Surfplatta drar mycket ström

Permalänk

Surfplatta drar mycket ström

Hej

Har en Asus Zenpad 7 som har börjat att dra mycket ström! Fast den är i vilande läge så tömmer den batteriet på 2 dar. Har köpt den på Inet för några veckor sen. Första veckan märkte jag inget. Utan detta kom för en vecka sen. Har inte tagit hem så många appar än.

Kan det vara virus?? Eller nån app som drar mycket ström? Kan man kolla det på nåt vis? Har läst att det finns appar som visar batteriåtgången, men jag vet inte vilken som är bäst isåfall.

Om inget annat får jag kanske lämna in den på inet igen, så dom får kolla. Trist att lämna in o strula med det

Har b.la chromecast appen, spotify, facebook osv............

Är det nån som kan ha nån idè vad det kan vara?

Rille

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rilleman3:

Hej

Har en Asus Zenpad 7 som har börjat att dra mycket ström! Fast den är i vilande läge så tömmer den batteriet på 2 dar. Har köpt den på Inet för några veckor sen. Första veckan märkte jag inget. Utan detta kom för en vecka sen. Har inte tagit hem så många appar än.

Kan det vara virus?? Eller nån app som drar mycket ström? Kan man kolla det på nåt vis? Har läst att det finns appar som visar batteriåtgången, men jag vet inte vilken som är bäst isåfall.

Om inget annat får jag kanske lämna in den på inet igen, så dom får kolla. Trist att lämna in o strula med det

Har b.la chromecast appen, spotify, facebook osv............

Är det nån som kan ha nån idè vad det kan vara?

Rille

Settings>Battery så borde du se vad som drar mest.
Afaik så kan facebook dra mycket ström om du har på så att surfplattan alltid är online och du har mycket aktivitet på facebook.

Skärmen står ganska stadigt för 60-70% av batteriet på min surfplatta. Rör jag den inte klarar den idle kring en vecka med wifi på.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Settings>Battery så borde du se vad som drar mest.
Afaik så kan facebook dra mycket ström om du har på så att surfplattan alltid är online och du har mycket aktivitet på facebook.

Skärmen står ganska stadigt för 60-70% av batteriet på min surfplatta. Rör jag den inte klarar den idle kring en vecka med wifi på.

Ok nä är inte mycket på facebook överhuvudtaget. Den klara bara 2 dagar nu på idle. Tycker det är lite, den ska klara som du säger en vecka iallafall. ska jag testa o köra ett antivirus app på den? AVG kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rilleman3:

Ok nä är inte mycket på facebook överhuvudtaget. Den klara bara 2 dagar nu på idle. Tycker det är lite, den ska klara som du säger en vecka iallafall. ska jag testa o köra ett antivirus app på den? AVG kanske?

AVG är ju skit på pc, tror knappast de är bättre på mobilt.
Skulle ta Kaspersky eller Bitdefender.

Vad står det tar mest batteri? Även om du inte är inne på FB mycket så plockar den ju ner allt folk gör.
Kan ju vara vad som helst. Googlemaps fuckar ur ibland och drar ström som fan för mig, har aldrig ens använt det.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

AVG är ju skit på pc, tror knappast de är bättre på mobilt.
Skulle ta Kaspersky eller Bitdefender.

Vad står det tar mest batteri? Även om du inte är inne på FB mycket så plockar den ju ner allt folk gör.
Kan ju vara vad som helst. Googlemaps fuckar ur ibland och drar ström som fan för mig, har aldrig ens använt det.

Ja blir inte klok på det, sår en massa när jag kollar på batteri..........ok kör kaspersky nu.

Permalänk
Skrivet av Rilleman3:

Ja blir inte klok på det, sår en massa när jag kollar på batteri..........ok kör kaspersky nu.

Har avvisat automatisk start av alla apparna nu. Får se om det hjälper

Permalänk

Läste nånstans att Facebook-appen kan dra jävla massa ström... Bara ett tips

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av TRYPT4M1N3:

Läste nånstans att Facebook-appen kan dra jävla massa ström... Bara ett tips

Det är ju redan föreslaget dock. Ett tips.

Vad är det som drar? Ta en bild och visa oss.
Uppdatera/återställ.

Permalänk

@tcntad:

Har stängt av alla appar igårkväll. Kom hem idag vid 18 tiden, då hade den sjunkit från 70% inatt till 22% när jag kom hem. Tycker de e dåligt. Får nog lämna in den

Permalänk

@Rilleman3:

Kaspersky hittade inget virus

Permalänk
Avstängd

slå på flygplansläge.

Permalänk
Skrivet av JSvanberg:

slå på flygplansläge.

Ok för att kolla hur länge batteriet vara då?

Permalänk
Medlem

Men vad är det som drar mest batteri då? Sluta undvik den frågan, du ser ju

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Farsan hade ett oförklarligt problem med sin telefon som laddade ut sig utan rimlig förklaring. Han startade om telefonen och efter dess så funkar det bättre.
Testa det om du inte gjort det på länge, kan vara något som buggar i bakgrunden och drar ström utan att synas.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Rilleman3:

@tcntad:

Har stängt av alla appar igårkväll. Kom hem idag vid 18 tiden, då hade den sjunkit från 70% inatt till 22% när jag kom hem. Tycker de e dåligt. Får nog lämna in den

Gör så. Men pröva uppdatera och återställa den först.
Den ska ju inte dra så pass mycket, hur länge har du haft den?

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Gör så. Men pröva uppdatera och återställa den först.
Den ska ju inte dra så pass mycket, hur länge har du haft den?

Jo köpte den i slutet på december förra året. Är okunnig på sånt här. Tog med den till en kille på jobb o han tipsade om att sätta den i energisparläge istället för normalläge, när jag inte använder den. Så på 4 timmar har den bara sjunkit 3%, så det verkar funka. Var inne om Inet idag oxå, dom visade mig olika saker man kan göra. Tex hur man tar bort appar som ligger kvar, efter man har använt dom.

Men enligt manualen ska den hålla för ca 8 timmar användande. Ska kolla nu hur länge den håller, när jag streamar till chromecast.

Inet tog 500 spänn för att göra en felsökning. Plattan kostade 999, så jag tyckte inte det var lönt. Han på inet hade inte hört nån klagomål på dom iheller.

Tack för supporten, by the way !