Lön vid enskilda angelägenheter, restaurang?

Permalänk
SpelClockers

Lön vid enskilda angelägenheter, restaurang?

Tja på er..

Jag har surfat runt en del och försökt hitta där det står om man får lön vid enskilda angelägenheter när man jobbar i restaurang.
Det jag hittar är en PDF fil av Allmänna Bestämmelser... Och där står det att man får lön och det gäller även vid svärföräldrar, men det står inget om restaurang.. Gäller Allmänna Bestämmelser ALLA branscher?

Det är så att jag åkte ner till GBG för min svärfar skulle operera och få nya lungor, och då ville jag vara med min sambo som stöd och sedan har min svärfar funnit i mitt liv i 9 år. Så det var självklart att vara med nere i GBG då. '

Frågade chefen hur dessa dagar blir som jag var borta, var borta 3 dagar. Om anhörighetsdagar, han trodde att det inte gällde svärföräldrar. Och bara svårt akut sjuk.. Men han sa att jag fick kolla upp detta om jag ville..

Och såhär står det i PDF filen angående enskilda angelägenheter:

§ 32 Enskilda angelägenheter
Under ledighet för enskilda angelägenheter kan arbetstagare, om synnerliga skäl
finns, medges behålla lönen under sammanlagt högst 10 arbetsdagar per kalenderår.
53
Som synnerliga skäl ska anses nära anhörigs svårare sjukdom eller bortgång,
begravning och gravsättning av urna samt bouppteckning efter sådan anhörig.
Med nära anhörig avses exempelvis make, maka, registrerad partner, sambo,
barn, föräldrar, syskon, svärföräldrar, barnbarn samt mor- och farföräldrar.

PDF filen, texten finns på sidan 52, 53. Allmänna Bestämmelser

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Permalänk
Medlem

Jag tolkar det som att du ska ha rätt till lön. Svår sjukdom/svärföräldrar nämns i beskrivningen av synnerliga skäl. Sådana här regler borde väl gälla alla arbetstagare?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av fantomsmurfen:

Jag tolkar det som att du ska ha rätt till lön. Svår sjukdom/svärföräldrar nämns i beskrivningen av synnerliga skäl.

Tolkar det så också... Men är just osäker som sagt om det gäller alla branscher..

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Permalänk
Medlem

Fast är det planerad operation så är jag tveksam, tror vi hade uppe det på mitt jobb för ett tag sedan och då fick personen i fråga inte det då det var operation.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av archie:

Fast är det planerad operation så är jag tveksam, tror vi hade uppe det på mitt jobb för ett tag sedan och då fick personen i fråga inte det då det var operation.

Nä, det var ingen planerad.. Utan han har väntat på lungor i säkert 1 år, och fick åka ner till GBG från Örebro samma kväll som han fick samtalet, så han åkte ner med ambulans, för dom hade ca 3 timmar på sig att vara på plats..

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Permalänk
Medlem

Och samtidigt så skriver du "sambo", personen i fråga är m.a.o. inte din svärfar enligt lagens mening?

edit; Du skrev att du jobbade i restaurang, har ni kollektivavtal?

Permalänk
Inaktiv

Räkna med sparken efter någon månad och ett dåligt betyg..

Sedan kan man diskutera huruvida fackets regler är, jag är dock väldigt tveksam till om att ens facket anser planerad operation av svärfar räknas som en sådan allvarlig sak så att arbetsgivaren ska behöva betala 3 dagars lön för detta.
Däremot borde man ha rätt till obetald ledighet.

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av thulin82:

Och samtidigt så skriver du "sambo", personen i fråga är m.a.o. inte din svärfar enligt lagens mening?

Den som opererades var min svärfar. Min sambos pappa.

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av archie:

Fast är det planerad operation så är jag tveksam, tror vi hade uppe det på mitt jobb för ett tag sedan och då fick personen i fråga inte det då det var operation.

Förstår inte vad det har med saken att göra om en operation är planerad eller inte om det gäller en svår sjukdom. Antar att en livshotande sjukdom räknas som svår sjukdom.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Det du länkar till är ett kollektivavtal. Det krävs att arbetsgivaren har tecknat kollektivavtal. Du behöver även veta vilket kollektivavtal som är tecknat då det finns olika. Är du medlem i ett fackförbund så kan de svara på vad som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kristallkrona:

Den som opererades var min svärfar. Min sambos pappa.

Jo, det förstod jag, men är det verkligen en svärfar om man inte är gift?

edit: Se även min edit angående kollektivavtal

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av anon159643:

Räkna med sparken efter någon månad och ett dåligt betyg..

Sedan kan man diskutera huruvida fackets regler är, jag är dock väldigt tveksam till om att ens facket anser planerad operation av svärfar räknas som en sådan allvarlig sak så att arbetsgivaren ska behöva betala 3 dagars lön för detta.
Däremot borde man ha rätt till obetald ledighet.

Ehh, va.. Vad snackar du om.. Vaddå Sparken?? Min chef vet om att jag skulle dra om min svärfar fick ett samtal om detta...

Det jag bara undrar är ifall om Allmänna Bestämmelser som jag har länkat också gäller inom restaurangbranschen.

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kristallkrona:

Den som opererades var min svärfar. Min sambos pappa.

Svärfar blir det om man är gift, behöver inte vara samboskap för det . Är nog vad frågan gällde. Skulle nog tro att du får vara beredd på att du inte får lön om du inte har en vänligt sinnad chef - förutsatt att ni inte är gifta - eller kan byta pass och jobba in det

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av twk:

Det du länkar till är ett kollektivavtal. Det krävs att arbetsgivaren har tecknat kollektivavtal. Du behöver även veta vilket kollektivavtal som är tecknat då det finns olika. Är du medlem i ett fackförbund så kan de svara på vad som gäller.

Ok, jag misstänkte att det var ett kollektivavtal.. Jo, men mitt jobb har kollektivavtal.. Tänkte även ringa facket imorgon och fråga, men frågar här också ifall någon satt på svaret..

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kristallkrona:

Ok, jag misstänkte att det var ett kollektivavtal.. Jo, men mitt jobb har kollektivavtal.. Tänkte även ringa facket imorgon och fråga, men frågar här också ifall någon satt på svaret..

Glömde faktiskt ursprungsfrågan men svaret är att allmänna regler även gäller inom HRF

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av thulin82:

Jo, det förstod jag, men är det verkligen en svärfar om man inte är gift?

edit: Se även min edit angående kollektivavtal

Sånt har jag ingen aning om.. och svar på din edit, jo vi har kollektivavtal.

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kristallkrona:

Ehh, va.. Vad snackar du om.. Vaddå Sparken?? Min chef vet om att jag skulle dra om min svärfar fick ett samtal om detta...

Det jag bara undrar är ifall om Allmänna Bestämmelser som jag har länkat också gäller inom restaurangbranschen.

Du vill att din arbetsgivare ska betala lön för dig under 3 dagar när du är med på en operation för din sambos far. Det är en helt annan sak att begära ledighet, men du vill ha betalt under ledigheten.

Nu vet jag inte om du är en högt uppsatt i restaurangen du är, om du är köksmästare eller något, men ju lägre ner du är ju mer utbytbar är du.
Diks allmänna bestämmelser gäller enbart arbetsgivare som har skrivit på dessa och under Dik allmänna bestämmelser står det inget som att det gäller sambos far.

*edit*
Missförstå mig inte, jag vill bara ditt bästa och du ska tänka dig för. Skulle jag själv fråga en sådan fråga till min chef hade jag fått svaret att jag är utbytbar, nu är jag visserligen bara systemutvecklare som det är överflöd av. Och ja min farsa har opereras för canser och självklart ingen betalt ledighet har gått att ta.
Nu är dock lungoperation en mer kritisk operation där det under själva operationen finns högre risker.. (Beror i.o.f.s. på vilken canceroperation man gör)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Förstår inte vad det har med saken att göra om en operation är planerad eller inte om det gäller en svår sjukdom. Antar att en livshotande sjukdom räknas som svår sjukdom.

Om en operation är planerad är den inte akut. Vilket innebär att tillståndet inte är akut. Sen kan det ju såklart vara en svår sjukdom i botten för vilken man ska opereras. Men svårare sjukdom som det står i bestämmelserna skulle jag tro avser typ palliativ vård i livets slutskede alternativt akuta situationer. Det är dock lite luddigt och öppet för tolkning av gemene chef.

Jag tror inte du kommer få rätt till betald ledighet i detta fall. Men det är bara en okvalificerad gissning.

Permalänk
Medlem

Avtalet du letat fram är för DIK, ett fack för anställda inom kultur och kommunikation, det är inte alls tillämpligt för dig, du behöver ha avtalet som gäller din arbetsplats.

Angående om sambos föräldrar räknas som svärföräldrar så skulle jag säga att om avtalet tar upp sammanboende på samma sätt som maka/make eller registrerad partner så kan man nog anta att sambons föräldrar räknas som svärföräldrar.

Skrivet av anon159643:

Diks allmänna bestämmelser gäller enbart arbetsgivare som har skrivit på dessa och under Dik allmänna bestämmelser står det inget som att det gäller sambos far.

Jo, det står svärförälder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kristallkrona:

Sånt har jag ingen aning om.. och svar på din edit, jo vi har kollektivavtal.

Fast i det här fallet är det i högsta grad relevant, då bestämmelserna (i alla fall dessa du letat reda på) tydligt säger att det är just svärfar, inte "min sambos pappa". En juridisk skillnad med andra ord.

Vad gäller det andra, så är det i ditt kollektivavtal som svaret finns, men har som sagt svårt att se att det skulle gälla för din sambos pappa.

Permalänk
Medlem

Ring till ditt fackförbund.

Jag tycker dock det låter absurt att du ska få lön för dessa dagar. Beviljad ledighet, javisst, men inte betalt. Rätt ska vara rätt men man får ju ha lite skam i kroppen också. Det är dig knappast till gagn att "bråka" om detta.

Permalänk
Medlem

@svintooo: Det står ingenstans att det enbart gäller akut sjukdom utan att det gäller svår sjukdom. Da andra orsakerna som nämns är också planerade.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

@svintooo: Det står ingenstans att det enbart gäller akut sjukdom utan att det gäller svår sjukdom. Da andra orsakerna som nämns är också planerade.

Japp absolut, vilket var anledningen till att jag skrev den efterföljande meningen. Hur som helst är det ju svårdefinierat vad svår sjukdom avses i dessa fall. Jag gjorde bara min tolkning

Permalänk
Medlem

Du förstår att dina tre dagar kostar arbetsgivaren minst ca 5-7000 sek, varför tycker du att det är rimligt att han skall betala för att din sambos pappa skall opereras, oavsett vad reglerna säger?
Tänk till innan du driver på detta om du vill behålla ditt jobb nått längre tag.

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Olegh:

Ring till ditt fackförbund.

Jag tycker dock det låter absurt att du ska få lön för dessa dagar. Beviljad ledighet, javisst, men inte betalt. Rätt ska vara rätt men man får ju ha lite skam i kroppen också. Det är dig knappast till gagn att "bråka" om detta.

Tänkte ringa facket imorgon. Jag räknar att inte få betalt. Jag bara undrade ifall detta gällde mig. Jag tänker inte heller bråka om det.. frågade min chef vad som gäller de dagar som jag var borta. Han trodde att det inte gällde mig, men han sa att jag fick kolla upp det om jag ville..

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Permalänk
Medlem

Ja det uppskattas säkert inte inom restaurangbranschen att begära lön för ledig tid. Skulle det t.ex. gälla en statlig eller kommunal anställning så skulle det vara en helt annan sak.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Ja det uppskattas säkert inte inom restaurangbranschen att begära lön för ledig tid. Skulle det t.ex. gälla en statlig eller kommunal anställning så skulle det vara en helt annan sak.

Varför skulle en arbetsgivare tycka bättre om extra betald ledighet än en annan?

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Gr8t:

Du förstår att dina tre dagar kostar arbetsgivaren minst ca 5-7000 sek, varför tycker du att det är rimligt att han skall betala för att din sambos pappa skall opereras, oavsett vad reglerna säger?
Tänk till innan du driver på detta om du vill behålla ditt jobb nått längre tag.

Men jag räknar ju inte som sagt att få betalt, att reglerna inte gäller mig.. Frågade min chef vad som gällde om dagarna jag var borta, om anhörighetsdagar och så vidare... Han visste inte helt säkert om det gällde mig osv.. Men han sa att jag fick kolla upp det om jag ville..

Varför skulle jag förlora mitt jobb om det visar sig att det skulle stå i avtalet för restaurangfacket, att jag är berättigad lön för de dagar jag var borta?

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thulin82:

Fast i det här fallet är det i högsta grad relevant, då bestämmelserna (i alla fall dessa du letat reda på) tydligt säger att det är just svärfar, inte "min sambos pappa". En juridisk skillnad med andra ord.

Vad gäller det andra, så är det i ditt kollektivavtal som svaret finns, men har som sagt svårt att se att det skulle gälla för din sambos pappa.

Jag är inte säker, men jag tror inte att det finns någon juridisk definition av termen svärföräldrar. En rimlig tolkning är att om avtalet likställer make och sambo så syftar svärföräldrar på partnerns föräldrar oavsett äktenskaplig status.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gaminggirl:

Varför skulle en arbetsgivare tycka bättre om extra betald ledighet än en annan?

En större arbetsgivare har normalt mer resurser att fördela exempelvis. Och kommunen eller staten har lite andra regler att följa än privata arbetsgivare, kanske inte just i sådana här frågor men de är i alla fall ofta mer generösa än vad avtalen kräver och så, vilket förstås även kan gälla privata småföretag men det är inte lika vanligt. Just restaurangbranschen är ju väldigt pressad när det gäller lönsamhet alltid och överallt så de har ofta mindre resurser för att ta hand om tillfällig frånvaro och så, jämfört med de flesta branscher och än mer jämfört med statligt/kommunalt. Och restaurangavtalen är väldigt snåla på många sätt jämfört med de flesta andra avtal (det är exempelvis därför som alla 7-11 har minst ett bord, så de ska vara "restauranger" och inte butiker för då hade de varit tvungna att betala bättre löner, mer OB, inte ha ensamarbetare nattetid osv. ).