Jordnings problem, strömförande datorchassi.

Permalänk
Medlem

Jordnings problem, strömförande datorchassi.

hej sweclockers.

jag bor i en äldre lägenhet med inga el-kontakter med jordning. om jag lägger kinden mot skruvarna ibak på chassit kan jag känna att det sticker lite (ingen starkstöm) kan inte känna med handen. det är inte fel på nätagget i datorn, eftersom om bara kopplar in till exempel min skärm som kör på dvi så är det samma effekt med inga andra kablar i datorn.

så här har det alltid varit men det har nu börjat irretera mig eftersom om jag tillexempel råkar dra lite i mus kabeln så usb kontaken nuddar vid IO plåten disconnectas den.

är detta normalt?
kan detta förstöra hårdvaran på något sätt?
finns det något enkelt sätt och fixa detta?, igenom att skaffa en ups eller något?

Visa signatur

| Intel I7 3770(inte k) @ 4.1ghz | Hyper 212 evo | Asus P8Z77-LX |
| Asus Nvidia GTX 970 strix | ADATA 4x8GB RAM @ 1600mhz cas 9 |
| Corsair cs850m 80+ Guld | 250GB Samsung 840 evo | 1TB seagate |
| fractal desing arc midi r2 |

Permalänk
Medlem

@Puko:

USB-kontakten ska INTE kunna nudda IO-plåten.
Tror du får förklara mer vad du gör och vad som händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

@Puko:

USB-kontakten ska INTE kunna nudda IO-plåten.
Tror du får förklara mer vad du gör och vad som händer.

det där med usb porten såg jag mer som en annat problem det var jordnings frågan som jag ville ha svar på.
men du har säkert rätt om att den inte ska nudda IO plåten (jag kanske statte på IO plåten lite snätt eller något).
ska jag ta en bild på IO plåten?

Visa signatur

| Intel I7 3770(inte k) @ 4.1ghz | Hyper 212 evo | Asus P8Z77-LX |
| Asus Nvidia GTX 970 strix | ADATA 4x8GB RAM @ 1600mhz cas 9 |
| Corsair cs850m 80+ Guld | 250GB Samsung 840 evo | 1TB seagate |
| fractal desing arc midi r2 |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Puko:

det där med usb porten såg jag mer som en annat problem det var jordnings frågan som jag ville ha svar på.
men du har säkert rätt om att den inte ska nudda IO plåten (jag kanske statte på IO plåten lite snätt eller något).
ska jag ta en bild på IO plåten?

Något har kopplats fel.
Moderkortet, Chassit och I/O-plåt skall vara jordat och ha samma potential, då ska det inte spela någon roll om höljet på USB-kontakten träffar I/O-plåten.

Att det sticker lite från chassit är inget ovanligt utan fullt normalt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Inte ovanligt att datchassin blir statistik när man inte har den jordad har samma fenomen på mina datorer hemma .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Jygge:

Inte ovanligt att datchassin blir statistik när man inte har den jordad har samma fenomen på mina datorer hemma .

det är inte statisk elektrisitet utan från spänningsfiltreringen på nätagget och helt normal om man inte har jordat uttag att chassit håller halva nätspänning som potential.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Inte ovanligt att datchassin blir statistik när man inte har den jordad har samma fenomen på mina datorer hemma .

trevligt och höra

Visa signatur

| Intel I7 3770(inte k) @ 4.1ghz | Hyper 212 evo | Asus P8Z77-LX |
| Asus Nvidia GTX 970 strix | ADATA 4x8GB RAM @ 1600mhz cas 9 |
| Corsair cs850m 80+ Guld | 250GB Samsung 840 evo | 1TB seagate |
| fractal desing arc midi r2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Något har kopplats fel.
Moderkortet, Chassit och I/O-plåt skall vara jordat och ha samma potential, då ska det inte spela någon roll om höljet på USB-kontakten träffar I/O-plåten.

Att det sticker lite från chassit är inget ovanligt utan fullt normalt.

då kanske det bara är en glapp usb kabel...
tycker själv att min IO plåt är bra på
https://i.gyazo.com/ac24adb2788a29e10f418673f9257cfe.jpg

Visa signatur

| Intel I7 3770(inte k) @ 4.1ghz | Hyper 212 evo | Asus P8Z77-LX |
| Asus Nvidia GTX 970 strix | ADATA 4x8GB RAM @ 1600mhz cas 9 |
| Corsair cs850m 80+ Guld | 250GB Samsung 840 evo | 1TB seagate |
| fractal desing arc midi r2 |

Permalänk
Medlem

@Puko:

Nätagget har ett nätfilter som är designat så att om du ej har skyddsjord så får du 120volt i chassit. Inget att göra åt förutom att jorda uttaget. Du kan visserligen koppla en egen jordledning från chassit men det är inte att rekommendera.

Ska du jorda uttaget så måste du jorda alla de andra uttagen i rummet så det blir ganska dyrt då det tar lite tid och inget man får göra själv.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Skrivet av semmel:

@Puko:

Nätagget har ett nätfilter som är designat så att om du ej har skyddsjord så får du 120volt i chassit. Inget att göra åt förutom att jorda uttaget. Du kan visserligen koppla en egen jordledning från chassit men det är inte att rekommendera.

Ska du jorda uttaget så måste du jorda alla de andra uttagen i rummet så det blir ganska dyrt då det tar lite tid och inget man får göra själv.

vad skulle han gjorda i menar du om han nu inte hade skyddsjord???

hoppas du inte tänkte på ett element för det är den sämsta du kan göra och totalt livsfarligt och vet i fan om de inte är olagligt me borde iaf vara.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

vad skulle han gjorda i menar du om han nu inte hade skyddsjord???

hoppas du inte tänkte på ett element för det är den sämsta du kan göra och totalt livsfarligt och vet i fan om de inte är olagligt me borde iaf vara.

Om du läser lite mer noggrant så tyder hans text på att om man drar fram jord från centralen till uttaget i rummet, så måste man göra detta med ALLA uttag i samma rum annars är det olagligt.

Visa signatur

1. Intel I7 4790K @ 4.7 | Z97 | 16gb DDR | R9 295x2 | 500gb M2SSD
2. Intel I7 2600K @ 4.450, 1.3 V | Asus Sabertooth P67 | 8gb DDR3 1600 | 2x Nvidia GTX570 i SLI. | 80 GB SDD, 8TB Western Digital.
3. AMD Athlon 3700+@2.6 Ghz, 1.475 V. | Asus A8N-E | Corsair TWINX1024-3200C2 @ 235, 2.5-3-3-6| Sapphire Radeon X800XL 512MB @ 440/550

Permalänk
Skrivet av JeRiN:

Om du läser lite mer noggrant så tyder hans text på att om man drar fram jord från centralen till uttaget i rummet, så måste man göra detta med ALLA uttag i samma rum annars är det olagligt.

svarade snarare på denna meningen
" Du kan visserligen koppla en egen jordledning från chassit men det är inte att rekommendera"

och då undrade jag vad han skulle jorda i om han inte hade någon skyddsjord i vägguttaget för som jag läste det så lät det som att du tog upp det som ett alternativ till att dra fram jord till eluttagen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness:
Man kan ju dra en lös jordkabel från chassit till centralens jord eller ett jordat uttag. Det är dock inte tillåtet och inget jag rekommenderar.

Nä alltså jordade uttag i hela rummet eller ignorera chassispänningen är min rekommendation.

En elektriker kan säkert fixa det ganska kvickt dock. Kan ju använda de gamla kablarna för att dra igenom.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Medlem

Det du upplever är "Potentialskillnad" mellan grupperna prova att lägga allt på samma grupp sen undrar jag Puko, har du övrig anslutning såsom tex stereo ansluten tex till datorn och tv ansluten till tex kabeltv jacket prova att dra ur antenn kontakten oftast den som ger "obalans" i elsystemet försvinner då den spänningen köp en galvanisk isolator till antennen så går slipper du detta. Annars får du ta dit en elekriker och dra fram skyddsjord till hela rummet och byta alla uttag där.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Hade problem med detta i min förra lägenhet med min förra dator. Inget vitalt som gick sönder iaf men efter att det slagit lite gnistor när jag skulle trycka i ett USB-minne framtill på chassit så halvdog den USB-porten. -Den kunde registrera att exempelvis en extern hårddisk var inkopplad men den kunde inte läsa från hårddisken.

Blev aldrig av att jag gjorde något åt det här och flyttade efter några år men märkte aldrig av det med min nuvarande dator.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Något har kopplats fel.
Moderkortet, Chassit och I/O-plåt skall vara jordat och ha samma potential, då ska det inte spela någon roll om höljet på USB-kontakten träffar I/O-plåten.

Att det sticker lite från chassit är inget ovanligt utan fullt normalt.

Skrivet av Jygge:

Inte ovanligt att datchassin blir statistik när man inte har den jordad har samma fenomen på mina datorer hemma .

Skrivet av Rouge of Darkness:

det är inte statisk elektrisitet utan från spänningsfiltreringen på nätagget och helt normal om man inte har jordat uttag att chassit håller halva nätspänning som potential.

Skrivet av semmel:

@Puko:

Nätagget har ett nätfilter som är designat så att om du ej har skyddsjord så får du 120volt i chassit. Inget att göra åt förutom att jorda uttaget. Du kan visserligen koppla en egen jordledning från chassit men det är inte att rekommendera.

Ska du jorda uttaget så måste du jorda alla de andra uttagen i rummet så det blir ganska dyrt då det tar lite tid och inget man får göra själv.

Jag har liknande problem men sen då också att metallhöljet på min Blue Yeti mikrofon också ger ifrån sig en liten vibrerande/pirrande känsla, även min FiiO E10K hörlursförstärkare (metallhölje) ger ifrån sig en lite pirrade känsla, är detta också normalt och kommer inte skada min utrustning?

Jag kör ojordade uttag i rummet och har inte möjlighet att jorda uttagen.

Visa signatur

CPU: i7-6700K | GPU: GTX 1050Ti | RAM: 16GB 2666Mhz DDR4 | HDD: 2TB | SSD Samsung 850 EVO 120GB | ASUS Maximus VIII Hero | PSU: EVGA SuperNOVA 850W G2 | Tangentbord: Varmilo VA69M V3 | Mus: Zowie FK12 | Mikrofon: Blue Yeti Blackout | Hörlurar: Astro A40 | DAC/Amp: FiiO E10K, Astro MixAmp Pro TR | Skärm: BenQ XL2720Z | TV: Samsung 65" LED 4K TV | ASUS VG248QE

Permalänk
Skrivet av Deadxet:

Jag har liknande problem men sen då också att metallhöljet på min Blue Yeti mikrofon också ger ifrån sig en liten vibrerande/pirrande känsla, även min FiiO E10K hörlursförstärkare (metallhölje) ger ifrån sig en lite pirrade känsla, är detta också normalt och kommer inte skada min utrustning?

Jag kör ojordade uttag i rummet och har inte möjlighet att jorda uttagen.

Som sagt det är filtreringen i nätagget som lägger ~110v i chassit om man kör ojordat.

Kommer troligen inte skada något men kan inte garantera det då det av en anledning står på jordad utrustning att de SKA anslutas till skyddsjorden.

Men körde många år utan jordade uttag pga svingammalt hus där typ bara köket och skithuset var jordat och det var inget problem för mig iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: Menade mest om det var vanligt att man kunde känna den krypströms känslan även i saker förutom chassit som till exempel min Blue Yeti mikrofon?

// Robin E.

Visa signatur

CPU: i7-6700K | GPU: GTX 1050Ti | RAM: 16GB 2666Mhz DDR4 | HDD: 2TB | SSD Samsung 850 EVO 120GB | ASUS Maximus VIII Hero | PSU: EVGA SuperNOVA 850W G2 | Tangentbord: Varmilo VA69M V3 | Mus: Zowie FK12 | Mikrofon: Blue Yeti Blackout | Hörlurar: Astro A40 | DAC/Amp: FiiO E10K, Astro MixAmp Pro TR | Skärm: BenQ XL2720Z | TV: Samsung 65" LED 4K TV | ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Som sagt det är filtreringen i nätagget som lägger ~110v i chassit om man kör ojordat.

Kommer troligen inte skada något men kan inte garantera det då det av en anledning står på jordad utrustning att de SKA anslutas till skyddsjorden.

Men körde många år utan jordade uttag pga svingammalt hus där typ bara köket och skithuset var jordat och det var inget problem för mig iaf.

Har du någon källa på att filtren lägger ut 110 v i chassit?
Har för mig att man inte får konstruera så man normal använder skyddsjorden.

Permalänk

Lite offtopic, men jag måste få fråga lite hur du kom fram till detta...

"Nä, det känns inget konstigt med chassit när jag tar på det. Meeeeen! Undrar vad som händer om jag trycker kinden mot skruvarna?"

Permalänk
Medlem

@mattoys: Jag vet inte så mycket om detta personligen men har sett det där om 110V i chassit på väldigt många ställen nu (ett flertal forum) så antingen har de rätt eller så har alla de fel x) Men tror nog det är så. För mig känns det mest i skruvarna till sidopanelerna till chassit.

Men jag kan även känna det lite i min Blue Yeti mikrofon om jag känner lite lätt på metalldelarna, känns ungefär som om det vibrerar, känner det även i min USB hubs metalldelar och min USB hörlursförstärkare. Gör inte direkt ont alls, känns bara som om det vibrerar.

Visa signatur

CPU: i7-6700K | GPU: GTX 1050Ti | RAM: 16GB 2666Mhz DDR4 | HDD: 2TB | SSD Samsung 850 EVO 120GB | ASUS Maximus VIII Hero | PSU: EVGA SuperNOVA 850W G2 | Tangentbord: Varmilo VA69M V3 | Mus: Zowie FK12 | Mikrofon: Blue Yeti Blackout | Hörlurar: Astro A40 | DAC/Amp: FiiO E10K, Astro MixAmp Pro TR | Skärm: BenQ XL2720Z | TV: Samsung 65" LED 4K TV | ASUS VG248QE

Permalänk
Skrivet av mattoys:

Har du någon källa på att filtren lägger ut 110 v i chassit?

Ja, min multimeter. (Eller, egentligen mätte jag upp 115V, vilket motsvarar hälften av spänningen i vägguttaget.)

Skrivet av mattoys:

Har för mig att man inte får konstruera så man normal använder skyddsjorden.

Det är väldigt vanligt att det finns en galvanisk koppling via kondensatorer mellan matning och skyddsjord. Inom Europa får strömmen som läcker till skyddsjord inte överstiga 3,5mA (IEC 950) och prylar behöver bara uppfylla detta krav om prylen är ansluten till jordat uttag, om tillverkaren anger att prylen bara får användas i jordade uttag i dokumentationen* eller på prylen.

* Osäker på detta, det kan vara så att det måste stå på själva apparaten.

Permalänk
Medlem

@babbelfisk: För mig är det likadant, eller jag kan känna det även med vissa delar av handen, sticker liksom lite typ, gör inte ont men lite obehagligt är det väl. Det går även vidare ut till min utrustning som är inkopplad i USB uttagen som min Blue Yeti mikrofon.

Visa signatur

CPU: i7-6700K | GPU: GTX 1050Ti | RAM: 16GB 2666Mhz DDR4 | HDD: 2TB | SSD Samsung 850 EVO 120GB | ASUS Maximus VIII Hero | PSU: EVGA SuperNOVA 850W G2 | Tangentbord: Varmilo VA69M V3 | Mus: Zowie FK12 | Mikrofon: Blue Yeti Blackout | Hörlurar: Astro A40 | DAC/Amp: FiiO E10K, Astro MixAmp Pro TR | Skärm: BenQ XL2720Z | TV: Samsung 65" LED 4K TV | ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem

@Hieronymus Bosch: Vet du om det är vanligt att man även kan känna den spänningen i saker som är inkopplade i USB uttagen nör man har datorn inkopplad i ojordat uttag? Kan till exempel känna det i min Blue Yeti mikrofon då den är gjord av metall, kan även känna en lite pirrande känsla ifrån min USB hub (också gjord av metall) och min USB hörlursförstärkare. Är detta vanligt att spänningen alltså så även känns i utrustningen?

// Robin E.

Visa signatur

CPU: i7-6700K | GPU: GTX 1050Ti | RAM: 16GB 2666Mhz DDR4 | HDD: 2TB | SSD Samsung 850 EVO 120GB | ASUS Maximus VIII Hero | PSU: EVGA SuperNOVA 850W G2 | Tangentbord: Varmilo VA69M V3 | Mus: Zowie FK12 | Mikrofon: Blue Yeti Blackout | Hörlurar: Astro A40 | DAC/Amp: FiiO E10K, Astro MixAmp Pro TR | Skärm: BenQ XL2720Z | TV: Samsung 65" LED 4K TV | ASUS VG248QE

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mattoys:

Har du någon källa på att filtren lägger ut 110 v i chassit?
Har för mig att man inte får konstruera så man normal använder skyddsjorden.

En vanlig koppling är som filtret i schemat, där uppstår det en spänningsdelning via kondingarna på högersidan till skyddsjorden, om du då inte har skyddsjord anslutet så stannar spänningen kvar i delarna som egentligen skulle ha anslutits till jorden och plåtdetaljerna i lådan är för det mesta kopplade mot jorden via nätdelen.

Skrivet av Deadxet:

@Hieronymus Bosch: Vet du om det är vanligt att man även kan känna den spänningen i saker som är inkopplade i USB uttagen nör man har datorn inkopplad i ojordat uttag? Kan till exempel känna det i min Blue Yeti mikrofon då den är gjord av metall, kan även känna en lite pirrande känsla ifrån min USB hub (också gjord av metall) och min USB hörlursförstärkare. Är detta vanligt att spänningen alltså så även känns i utrustningen?

// Robin E.

Skärmen på usbkontakterna är för det mesta ansluten till datorlådan så den kommer att få ungefär samma potential och usbkabelns skärm är troligen ansluten till mikrofonens hölje om det är gjort i metall.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.