Tips på värmepistol för att få loss NAND-minne från moderkort?

Permalänk
Medlem

Tips på värmepistol för att få loss NAND-minne från moderkort?

Tjoho, tänkte försöka mig på att göra en data recovery på en gammal mobil jag har, och måste då löda loss NAND-minnet på moderkortet. Är det någon som tips om en bra värmepistol man kan använda för att smälta lödningarna?

Visa signatur

Ryzen 7 2700X@3,7GHz || Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB || MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X || Samsung 970 EVO 500GB NVME M.2 + 2xSamsung 860 EVO 1TB SSD || EK Quantum power kit + Vector XC3 || FD R6 Black || Asus ROG Strix X470-F Gaming || Gigabyte G34WQC 34" + ASUS VG248QE 24"

Permalänk
Mattecoach

Nu vet jag inte riktigt hur det ser ut på din mobil, men är det inte lättare att göra med en lödkolv och tennsug? Känns som att du smälter mycket annat med en värmepistol...

Permalänk
Medlem

@PuMaH: Jag tänkte plocka bort det sista skyddet över komponenterna ikväll och titta på hur de ser ut. De guider jag läst så verkar många ha SMT-komponenter, så man kommer inte åt lödningarna med lödkolven. Har chippet ben som är på sidan av chippet så går det kanske med lödkolven har jag sett.

Överlag så är jag inte så rädd om resten av komponenterna. Mobilen är vattenskadad och visar inga livstecken alls, men jag skulle gärna få tag på bilderna på den. Det är ju ett utmanande hobbyprojekt dessutom

Visa signatur

Ryzen 7 2700X@3,7GHz || Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB || MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X || Samsung 970 EVO 500GB NVME M.2 + 2xSamsung 860 EVO 1TB SSD || EK Quantum power kit + Vector XC3 || FD R6 Black || Asus ROG Strix X470-F Gaming || Gigabyte G34WQC 34" + ASUS VG248QE 24"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@dachloo:
Var ska du lämna in chipet efter du fått loss det?

Permalänk
Medlem

Hot air rework station. Nä men typ alla värmepistoler fungerar, det är inte så svårt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Haha, coolt skulle vara kul att se om chippet överlevde bara, han gick ju lös på det ganska bra med lödkolven :S

Visa signatur

Ryzen 7 2700X@3,7GHz || Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB || MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X || Samsung 970 EVO 500GB NVME M.2 + 2xSamsung 860 EVO 1TB SSD || EK Quantum power kit + Vector XC3 || FD R6 Black || Asus ROG Strix X470-F Gaming || Gigabyte G34WQC 34" + ASUS VG248QE 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

@dachloo:
Var ska du lämna in chipet efter du fått loss det?

Ingenstans tänkte jag. Jag har hört av mig ett 3-4 olika dataåterställningsföretag, i Sverige, EU och USA, men inte fått svar från något av dem. Har lite gett upp att få någon annan att fixa det åt mig. De som finns i Sverige som jag inte hört av mig till än verkar vara mest inriktade på företag och tar ganska saftigt betalt för sina tjänster.. De billiga låg på 2-4 tusen för att göra hela jobbet åt en.

Det är nog inte jättelätt att få ut datan ur chippet när man väl har det, men ett problem i taget.. Planen är att göra något liknande http://spritesmods.com/?art=ftdinand&page=2 när chippet väl är ute.

Visa signatur

Ryzen 7 2700X@3,7GHz || Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB || MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X || Samsung 970 EVO 500GB NVME M.2 + 2xSamsung 860 EVO 1TB SSD || EK Quantum power kit + Vector XC3 || FD R6 Black || Asus ROG Strix X470-F Gaming || Gigabyte G34WQC 34" + ASUS VG248QE 24"

Permalänk

inte säkert det är den typ av minne oftare att det är ett minne med lödpunkterna på undersidan dvs inga ben som syns.

SK Bga minnen

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Hot air rework station. Nä men typ alla värmepistoler fungerar, det är inte så svårt.

Ja, kollat på dem med de kostar så mycket tyvärr. 1700 kr är lite väl mycket för något jag bara kommer göra en gång :/ Värmepistolerna på 300-800 känns mer humant. Kul att höra att det inte verkar omöjligt! Har du några generella tips du kan dela med dig av?

Visa signatur

Ryzen 7 2700X@3,7GHz || Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB || MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X || Samsung 970 EVO 500GB NVME M.2 + 2xSamsung 860 EVO 1TB SSD || EK Quantum power kit + Vector XC3 || FD R6 Black || Asus ROG Strix X470-F Gaming || Gigabyte G34WQC 34" + ASUS VG248QE 24"

Permalänk
Medlem

Vad händer om man sätter ugnen i köket på max och lägger kretskortet upp och ner med ett fat under som samlar upp komponenterna? Typ omvänd ugnsbakning. Folk ugnsbakar ju grafikkort för att smälta fast dåliga lödningar men det motsatta borde väl kunna fungera också tänker jag.

Risken är väl att komponenterna går sönder när det blir varmt men det borde ju inte vara värre än vid annan ugnsbakning. Kanske går att hitta någon begagnad ugn man kan dedikera till detta så inte maten tar smak av diverse elektronik sedan...

Googlade: http://www.instructables.com/id/desoldering-components-with-r...
Hmmm, kanske ett hederligt gammalt spritkök kan lösa problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dachloo:

Ja, kollat på dem med de kostar så mycket tyvärr. 1700 kr är lite väl mycket för något jag bara kommer göra en gång :/ Värmepistolerna på 300-800 känns mer humant. Kul att höra att det inte verkar omöjligt! Har du några generella tips du kan dela med dig av?

Värm upp försiktigt så att du inte bränner kretsen, sen vill du lyfta bort den med pincett eller liknande, för den kommer inte lossna av sig själv. Om det är en krestsyp där du har två sidor utan ledare så för det inte vara så sårt att ta loss den utan att fysiskt skada kretsen.

Skrivet av ronnylov:

Vad händer om man sätter ugnen i köket på max och lägger kretskortet upp och ner med ett fat under som samlar upp komponenterna? Typ omvänd ugnsbakning. Folk ugnsbakar ju grafikkort för att smälta fast dåliga lödningar men det motsatta borde väl kunna fungera också tänker jag.

Risken är väl att komponenterna går sönder när det blir varmt men det borde ju inte vara värre än vid annan ugnsbakning. Kanske går att hitta någon begagnad ugn man kan dedikera till detta så inte maten tar smak av diverse elektronik sedan...

Googlade: http://www.instructables.com/id/desoldering-components-with-r...
Hmmm, kanske ett hederligt gammalt spritkök kan lösa problemet?

Kan gå, inte testat. Ytmonterade kretsar med många kontaktpunkter kommer antagligen hållas kvar av ytspänningen.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Lyckat resultat!

Det var ett lyckat projekt och jag skrev ihop en bloggpost om det, om någon annan skulle behöva göra samma sak: https://tihd.blogspot.se/2017/01/extracting-files-from-water-...

Visa signatur

Ryzen 7 2700X@3,7GHz || Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB || MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X || Samsung 970 EVO 500GB NVME M.2 + 2xSamsung 860 EVO 1TB SSD || EK Quantum power kit + Vector XC3 || FD R6 Black || Asus ROG Strix X470-F Gaming || Gigabyte G34WQC 34" + ASUS VG248QE 24"

Permalänk
Medlem

Riktigt intressant att läsa faktiskt!
Snyggt jobbat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR