurva så att mörka nyanser bli riktigt ljusa. Då framhävs blockighet och liknande som normalt "döljs" i svärtan. Testa att vinkla den (och flytta huvudet) så att du rakt framifrån betraktrar skärmen och se hur detta påverkar testbilden.

  • Det tredje felet är en kombination av båda där uppspelningsprogrammet och/eller grafikkortsinställningar är satta så att de ljusar upp bilden för mycket. Tonkurva är för ljus. Dvs tidigare skärm hade fel nivåer och klippte signalen så att bilden blev för mörk. Men detta märktes instinktivt och som följd ljusar man upp bilden med inställningarna. När signalnivåerna nu är rätt blir denna ändring alldeles fel.