När måste/bör man köpa en kylplatta till en speldator ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016

När måste/bör man köpa en kylplatta till en speldator ?

Hej !
Jag är helt ny med speldatorer och allt kring detta.
Jag tänker köpa en Asus Rog GL552VW-CN307T och undrar om jag ska köpa en kylplatta direkt eller behöver jag inte det ?
Kan datorn ta skada av att inte ha kylning ?
Tacksam för svar !!

Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013

Det ska inte behövas med en kylplatta, då de redan har helt OK kylare installerade (datorn ska inte kunna kraschas utan en kylplatta när man spelar spel, annars är något fel). Dock skadar det ju inte att ha en kylplatta från dag 1. Det kan hjälpa att hålla nere temperaturerna lite vilket i sin tur kan öka livslängden på datorn.

Main || Intel Core i7 980X @ 4.12GHz || ASUS Rampage III Gene || Corsair Vengeance 6x4GB @ 1800MHz || EVGA GTX 780 Reference || Creative Sound Blaster ZxR || 2x Intel 530 240 GB || Western Digital Blue WD10EZEX 1000 GB || ASUS VG248QE (no G-sync) ||
Laptop || Lenovo Thinkpad X220 4291-37G ||
Project: Pentium Clockbox || Intel Pentium G3258 ||

Trädvy Permalänk
Festpilot, Antiallo
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012

Finns egentligen ingen anledning om man inte planerar att ha datorn på ett täcke eller annan yta som kväver datorn.

Kylning av komponenter i en laptop av en kylplatta är mer eller mindre oväsentlig. (De har bland annat för lågt tryck för att kunna pressa in märkbara mängder luft i datorn).

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Aug 2006

Om temperaturnivåerna ser ut som på min dator kan det vara en idé

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016

Tack så mycket för era svar !!!
Synd att jag inte har upptäckt Sweclockers förrän nu, varför fråga säljare som bara vill sälja när ni finns och kan svara rätt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av Link73:

Tack så mycket för era svar !!!
Synd att jag inte har upptäckt Sweclockers förrän nu, varför fråga säljare som bara vill sälja när ni finns och kan svara rätt

Moderna spellaptops har oftast riktigt bra kylning och blir heller inte så heta som för några generationer sen, dom är också ganska tysta utom kanske när dom belastas hårt, så tycker inte en kylplatta ska behövas.
Vill du spela i sängen då man lätt täpper till luftintag så kan det vara en ide, men inte annars.

Acer Predator Helios 300

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sthlm
Registrerad
Sep 2008
Skrivet av ggustavsson:

Moderna spellaptops har oftast riktigt bra kylning och blir heller inte så heta som för några generationer sen, dom är också ganska tysta utom kanske när dom belastas hårt, så tycker inte en kylplatta ska behövas.
Vill du spela i sängen då man lätt täpper till luftintag så kan det vara en ide, men inte annars.

Angående att täppa till luftintag om man sitter i sängen med datorn så kan du nästan lika gärna köpa en träplatta eller liknande att ha datorn på (mellan datorn och sängen). Bro tip

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016

Tack igen för era svar !!
Lär mig mer och mer
Jag har min dator på ett bord i vardagsrummet så då borde det inte vara något problem.
Jo jag har min dator ibland i sängen när jag är borta så ....?
Tips på billig bra kylare ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2010

Tycker verkligen inte att det är värt det, ska du ha datorn i knäet så fungerar det lika bra med en lunchbricka

Skickades från m.sweclockers.com

#framtiden

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016

Ok, tack igen !
Då blir det ingen kylare utan tar det som finns då det behövs