HTC öppnar förhandsbokningar av Vive

Permalänk
Melding Plague

HTC öppnar förhandsbokningar av Vive

Efter lång tids väntan öppnas slussarna för förhandsbokning av HTC Vive, som inklusive frakt för en totalkostnad på strax över 9 000 kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jaha, då blev det en förhandsbokning då, VR, here we go

edit: förhandsköp ska det ju vara

Permalänk
Medlem

Nää fasen denna är för dyr för mig så jag ligger kvar på Rift bokningen trotts att jag gillar Vives koncept mer. Men vågar inte gambla med 9k om jag inte gillar VR.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

ja... ska man ? har ju visserligen bokat oculus hmm det här är inte lätt :/

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk
Medlem

Ja jävlar, de lyckas slå Oculus på fraktkostnaden. Dayuuum

Permalänk
Medlem

Vive-boxen väger 6kg medan Oculus väger 2kg, så det är inte konstigt att frakten är marginellt högre.

Frakten är bara 670:- + moms vilket inte är så överpris för stor 6kg låda egentligen.

Vive är totalt mycket mer billigare än Oculus, iallafall om man inte vill sitta och spela VR med handkontroll.

Oculus: Rift + frakt + Touch controls + frakt lär hamna på över 10 000:- totalt. Och du kommer inte ha alla grejer förrän i höst!
Vive: Vive + frakt = 9200:- och du kan ha alla grejer om 6 veckor!

Permalänk
Medlem

http://www.elgiganten.se/cms/htc-vive-virtual-reality/htc-viv...

Elgiganten kanske är bättre att satsa på då! Om de levererar relativt snabbt vill säga. Men 800+ i frakt är ju inte värt de 3 spelen som kommer med skulle jag tro

Permalänk
Medlem

@satoshi: Det är la närmre 850 i frakt?

Permalänk

Sjukt segt att ladda sidan för checkout ~_~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heymelon:

@satoshi: Det är la närmre 850 i frakt?

670:- kostar frakten, moms tillkommer med 25%.

Jag checkade ut som företag, min totalkostnad blev 7378:-

Permalänk
Medlem

Tänker fortsätta vänta tills det kommer ut fler recensioner, och kanske tills jag själv testat både Rift och Vive. Alldeles för mycket pengar att ligga ute med ifall man väljer något man ångrar. Först och främst är det GPU som ska uppgraderas!

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heymelon:

http://www.elgiganten.se/cms/htc-vive-virtual-reality/htc-viv...

Elgiganten kanske är bättre att satsa på då! Om de levererar relativt snabbt vill säga. Men 800+ i frakt är ju inte värt de 3 spelen som kommer med skulle jag tro

Tror inte för en sekund att Elgiganten kommer sälja HTC Vive under 10000 kr.... Eller jo, 9999,90 :- kanske

Visa signatur

RTX 3060m, i5-11300H 3,1 GHz, 16 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av affero:

Tror inte för en sekund att Elgiganten kommer sälja HTC Vive under 10000 kr.... Eller jo, 9999,90 :- kanske

Elgiganten säljer många produkter som de tappar pengar på. De tjänar pengar på sina tjänster och tillbehör, dessutom är det i deras bästa intresse att se till att omsättningen går till dem och inte till konkurrenten, även om det kostar några hundralappar i förlorad vinst per enhet.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Nope. Ligger kvar med förbokningen på Rift (ca 6800kr), om recensionerna som bör komma i april är i stark favör för Vive kan jag avboka och omvärdera men magkänslan talar för Rift just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av satoshi:

670:- kostar frakten, moms tillkommer med 25%.

Jag checkade ut som företag, min totalkostnad blev 7378:-

Hoppas du får vänta extra länge på vårdcentralen nästa gång din luspudel!

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

När kan man förvänta sig recensioner på både Vive och Rift? Som jag förstått det finns den slutgiltiga versionen ute på marknaden.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av satoshi:

Vive är totalt mycket mer billigare än Oculus, iallafall om man inte vill sitta och spela VR med handkontroll.

Oculus: Rift + frakt + Touch controls + frakt lär hamna på över 10 000:- totalt. Och du kommer inte ha alla grejer förrän i höst!
Vive: Vive + frakt = 9200:- och du kan ha alla grejer om 6 veckor!

Svårt att veta vad de kommer ta för Oculus touchkontrollerna redan nu
(men jepp visst finns risken att de blir rätt dyra)

Sen är jag väldigt skeptisk till om Vive verkligen kan börja leverera på riktigt till kund i Europa/Sverige redan i april. De har inte mycket tid att spela på! (Oculus är nog bara mer realistiska i sina prognoser här gissar jag)

De lär nog landa på riktigt ungefär samtidigt är min gissning.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Då var det beställt Hyped!

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem

Hur tusan skickar dom enheten?
Privat hemleverans eller vad motiverar en fraktkostnad på 900:- ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

990€ landade det på inklusive frakt. Återstår att se om det var värt det.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Radeon RX 7900 XTX | 32GB DDR4

Permalänk
Medlem

Bästa är att vänta lite nya saker bruka har barn sjukdomar sen kommer priset att gå ner ☺

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Svävade mellan rift och vive in i det sista, blev vive pga. handkontrollerna.

Lite surt att inte ha ett "kö-nummer"...

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte det är så farligt dyrt för man får ju med en del tillbehör och det är "nytt". Men låt oss leka med tanken att man faktiskt skulle beställa en, vilka spel kommer man kunna utnyttja detta i som kommer finnas ute inom den närmaste tiden? Är det klargjort ifall spelen kommer funka oavsett ifall man har en occolus eller vive?

Jag kommer personligen inte beställa någon utan vänta tills det antingen gått ner i pris eller att spelen som kommer ha VR stöd blir tillräckligt värda för en sån investering. Spelar mestadels bilspel nu och där finns väl rätt okej stöd men skulle man köpa en sånhär mojäng vill man ju även kunna använda den till andra spel också.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

GAAA ska man köpa

Permalänk
Medlem

Kan ej vänta tills jag kan få spela jobbsimulatorn efter jobbet varje dag. Åh vilken tid att vara vid liv!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

vilka spel kommer man kunna utnyttja detta i som kommer finnas ute inom den närmaste tiden?

Alla på dehär listorna har ju garanterat stöd och släpps vid release eller är ute:
http://store.steampowered.com/curator/9738881-HTC-Vive-Compat...
http://store.steampowered.com/search/#sort_by=_ASC&sort_order...

Du kan även filtrera om de har stöd för rörelsekontrollerna. Många spel överlappar men länkade båda för de håller på och fyller på sig med olika titlar i olik takt.

En annan lite mer blandad lista med spel både på och utanför steam: https://www.reddit.com/r/Vive/wiki/index

Permalänk
Medlem

fuck it beställde en

Permalänk
Medlem
Skrivet av satoshi:

Vive-boxen väger 6kg medan Oculus väger 2kg, så det är inte konstigt att frakten är marginellt högre.

Frakten är bara 670:- + moms vilket inte är så överpris för stor 6kg låda egentligen.

Vive är totalt mycket mer billigare än Oculus, iallafall om man inte vill sitta och spela VR med handkontroll.

Oculus: Rift + frakt + Touch controls + frakt lär hamna på över 10 000:- totalt. Och du kommer inte ha alla grejer förrän i höst!
Vive: Vive + frakt = 9200:- och du kan ha alla grejer om 6 veckor!

Fick det till att Riften är 247 Euro billigare än Viven. Eftersom vi inte vet vad Touch kommer kosta hit med frakt än är det dumt att jämföra de prismässigt, men har svårt att tro att Touch skulle kosta mer än 247 Euro. Finns för- och nackdelar med båda, personligen tycker jag Rift verkar bäst i dagsläget.

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

När kan man förvänta sig recensioner på både Vive och Rift? Som jag förstått det finns den slutgiltiga versionen ute på marknaden.

Nog i mars
Då är båda ute

Permalänk
Medlem

Den frakt kostnaden var något enormt, har beställt tyngre och ömtåliga saker från väldigt långt bort som vägt mer i express för betydligt lägre kostnad. Känns som de smugglar in vist i just den summan eller något

Tja för min del blir det inte HTC Vive, då jag har både husdjur samt inte plats för detta så finns inte ens chans att det funkar här hemma.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.